Re: Uit uw kerkbode
Geplaatst: 18 apr 2020, 13:02
Ook ongelooflijk wat betreft de oproep van het CIO en minister Grapperhaus.
Welke oproep ?Erskinees schreef:Ook ongelooflijk wat betreft de oproep van het CIO en minister Grapperhaus.
Waarom niet dan?Arja schreef:In onze kerkbode stond een citaat van Augustinus. Hoewel ik Augustinus niet echt fijn vind (de preken die ik gelezen heb niet) wil ik dit citaat toch delen.
Velen van hen die hebben gezegd 'zijn bloed kome over ons en over onze kinderen', zijn later tot geloof gekomen door de verkondiging van de apostelen. Zijn bloed is daadwerkelijk over hen gekomen, maar dan om hen schoon te wassen en niet om hen te verderven, over sommigen kwam het bloed wel om hen te verderven, over anderen om hen te reinigen, Niet allen delen immers in het geloof. Zoals toen bij de Joden niet en anderen wel tot geloof kwamen, zo is het ook bij de heidenen: 'Want niet allen hebben het geloof. (2 Thess. 3:2)
Ik twijfel een beetje over de zin: over sommigen kwam het bloed wel om hen te verderven. Is dat Bijbels? Zijn daar teksten voor die dat ondersteunen? Ik begrijp wel wat er mee bedoeld wordt.
Ik begreep het beeld niet (bloed over hen ten verderve) maar ik denk er een link is met 1 Korinthe 16: "Indien iemand den Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking; Maran-atha!"-DIA- schreef:Waarom niet dan?Arja schreef:In onze kerkbode stond een citaat van Augustinus. Hoewel ik Augustinus niet echt fijn vind (de preken die ik gelezen heb niet) wil ik dit citaat toch delen.
Velen van hen die hebben gezegd 'zijn bloed kome over ons en over onze kinderen', zijn later tot geloof gekomen door de verkondiging van de apostelen. Zijn bloed is daadwerkelijk over hen gekomen, maar dan om hen schoon te wassen en niet om hen te verderven, over sommigen kwam het bloed wel om hen te verderven, over anderen om hen te reinigen, Niet allen delen immers in het geloof. Zoals toen bij de Joden niet en anderen wel tot geloof kwamen, zo is het ook bij de heidenen: 'Want niet allen hebben het geloof. (2 Thess. 3:2)
Ik twijfel een beetje over de zin: over sommigen kwam het bloed wel om hen te verderven. Is dat Bijbels? Zijn daar teksten voor die dat ondersteunen? Ik begrijp wel wat er mee bedoeld wordt.
Het geloof is niet aller: Een gemeente bestaat (anders dan de Labadisten wilden) uit kaf en koren. Daar hoeft uiterlijk geen verschil te zijn. God ziet het hart aan. Hij zal eens aan het licht brengen wat Zijn eigen werk was. Dan zullen velen zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet u Uw Naam geprofeteerd, duivelen uitgeworpen en wonderen gedaan? Maar dan zal Hij hen openlijk (voor alle mensen) aanzeggen: Ik heb u nooit gekend, gaat weg van Mij, gij die de ongerechtigheid werkt. Maar anderen (die het wellicht niet verwachten) zullen zich ook verwonderen als ze mogen horen: Kom in, gij gezegenden Mijns Vaders... God doet naar Zijn eeuwig welbehagen wat Hem behaagt. Ook het woord van God is de een ten oordeel en de ander tot eeuwig behoud. Dan spreekt Paulus: Maar wie zijt gij o, mens die tegen God antwoordt? Mag God niet met Zijn maaksel doen wat Hem behaagt?
Het Woord van God is als een tweesnijdend scherp zwaard en het sluit in of het sluit buiten, maar het zal nooit ledig tot Hem weerkeren! Hij doet met Zijn Woord wat Hem behaagt: Deze ten leven, en een ander tot eeuwig afgrijzen. Het is voor de natuurlijke mens een hard woord, een steen des aanstoots, maar het is voor Zijn uitverkorenen stof tot eeuwige verwondering. Waarom wat het op mij gemunt, daar zovelen gaan verloren, die Gij geen ontferming gunt?
Dat klopt ook niet.Arja schreef: Ik begreep het beeld niet (bloed over hen ten verderve) maar ik denk er een link is met 1 Korinthe 16: "Indien iemand den Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking; Maran-atha!"
Die laatste zin is onbijbels.-DIA- schreef:Waarom niet dan?Arja schreef:In onze kerkbode stond een citaat van Augustinus. Hoewel ik Augustinus niet echt fijn vind (de preken die ik gelezen heb niet) wil ik dit citaat toch delen.
Velen van hen die hebben gezegd 'zijn bloed kome over ons en over onze kinderen', zijn later tot geloof gekomen door de verkondiging van de apostelen. Zijn bloed is daadwerkelijk over hen gekomen, maar dan om hen schoon te wassen en niet om hen te verderven, over sommigen kwam het bloed wel om hen te verderven, over anderen om hen te reinigen, Niet allen delen immers in het geloof. Zoals toen bij de Joden niet en anderen wel tot geloof kwamen, zo is het ook bij de heidenen: 'Want niet allen hebben het geloof. (2 Thess. 3:2)
Ik twijfel een beetje over de zin: over sommigen kwam het bloed wel om hen te verderven. Is dat Bijbels? Zijn daar teksten voor die dat ondersteunen? Ik begrijp wel wat er mee bedoeld wordt.
Het geloof is niet aller: Een gemeente bestaat (anders dan de Labadisten wilden) uit kaf en koren. Daar hoeft uiterlijk geen verschil te zijn. God ziet het hart aan. Hij zal eens aan het licht brengen wat Zijn eigen werk was. Dan zullen velen zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet u Uw Naam geprofeteerd, duivelen uitgeworpen en wonderen gedaan? Maar dan zal Hij hen openlijk (voor alle mensen) aanzeggen: Ik heb u nooit gekend, gaat weg van Mij, gij die de ongerechtigheid werkt. Maar anderen (die het wellicht niet verwachten) zullen zich ook verwonderen als ze mogen horen: Kom in, gij gezegenden Mijns Vaders... God doet naar Zijn eeuwig welbehagen wat Hem behaagt. Ook het woord van God is de een ten oordeel en de ander tot eeuwig behoud. Dan spreekt Paulus: Maar wie zijt gij o, mens die tegen God antwoordt? Mag God niet met Zijn maaksel doen wat Hem behaagt?
Het Woord van God is als een tweesnijdend scherp zwaard en het sluit in of het sluit buiten, maar het zal nooit ledig tot Hem weerkeren! Hij doet met Zijn Woord wat Hem behaagt: Deze ten leven, en een ander tot eeuwig afgrijzen. Het is voor de natuurlijke mens een hard woord, een steen des aanstoots, maar het is voor Zijn uitverkorenen stof tot eeuwige verwondering. Waarom wat het op mij gemunt, daar zovelen gaan verloren, die Gij geen ontferming gunt?
Bedoel je deze zin?samanthi schreef:Die laatste zin is onbijbels.-DIA- schreef:Waarom niet dan?Arja schreef:In onze kerkbode stond een citaat van Augustinus. Hoewel ik Augustinus niet echt fijn vind (de preken die ik gelezen heb niet) wil ik dit citaat toch delen.
Velen van hen die hebben gezegd 'zijn bloed kome over ons en over onze kinderen', zijn later tot geloof gekomen door de verkondiging van de apostelen. Zijn bloed is daadwerkelijk over hen gekomen, maar dan om hen schoon te wassen en niet om hen te verderven, over sommigen kwam het bloed wel om hen te verderven, over anderen om hen te reinigen, Niet allen delen immers in het geloof. Zoals toen bij de Joden niet en anderen wel tot geloof kwamen, zo is het ook bij de heidenen: 'Want niet allen hebben het geloof. (2 Thess. 3:2)
Ik twijfel een beetje over de zin: over sommigen kwam het bloed wel om hen te verderven. Is dat Bijbels? Zijn daar teksten voor die dat ondersteunen? Ik begrijp wel wat er mee bedoeld wordt.
Het geloof is niet aller: Een gemeente bestaat (anders dan de Labadisten wilden) uit kaf en koren. Daar hoeft uiterlijk geen verschil te zijn. God ziet het hart aan. Hij zal eens aan het licht brengen wat Zijn eigen werk was. Dan zullen velen zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet u Uw Naam geprofeteerd, duivelen uitgeworpen en wonderen gedaan? Maar dan zal Hij hen openlijk (voor alle mensen) aanzeggen: Ik heb u nooit gekend, gaat weg van Mij, gij die de ongerechtigheid werkt. Maar anderen (die het wellicht niet verwachten) zullen zich ook verwonderen als ze mogen horen: Kom in, gij gezegenden Mijns Vaders... God doet naar Zijn eeuwig welbehagen wat Hem behaagt. Ook het woord van God is de een ten oordeel en de ander tot eeuwig behoud. Dan spreekt Paulus: Maar wie zijt gij o, mens die tegen God antwoordt? Mag God niet met Zijn maaksel doen wat Hem behaagt?
Het Woord van God is als een tweesnijdend scherp zwaard en het sluit in of het sluit buiten, maar het zal nooit ledig tot Hem weerkeren! Hij doet met Zijn Woord wat Hem behaagt: Deze ten leven, en een ander tot eeuwig afgrijzen. Het is voor de natuurlijke mens een hard woord, een steen des aanstoots, maar het is voor Zijn uitverkorenen stof tot eeuwige verwondering. Waarom wat het op mij gemunt, daar zovelen gaan verloren, die Gij geen ontferming gunt?
Jammer dat je de Romeinenbrief uit je Bijbel hebt gescheurd.samanthi schreef:Die laatste zin is onbijbels.-DIA- schreef:Waarom niet dan?Arja schreef:In onze kerkbode stond een citaat van Augustinus. Hoewel ik Augustinus niet echt fijn vind (de preken die ik gelezen heb niet) wil ik dit citaat toch delen.
Velen van hen die hebben gezegd 'zijn bloed kome over ons en over onze kinderen', zijn later tot geloof gekomen door de verkondiging van de apostelen. Zijn bloed is daadwerkelijk over hen gekomen, maar dan om hen schoon te wassen en niet om hen te verderven, over sommigen kwam het bloed wel om hen te verderven, over anderen om hen te reinigen, Niet allen delen immers in het geloof. Zoals toen bij de Joden niet en anderen wel tot geloof kwamen, zo is het ook bij de heidenen: 'Want niet allen hebben het geloof. (2 Thess. 3:2)
Ik twijfel een beetje over de zin: over sommigen kwam het bloed wel om hen te verderven. Is dat Bijbels? Zijn daar teksten voor die dat ondersteunen? Ik begrijp wel wat er mee bedoeld wordt.
Het geloof is niet aller: Een gemeente bestaat (anders dan de Labadisten wilden) uit kaf en koren. Daar hoeft uiterlijk geen verschil te zijn. God ziet het hart aan. Hij zal eens aan het licht brengen wat Zijn eigen werk was. Dan zullen velen zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet u Uw Naam geprofeteerd, duivelen uitgeworpen en wonderen gedaan? Maar dan zal Hij hen openlijk (voor alle mensen) aanzeggen: Ik heb u nooit gekend, gaat weg van Mij, gij die de ongerechtigheid werkt. Maar anderen (die het wellicht niet verwachten) zullen zich ook verwonderen als ze mogen horen: Kom in, gij gezegenden Mijns Vaders... God doet naar Zijn eeuwig welbehagen wat Hem behaagt. Ook het woord van God is de een ten oordeel en de ander tot eeuwig behoud. Dan spreekt Paulus: Maar wie zijt gij o, mens die tegen God antwoordt? Mag God niet met Zijn maaksel doen wat Hem behaagt?
Het Woord van God is als een tweesnijdend scherp zwaard en het sluit in of het sluit buiten, maar het zal nooit ledig tot Hem weerkeren! Hij doet met Zijn Woord wat Hem behaagt: Deze ten leven, en een ander tot eeuwig afgrijzen. Het is voor de natuurlijke mens een hard woord, een steen des aanstoots, maar het is voor Zijn uitverkorenen stof tot eeuwige verwondering. Waarom wat het op mij gemunt, daar zovelen gaan verloren, die Gij geen ontferming gunt?
13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
Onze vroegere predikant wijlen ds P Beekhuis, vond het een verschrikkelijke zin, want God gunt iedereen de zaligheid zei hij dan, deze predikant was niet iemand die over van alles heen stapte, integendeel juist, zonde was zonde, schuld was schuld, het was een eenzijdig Godswerk, toch heb ik bij deze dominee geleerd dat het bij God vandaan altijd mogelijk was en dat de reden van onbekeerlijkheid bij mezelf lag.Valcke schreef:We mogen Gods geopenbaarde wil niet uitspelen tegen Gods besluit. Dan moet je dus ook niet van het een zeggen: Dat is onbijbels. Misschien vind je dan het woord ‘gunt’ niet op zijn plaats, maar je kunt niet ongenuanceerd zeggen: dat is onbijbels.
Ok iemand kan dat persoonlijk een verschrikkelijke zin vinden, en het is geheel waar dat de reden van onbekeerlijkheid geheel bij de mens zit. Maar dat wist Pieter Boddaert ook zeer goed. Bovendien betekent het woord ‘gunt’ in deze regel ‘vergunt’; dus je trekt heel verkeerde conclusies op de klank van het woord ‘gunt’.samanthi schreef:Onze vroegere predikant wijlen ds P Beekhuis, vond het een verschrikkelijke zin, want God gunt iedereen de zaligheid zei hij dan, deze predikant was niet iemand die over van alles heen stapte, integendeel juist, zonde was zonde, schuld was schuld, het was een eenzijdig Godswerk, toch heb ik bij deze dominee geleerd dat het bij God vandaan altijd mogelijk was en dat de reden van onbekeerlijkheid bij mezelf lag.Valcke schreef:We mogen Gods geopenbaarde wil niet uitspelen tegen Gods besluit. Dan moet je dus ook niet van het een zeggen: Dat is onbijbels. Misschien vind je dan het woord ‘gunt’ niet op zijn plaats, maar je kunt niet ongenuanceerd zeggen: dat is onbijbels.