Boek over kerkgebouwen GGinNed

Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Boek over kerkgebouwen GGinNed

Bericht door Curatorium »

Spreeuw schreef: Ik vind het overigens best opvallend dat dit kerkverband met zo'n lijvige serie komt over de geschiedenis van haar gemeenten!
Het kerkverband komt niet met een boek. Iemand heeft het geschreven, opbrengst gaat naar Ijsselmuiden, er is een voorwoord van een dominee. Dat betekent niet dat het kerkverband met een serie o.i.d. komt. Blijft een particulier initiatief.
Spreeuw schreef:Veel gemeenteleden die tot dit kerkverband behoren zijn ietwat gesloten en willen dat er nauwelijks iets van hun gemeente in de buitenwereld openbaar komt of vermenigvuldigd wordt. Maar ik ga deze serie wel kopen denk ik. Ik lees graag kerkgeschiedenis, zeker onbekende kerkgeschiedenis.
Ook in de GGiN verschijnen toch gewoon jubileumboekjes? Een groot gedeelte van dit boek is gewoon een samenvatting van zulke jubileumboekjes en jaarboeken en verder komt er ontzettend veel van Digibron.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Boek over kerkgebouwen GGinNed

Bericht door Desiree »

Grappig, gister hadden wij het erover.. omdat ik iets wilde weten over het kerkverband. Stelde ik voor, zullen we die boeken kopen..? Maar we hebben al best veel boeken. Nog maar even laten bezinken..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Spreeuw
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:55

Re: Boek over kerkgebouwen GGinNed

Bericht door Spreeuw »

Curatorium schreef:Het kerkverband komt niet met een boek. Iemand heeft het geschreven, opbrengst gaat naar Ijsselmuiden, er is een voorwoord van een dominee. Dat betekent niet dat het kerkverband met een serie o.i.d. komt. Blijft een particulier initiatief.
Als een predikant van de GGiN een voorwoord in deze serie schrijft, vindt het kerkverband het blijkbaar wel goed.
Curatorium schreef:Ook in de GGiN verschijnen toch gewoon jubileumboekjes? Een groot gedeelte van dit boek is gewoon een samenvatting van zulke jubileumboekjes en jaarboeken en verder komt er ontzettend veel van Digibron.
OK.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Boek over kerkgebouwen GGinNed

Bericht door Curatorium »

Uit het ND: "Het levensverhaal van Zwaantje Westland-Schaap (1909-2012) uit Huizen telt maar liefst tien pagina’s."
Verder is er zo min mogelijk over de scheuringen geschreven. Jammer, iets pijnlijks kan toch wel beschreven worden?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Boek over kerkgebouwen GGinNed

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:Uit het ND: "Het levensverhaal van Zwaantje Westland-Schaap (1909-2012) uit Huizen telt maar liefst tien pagina’s."
Verder is er zo min mogelijk over de scheuringen geschreven. Jammer, iets pijnlijks kan toch wel beschreven worden?
Dat was net zo'n vrouw als Mientje Vrijdag.
Een bekende uitspraak van Mientje was, om over na te denken:
"Ik heb veel mensen op mijn wagen gehad, en er zijn er veel afgevallen. Toch heb ik er niet één afgeduwd!"
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Boek over kerkgebouwen GGinNed

Bericht door Ouddorp »

Lijkt me een zeer interessant boek. Ik overweeg toch wel het te kopen, ondanks de prijs. De suggestie om maar rechtstreeks te geven in plaats van een boek te kopen gaat niet op lijkt me. Ik kan niet aan elke gemeente die een nieuw kerkgebouw bouwt 70,- geven, dan kom ik toch te kort aan het einde van de maand.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boek over kerkgebouwen GGinNed

Bericht door -DIA- »

Ouddorp schreef:Lijkt me een zeer interessant boek. Ik overweeg toch wel het te kopen, ondanks de prijs. De suggestie om maar rechtstreeks te geven in plaats van een boek te kopen gaat niet op lijkt me. Ik kan niet aan elke gemeente die een nieuw kerkgebouw bouwt 70,- geven, dan kom ik toch te kort aan het einde van de maand.
Toch hebben alle belijdende leden van de GG in Rijssen het dikke jubileumboek gekregen. Het was de bedoeling om één druk te laten verschijnen en niet te verkopen via de boekhandels. Toch zijn er intussen wel boeken via de boekhandels verkocht, en zijn er al 3 drukken geweest.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boek over kerkgebouwen GGinNed

Bericht door DDD »

Geld over misschien? Ik vrees dat het aan de meesten niet besteed zal zijn.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Boek over kerkgebouwen GGinNed

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Toch hebben alle belijdende leden van de GG in Rijssen het dikke jubileumboek gekregen. Het was de bedoeling om één druk te laten verschijnen en niet te verkopen via de boekhandels. Toch zijn er intussen wel boeken via de boekhandels verkocht, en zijn er al 3 drukken geweest.
De uitgever lacht in z'n vuistje, de kassa rinkelt.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Boek over kerkgebouwen GGinNed

Bericht door Auto »

-DIA- schreef:Toch hebben alle belijdende leden van de GG in Rijssen het dikke jubileumboek gekregen. Het was de bedoeling om één druk te laten verschijnen en niet te verkopen via de boekhandels. Toch zijn er intussen wel boeken via de boekhandels verkocht, en zijn er al 3 drukken geweest.
Ik neem toch aan de belijdende leden van de GGiN in Rijssen?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Boek over kerkgebouwen GGinNed

Bericht door Auto »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Toch hebben alle belijdende leden van de GG in Rijssen het dikke jubileumboek gekregen. Het was de bedoeling om één druk te laten verschijnen en niet te verkopen via de boekhandels. Toch zijn er intussen wel boeken via de boekhandels verkocht, en zijn er al 3 drukken geweest.
De uitgever lacht in z'n vuistje, de kassa rinkelt.
nou dat doet hij zeker, want het is in eigen beheer uitgegeven en het geld komt ten goede aan de aflossing van de kerkbouw. Jij zou ook lachen in je vuistje als zulke gebeurtenissen je zouden overkomen.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boek over kerkgebouwen GGinNed

Bericht door -DIA- »

Auto schreef:
-DIA- schreef:Toch hebben alle belijdende leden van de GG in Rijssen het dikke jubileumboek gekregen. Het was de bedoeling om één druk te laten verschijnen en niet te verkopen via de boekhandels. Toch zijn er intussen wel boeken via de boekhandels verkocht, en zijn er al 3 drukken geweest.
Ik neem toch aan de belijdende leden van de GGiN in Rijssen?
Het is laat, maar nog niet te laat voor een reactie. Nee, geen GGiN, maar Gereformeerde Gemeenten (eventueel aangevuld met
'in Nederland en Noord-Amerika', zoals jarenlang in de kop van de Saambinder stond vermeld).
Waarom dacht u dat? En het ging niet alleen om de gemeente van Rijssen-Noord, maar ook de zustergemeenten Zuid en West, die
voor het grootste deel toch dezelfde geschiedenis hebben, en tot het jaar 2000 één gemeente vormden.
De GGiN stond los van dit project, alhoewel niet helemaal, want ook de geschiedenis van de Eskerk wordt tot en met 1953 uitvoerig
behandeld. Immers was tóen de Eskerk de zustergemeente van de Walkerk!?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Boek over kerkgebouwen GGinNed

Bericht door Curatorium »

Auto schreef: Ik neem toch aan de belijdende leden van de GGiN in Rijssen?
Volgens mij heeft Dia het over een ander boek. Dus niet dit boek.
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Boek over kerkgebouwen GGinNed

Bericht door GerGem »

Wie heeft het boek al ??
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Boek over kerkgebouwen GGinNed

Bericht door coco »

Spreeuw schreef:
mulder schreef:Ze hebben het in Ijsselmuiden steeds maar druk met geld verzamelen..
Het is een mooi boekje voor de kleine kerkgeschiedenis. Daarom zal ik het wel aanschaffen. Al staat het bol van domineeverheerlijking, ledentalverheerlijking en stukjes over bekeerde mensen alsof het een zeldzaamheid is om bekeerd te zijn, wat in zekere zin ook realiteit is in de gemeenten.
Dat is bepaald niet wat je zou verwachten van een kerkverband als de Ger. Gem. in Ned.. Ik vind het overigens best opvallend dat dit kerkverband met zo'n lijvige serie komt over de geschiedenis van haar gemeenten! Veel gemeenteleden die tot dit kerkverband behoren zijn ietwat gesloten en willen dat er nauwelijks iets van hun gemeente in de buitenwereld openbaar komt of vermenigvuldigd wordt. Maar ik ga deze serie wel kopen denk ik. Ik lees graag kerkgeschiedenis, zeker onbekende kerkgeschiedenis.
Wat jij niet zou verwachten van dit kerkverband klopt ook wel een beetje! De schrijver heeft behoorlijk wat moeite moeten doen om van alle gemeenten wat informatie en foto's los te krijgen. Ze waren niet allemaal even bereidwillig om mee te werken.. Dat zie je ook wel terug in het boek. Sommige gemeenten beslaan slechts 2 of 3 bladzijden met alleen wat algemene informatie die we eigenlijk al wisten, terwijl andere gemeenten misschien wel het hele boek zouden kunnen vullen.

Het zijn iig hele nette, overzichtelijke voelen geworden! Al vind ik het persoonlijk een beetje jammer dat er ook weer een aparte afdeling aan de orgels besteed is! Voor de liefhebber vast heel interessant, maar wat mij betreft nog steeds een verspilling van collectegeld. Een orgel, prima! Een peperduur pijporgel, niet prima!

De domineesverheerlijking die Mulder noemt lees ik overigens niet echt terug, maar dat is misschien net wat je wílt lezen..
:hi
Plaats reactie