Welke kerkbladen lees jij?

Welke kerkbladen lees jij?

Om Sions Wil
13
7%
De Saambinder
38
20%
De Wachter Sions
24
13%
De Wekker
16
8%
Bewaar Het Pand
17
9%
De Waarheidsvriend
21
11%
Alleen het kerkblad van mijn lokale gemeente
49
26%
Oude paden
9
5%
De Tabernakel
5
3%
 
Totaal aantal stemmen: 192

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke kerkbladen lees jij?

Bericht door -DIA- »

Wat mij betreft, ik zou De Saambinder niet willen missen. Ik ben niet ongezond kritisch, denk ik, maar ik kan niet in alles mee. Oftewel ik ben geen automatische jaknikker. Desondanks zou ik De Saambinder niet graag willen missen. Denk ook aan soms actuele zaken. Het blad was vroeger puur meditatief. Nu is daarnaast ook opiniërend. Het is ook interessant om naast De Saambinder ook De Wachter Sions te lezen. Ik moet wel zeggen dat De Wachter me me eerder meer aansprak door de scherpzinnige rubriek Terzijde, die werd verzorgd door dhr. L.M.P. Scholten. Ook in de periode toen ds. Verhoeks, en later ds. Roos de wekelijks (vervolg)meditaties schreven las ik die altijd graag. Een serie meditaties van ds. Roos had ik uitgetypt en geprint. Een boek voor mezelf gemaakt. Ik bleek bleek later niet de enige die deze meditaties aanspraken. Je werd door het lezen van deze meditatie een jaloezie verwekt op het leven van het volk dat zo nauw met de Heere wandelde. De meditaties werden later allen uitgegeven in een boekje dat door Gebr. Koster verscheen. De meditaties van ds. Verhoeks hadden iets anders: Veel een aanzeggen van het oordeel dat komen zou. Veel wat ds. Verhoeks heeft geschreven zien we in vervulling gaan. Het was wel een tijd dat ook Gods knechten vreesden voor het gevaar uit het Oostblok. Ik zal niet zeggen dat dit gevaar nu geweken is, en in die zin schreef ook later ds. Mallan. Al vielen de communistische dictaturen, die de kerk vervolgden, daarmee is Europa geen wending ten goede gekomen op geestelijk gebied, maar veeleer een verder wegzinken in een 'seculier communisme' wat we nu als een dwingend en systematisch gelijkheidsdenken zien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Welke kerkbladen lees jij?

Bericht door Ora et labora »

Oude paden en het streekblad van de HHG bij mijn familie.
En het Kerkblad van de GG
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Welke kerkbladen lees jij?

Bericht door John Galt »

Wij hebben als gemeente sinds een paar maanden geen fysieke kerkbode meer. De berichten staan op (een afgeschermd deel van) de website en wie geen internet heeft, krijgt ze maandelijks uitgeprint thuisbezorgd.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Welke kerkbladen lees jij?

Bericht door Tiberius »

John Galt schreef:Wij hebben als gemeente sinds een paar maanden geen fysieke kerkbode meer. De berichten staan op (een afgeschermd deel van) de website en wie geen internet heeft, krijgt ze maandelijks uitgeprint thuisbezorgd.
Vinden jullie dat handig?
Wij sturen sinds enige tijd elke week per mail een weekbericht. Ook die wordt trouwens uitgeprint bij niet-internet-leden bezorgd.
Eerder stonden de berichten op het ledendeel van de website, afgeschermd dus, en dat werd heel slecht gelezen: mensen vergeten te kijken, of ze zijn hun wachtwoord kwijt, enz.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welke kerkbladen lees jij?

Bericht door Posthoorn »

Posthoorn schreef:Waarom zou ik mij wel/niet op de Saambinder abonneren?

Graag goede argumenten. ;)
Ik las de Saambinder altijd bij mijn moeder. Dat kan nu niet meer. Maar vooralsnog zie ik geen echte reden om zelf een abonnement te nemen. Het blad is vooral meditatief en dat spreekt me minder aan.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welke kerkbladen lees jij?

Bericht door Mannetje »

Silo schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Posthoorn schreef:Waarom zou ik mij wel/niet op de Saambinder abonneren?

Graag goede argumenten. ;)
Vanwege de achterkant.
Deze week de vraag of een belijdenisdienst op tweede pinksterdag wel mag. Eerder waren er al vragen over trouwen in een ander kerkgebouw of het citeren van gezangen in de erediensten. Ds. Labee is een zeer fijn prediker die me altijd erg aanspreekt. Maar die vragenrubriek op de achterkant vind ik drie keer niks.
In dit geval vond ik het een mooi antwoord op een bijzondere vraag.
-
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Welke kerkbladen lees jij?

Bericht door John Galt »

Tiberius schreef:
John Galt schreef:Wij hebben als gemeente sinds een paar maanden geen fysieke kerkbode meer. De berichten staan op (een afgeschermd deel van) de website en wie geen internet heeft, krijgt ze maandelijks uitgeprint thuisbezorgd.
Vinden jullie dat handig?
Wij sturen sinds enige tijd elke week per mail een weekbericht. Ook die wordt trouwens uitgeprint bij niet-internet-leden bezorgd.
Eerder stonden de berichten op het ledendeel van de website, afgeschermd dus, en dat werd heel slecht gelezen: mensen vergeten te kijken, of ze zijn hun wachtwoord kwijt, enz.
De kerbode werd ook neit bijster goed gelezen. Ik heb de indruk dat er van dit nieuwe medium goed gebruik wordt gemaakt. Je kunt je daar ook inschrijven voor de kerkdiensten, er staat een link naar de online dienst met de liturgie, je kunt elkaar mailen en bijna iedere week is er wel iets in de kanselmededelingen waarbij gezegd wordt: Meer informatie vindt u op MijnBarnabaskerk. En als er updates zijn, krijg je daar ook een mail over (als je je daar niet specifiek voor afmeldt.)
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke kerkbladen lees jij?

Bericht door -DIA- »

De rubriek van ds. Labee geeft wel eens wat te denken. Maar toch mis ik wel eens iets in zowel de vragen als, daaruit voortvloeiend, de diepgang die we vroeger veel meer lazen. Soms denk ik wat verder, en niet dat ik dan een antwoord heb, zou wel een verder antwoord wensen. Dit weerspiegelt zich in de vragen die op 'de achterkant' lezen.
Hiermee zeg niet, wellicht ten overvloede, dat vroeger alles beter was, maar het wel een feit, voor wie het opmerkt, dat we nu in een veel oppervlakkiger tijd leven, ook al is ook deze tijd op zijn wijze wel religieus, maar dat is van den beginne, en zal blijven. Zelfs een atheïst en zelfs de antichrist is in bepaald opzicht religieus te noemen. Een Anti-religie is het hoogste wat de religieuze mens ooit bereikt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Welke kerkbladen lees jij?

Bericht door Van Ewijk »

Ik lees alleen de zondagsbrief van mijn eigen kerk.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Welke kerkbladen lees jij?

Bericht door Karlstad1970 »

Kreeg tot voor kort van mijn oude moeder die helaas overleden is vorig jaar, van zo’n beetje elk kerkverband een kerkblaadje, die van de ogg sprak me het meeste aan, weinig ds die zo goed iets uitleggen op papier als ds A Kort,

Daarnaast ben ik wel van menig dat kerkblaadjes informatief bedoeld zijn, een meditatie ok,

Ik lees de saambinder, en kan nooit rijmen van wie zij daar altijd stukjes inzetten bv van puriteinen, als ik met ouderlingen en dominees praat in de lijn van die puriteinen ben ik aan het dwalen volgens hen, waarom zet je ze dan wel en je kerkblad?

En ergens bedroevend al die blaadjes het geeft toch aan hoe verdeeld de kerk in Nederland is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welke kerkbladen lees jij?

Bericht door Mannetje »

Praat jij dan wel echt in de lijn van de puriteinen of span jij de puriteinen voor je eigen karretje?
-
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke kerkbladen lees jij?

Bericht door -DIA- »

Karlstad1970 schreef:Kreeg tot voor kort van mijn oude moeder die helaas overleden is vorig jaar, van zo’n beetje elk kerkverband een kerkblaadje, die van de ogg sprak me het meeste aan, weinig ds die zo goed iets uitleggen op papier als ds A Kort,

Daarnaast ben ik wel van menig dat kerkblaadjes informatief bedoeld zijn, een meditatie ok,

Ik lees de saambinder, en kan nooit rijmen van wie zij daar altijd stukjes inzetten bv van puriteinen, als ik met ouderlingen en dominees praat in de lijn van die puriteinen ben ik aan het dwalen volgens hen, waarom zet je ze dan wel en je kerkblad?

En ergens bedroevend al die blaadjes het geeft toch aan hoe verdeeld de kerk in Nederland is.
Het wordt meer opgemerkt dat de preken en meditaties van ds. Kort die op schrift staan duidelijker zijn dan dat je ze live hoort.

Verder ligt het ligt er natuurlijk wel aan hoe je de Puriteinen leest. Er is een stroming van meer evangelisch-reformatorische mensen die deze preken aanspreken. Maar ook worden deze preken door anderen gewaardeerd, maar toch anders verstaan. De puriteinen spraken in geschriften vaak Gods Volk aan. Nu is wel zo dat we het dan wel onderscheiden moeten lezen. Lijk mij althans.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Welke kerkbladen lees jij?

Bericht door Karlstad1970 »

Mannetje schreef:Praat jij dan wel echt in de lijn van de puriteinen of span jij de puriteinen voor je eigen karretje?
Hu? Heb ik iets in die trant gezegd dan? Ik
Heb gezegd dat ik het vreemd vind dat men die meditaties erin zet maar er eigenlijk niet achter staat. Ik heb zelf geen oordeel over de puriteinen geschreven toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welke kerkbladen lees jij?

Bericht door Mannetje »

Karlstad1970 schreef:
Mannetje schreef:Praat jij dan wel echt in de lijn van de puriteinen of span jij de puriteinen voor je eigen karretje?
Hu? Heb ik iets in die trant gezegd dan? Ik
Heb gezegd dat ik het vreemd vind dat men die meditaties erin zet maar er eigenlijk niet achter staat. Ik heb zelf geen oordeel over de puriteinen geschreven toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je zegt dat je met ouderlingen en dominees praat in de trant van de puriteinen, toch?
Karlstad1970 schreef:Kreeg tot voor kort van mijn oude moeder die helaas overleden is vorig jaar, van zo’n beetje elk kerkverband een kerkblaadje, die van de ogg sprak me het meeste aan, weinig ds die zo goed iets uitleggen op papier als ds A Kort,

Daarnaast ben ik wel van menig dat kerkblaadjes informatief bedoeld zijn, een meditatie ok,

Ik lees de saambinder, en kan nooit rijmen van wie zij daar altijd stukjes inzetten bv van puriteinen, als ik met ouderlingen en dominees praat in de lijn van die puriteinen ben ik aan het dwalen volgens hen, waarom zet je ze dan wel en je kerkblad?

En ergens bedroevend al die blaadjes het geeft toch aan hoe verdeeld de kerk in Nederland is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Welke kerkbladen lees jij?

Bericht door Karlstad1970 »

Mannetje schreef:
Karlstad1970 schreef:
Mannetje schreef:Praat jij dan wel echt in de lijn van de puriteinen of span jij de puriteinen voor je eigen karretje?
Hu? Heb ik iets in die trant gezegd dan? Ik
Heb gezegd dat ik het vreemd vind dat men die meditaties erin zet maar er eigenlijk niet achter staat. Ik heb zelf geen oordeel over de puriteinen geschreven toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je zegt dat je met ouderlingen en dominees praat in de trant van de puriteinen, toch?
Karlstad1970 schreef:Kreeg tot voor kort van mijn oude moeder die helaas overleden is vorig jaar, van zo’n beetje elk kerkverband een kerkblaadje, die van de ogg sprak me het meeste aan, weinig ds die zo goed iets uitleggen op papier als ds A Kort,

Daarnaast ben ik wel van menig dat kerkblaadjes informatief bedoeld zijn, een meditatie ok,

Ik lees de saambinder, en kan nooit rijmen van wie zij daar altijd stukjes inzetten bv van puriteinen, als ik met ouderlingen en dominees praat in de lijn van die puriteinen ben ik aan het dwalen volgens hen, waarom zet je ze dan wel en je kerkblad?

En ergens bedroevend al die blaadjes het geeft toch aan hoe verdeeld de kerk in Nederland is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Over de puriteinen bedoelde ik daar. Ik ben het wel met de meeste eens ja maar dat wil niet zeggen dat ik hen ben, ik ben maar een gewone zondaar die mag weten in Christus gestorven en begraven te en wederopgestaan met Christus en Zijn leven te leiden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie