Moderne uitingen in reformatorische bladen

Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Maar Zwartebroek-Terschuur is toch geen linkse HHG. Het zou zo een rechtse GG kunnen zijn. Ik ben er regelmatig naar de kerk geweest met een vriend die daar in de kerk zit.
Nou ehhh. Nee niet echt..
Bij óns ´mogen vrouwen stemmen in GerGems niet.
de Dominee citeert nog wel eens uit de HSV
En degene die we beroepen gaan ook vaak in kerken voor waar ze ook nog wel eens een PKN dominee uitnodigen.
Zoals ds. Dubbeldam, R van kooten , A.A.F van de Weg hebebn we ook wel eens gehad
Ik denk dat je in de war bent met Nijkerk :huhu
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door DDD »

Dat stemmen is inderdaad in de GG niet mogelijk. Geen idee waarom, maar dat zou in de midden GG denk ik ook niet op veel bezwaren stuiten.

En het citeren van de HSV ook niet. Een groot deel van de leden leest immers in de HSV mee, al verschilt dat ook erg per gemeente. In sommige GG is het de overgrote meerderheid, in andere GG een uitzondering.

Qua preken, zangtempo, kerkelijke cultuur etc. is deze HHG echt zwaarder dan de HG Hoevelaken en mijns inziens ook echt (iets rechts van het) midden GG. Maar misschien hou ik nu niet voldoende rekening met het feit dat dit een dorpsgemeente is en ik beter op de hoogte ben van stadsgemeenten.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Dat stemmen is inderdaad in de GG niet mogelijk. Geen idee waarom, maar dat zou in de midden GG denk ik ook niet op veel bezwaren stuiten.

En het citeren van de HSV ook niet. Een groot deel van de leden leest immers in de HSV mee, al verschilt dat ook erg per gemeente. In sommige GG is het de overgrote meerderheid, in andere GG een uitzondering.

Qua preken, zangtempo, kerkelijke cultuur etc. is deze HHG echt zwaarder dan de HG Hoevelaken en mijns inziens ook echt (iets rechts van het) midden GG. Maar misschien hou ik nu niet voldoende rekening met het feit dat dit een dorpsgemeente is en ik beter op de hoogte ben van stadsgemeenten.
Weet je ook welke dominee toen preekte ?
Op het oog best veel mensen in het zwart idd maar dat zegt niet zo veel denk ik.
Een paar keer komt ht voor dat ds Pieters voorkomt... Nou ja goed al die hokjes en vakjes :oO
Maar dan vraag ik wel aan je hoe denk je dan over gemeentes HHK a la Garderen, Harskamp ?
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door DDD »

Meestal de vaste predikant, die zo in rechts GG zou kunnen preken.

Ik denk dat de gemeenten die jij noemt zonder meer veel zwaarder zijn. Maar die gemeenten zouden in de GG ook heel extreem zijn. Je kunt niet zeggen dat de HHG Zwartebroek Terschuur links is. Dat zou je dan eerder van Kralingseveer of Katwijk kunnen zeggen.

Los daarvan moet je gemeenten altijd in hun verband bekijken. Er zijn GG waar men ritmisch zou zingen en de HSV zou lezen als daar landelijk niet zo spastisch over werd gedaan. Veel vrouwen doen in de GG een hoed op om anderen niet te ergeren. Dus zo'n gemeente is qua uiterlijk vertoon wellicht dan wat rechts, maar als je het vergelijkt met een gemeente met dezelfde keuzes maar dan zonder groepsdruk van buitenaf, is het dan toch een (iets) andere ligging.

Overigens heb ik het nu over onbelangrijke futiliteiten, maar goed, dat was ook even het onderwerp.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Meestal de vaste predikant, die zo in rechts GG zou kunnen preken.

Ik denk dat de gemeenten die jij noemt zonder meer veel zwaarder zijn. Maar die gemeenten zouden in de GG ook heel extreem zijn. Je kunt niet zeggen dat de HHG Zwartebroek Terschuur links is. Dat zou je dan eerder van Kralingseveer of Katwijk kunnen zeggen.

Los daarvan moet je gemeenten altijd in hun verband bekijken. Er zijn GG waar men ritmisch zou zingen en de HSV zou lezen als daar landelijk niet zo spastisch over werd gedaan. Veel vrouwen doen in de GG een hoed op om anderen niet te ergeren. Dus zo'n gemeente is qua uiterlijk vertoon wellicht dan wat rechts, maar als je het vergelijkt met een gemeente met dezelfde keuzes maar dan zonder groepsdruk van buitenaf, is het dan toch een (iets) andere ligging.

Overigens heb ik het nu over onbelangrijke futiliteiten, maar goed, dat was ook even het onderwerp.
Ik vind het fijn om daar naar de kerk te gaan en er wordt een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking gepredikt.
Pas nog een preek over de strijd van een ware christen. Ik vind het mooi dat er niet altijd zo waarschuwend wordt gepreekt maar ook jaloersmakend. Daar tref je misschien wel meer mensen mee.
Maar goed ik ken voor de rest de GG ook niet goed.
Mag ik weten wie je vriend is (via PB ) Kan ik hem misschien wel de groeten doen :haha
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door DDD »

Ik heb toch hopelijk niets lelijks over de gemeente gezegd? Dat was niet mijn bedoeling in ieder geval.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik heb toch hopelijk niets lelijks over de gemeente gezegd? Dat was niet mijn bedoeling in ieder geval.
Oh nee hoor.
Links/rechts horen ook geen scheldtermen te zijn
Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Fransman »

Pardon, hhg Katwijk links??
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Geytenbeekje »

Fransman schreef:Pardon, hhg Katwijk links??
Benjamin in de Uni zaal
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Mannetje »

Geytenbeekje schreef:
Fransman schreef:Pardon, hhg Katwijk links??
Benjamin in de Uni zaal
Verklaar je nader...
-
Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Fransman »

Dat is idd een kleine confessionele groep
Maar de andere twee gemeentes zijn rechts en die hebben samen veel meer leden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door J.C. Philpot »

Fransman schreef:Dat is idd een kleine confessionele groep
Maar de andere twee gemeentes zijn rechts en die hebben samen veel meer leden.
Volgens mij preekt ds Koppelaar vaak in de kleine Benjamin wijkgemeente. Alleen daar al om zou ik er graag kerken. Over een tijdje hoop ik hem op een andere plek weer te beluisteren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Fransman »

Ieder zijn mening
Maar ik ben eerder blij met bijv. Ds van Olst
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Geytenbeekje »

Fransman schreef:Ieder zijn mening
Maar ik ben eerder blij met bijv. Ds van Olst
Pas een mooie preek geluisterd van ds de Groot uit Genemuiden
Ik mag ook wel graag ´rechterflankers´horen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door J.C. Philpot »

Uit Katwijk zou ik ook graag gekerkt hebben bij ds den Ouden of ds Vlastuin.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie