Moderne uitingen in reformatorische bladen

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:Als Jantje toch eens wat langer na zou denken voor hij wat post dan zou hem dat echt vele postings per maand schelen. :)
En niet Jantje alleen... zo zijn er meer, weet ik uit eigen waarneming. :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:
Herman schreef:
Ditbenik schreef:Waar laat ik mensen niet in hun waarde dan? Ik toon alleen aan dat je opmerking niet juist is. Je noemde twee predikanten waarvan je beweerde dat ze het stuk van de ellende weglaten. Dat is aantoonbaar onjuist.
Daar verschillen dus de meningen over. Als de accentuering sterk anders is dan voorgestaan wordt, dan kan je dit zeker stellen. Zeker als je geen vreemdeling in kerkelijk Nederland bent, dan weet je waar het hier over gaat.
Inderdaad. Ik ken deze predikanten verder niet, maar het zegt bijvoorbeeld al genoeg dat zij op Jij daar!-avonden spreken, terwijl er ook menigeen van hun collega's zich daar nooit zal laten zien. Ik noem nu maar een voorbeeld. Maar het zegt wel wat.
Je zegt dus eigenlijk: Ik ken ds Van Kooten en ds Koppelaar niet maar ze spreken op Jij-daar! dus ze laten in hun preken het stuk van de ellende weg. Toen ik je opmerking las moest ik ongewild aan het eerste deel van Lukas 12 denken. Ik weet ook niet hoe het komt en het zal vast een foute gedachte zijn, maar het laat wel zien wat zo'n opmerking soms met iemand doet. Triest.
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door KGPHP »

eilander schreef:Ik houd niet zo van deze benadering. Beoordeel de inhoud, niet de persoon. En zeker niet op grond van de plaatsen waar iemand spreekt, zelfs zonder dat je motieven van iemand kent.
Dit is heel belangrijk. Ik ken een rechtse HHK-predikant die een keer aangaf dat hij zelfs op de EO Jongerendag zou spreken als ze hem zouden vragen.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Lilian1975 »

KGPHP schreef:
eilander schreef:Ik houd niet zo van deze benadering. Beoordeel de inhoud, niet de persoon. En zeker niet op grond van de plaatsen waar iemand spreekt, zelfs zonder dat je motieven van iemand kent.
Dit is heel belangrijk. Ik ken een rechtse HHK-predikant die een keer aangaf dat hij zelfs op de EO Jongerendag zou spreken als ze hem zouden vragen.
Inderdaad. Jezus sprak ook waar tollenaars waren. De Farizeeën was het tot een ergenis. En als het Woord tot jou komt iedere zondag, waarom mag het dan niet op zo'n avond worden gebracht door een die dienstknecht van God?
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
KGPHP schreef:
eilander schreef:Ik houd niet zo van deze benadering. Beoordeel de inhoud, niet de persoon. En zeker niet op grond van de plaatsen waar iemand spreekt, zelfs zonder dat je motieven van iemand kent.
Dit is heel belangrijk. Ik ken een rechtse HHK-predikant die een keer aangaf dat hij zelfs op de EO Jongerendag zou spreken als ze hem zouden vragen.
Inderdaad. Jezus sprak ook waar tollenaars waren. De Farizeeën was het tot een ergenis. En als het Woord tot jou komt iedere zondag, waarom mag het dan niet op zo'n avond worden gebracht door een die dienstknecht van God?
Zeker. Als zelfs de dominees al niet meer spreken en weigeren te komen waar ze uitgenodigd worden. Daar kun je toch dan jouw visie en boodschap vertellen? Mark Rutte komt op de SGP-jongerendag, maar een dominee zou weigeren op de EO-jongerendag te komen :bobo
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Isala »

Jantje schreef:
Herman schreef:
Ditbenik schreef:Waar laat ik mensen niet in hun waarde dan? Ik toon alleen aan dat je opmerking niet juist is. Je noemde twee predikanten waarvan je beweerde dat ze het stuk van de ellende weglaten. Dat is aantoonbaar onjuist.
Daar verschillen dus de meningen over. Als de accentuering sterk anders is dan voorgestaan wordt, dan kan je dit zeker stellen. Zeker als je geen vreemdeling in kerkelijk Nederland bent, dan weet je waar het hier over gaat.
Inderdaad. Ik ken deze predikanten verder niet, maar het zegt bijvoorbeeld al genoeg dat zij op Jij daar!-avonden spreken, terwijl er ook menigeen van hun collega's zich daar nooit zal laten zien. Ik noem nu maar een voorbeeld. Maar het zegt wel wat.
Ik zag op de site van Jij Daar dat in Oktober ds D.J. Budding hoopt te spreken. Als er iemand is die het stuk van de ellende niet weg laat dan is het deze dominee. Overigens Ds Koppelaar en ds van Kooten ook niet, maar soms geeft men daar net even anders woorden aan.
Misschien een idee om je manier van luisteren eens onder de loep te nemen? Soms zijn we zo gewend om iets langs een bepaalde meetlat of manier van spreken te leggen, dat alleen dit patroon een maatstaf is geworden. Niet als verwijt. Maar soms kan een té kritische, te eenzijdige luisterhouding de inhoud van de boodschap overstemmen.
Hora est!
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Ditbenik »

Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef:
Fransman schreef:Pardon, hhg Katwijk links??
Benjamin in de Uni zaal
Ik zal er volgende week eens gaan kijken of ze daar links zijn. Ik vermoed dat ze Schriftuurlijk zijn.
Ik was er gisteravond. Inderdaad voluit schriftuurlijk. En ze hielden hun kopje allemaal vast met hun rechterhand :)
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 22 mar 2019, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Ditbenik »

Fransman schreef:Dat weet ik, maar dat vraag ik niet.
Bedoel jij nou dat ik niet de gezonde leer aanhang?
Ik bedoel dat je gezonde leer afwijst in je posting over twee predikanten.
Plaats reactie