Welke kranten lees jij?

Welke Kranten lees jij?

RD
42
34%
ND
6
5%
Trouw
8
6%
NRC
3
2%
AD
6
5%
Telegraaf
3
2%
Volkskrant
8
6%
Lokale/streekkrant
22
18%
Ik lees mijn nieuws op Internet
27
22%
Geen van allen
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 125

Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Welke kranten lees jij?

Bericht door Boertje »

In een ander draadje werd naar voren gebracht dat het RD niet rechtzinnig genoeg is. We moeten wel constateren dat er steeds minder christelijke kranten zijn. Tijd voor een drietal nieuwe draadjes Welke (christelijke) kranten lees jij en waarom?

In een tweede draadje komen de kerkbladen aan bod.
In een derde draadje komen de opiniebladen aan bod

Het is mogelijk dat ik een optie over het hoofd zie, maar ik kan er maar tien invullen
Laatst gewijzigd door Boertje op 23 apr 2019, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Welke kranten lees jij?

Bericht door Tiberius »

Ik mis ND. Niet dat ik die aan zou vinken, maar die hoort er wel tussen.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke kranten lees jij?

Bericht door DDD »

Welke frequentie bedoel je? Ik lees sommige kranten alleen in het weekeinde, bijvoorbeeld.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Welke kranten lees jij?

Bericht door Boertje »

Bedoeld wordt: geregeld/regelmatig, dus niet een enkele keer op vakantie.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke kranten lees jij?

Bericht door -DIA- »

In de jaren 70/begin jaren 80 las ik ook het ND
Vroeger voor het bestaan van het RD een zwerftocht, via Trouw, naar de Rotterdammer, naar het RD.
En dan de regionale krant die tegenwoordig een regionale editie is van het AD
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke kranten lees jij?

Bericht door DDD »

Het totaal aantal stemmen klopt niet. Ik heb drie kranten gekozen maar nu zijn er toch maar 14 keuzes en 14 stemmen. Dat kan niet waar zijn.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Welke kranten lees jij?

Bericht door Boertje »

Ik heb het nd toegevoegd. Om een of andere reden gaat er dan iets fout.....weet ook niet wat het is
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke kranten lees jij?

Bericht door J.C. Philpot »

RD via internet, Trouw zaterdags in de biep en verder nu.nl.

Maar ik moet zeggen dat ik soms ook geen zin meer heb in het nieuws, en me dan een hele tijd afzijdig houd. Met uitzondering van het RD kerknieuws en de dominee-transfers.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke kranten lees jij?

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vind Trouw ook een mooie krant die het net wat anders denkt en schrijft dan het RD.
RD vind ik soms een erge verlenglijn van de SGP ook als het gaat om economische of klimaatzaken.
De Trouw is ook kritischer naar de overheid dat past me wel.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke kranten lees jij?

Bericht door parsifal »

Hier meestal internet, en dan vooral Guardian en soms en Zweedse krant. Ook kijk ik zo af en toe op de sites van Trouw en Volkskrant.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke kranten lees jij?

Bericht door -DIA- »

Het RD is ooit ontstaan omdat Trouw ontrouw werd aan het christendom. Dat wil zeggen, toen konden reformatorische christenen Trouw niet meer lezen. Men moest de krant wegstoppen voor de kinderen.

Ooit begon Trouw als een "den Vaderlant ghetrouwe" als een verzetskrant. De lezers waren synodaal gereformeerden, en de krant volgde de lijn van de gereformeerden met steeds meer Bijbelkritiek. Dat deed tenslotte de emmer overlopen en werd het RD in 1971 opgericht. Eerder al, maar in 1971 verscheen de eerste echte krant.

Ik vraag me wel eens af of we niet wennen aan waar we toen zo mee bezig waren: Het kwaad weren uit onze huizen. Want Trouw was ontrouw geworden, met regelmatig schimpscheuten naar de 'zwartekousenkerken' en zo. Ook sportverdwazing was een item waar Trouw toen volop aan mee deed.
Veel mensen zegden hun abonnement op Trouw op. Er waren andere christelijke kranten. De Diemerbladen. De bekendste was De Rotterdammer. Veel mensen (die het nieuws serieus namen, en de wereld niet in huis wilden) gingen over naar De Rotterdammer. Die was wel niet reformatorisch, maar minder fel anti-refo dan Trouw. Trouw was een krant die zich altijd op sleeptouw liet nemen door de Gereformeerde kerken. Als verzetskrant in de oorlog al. Trouw volgde de gereformeerden klakkeloos, net als de ARP (ooit bekend van Abraham Kuyper). Van de gereformeerde kerken bleef niets over. Kuitert en Wiersinga vierden hoogtij... En toen... nam Trouw de Diemerkranten over! Weg alles wat nog een beetje door de beugel kon. De Rotterdammer bestond daarna niet lang meer, maar werd gewoon in Trouw opgenomen.
En toen was de maat vol, juist toen verscheen het RD als antwoord op de ontrouw van Trouw.

Hoe we om zijn gegaan begrijp ik maar half. Trouw mag nu worden gelezen. Misschien zijn we aan de schimpscheuten van Trouw gewend. Of... zijn we misschien Trouw gelijk geworden?
Wat toen de oorzaak was van de oprichting van het RD, lijkt ineens niet meer kwaad. Zelfs het RD neemt stukken uit Trouw over...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Welke kranten lees jij?

Bericht door Wandelende »

Ik mis het FD.
(~)
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke kranten lees jij?

Bericht door -DIA- »

Misschien moeten we een prangende vraag een nader bekijken. Het kan veel verklaren. Ook over de breedte die we nu op dit forum zien: Zijn we veranderd of is de wereld veranderd? Of allebei? Ik neem wel waar, dat mensen die echt voor reformatorische zaken rechte lijnen wensen te trekken het erg moeilijk hebben als men zich niet aanpast aan de grote massa van "Reformatorisme van Nu"! Zaken die men vroeger in een krant als Trouw kon verwachten komen nu steeds meer uit eigen kring... of wat eigen kring was...??? Bezinning nodig? Of (wat in deze tijd past) eraan voorbij gaan en doen of er niets aan de hand is. We mogen toch opmerken voor zover het geen hersenspinsels zijn?!

Citaat uit eerder berichtje:
Hoe we om zijn gegaan begrijp ik maar half. Trouw mag nu worden gelezen. Misschien zijn we aan de schimpscheuten van Trouw gewend. Of... zijn we misschien Trouw gelijk geworden?
Wat toen de oorzaak was van de oprichting van het RD, lijkt ineens niet meer kwaad. Zelfs het RD neemt stukken uit Trouw over...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Welke kranten lees jij?

Bericht door Wandelende »

-DIA- schreef:Misschien (…) over


Zeg je dit nu n.a.v. mijn post "Ik mis het FD"?
(~)
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke kranten lees jij?

Bericht door -DIA- »

Wandelende schreef:
-DIA- schreef:Misschien (…) over


Zeg je dit nu n.a.v. mijn post "Ik mis het FD"?
Nee, helemaal niet. Die krant heeft ook helemaal niet de pretentie om christelijk genoemd te willen worden. Hoe zo dacht u? Dan kunnen we om de bovenstaande prangende vraag heen? Er is niets, en zie niets wat deze vraag van doen heeft met wat ik postte.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie