Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Tom A Hawk »

Dit stond op de site van het ND
http://www.nd.nl/artikelen/2014/septemb ... nd-blijven

Vooral de kop intrigeert mij. Dreigen ze af te glijden, die Panders? Worden ze door de brede kerk gedwongen hun behoudende principes op te geven? Wat let hen om gewoon behoudend te blijven als ze dat graag willen?

Ik lees ND noch Bewaar het Pand, dus krijg geen antwoord op mijn vragen. Wie weet hier meer over?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Mara »

Tom A Hawk schreef:Dit stond op de site van het ND
http://www.nd.nl/artikelen/2014/septemb ... nd-blijven

Vooral de kop intrigeert mij. Dreigen ze af te glijden, die Panders? Worden ze door de brede kerk gedwongen hun behoudende principes op te geven? Wat let hen om gewoon behoudend te blijven als ze dat graag willen?

Ik lees ND noch Bewaar het Pand, dus krijg geen antwoord op mijn vragen. Wie weet hier meer over?
Als je mij een mailadres kunt geven, wil ik het artikel wel voor je scannen en opsturen.
Ik heb BhP.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Luther »

Tom A Hawk schreef:Vooral de kop intrigeert mij. Dreigen ze af te glijden, die Panders?
Ook hier dringt relativering steeds meer door, ook hier zie je het proces van verwereldlijking voortgaan, net als in andere kerkverbanden.
Tom A Hawk schreef:Worden ze door de brede kerk gedwongen hun behoudende principes op te geven?
Nee. Wel is het zo dat er nogal wat gemeentes breder zijn dan alleen BhP. Individuele gemeenteleden kunnen dan het gevoel krijgen dat ze steeds meer in een hoek gedrongen worden.
Tom A Hawk schreef:Wat let hen om gewoon behoudend te blijven als ze dat graag willen?
Dat belet niemand. In dat opzicht is de vrijheid groot binnen de CGK. Wel is het zo dat ook onder kerkvolk van de behoudende gemeenten steeds meer jongeren en ouderen vragen stellen bij de 'dingen die onder ons volkomen zekerheid' hebben, hadden of zouden moeten hebben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door DDD »

Het is voor mij nog de vraag of de kop van dit draadje de lading wel dekt. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat het artikel meer de wens van ds. Roos bevat dan van de gemeenteleden. Ik lees Bhp (zo nu en dan, met vertraging), maar ik hoop dat ik via het aanbod van Mara het artikel eerder kan lezen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Mara »

DDD schreef:Het is voor mij nog de vraag of de kop van dit draadje de lading wel dekt. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat het artikel meer de wens van ds. Roos bevat dan van de gemeenteleden. Ik lees Bhp (zo nu en dan, met vertraging), maar ik hoop dat ik via het aanbod van Mara het artikel eerder kan lezen.
Gaat gebeuren. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Luther »

DDD schreef:Het is voor mij nog de vraag of de kop van dit draadje de lading wel dekt. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat het artikel meer de wens van ds. Roos bevat dan van de gemeenteleden. Ik lees Bhp (zo nu en dan, met vertraging), maar ik hoop dat ik via het aanbod van Mara het artikel eerder kan lezen.
Helaas staat BhP nog niet bij het aanbod op blendle.nl ;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door DDD »

Misschien is dat maar goed ook. Het zou een wat klagerig beeld geven, mijns inziens.
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Marc_44 »

---knip--- Auteursrechterlijk beschermd materiaal
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Marc_44 »

De paar extra zinnen die nog niet op de open beschikbare ND site stonden, zal ik dan even in eigen woorden weergeven:

De behoudende gemeenten van de CGK hebben moeite met de samenwerking met GKv. Ds. Roos spreekt over een "crisis". Om de rechterflank van de CGK te behouden, denkt hij aan een samenwerking met HHK, PKN (Gereformeerde Bond en aanverwante gemeenten) en GerGem.

Bovenstaande heeft ds. Roos dus uitgewerkt in BhP.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door DDD »

Nou, volgens mij staat er toch wel nog wel het een en ander in het artikel, dat minstens zo belangrijk is...

Ik moet er even over nadenken. Ik vrees dat de houding van ds. P. Roos zelf mede de oorzaak is van de door hem gesignaleerde verschuivingen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Luther »

DDD schreef:Nou, volgens mij staat er toch wel nog wel het een en ander in het artikel, dat minstens zo belangrijk is...

Ik moet er even over nadenken. Ik vrees dat de houding van ds. P. Roos zelf mede de oorzaak is van de door hem gesignaleerde verschuivingen.
Wat bedoel je daar in dit concrete geval mee?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door DDD »

Het voortdurende commentaar en gedoe over niets van tenminste twee scribenten in Bhp zorgde ook voor ergernis bij gematigd conservatieve bevindelijke gemeenten binnen de CGK. Daarmee heeft de auteur zelf nadrukkelijk bijgedragen aan de door hem gesignaleerde kloof.

Maar verder vind ik het een genuanceerd stuk, in die zin dat het ook duidelijke waarheidselementen bevat en hier en daar de vinger op de zere plek legt.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door rekcor »

Luther schreef:Wel is het zo dat ook onder kerkvolk van de behoudende gemeenten steeds meer jongeren en ouderen vragen stellen bij de 'dingen die onder ons volkomen zekerheid' hebben, hadden of zouden moeten hebben.
Prima toch? Ik heb liever dat ze er vragen bij stellen in plaats van dat ze het zonder nadenken en klakkeloos accepteren. Als Calvijn en Luther dat gedaan hadden, hadden we nu op www.rokaforum.nl oid zitten kletsen.
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Re : Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Marc_44 »

rekcor schreef:
Luther schreef:Wel is het zo dat ook onder kerkvolk van de behoudende gemeenten steeds meer jongeren en ouderen vragen stellen bij de 'dingen die onder ons volkomen zekerheid' hebben, hadden of zouden moeten hebben.
Prima toch? Ik heb liever dat ze er vragen bij stellen in plaats van dat ze het zonder nadenken en klakkeloos accepteren. Als Calvijn en Luther dat gedaan hadden, hadden we nu op http://www.rokaforum.nl oid zitten kletsen.
Is dat niet het nieuwe forum van de PKN? :)
(zie onderwerp Gelezen, gedacht, gehoord)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Bericht door Luther »

rekcor schreef:
Luther schreef:Wel is het zo dat ook onder kerkvolk van de behoudende gemeenten steeds meer jongeren en ouderen vragen stellen bij de 'dingen die onder ons volkomen zekerheid' hebben, hadden of zouden moeten hebben.
Prima toch? Ik heb liever dat ze er vragen bij stellen in plaats van dat ze het zonder nadenken en klakkeloos accepteren. Als Calvijn en Luther dat gedaan hadden, hadden we nu op http://www.rokaforum.nl oid zitten kletsen.
Ik heb het nu niet over bijzaken, maar over hoofdzaken rond de toe-eigening van het heil.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie