Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door eilander »

De ontkenning van de verwerping van eeuwigheid is in zo duidelijke tegenspraak met één van de belijdenisgeschriften die mede de grondslag van dit forum zijn, en op Gods Woord zijn gebaseerd.
Zie Dordtse Leerregels, hoofdstuk 1, paragraaf 15. Derhalve staan wij dit niet toe.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door eilander »

DDD schreef: @Eilander:

Voor zover ik weet ging de discussie over de actieve of passieve verwerping van eeuwigheid, of begrijp ik nou iets verkeerd?
Zolang het genoemde artikel van de DL spreekt over dat God "besloten heeft" ... en over "het besluit der verwerping", is dat in tegenspraak met "God heeft geen plan der verwerping gemaakt" (citaat Bloempje). Dat lijkt mij duidelijk genoeg en geeft onzes inziens geen ruimte om een discussie over (actieve of passieve) verwerping op te starten.
Als moderators waren we het erover eens dat hier in tegenspraak met de DL werd geschreven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door eilander »

Een aantal berichten hier weggehaald: na een moderatoraanwijzing gaan we de discussie niet voortzetten.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door -DIA- »

En weer wordt Gods Eigen Woord bevestigd naar Mattheus 10, zoals de praktijk van den beginne heeft geleerd, waar het Woord recht wordt gesneden:

Jezus brengt verdeeldheid

34 cMeent niet dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het 31zwaard.
c Luk. 12:51.
31 Dat is, onenigheid en vervolging, die op de predicatie zou volgen, waarvan oorzaak is, niet eigenlijk Christus, Die de Vredevorst is, Jes. 9:5, of Zijn Evangelie, hetwelk een Evangelie des vredes is, Ef. 6:15, maar de moedwil dergenen die hetzelve verwerpen en de gelovigen haten en vijandelijk vervolgen.
35 dWant Ik ben gekomen om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de 32schoondochter tegen haar schoonmoeder.
d Micha 7:6.
32 Gr. nieuwgehuwde, of bruid.

36 eEn zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
e Ps. 41:10; 55:13. Joh. 13:18.
37 fDie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig;
f Luk. 14:26.
38 gEn die zijn kruis niet op zich neemt en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.
g Matth. 16:24. Mark. 8:34. Luk. 9:23; 14:27.
39 hDie zijn 33ziel vindt, zal dezelve verliezen; en die zijn ziel zal verloren hebben om Mijnentwil, zal dezelve vinden.
h Matth. 16:25. Mark. 8:35. Luk. 9:24; 17:33. Joh. 12:25.
33 Dat is, die zijn leven zal willen behouden met verloochening van Mijn Naam, die zal het ware leven, namelijk de zaligheid, verliezen.

40 iDie u ontvangt, ontvangt Mij; en die Mij ontvangt, ontvangt Hem Die Mij gezonden heeft.
i Luk. 10:16. Joh. 13:20.
41 kDie een profeet ontvangt 34in den naam eens profeten, zal het loon eens profeten ontvangen; en die een rechtvaardige ontvangt in den naam eens rechtvaardigen, zal het loon eens rechtvaardigen ontvangen.
k 1 Kon. 17:10; 18:4. 2 Kon. 4:8.
34 Dat is, deswege, dat hij een profeet of oprechte leraar is van het Heilig Evangelie.
42 lEn zo wie een van deze 35kleinen te drinken geeft alleenlijk 36een beker koud water in den naam eens discipels, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen.
l Matth. 25:40. Mark. 9:41. Hebr. 6:10.
35 Dat is, die hier kleingeacht worden; of die voor de allerminsten zouden mogen gerekend worden.
36 Dat is, ook den allerminsten dienst of weldaad, omdat hij een rechte discipel en lidmaat van Christus is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Onbemind »

Een paar teksten vetgedrukt wat uit het boekje is geciteerd.
Een citaat uit de brochure van http://benikweluitverkoren.nl/brochures ... et-bekeren
De Heere Jezus heeft het offer gebracht. Hij stierf voor de zonden. De Heere Jezus biedt u Zijn genade aan en Hij roept u op om u te bekeren, in Hem te geloven en op Hem te vertrouwen. U mag dit aanbod van genade aanvaarden en in geloof uw handen uitstrekken om dit genadegeschenk aan te nemen.

• Johannes 11:43,44a En als Hij (Jezus) dit gezegd had, riep Hij met grote stemme: Lázarus, kom uit! En de gestorvene kwam uit.

Zelfs een dode kon doen wat de Heere Jezus van hem vroeg! Als u geestelijk nog dood bent, dan roept de Heere u op om u te bekeren en uw leven aan Hem toe te vertrouwen. Het Woord van God is geladen met de opstandingskracht van Christus. De Heere roept uit de dood tot het leven (Johannes 5:25). U leeft dan niet meer voor uzelf, maar dan gaat u leven voor Hem
Uit volgende stukje: http://benikweluitverkoren.nl/brochure/ ... ch-bekeren
Je bekeren moet je zelf doen (en achteraf zie je dan dat dit het werk van de Heilige Geest was). Wedergeboorte is Gods werk in jou.
'

Uit het volgende stukje: http://benikweluitverkoren.nl/brochure/ ... -de-bijbel
God maakt geen onderscheid tussen mensen

Er staat nergens in de Bijbel dat God onderscheid maakt tussen mensen wat zalig worden betreft. God heeft geen voorkeur voor bepaalde mensen. Er worden geen mensen bij voorbaat uitgesloten.
----------------------------------------------------------

Wie in de Heere Jezus gelooft, heeft eeuwig leven

Geloof jij dat de Heere Jezus ook voor jouw zonden aan het kruis gestorven is? Vertrouw jij op Hem met heel je hart? Dan zul je eeuwig leven hebben.

Als je verloren gaat, dan komt dat niet omdat je niet uitverkoren bent (je kunt je hier niet achter verschuilen), maar omdat je niet hebt geloofd in de Heere Jezus. Uit de onderstaande Bijbelteksten blijkt dat mensen verloren gaan vanwege hun ongeloof:
Citaat uit : http://benikweluitverkoren.nl/brochure/ ... ven-worden
Maar God moet het je inderdaad eerst geven voordat jij Zijn aanbod van genade kan aannemen. "Aannemen" betekent niet: "pakken" of "stelen", maar: iets in ontvangst nemen wat jou aangeboden wordt. God gaf Zijn Zoon, zodat jij vergeving van je zonden en eeuwig leven kunt ontvangen als jij Hem om vergeving vraagt en in Hem gelooft. Hij biedt jou Zijn genade aan, als een geschenk. Je mag Hem daarvoor danken.

Als je een geschenk krijgt, moet je het eerst aanpakken
Uit het stukje: http://benikweluitverkoren.nl/brochure/ ... -ik-gehaat
Romeinen 9:13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
Deze tekst gaat niet over de verkiezing tot zaligheid, maar over de verkiezing van Israël. God had Jakob uitverkoren als voorvader van het volk Israël. Het eerstgeboorterecht ging naar Jakob, terwijl Ezau de oudste was. In deze Bijbeltekst wordt niet bedoeld dat God Ezau heeft gehaat, maar de betekenis van haten is hier: op de tweede plaats zetten. God zette Ezau op de tweede plaats, na Jakob. Dezelfde betekenis zien we in het volgende Bijbelvers:
------------------
Ook in Maleáchi staat dat God Jakob heeft liefgehad en Ezau gehaat:

Maleáchi 1:2b,3a Nochtans heb Ik Jakob liefgehad en Ezau gehaat.
Dit zegt God echter pas ruim 1400 jaar nadat Ezau geleefd heeft en niet voordat Ezau geboren werd. Ezau verkocht zijn eerstgeboorterecht en nam heidense vrouwen die zijn ouders verdriet deden. De nakomelingen van Ezau (de Edomieten) waren zulke grote vijanden van het volk Israël, dat ze hen zelfs wilden vernietigen. In het boek Maleáchi kijkt God terug op al het kwaad dat Ezau en zijn nakomelingen gedaan hadden en Hij is hier vertoornd over. Daarom zegt Hij: "Ezau heb Ik gehaat."

http://benikweluitverkoren.nl/brochure/ ... en-hij-wil
Romeinen 9:18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
Deze Bijbeltekst gaat over koning Farao. Farao heeft er eerst zelf voor gekozen om tot vijf maal toe zijn hart te verzwaren en het volk Israël niet te laten trekken. Pas na vijf keer verstokte (verhardde) de Heere Farao’s hart, terwijl Hij Zich over het volk Israël ontfermde (Exodus 9:12). God wist al van te voren dat Farao zijn hart zou verharden, maar toch heeft Farao van God wel meerdere kansen gekregen om de goede keuze te maken.

De verkeerde keuze van de mens gaat altijd aan de verharding vooraf. Bovendien betekende het feit dat God het hart van Farao verhardde nog niet dat Farao alleen daardoor voor eeuwig verloren zou gaan.
Ignoti nulla cupido.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Jeremiah »

Onbemind schreef:
Je bekeren moet je zelf doen (en achteraf zie je dan dat dit het werk van de Heilige Geest was). Wedergeboorte is Gods werk in jou.
Zelf doen is verkeerd uitgedrukt, maar de Heere Jezus verplicht ons om er HEDEN mee te beginnen. Bekeerd u, bekeerd u!

ds Driessen: “En als je dan begonnen bent, zul je ontdekken dat je nooit had kùnnen beginnen als Gód niet begonnen was. Maar jij moet dus beginnen!

En natuurlijk is dat van onze kant een onmogelijkheid!
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Onbemind »

Jeremiah schreef:
Onbemind schreef:
Je bekeren moet je zelf doen (en achteraf zie je dan dat dit het werk van de Heilige Geest was). Wedergeboorte is Gods werk in jou.
Zelf doen is verkeerd uitgedrukt, maar de Heere Jezus verplicht ons om er HEDEN mee te beginnen. Bekeerd u, bekeerd u!

ds Driessen: “En als je dan begonnen bent, zul je ontdekken dat je nooit had kùnnen beginnen als Gód niet begonnen was. Maar jij moet dus beginnen!

En natuurlijk is dat van onze kant een onmogelijkheid!
Is bewust zo uitgedrukt aangezien het de 4e versie/revisie is.
Ignoti nulla cupido.
Martijn
Berichten: 717
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Martijn »

Ik heb het in het vorige topic al aangehaald en ik las dat het eerder ook al in dit topic is genoemd. Alleen wel jammer dat mensen daar dan niet op reageren. Misschien omdat hun kritiek dan niet meer helemaal klopt?
6. Maar de Heere moet toch eerst beginnen?

De Heere werkt eerst in ons hart. Hij trekt ons met Zijn liefde (Jeremia 31:3b en Hoséa 11:4). Dit trekken is het voorbereidende werk van de Heilige Geest, waardoor we ons ervan bewust worden dat we naar God terug moeten keren (Johannes 16:8). De Heilige Geest beweegt ons tot bekering.

• Johannes 6:44,45 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage. Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.

• 1 Johannes 4:19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft.

De Heere begint, maar dit sluit onze verantwoordelijkheid niet uit. De Heere nodigt ons uit: “Komt herwaarts tot Mij”, wij moeten daaraan gehoor geven en tot Hem komen.

• Mattheüs 11:28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.

De Heere klopt aan de deur van ons hart, wij moeten op Zijn kloppen acht geven.

• Openbaring 3:20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avond-maal houden, en hij met Mij.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Onbemind »

Martijn schreef:Ik heb het in het vorige topic al aangehaald en ik las dat het eerder ook al in dit topic is genoemd. Alleen wel jammer dat mensen daar dan niet op reageren. Misschien omdat hun kritiek dan niet meer helemaal klopt?
6. Maar de Heere moet toch eerst beginnen?

De Heere werkt eerst in ons hart. Hij trekt ons met Zijn liefde (Jeremia 31:3b en Hoséa 11:4). Dit trekken is het voorbereidende werk van de Heilige Geest, waardoor we ons ervan bewust worden dat we naar God terug moeten keren (Johannes 16:8). De Heilige Geest beweegt ons tot bekering.

• Johannes 6:44,45 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage. Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.

• 1 Johannes 4:19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft.

De Heere begint, maar dit sluit onze verantwoordelijkheid niet uit. De Heere nodigt ons uit: “Komt herwaarts tot Mij”, wij moeten daaraan gehoor geven en tot Hem komen.

• Mattheüs 11:28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.

De Heere klopt aan de deur van ons hart, wij moeten op Zijn kloppen acht geven.

• Openbaring 3:20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avond-maal houden, en hij met Mij.


Beste Martijn,

Niet alles hoeft fout te zijn in een brochure sommige teksten kunnen wel kloppen, zoals bovenstaande stuk naar mijn mening. Ik ontken dat niet.
Een mooi voorbeeld is toch wel in de DL, hoe hoofdstuk 3/4 samengevoegd is. en waarom?
Wel, dat komt omdat
de Remonstranten in hun 3e punt allerlei zaken zeiden die op zich heel gereformeerd en dus
Bijbels waren.
Echter wel een toevoeging
Martijn schreef:De Heere werkt eerst in ons hart. Hij trekt ons met Zijn liefde (Jeremia 31:3b en Hoséa 11:4). Dit trekken is het voorbereidende werk van de Heilige Geest, waardoor we ons ervan bewust worden dat we naar God terug moeten keren (Johannes 16:8). De Heilige Geest beweegt ons tot bekering.
Note: Ik heb het onderstreept.

1. Dit wil niet zeggen dat het om de Zaligmakende werk van de Heilige Geest gaat. Dit geld namelijk niet voor een ieder zie onderstaande tekst verwijzing
Johannes 16:8 Niemand maar dan ook Niemand kan tot God komen zonder dat God de Vader hem trekke.

Note: Ik wil hier niet mee aangeven dat we passief moeten zijn.



Als dit een reactie is op bovenstaande post dan blijft de vraag gelden "Je bekeren moet jezelf doen" Dit is simpelweg gevaarlijk uitgedrukt.
Ignoti nulla cupido.
Marco
Berichten: 3580
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Marco »

Het is maar net hoe je zo'n brochure leest. Je kunt hem lezen met het doel er een fout in te ontdekken, en dan te zeggen: "kijk, hij bevat onjuistheden", of je kunt hem lezen met in het achterhoofd de vraag of de opstellers een punt hebben.

Ik denk dat de brochures voor een deel in dezelfde fout trappen die ze proberen te bestrijden: men probeert de bekering van de mens in een systeem vatten.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door refo »

Mooie jijbak.
Marco
Berichten: 3580
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Marco »

Onbemind schreef: 1. Dit wil niet zeggen dat het om de Zaligmakende werk van de Heilige Geest gaat. Dit geld namelijk niet voor een ieder zie onderstaande tekst verwijzing
Johannes 16:8 Niemand maar dan ook Niemand kan tot God komen zonder dat God de Vader hem trekke.

Dus wel. Ik denk dat je bedoelt:
Johannes 6:44
Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.


Elders: ...dan door Mij.
Marco
Berichten: 3580
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Marco »

refo schreef:Mooie jijbak.
Wie een stok zoekt om een hond te slaan..
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door -DIA- »

In elk geval is de door mij (zie boven) opgemerkte verdeeldheid er niet minder op geworden.
Ik vrees ook dat dit een doorgaande zaak is. Een terugkeer zou een wonder zijn. We zien op vrijwel elk gebied verwarring. Las net het ontslag van een rechter die tegen het toewijzen van een adoptiekind aan homoparen was. Wat recht is kan er niet meer door. We zien het echt
overal, als onze ogen er voor open zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3580
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Marco »

Onbemind schreef: Als dit een reactie is op bovenstaande post dan blijft de vraag gelden "Je bekeren moet jezelf doen" Dit is simpelweg gevaarlijk uitgedrukt.
Dordtse Leerregels schreef:Daarom wordt terecht gezegd dat de mens zelf gelooft en zich bekeert door de genade, die hij ontvangen heeft.
Weg met de DL! :quoi
Plaats reactie