Kerkbegrip: Een warm hart voor je naaste

Plaats reactie
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Kerkbegrip: Een warm hart voor je naaste

Bericht door Mannetje »

Je kent toch de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan? De priester en de Leviet lieten de gewonde man aan zijn lot over, maar de Samaritaan –een vijand!– hielp. Daarom noemen we hem de barmhartige Samaritaan. Hij is barmhartig, want hij heeft een warm hart voor die arme man.

De Heere Jezus vertelde deze gelijkenis als antwoord op de vraag „Wie is mijn naaste?” van een wetgeleerde. Na de gelijkenis stelt Jezus een wedervraag: „Wie was de naaste van die gewonde man?”

Wie is dus de naaste? Nou, dat is niet de mens die ik moet helpen, maar die mij helpt. De Heere Jezus zegt hier dus: „Je moet je door je naaste laten helpen.” Als je goed luistert, zie je dat de Heere Jezus de vraag eigenlijk omdraait. Hij gaat niet uit van de helper, maar van hem die geholpen moest worden.

Wil jij je zo door je naaste laten helpen? Of doe je het liever zelf? Zie je jezelf al liggen, daar aan de kant van de weg? Niet halfdood zoals die man, maar dood… in de zonde. Wie kan en wil ons nog barmhartig zijn?

Er is er Eén Die volmaakt een warm hart heeft voor de arme en de zondaar. In Christus heeft God laten zien wat barmhartigheid is. Jezus Christus is in de handen van rovers gevallen, om mensen die ten dode opgeschreven zijn, te verlossen. Hij, Gods Zoon, wil jouw Naaste zijn. Laat jij je door Hem helpen?
Bron: Puntuit/menens

Vandaag stond bovenstaand stukje in de krant. De uitleg van de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan wijkt behoorlijk af van de "traditionele" uitleg die ik altijd gehoord heb. Is er wat voor deze uitleg te zeggen, of moeten we het bij het oude houden in deze?
-
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkbegrip: Een warm hart voor je naaste

Bericht door DDD »

Wat is dan de tegenstelling? Ik zie het punt niet zo. Het is maar net van welke kant je het bekijkt, en de uitlegger past zich aan het verhaal van Jezus aan.

Maar het slot lijkt een beetje op vergeestelijken, het is voor mij nog maar de vraag of dit de intentie van het verhaal betreft.
Jongere
Berichten: 7753
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kerkbegrip: Een warm hart voor je naaste

Bericht door Jongere »

Mannetje schreef:De uitleg van de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan wijkt behoorlijk af van de "traditionele" uitleg die ik altijd gehoord heb. Is er wat voor deze uitleg te zeggen, of moeten we het bij het oude houden in deze?
Een tijdje geleden werd (ik dacht aan de VU) onderzoek gedaan naar het intercultureel uitleggen van de Bijbel. Daarbij werd mensen uit verschillende culturen gevraagd om te reflecteren op verschillende Bijbelgedeelten. Eén daarvan was inderdaad de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. In heel veel culturen (waar schaamte een belangrijke rol speelt) dachten mensen inderdaad direct aan deze uitleg van de gelijkenis. Zij noteerden als kern van de boodschap de oproep tot bereidwilligheid om je te laten helpen, zelfs door je grootste vijand.

Ik ben het wel met DDD eens dat het slot van dit stukje wat te vergezocht is. Het is een mooie analogie denk ik, maar staat m.i. te ver af van de spits van de gelijkenis.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkbegrip: Een warm hart voor je naaste

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Wat is dan de tegenstelling? Ik zie het punt niet zo. Het is maar net van welke kant je het bekijkt, en de uitlegger past zich aan het verhaal van Jezus aan.

Maar het slot lijkt een beetje op vergeestelijken, het is voor mij nog maar de vraag of dit de intentie van het verhaal betreft.
De traditionele uitleg is dat de Samaritaan heeft begrepen dat hij voor zijn naaste moet zorgen. De gewonde man wordt als de naaste gezien, de Samaritaan als de man wiens voorbeeld gevolgd moet worden. Hij stapt over de vijandschap tussen Jood en Samaritaan heen.

In dit stukje wordt uitgelegd dat de Samaritaan de naaste is, waardoor de gewonde man zich laat helpen.
-
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: Kerkbegrip: Een warm hart voor je naaste

Bericht door Tom A Hawk »

't Viel natuurlijk ook niet mee om je door een Samaritaan te laten helpen. Stel je eens voor: de dominee en de ouderling rijden met een grote boog om je heen, maar de Marokkaanse scooterboy stopt en legt zijn leren jas onder je hoofd. Ajjj...
Op zich geen gek idee om een overbekend verhaal eens van de andere kant te bekijken. Sommige Bijbelverhalen zijn zo door en door uitgekauwd, dat we er nooit meer over na hoeven te denken. Terwijl Jezus' woorden vaak schokkend en tegendraads waren. Door een verhaal eens in een totaal ander perspectief te zetten, kan het ons weer eens raken en tot bezinning brengen.
Plaats reactie