Ontmoetingsdag Ede

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Ontmoetingsdag Ede

Bericht door Nasrani »

Johann Gottfried Walther schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef: Een beetje geforceerd om zo naar alle zondagen te kijken, ook over de ellende. Als je alle drie de stukken kent, kun je getroost leven en sterven. Met alleen kennis van ellende kan dat dus niet en is die troost er ook niet. De grote troost van de zondagen 2-4 is er pas als er verlossing is. Dat schrijf je overigens zelf ook. Dus volgens mij ben je het toch ook met me eens.
Ja, volgens mij zeg ik dat ook. En nee, dat lijkt me niet geforceerd. Omdat in zondag 1 die weg feitelijk gewezen wordt: ken je dan ook die troost uit deze kennis. En daarmee worden ellende - verlossing - en dankbaarheid, alsook het werk van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest steeds heel dicht bij elkaar gehouden.
Luther, bedoel je ook niet dat de hele catechismus onder de gelovige belijdenis van Zondag 1 staat?
Dat heel de Catechismus de gelovige aan het woord is?
Daarom is ook Zondag 2-4 nodig voor verdieping van die troost. Omdat het het levenslang leren is in de 3 stukken.
Die zondagen kun je inderdaad niet los zien van zondag 1.
Zondag 1 zegt dat degene die aan het woord is het eigendom van Christus is.
Wat doet Christus dan?
Hij werkt door Zijn Geest in mijn hart.
Wat doet die Geest?
Die overtuigd mij van zonde.

Als we deze zaken loskoppelen dan blijft er van de troost van zondag 1 niets meer over.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie