Rechterflank CGK wil behoudend blijven

DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door DDD »

Ik zou nog wel eens een proefschrift willen schrijven over dit punt. Ik geloof niet dat ik afwijk van de gereformeerde traditie. Maar het kan best zijn van wel. Ik zie in ieder geval de onderwerpen redelijk op één lijn.

Ik heb nooit een bevredigende uiteenzetting van een andere visie gezien, maar geef mijn visie graag voor een betere.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Luther »

DDD schreef:Ik zou nog wel eens een proefschrift willen schrijven over dit punt. Ik geloof niet dat ik afwijk van de gereformeerde traditie. Maar het kan best zijn van wel. Ik zie in ieder geval de onderwerpen redelijk op één lijn.

Ik heb nooit een bevredigende uiteenzetting van een andere visie gezien, maar geef mijn visie graag voor een betere.
Een voor jou bevredigende uitleg.... Zou het mogelijk kunnen zijn dat er een visie is die je helemaal niet bevredigend vindt, maar die wel Gods wil bekend maakt? Of kan dat niet?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:Een voor jou bevredigende uitleg.... Zou het mogelijk kunnen zijn dat er een visie is die je helemaal niet bevredigend vindt, maar die wel Gods wil bekend maakt? Of kan dat niet?
Dit is wel een flauwe manier van argumenteren. Want dit geld namelijk voor iedereen die het met een ander niet eens is.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:Een voor jou bevredigende uitleg.... Zou het mogelijk kunnen zijn dat er een visie is die je helemaal niet bevredigend vindt, maar die wel Gods wil bekend maakt? Of kan dat niet?
Dit is wel een flauwe manier van argumenteren. Want dit geld namelijk voor iedereen die het met een ander niet eens is.
Nee, dat denk ik niet. Als je over zakelijke onderwerpen spreekt, kan dat. Het gaat hier over zaken die de visie en de zeggingskracht van de Schrift raken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door DDD »

Luther schreef:
DDD schreef:Ik zou nog wel eens een proefschrift willen schrijven over dit punt. Ik geloof niet dat ik afwijk van de gereformeerde traditie. Maar het kan best zijn van wel. Ik zie in ieder geval de onderwerpen redelijk op één lijn.

Ik heb nooit een bevredigende uiteenzetting van een andere visie gezien, maar geef mijn visie graag voor een betere.
Een voor jou bevredigende uitleg.... Zou het mogelijk kunnen zijn dat er een visie is die je helemaal niet bevredigend vindt, maar die wel Gods wil bekend maakt? Of kan dat niet?
Dat zou inderdaad kunnen. Maar Gods openbaring richt zich tot mensen, en het is mijn stellige overtuiging dat mensen die ook kunnen volgen. En dat is iets anders dan dat je overal blij mee moet zijn. Het gaat mij erom dat de visie die jij verdedigt noodzakelijkerwijs inconsistent is. Dat geldt mijns inziens voor de visie van dr. Loonstra veel minder.

Het probleem is verder dat ik geen redenen heb om aan te nemen dat jij Gods openbaring beter verwoordt dan ik zelf.

Ik sta open voor een betere visie. Hoewel ik vind dat dit draadje al aardig vervuild raakt. Maar het verwijt van ongereformeerdheid wil ik ook niet onweersproken laten.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Luther »

DDD schreef:
Luther schreef:
DDD schreef:Ik zou nog wel eens een proefschrift willen schrijven over dit punt. Ik geloof niet dat ik afwijk van de gereformeerde traditie. Maar het kan best zijn van wel. Ik zie in ieder geval de onderwerpen redelijk op één lijn.

Ik heb nooit een bevredigende uiteenzetting van een andere visie gezien, maar geef mijn visie graag voor een betere.
Een voor jou bevredigende uitleg.... Zou het mogelijk kunnen zijn dat er een visie is die je helemaal niet bevredigend vindt, maar die wel Gods wil bekend maakt? Of kan dat niet?
Dat zou inderdaad kunnen. Maar Gods openbaring richt zich tot mensen, en het is mijn stellige overtuiging dat mensen die ook kunnen volgen. En dat is iets anders dan dat je overal blij mee moet zijn. Het gaat mij erom dat de visie die jij verdedigt noodzakelijkerwijs inconsistent is. Dat geldt mijns inziens voor de visie van dr. Loonstra veel minder.

Het probleem is verder dat ik geen redenen heb om aan te nemen dat jij Gods openbaring beter verwoordt dan ik zelf.

Ik sta open voor een betere visie. Hoewel ik vind dat dit draadje al aardig vervuild raakt. Maar het verwijt van ongereformeerdheid wil ik ook niet onweersproken laten.
Misschien kun je dan tenslotte uitleggen, waar mijn visie inconsistent is. Ik ben me daar in elk geval niet van bewust. Je mag rustig andere voorbeelden kiezen dan homoseksualiteit.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door DDD »

Ik doel daarmee op de interpretatie en het bijbelberoep zoals in het draadje Schepping en evolutie.

Ik ben helemaal geen aanhanger van de evolutietheorie, maar de argumenten die daar gewisseld worden zijn in verschillende opzichten erg willekeurig, en daar heb ik ook de vinger bij gelegd.

Het geldt voor heel veel vermeend letterlijke interpretaties, dat deze vrij willekeurig zijn. Denk aan de vlechten in het haar, om maar een voorbeeld te noemen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Luther »

DDD schreef:Ik doel daarmee op de interpretatie en het bijbelberoep zoals in het draadje Schepping en evolutie.

Ik ben helemaal geen aanhanger van de evolutietheorie, maar de argumenten die daar gewisseld worden zijn in verschillende opzichten erg willekeurig, en daar heb ik ook de vinger bij gelegd.

Het geldt voor heel veel vermeend letterlijke interpretaties, dat deze vrij willekeurig zijn. Denk aan de vlechten in het haar, om maar een voorbeeld te noemen.
Als een bepaalde zaak in diverse plaatsen van de Bijbel terugkeert, in verschillende genres, dan kun je rustig aannemen dat het ook zo gelezen wil worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door RefoCalvinist »

DDD schreef:Dit soort vragen vertroebelen mijns inziens deze discussie. Daarvoor zijn andere draadjes. Ik vind een antwoord daarop in ieder geval niet relevant voor de vraag wat gereformeerd is.

Je vragen gaan uit van een cirkelredenering en vooringenomen standpunt. Ik heb geen bezwaar tegen zo´n standpunt, maar daar is niet tegen te argumenteren. Als je stelt dat alleen je eigen standpunt gereformeerd is, dan ben je mijns inziens juist ongereformeerd. Je miskent zowel het gereformeerde hermeneutisch standpunt als de vrijheid van exegese (wat nadrukkelijk twee verschillende dingen zijn).

Maar het zal niet meevallen je daarvan te overtuigen, en daarom begin ik daar niet aan. Iedereen kan bij het doorlezen van dit draadje zien welke standpunten voor hem of haar het meest overtuigend zijn.
Het antwoord op deze vragen is m.i. vrij relevant voor de vraag of het wel gereformeerd is. Want als je goed gereformeerd ben laat je het Woord spreken en zal je altijd recht doen aan het Woord. Dan laat je staan wat Gods Woord zegt. En dan kan je hoog of laag springen maar dan is Dr. Loonstra hierin niet gereformeerd. Want Gods Woord zegt wat anders, namelijk geen relatie. Lees Romeinen 1 er maar eens op na.
Daar zie ik geen ruimte.

Vrijheid van exegese is in die zin gereformeerd als het binnen de kaders blijft van de Reformatie. Het is niet zo dat alle exegese gereformeerd is, daar komt wel wat meer bij kijken. Dus een vrij kort-door-de-bocht-reactie van je.
En ja Hermeneutiek is wat anders dan exegese. Maar Gereformeerde Hermeneutiek zal altijd teruggaan naar de Schrift daaraan recht doen. Net als exegese dicht bij het Woord zal moeten blijven. En nee dan is Homoseksualiteit geen cultuur aspect.

Overigens beticht je anderen en mij van cirkelredenering en vooringenomen standpunten. Zelf doe je het ook. Want je bent alleen gereformeerd als je het met Dr. Loonstra eens ben of zijn visie laat staan, volgens jou. Dat is pas een cirkelredenering.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door DDD »

RefoCalvinist schreef:
Overigens beticht je anderen en mij van cirkelredenering en vooringenomen standpunten. Zelf doe je het ook. Want je bent alleen gereformeerd als je het met Dr. Loonstra eens ben of zijn visie laat staan, volgens jou. Dat is pas een cirkelredenering.
Waar heb ik dat beweerd?
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door DDD »

Luther schreef:
DDD schreef:Ik doel daarmee op de interpretatie en het bijbelberoep zoals in het draadje Schepping en evolutie.

Ik ben helemaal geen aanhanger van de evolutietheorie, maar de argumenten die daar gewisseld worden zijn in verschillende opzichten erg willekeurig, en daar heb ik ook de vinger bij gelegd.

Het geldt voor heel veel vermeend letterlijke interpretaties, dat deze vrij willekeurig zijn. Denk aan de vlechten in het haar, om maar een voorbeeld te noemen.
Als een bepaalde zaak in diverse plaatsen van de Bijbel terugkeert, in verschillende genres, dan kun je rustig aannemen dat het ook zo gelezen wil worden.
Zeker. Maar dat zegt nog op zichzelf genomen nog niets over de bedoeling daarmee van God in deze tijd. Als je dat niet erkent, loop je onherroepelijk vast, kijk alleen maar naar de vanzelfsprekendheden rondom het aankopen van vrouwen voor een huwelijk of slavernij.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door RefoCalvinist »

DDD schreef:
RefoCalvinist schreef:
Overigens beticht je anderen en mij van cirkelredenering en vooringenomen standpunten. Zelf doe je het ook. Want je bent alleen gereformeerd als je het met Dr. Loonstra eens ben of zijn visie laat staan, volgens jou. Dat is pas een cirkelredenering.
Waar heb ik dat beweerd?
Waar doel je nu op? Dat je anderen beticht van vooringenomenheid of dat je pas gereformeerd ben als je denkt zoals jou en Dr. Loonstra?
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door DDD »

Wat denk je zelf???

Natuurlijk dat laatste.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Luther »

DDD schreef:
Luther schreef:
DDD schreef:Ik doel daarmee op de interpretatie en het bijbelberoep zoals in het draadje Schepping en evolutie.

Ik ben helemaal geen aanhanger van de evolutietheorie, maar de argumenten die daar gewisseld worden zijn in verschillende opzichten erg willekeurig, en daar heb ik ook de vinger bij gelegd.

Het geldt voor heel veel vermeend letterlijke interpretaties, dat deze vrij willekeurig zijn. Denk aan de vlechten in het haar, om maar een voorbeeld te noemen.
Als een bepaalde zaak in diverse plaatsen van de Bijbel terugkeert, in verschillende genres, dan kun je rustig aannemen dat het ook zo gelezen wil worden.
Zeker. Maar dat zegt nog op zichzelf genomen nog niets over de bedoeling daarmee van God in deze tijd. Als je dat niet erkent, loop je onherroepelijk vast, kijk alleen maar naar de vanzelfsprekendheden rondom het aankopen van vrouwen voor een huwelijk of slavernij.
Ik zou niet weten hoe je zou vastlopen met de door jou genoemde voorbeelden, maar dat terzijde...
Als God in Zijn Woord in Genesis 1, in Exodus 20 en in Hebreeën 11 t.a.v. de schepping laat aantekenen dat dit in 6 dagen is gebeurd, dan snap ik niet waarom het biblicistisch is, als je vervolgens ook zegt dat de schepping dus in 6 dagen is gebeurd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door RefoCalvinist »

DDD schreef:Wat denk je zelf???

Natuurlijk dat laatste.
Dat kan je zo uit je postings vissen. Is een dikke rode draad die er over heen ligt.
Plaats reactie