Uit uw kerkbode

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Je zou bijna denken dat @Herman de Saambinder van gisteren gelezen heeft...
Dat is dan weer een beetje jammer...
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:Als je van een bevindelijke uitspraak niets begrijpt is het soms beter te zwijgen.
Sommige geven met woorden uitdrukking aan hun sprakeloosheid.

Het grote probleem hier is ook niet geestelijk van aard, maar als iemand getuigd van ootmoed, dat in onze maaicultuur direct als overdreven vroomheid wordt weggeserveerd.

Dat je weet dat je ootmoed hebt, is een zaak van roem: het behoort bij de genadegave van onze Heere als je dat krijgt! Anders zouden we allemaal maar vervelende mannetjes blijven.
Om eerst wat duiding te krijgen, voordat ik het er mee eens wil zijn:

Wat is niet van geestelijke aard? Dat forummers niet lijken te begrijpen wat er staat, of de inhoud van het citaat?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Marck »

Het is me allemaal wat. Ik vond het gewoon mooie citaten waar ik zelf wat aan had. Komen uit een artikelen reeks met citaten van deze predikant.
Ik lees het Kerkblad ook vanuit belangstelling. Zelf geen OGG.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Erik1960 »

Marck schreef:Het is me allemaal wat. Ik vond het gewoon mooie citaten waar ik zelf wat aan had. Komen uit een artikelen reeks met citaten van deze predikant.
Ik lees het Kerkblad ook vanuit belangstelling. Zelf geen OGG.
Soms is het op het forum net als in zo’n Amerikaanse politieserie: ‘You have the right to remain silent. Anything you say can and will be used against you’
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Je zou bijna denken dat @Herman de Saambinder van gisteren gelezen heeft...
Dat is dan weer een beetje jammer...
Lees het stukje over ouderling Joh. de Kok maar; het laatste citaat.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Ad Anker »

De schrijver van die stukjes is in ieder geval mijn grote voorbeeld, wat dat betreft.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:De schrijver van die stukjes is in ieder geval mijn grote voorbeeld, wat dat betreft.
In stukjes schrijven? Van de zomer komt hij een zondag hier preken. Dat is heel lang geleden.

Overigens stond er ook een mooi stukje in van ds. P.C. Vlot.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Om eerst wat duiding te krijgen, voordat ik het er mee eens wil zijn:

Wat is niet van geestelijke aard? Dat forummers niet lijken te begrijpen wat er staat, of de inhoud van het citaat?
Met niet geestelijk van aard bedoel ik dat we een beetje weg moeten blijven uit de sfeer dat we andermans intenties precies pretenderen te kunnen peilen, zeker als het gaat om ootmoed als gestalte van het hart.
Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Erskinees »

GerefGemeente-lid schreef: Overigens stond er ook een mooi stukje in van ds. P.C. Vlot.
Wat vind je mooi aan zulke 'stukjes'? Het is allemaal waar wat er geschreven wordt, maar wel zo voorspelbaar en het lijkt meer bladvulling.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door pierre27 »

Erskinees schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Overigens stond er ook een mooi stukje in van ds. P.C. Vlot.
Wat vind je mooi aan zulke 'stukjes'? Het is allemaal waar wat er geschreven wordt, maar wel zo voorspelbaar en het lijkt meer bladvulling.
Zoiets als voorspelbaar mooie bladvulling?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:De schrijver van die stukjes is in ieder geval mijn grote voorbeeld, wat dat betreft.
In stukjes schrijven? Van de zomer komt hij een zondag hier preken. Dat is heel lang geleden.

Overigens stond er ook een mooi stukje in van ds. P.C. Vlot.
Neenee, die stukjes hoeven van mij niet. Daar is de Saambinder soms iets te veel mee gevuld. Maar wel de nuchtere, 'wars van poespas' benadering van deze dominee.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Job »

Orchidee schreef:
Job schreef: De oud gereformeerde dominee Schinkelshoek betreft dit toch? De grootvader van de gergempredikant ds. Vlot.
?Afbeelding
Wat is je vraag?
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Ambtenaar »

Een stuk zoals van ds. Schuurman in het RD, dat voegt iets toe.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Overigens stond er ook een mooi stukje in van ds. P.C. Vlot.
Wat vind je mooi aan zulke 'stukjes'? Het is allemaal waar wat er geschreven wordt, maar wel zo voorspelbaar en het lijkt meer bladvulling.
Onderwijzing...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1422
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Marck »

Twee pagina's naast elkaar in de Saambinder, links over het levenseinde van William Huntington, rechts over dat van ds. G. Mouw.
Hun eeuwige sabbat was aangebroken.
Plaats reactie