Moderne uitingen in reformatorische bladen

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Orchidee »

Ditbenik schreef:
Fransman schreef:Dat mag, dat je het niet met mij eens bent.
Dat klopt. Maar het mag niet dat je een Christusprediking afwijst.
Dat werd/word door veel kerkmensen gedaan helaas!
Ook de prediking van wijlen ds Pronk werd door velen verafschuwd om zijn Christus prediking!
Gelukkig is zijn prediking voor velen tot zegen geweest en zijn vele ogen geopend!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8896
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door J.C. Philpot »

Orchidee schreef: Ook de prediking van wijlen ds Pronk werd door velen verafschuwd om zijn Christus prediking!
Gelukkig is zijn prediking voor velen tot zegen geweest en zijn vele ogen geopend!
Ik ging destijds af en toe naar de diensten van ds Pronk in Veenendaal. Ik bewaar er goede herinneringen aan. Rijke prediking. En wat kon hij je met bewogenheid persoonlijk aanspreken onder de preek. Ik durfde vaak niet te ver naar voren te gaan zitten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GGotK
Berichten: 2178
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door GGotK »

Ditbenik schreef:
Fransman schreef:Dat mag, dat je het niet met mij eens bent.
Dat klopt. Maar het mag niet dat je een Christusprediking afwijst.
Wat versta je onder een Christusprediking? Ik denk dat Fransman dit ook niet afwijst.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Zeeuw »

GGotK schreef:
Ditbenik schreef:
Fransman schreef:Dat mag, dat je het niet met mij eens bent.
Dat klopt. Maar het mag niet dat je een Christusprediking afwijst.
Wat versta je onder een Christusprediking? Ik denk dat Fransman dit ook niet afwijst.
Bekende weg? Ditbenik refereert heel duidelijk aan 2 dominees waarover Fransman aangaf dat het niet zijn ligging was. Via het antwoord wat je wil krijgen, kunnen deze dan fijn gefileerd worden?

Mods, dit topic gaat m.i niet over het bespreken van de ligging van een aantal ds toch?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Orchidee »

J.C. Philpot schreef:
Orchidee schreef: Ook de prediking van wijlen ds Pronk werd door velen verafschuwd om zijn Christus prediking!
Gelukkig is zijn prediking voor velen tot zegen geweest en zijn vele ogen geopend!
Ik ging destijds af en toe naar de diensten van ds Pronk in Veenendaal. Ik bewaar er goede herinneringen aan. Rijke prediking. En wat kon hij je met bewogenheid persoonlijk aanspreken onder de preek. Ik durfde vaak niet te ver naar voren te gaan zitten.
Haha, dat begrijp ik dan weer wél!Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Ditbenik »

GGotK schreef:
Ditbenik schreef:
Fransman schreef:Dat mag, dat je het niet met mij eens bent.
Dat klopt. Maar het mag niet dat je een Christusprediking afwijst.
Wat versta je onder een Christusprediking? Ik denk dat Fransman dit ook niet afwijst.
Ik noemde de twee predikanten die hij afwees en een preek die ik vanmorgen las waarin Christus verkondigd werd maar niet de drie stukken genoemd werden. Daar was hij het niet mee eens. Het was een preek van Petrus trouwens uit Handelingen 10.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Herman »

Het is een duidelijk liggingverschil.

Maar drijf dat nu eens niet op de spits.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: RE: Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door helma »

Orchidee schreef:
J.C. Philpot schreef:
Orchidee schreef: Ook de prediking van wijlen ds Pronk werd door velen verafschuwd om zijn Christus prediking!
Gelukkig is zijn prediking voor velen tot zegen geweest en zijn vele ogen geopend!
Ik ging destijds af en toe naar de diensten van ds Pronk in Veenendaal. Ik bewaar er goede herinneringen aan. Rijke prediking. En wat kon hij je met bewogenheid persoonlijk aanspreken onder de preek. Ik durfde vaak niet te ver naar voren te gaan zitten.
Haha, dat begrijp ik dan weer wél!Afbeelding
En ik ook! Wij hebben ook jaren die diensten bijgewoond. Onze kinderen gingen altijd graag mee. Hij stelde de vragen zo dat je haast antwoord zou geven. Een keer toen hij aan het einde van de preek vroeg:wie heeft nu lust om die Heere te vrezen? Wie? Jij? Een jongen met down ging staan: ikke wel en ikke niet.
Jij hebt het begrepen! Zei de dominee.
Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Fransman »

Ik wijs helemaal geen Christusprediking af.
Ik geef alleen aan wat ik vind dat er in een preek hoort te staan.
Ik kom niet bij die dominees in de kerk, jij waarschijnlijk wel, blijf dat vooral doen.
Maar laat mensen in hun waarde, als ze een andere mening hebben..
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door -DIA- »

Fransman schreef:Dat mag, dat je het niet met mij eens bent.
Er zijn er ook nog een paar die het met je eens zijn. Soms denk je dat je alleen bent overgebleven... En wordt het vreemd om je heen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Ditbenik »

Fransman schreef:Ik wijs helemaal geen Christusprediking af.
Ik geef alleen aan wat ik vind dat er in een preek hoort te staan.
Ik kom niet bij die dominees in de kerk, jij waarschijnlijk wel, blijf dat vooral doen.
Maar laat mensen in hun waarde, als ze een andere mening hebben..
Waar laat ik mensen niet in hun waarde dan? Ik toon alleen aan dat je opmerking niet juist is. Je noemde twee predikanten waarvan je beweerde dat ze het stuk van de ellende weglaten. Dat is aantoonbaar onjuist.

Ik ga niet voor dominees naar de kerk en ik blijf niet voor dominees weg. Paulus waarschuwde daar al tegen: "Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen ze zichzelf leraars opgaderen naar hun eigen begeerlijkheden en zullen hun geloof van de waarheid afwenden en zullen zich keren tot fabelen."
Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Fransman »

Slaat dat op mij?
Wat Paulus zegt?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:Waar laat ik mensen niet in hun waarde dan? Ik toon alleen aan dat je opmerking niet juist is. Je noemde twee predikanten waarvan je beweerde dat ze het stuk van de ellende weglaten. Dat is aantoonbaar onjuist.
Daar verschillen dus de meningen over. Als de accentuering sterk anders is dan voorgestaan wordt, dan kan je dit zeker stellen. Zeker als je geen vreemdeling in kerkelijk Nederland bent, dan weet je waar het hier over gaat.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Ditbenik »

Fransman schreef:Slaat dat op mij?
Wat Paulus zegt?
Volgens mij is het Woord voor iedereen. Niemand uitgesloten.
Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Fransman »

Dat weet ik, maar dat vraag ik niet.
Bedoel jij nou dat ik niet de gezonde leer aanhang?
Plaats reactie