Column: Tota Scriptura?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Column: Tota Scriptura?

Bericht door Bookreader »

In het Kerkblad Hersteld Hervormde Kerk van 4 februari 2016, nr. 14 (jaargang 12), stond de volgende column van ds. P. den Ouden.
  • Tota Scriptura?

    De Reformatie benadrukte het tota Scriptura: de gehele Schrift moet aan de orde komen. Geen selectief Schriftgebruik, want dat is een moeder van ketterijen. De gehele Schrift, om eenzijdigheden en scheefgroei te voorkomen. Daarom greep men weer terug op de zogenaamde lectio continua, een Bijbelboek van voor tot achter helemaal doorpreken, zonder ook maar iets over te slaan. Het heeft ook te maken met 2 Timotheüs 3:16: ‘Al de Schrift is van God ingegeven en is nuttig…’

    Zonder de reformatorische tradities te veel tegen elkaar uit te spelen, is er toch wel een verschil waar te nemen tussen de lutherse en de calvijnse reformatie. Bij Luther is er een sterke concentratie op het centrum van de Schrift: Jezus Christus en Die gekruisigd. Luther is dan ook voortdurend op zoek naar ‘was Christum treibet’. En als hij niet vond wat hij zocht, zorgde hij er zelf wel voor dat Christus erin kwam. Of hij zei laconiek dat hij met zo’n Bijbelboek niets kon beginnen, zoals het Jakobus overkwam.

    Calvijn nam het tota Scriptura toch wel wat serieuzer dan Luther. Hij preekte stug een heel Bijbelboek door. Zo startte hij op 20 maart 1555 zijn serie van tweehonderd preken over Deuteronomium, op 15 juli 1556 klonk de laatste preek. Hij sloeg geen tekst over. Ook voor Calvijn was de Schrift uiteraard het boek dat van Christus getuigt, maar ook van de Vader en de Geest. Daardoor komt bij Calvijn, meer dan bij Luther, de volle breedte van de Schrift tot zijn recht.

    Naast de rechtvaardiging komen zijn preken thema’s aan de orde als het gebed, kruisdragen, geestelijke blijdschap, matigheid, het eeuwige leven, enz. Maar behalve dat ook een bont scala van onderwerpen die het dagelijks leven raken: werk, huwelijk en gezin, het gemeenteleven, geld, politiek, onderwijs, het sociale leven enz. En als het aan de orde komt, dan komt het ook goed aan de orde. Niet zo terloops een passage in een preek, om vervolgens weer tot de stichtelijke orde over te gaan. Nee, dan wordt zo’n onderwerp in een hele preek stevig uitgediept.

    En zoals Calvijn het deed, kom je het ook bij de oudere Nederlandse en Engelse schrijvers tegen. Ze verkondigden de volle raad van God en hielden niets achter. Zo was de prediking altijd fris en afwisselend, zoals Gods Woord fris en afwisselend is. En niet te vergeten: concreet. Er werden geen doekjes om gewonden. De gemeente luisterde. Er was herkenning. Het ging over hen over hem hun dagelijks leven. Zo werden ze gebouwd in het Woord en kregen huiswerk mee.

    In de prediking zoals die momenteel gangbaar is in de gereformeerde gezindte is van die calvijnse breedte in de prediking weinig meer terug te vinden. Met een slaapverwekkende monotonie gaat het zondag in zondag uit over de toe-eigening van het heil, met een vrome wens als slot. Alsof er niets anders in de Bijbel staat. Wat het dagelijks leven betreft moet iedereen het maar zelf zien te rooien.

    Het gevolg is dat de gemeente door het stormgeweld van het moderne leven finaal ondersteboven wordt geblazen. Omdat grote delen van de Schrift gesloten blijven. de gemeente wordt niet toegerust om de tijdgeest te verstaan. Ze krijgt geen leiding voor het dagelijks leve, daarom zien we overal het christelijke elven in elkaar storten. De enige remedie is dat we het tota Scriptura weer eens serieus gaan nemen.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Column: Tota Scriptura?

Bericht door Curatorium »

Bookreader schreef: Naast de rechtvaardiging komen zijn preken thema’s aan de orde als het gebed, kruisdragen, geestelijke blijdschap, matigheid, het eeuwige leven, enz. Maar behalve dat ook een bont scala van onderwerpen die het dagelijks leven raken: werk, huwelijk en gezin, het gemeenteleven, geld, politiek, onderwijs, het sociale leven enz. En als het aan de orde komt, dan komt het ook goed aan de orde. Niet zo terloops een passage in een preek, om vervolgens weer tot de stichtelijke orde over te gaan. Nee, dan wordt zo’n onderwerp in een hele preek stevig uitgediept.
...
In de prediking zoals die momenteel gangbaar is in de gereformeerde gezindte is van die calvijnse breedte in de prediking weinig meer terug te vinden. Met een slaapverwekkende monotonie gaat het zondag in zondag uit over de toe-eigening van het heil, met een vrome wens als slot. Alsof er niets anders in de Bijbel staat. Wat het dagelijks leven betreft moet iedereen het maar zelf zien te rooien.
Mooi stuk. Helemaal mee eens. Natuurlijk moet in elke preek er een oproep tot bekering zijn. Maar dat hoeft geen hele preek te beslaan.
Plaats reactie