Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Onbemind »

Marco schreef:
Onbemind schreef:
Marco schreef:
Onbemind schreef: 1. Dit wil niet zeggen dat het om de Zaligmakende werk van de Heilige Geest gaat. Dit geld namelijk niet voor een ieder zie onderstaande tekst verwijzing
Johannes 16:8 Niemand maar dan ook Niemand kan tot God komen zonder dat God de Vader hem trekke.

Dus wel. Ik denk dat je bedoelt:
Johannes 6:44
Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.


Elders: ...dan door Mij.
Klopt ik bedoelde Johannes 6:44
Maar mijn reactie was gericht op de tekst:
De Heere werkt eerst in ons hart. Hij trekt ons met Zijn liefde (Jeremia 31:3b en Hoséa 11:4). Dit trekken is het voorbereidende werk van de Heilige Geest,

Hier wordt het als een mededeling gedaan dat dit ten alle tijde geschied is dit ook zo? of moeten wij dit zien als de algemene werken door de Heilige Geest.
Of is er nog een derde mogelijkheid?
Bijvoorbeeld dat in Jeremia en Hosea de HERE naar Israël als Zijn verbondsvolk toekomt, om het te redden, ook als Israël dat helemaal niet wil? En als je dat wil doortrekken naar onze tijd: dat Hij dat ook nu doen wil aan Zijn verbondskinderen? OK, dan kom je op een hele nieuwe discussie rond doop en verbond terecht.. Dat is dus niet te allen tijde, of algemeen.

Wat mij betreft is het probleem van deze folders dat de gebruikte teksten en argumenten niet altijd de beste zijn - en dat is een gemiste kans, maar dat betekent nog niet dat de opstellers geen gelijk kunnen hebben met hun standpunt.
De Heere wil een ieder redden. Een ieder moet bekeerd worden.
1. De H.G. zal met het zaligmakend werk bij ieder van de uitverkorenen komen ongeacht of ze het willen of niet. Echter niet bij alle mensen, of de mensen die gedoopt zijn.
2. De H.G. zal bij alle mensen van alle creaturen komen met de algemene werken.
Ignoti nulla cupido.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Onbemind »

Marco schreef:
Onbemind schreef:
Marco schreef:
Onbemind schreef: Als dit een reactie is op bovenstaande post dan blijft de vraag gelden "Je bekeren moet jezelf doen" Dit is simpelweg gevaarlijk uitgedrukt.
Dordtse Leerregels schreef:

Daarom wordt terecht gezegd dat de mens zelf gelooft en zich bekeert door de genade, die hij ontvangen heeft.
Weg met de DL! :quoi
Dordtse Leerregels 3:12 schreef: En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt.

Daarom wordt terecht gezegd dat de mens zelf gelooft en zich bekeert door de genade, die hij ontvangen heeft.
En daar doet niemand wat aan af.

Het gekke is, dat het kennelijk normaal is om te zeggen dat God het moet doen (zonder daar bij te vertellen hoe de mens daar in zit), maar dat het níet gepast is, om te zeggen dat God het doet, en dat de mens daarin op een of andere manier ook een rol heeft, ook al is dat volledig volgens de belijdenisgeschriften.
Marco schreef: Het gekke is, dat het kennelijk normaal is om te zeggen dat God het moet doen (zonder daar bij te vertellen hoe de mens daar in zit),
Nee want dan zouden we eindigen in dode lijdelijkheid.
Marco schreef: maar dat het níet gepast is, om te zeggen dat God het doet, en dat de mens daarin op een of andere manier ook een rol heeft, ook al is dat volledig volgens de belijdenisgeschriften.
Het is wel gepast om te zeggen dat een mens daar een rol in heeft. Al is het niet afhankelijk van de mens. (De mens heeft geen geloofskeuze in het aannemen van Christus. en dat die keuze eerst gemaakt moet worden.)
Laatst gewijzigd door Onbemind op 25 jul 2016, 07:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ignoti nulla cupido.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Onbemind »

Onbemind schreef:
Martijn schreef:
Onbemind schreef:
Echter wel een toevoeging
Martijn schreef:De Heere werkt eerst in ons hart. Hij trekt ons met Zijn liefde (Jeremia 31:3b en Hoséa 11:4). Dit trekken is het voorbereidende werk van de Heilige Geest, waardoor we ons ervan bewust worden dat we naar God terug moeten keren (Johannes 16:8). De Heilige Geest beweegt ons tot bekering.
Note: Ik heb het onderstreept.

1. Dit wil niet zeggen dat het om de Zaligmakende werk van de Heilige Geest gaat. Dit geld namelijk niet voor een ieder zie onderstaande tekst verwijzing
Johannes 16:8 Niemand maar dan ook Niemand kan tot God komen zonder dat God de Vader hem trekke.

Note: Ik wil hier niet mee aangeven dat we passief moeten zijn.



Als dit een reactie is op bovenstaande post dan blijft de vraag gelden "Je bekeren moet jezelf doen" Dit is simpelweg gevaarlijk uitgedrukt.
Dus als de Heere werkt in ons hart en ons trekt met Zijn liefde dan kan dat nog een algemeen werk van de Heilige Geest zijn?
Als de Heere zelf zegt in Jeremia 31:3b
Met eeuwige liefde heb Ik u liefgehad,
daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid.

dan zou dat niet zaligmakend zijn? Is dat onderscheid maken niet één van de problemen in de prediking?
Ik heb het stukje tekst onderstreept tot jeremia. Nu begin jij over de tekst gedeelte.

Een simpele wedervraag,

1. gaat het onderstaande over personen die al reeds iets mogen kennen van Gods Genade?
3 5De HEERE is mij verschenen van 6verre tijden. Ja, Ik heb 7u liefgehad met een 8eeuwige liefde; daarom 9heb Ik u getrokken met goedertierenheid.
5 Woorden der zwakgelovigen, die aldus tegenwerpen: Wel is waar dat God mij in voortijden zeer vriendelijk en weldadig geweest is, maar nu (willen zij zeggen) schijnt de liefde verkoud, of verminderd, veranderd te zijn. Hierop antwoordt God met de volgende woorden: Ja, Ik heb, enz.
6 Dat is, vanouds, in langverleden tijden. Sommigen nemen dit voor woorden der kerk, sprekende van God, en vullen den zin aan met het woord zeggende, aldus: De Heere is mij verschenen van verre tijden, zeggende, enz.
7 Te weten Mijn kerk, Sion. Het woord staat in het vrouwelijk geslacht.
8 Hebr. liefde der eeuwigheid. Vgl. Joh. 13:1.
9 Of: de goedertierenheid voortaan over u uitgestrekt of gecontinueerd, of: daarom vervolg of continueer Ik de goedertierenheid aan u, en zal bij u doen, als volgt. Vgl. Ps. 36:11; 85:8. Pred. 2:3.
2. Is dit te verklaren met de tekst die in de brochure staat?
6 : Maar de Heere moet toch eerst beginnen? De Heere werkt eerst in ons hart. Hij trekt ons met Zijn liefde.... en dan volgt het citaat
Ik heb het gevoel dat die bijbel verwijzing niet klopt met de context van de vraag en het bijbel gedeelte. Ook heb ik het gevoel dat ze de tekst betrekken op iedereen.
Martijn zou je nog op die 2 vragen willen terugkomen? Vooral op de 2e vraag.
Ignoti nulla cupido.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door -DIA- »

Wie heeft dit geschreven...???
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
Wie heeft dit geschreven...???
Dwars, een onderdeel van Refoweb.
Achter Dwars zitten mensen achter die tamelijk sarcastisch naar de refowereld kijken.
Ik vind het een erg vervelend getoonzet verhaal, voor zover ik het gelezen heb.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door -DIA- »

Ik zie al iets meer. Let vooral op de verwijzingen naar de artikelen uit De Saambinder en De Wacher Sions
http://www.rd.nl/kerk-religie/evangelis ... -1.1110725
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
Wie heeft dit geschreven...???
Dwars, een onderdeel van Refoweb.
Achter Dwars zitten mensen achter die tamelijk sarcastisch naar de refowereld kijken.
Ik vind het een erg vervelend getoonzet verhaal, voor zover ik het gelezen heb.
Die toonzetting blijft helaas niet beperkt tot Refoweb...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door coco »

Refoweb is sowieso niet echt refo.. Of misschien juist wel, en zegt dat iets over de refowereld. Zo veel mogelijk kritiek. Lees de reacties maar na. Als er al een rechts geluid klinkt gaat werkelijk alles er tegenin!

Dan is refoforum best nog rechts te noemen.. :D
:hi
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door -DIA- »

coco schreef:Refoweb is sowieso niet echt refo.. Of misschien juist wel, en zegt dat iets over de refowereld. Zo veel mogelijk kritiek. Lees de reacties maar na. Als er al een rechts geluid klinkt gaat werkelijk alles er tegenin!

Dan is refoforum best nog rechts te noemen.. :D
Dat is niet zo vreemd hoor. Ooit gehoord dat een mens op de Waarheid zat te wachten?
Dan is er wel een groot wonder gebeurt. De Waarheid wordt overal tegengesproken, als ik
de Bijbel mag geloven.
En het zou niet zo best zijn als alle mensen wèl van je spreken. Wie er voor uit mag komen
zal niet anders dan tegenstand te wachten hebben, dacht ik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door coco »

-DIA- schreef:
coco schreef:Refoweb is sowieso niet echt refo.. Of misschien juist wel, en zegt dat iets over de refowereld. Zo veel mogelijk kritiek. Lees de reacties maar na. Als er al een rechts geluid klinkt gaat werkelijk alles er tegenin!

Dan is refoforum best nog rechts te noemen.. :D
Dat is niet zo vreemd hoor. Ooit gehoord dat een mens op de Waarheid zat te wachten?
Dan is er wel een groot wonder gebeurt. De Waarheid wordt overal tegengesproken, als ik
de Bijbel mag geloven.
En het zou niet zo best zijn als alle mensen wèl van je spreken. Wie er voor uit mag komen
zal niet anders dan tegenstand te wachten hebben, dacht ik.
Het is wel vreemd als het mensen betreft die uitwendig dezelfde waarheid toestemmen toch? Ik ben ook jong en onervaren. Maar ik geloof toch wel dat ik enig besef heb van waarheid en leugen op dit gebied. En heus niet alleen vanwege een behoudende opvoeding. Maar het is wel echt teleurstellend hoeveel er tegenwoordig klakkeloos meegaan met al die dwaalgeesten. Ik hoorde nog een mooie uitspraak van dr. Op 't Hof. Met het woord geloof is het hetzelfde als met het woord liefde. Overal waar zoveel over liefde gesproken wordt is juist weinig liefde. Zangers e.d. die altijd maar over liefde zingen hebben zelden nog dezelfde vrouw of man. Zo is het ook met geloven, zei hij. Er wordt zóveel over geloof en geloven gesproken. En van enige bevinding weet men niks..
:hi
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Martijn »

coco schreef:
-DIA- schreef:
coco schreef:Refoweb is sowieso niet echt refo.. Of misschien juist wel, en zegt dat iets over de refowereld. Zo veel mogelijk kritiek. Lees de reacties maar na. Als er al een rechts geluid klinkt gaat werkelijk alles er tegenin!

Dan is refoforum best nog rechts te noemen.. :D
Dat is niet zo vreemd hoor. Ooit gehoord dat een mens op de Waarheid zat te wachten?
Dan is er wel een groot wonder gebeurt. De Waarheid wordt overal tegengesproken, als ik
de Bijbel mag geloven.
En het zou niet zo best zijn als alle mensen wèl van je spreken. Wie er voor uit mag komen
zal niet anders dan tegenstand te wachten hebben, dacht ik.
Het is wel vreemd als het mensen betreft die uitwendig dezelfde waarheid toestemmen toch? Ik ben ook jong en onervaren. Maar ik geloof toch wel dat ik enig besef heb van waarheid en leugen op dit gebied. En heus niet alleen vanwege een behoudende opvoeding. Maar het is wel echt teleurstellend hoeveel er tegenwoordig klakkeloos meegaan met al die dwaalgeesten. Ik hoorde nog een mooie uitspraak van dr. Op 't Hof. Met het woord geloof is het hetzelfde als met het woord liefde. Overal waar zoveel over liefde gesproken wordt is juist weinig liefde. Zangers e.d. die altijd maar over liefde zingen hebben zelden nog dezelfde vrouw of man. Zo is het ook met geloven, zei hij. Er wordt zóveel over geloof en geloven gesproken. En van enige bevinding weet men niks..
in jou bijbel is het woord geloof vervangen door bevinding?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door -DIA- »

coco schreef:
-DIA- schreef:
coco schreef:Refoweb is sowieso niet echt refo.. Of misschien juist wel, en zegt dat iets over de refowereld. Zo veel mogelijk kritiek. Lees de reacties maar na. Als er al een rechts geluid klinkt gaat werkelijk alles er tegenin!

Dan is refoforum best nog rechts te noemen.. :D
Dat is niet zo vreemd hoor. Ooit gehoord dat een mens op de Waarheid zat te wachten?
Dan is er wel een groot wonder gebeurt. De Waarheid wordt overal tegengesproken, als ik
de Bijbel mag geloven.
En het zou niet zo best zijn als alle mensen wèl van je spreken. Wie er voor uit mag komen
zal niet anders dan tegenstand te wachten hebben, dacht ik.
Het is wel vreemd als het mensen betreft die uitwendig dezelfde waarheid toestemmen toch? Ik ben ook jong en onervaren. Maar ik geloof toch wel dat ik enig besef heb van waarheid en leugen op dit gebied. En heus niet alleen vanwege een behoudende opvoeding. Maar het is wel echt teleurstellend hoeveel er tegenwoordig klakkeloos meegaan met al die dwaalgeesten. Ik hoorde nog een mooie uitspraak van dr. Op 't Hof. Met het woord geloof is het hetzelfde als met het woord liefde. Overal waar zoveel over liefde gesproken wordt is juist weinig liefde. Zangers e.d. die altijd maar over liefde zingen hebben zelden nog dezelfde vrouw of man. Zo is het ook met geloven, zei hij. Er wordt zóveel over geloof en geloven gesproken. En van enige bevinding weet men niks..
Nee het is niet vreemd. Als we vallen onder genade dan kan zelfs nog onverenigdheid zijn met Gods weg. Een heel klein beetje zelfkennis en Bijbelkennis zal ons tot onze schrik tot de ontdekking brengen dat we toch vijanden van de Waarheid zijn. En nu blijft geloof hoop en liefde, dat zijn drie zaken. En wat dr. Op 't Hof opmerkt is waar. Het is niet anders.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Hendrikus »

Martijn schreef:
coco schreef: Het is wel vreemd als het mensen betreft die uitwendig dezelfde waarheid toestemmen toch? Ik ben ook jong en onervaren. Maar ik geloof toch wel dat ik enig besef heb van waarheid en leugen op dit gebied. En heus niet alleen vanwege een behoudende opvoeding. Maar het is wel echt teleurstellend hoeveel er tegenwoordig klakkeloos meegaan met al die dwaalgeesten. Ik hoorde nog een mooie uitspraak van dr. Op 't Hof. Met het woord geloof is het hetzelfde als met het woord liefde. Overal waar zoveel over liefde gesproken wordt is juist weinig liefde. Zangers e.d. die altijd maar over liefde zingen hebben zelden nog dezelfde vrouw of man. Zo is het ook met geloven, zei hij. Er wordt zóveel over geloof en geloven gesproken. En van enige bevinding weet men niks..
in jou bijbel is het woord geloof vervangen door bevinding?
Afgezien van de ontbrekende w (jouw) wel een terechte vraag. Ik moet nog vaak denken aan mijn grootmoeder, die zich blind staarde op dat begrip. Gelovig was ze wel, diep en puur gelovig, maar ze hoorde van bepaalde personen dat dat niet genoeg was. Nee, er moest bevinding aan te pas komen. Alleen: wat dat nou precies was, dat kon niemand haar vertellen. Dan kwamen er verhalen die niks met de Bijbel te maken hadden, over bijzondere mensen die bijzondere dingen hadden ervaren. Daar werd dan over gepraat alsof dát een kenmerk van het ware was, dat extraordinaire, dat heel bijzondere wat bijna niemand te beurt zou vallen. Dat er in Gods woord sprake is van een schare die niemand tellen kan, dat deed niet terzake. Nee, het ging om dat héél bijzonder, dat exclusieve. En zo bleef mijn arme opoe altijd een missend mens. Dankzij de prediking, maar vooral dankzij de gezelschapspraat daaromheen.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Martijn schreef:
coco schreef: Het is wel vreemd als het mensen betreft die uitwendig dezelfde waarheid toestemmen toch? Ik ben ook jong en onervaren. Maar ik geloof toch wel dat ik enig besef heb van waarheid en leugen op dit gebied. En heus niet alleen vanwege een behoudende opvoeding. Maar het is wel echt teleurstellend hoeveel er tegenwoordig klakkeloos meegaan met al die dwaalgeesten. Ik hoorde nog een mooie uitspraak van dr. Op 't Hof. Met het woord geloof is het hetzelfde als met het woord liefde. Overal waar zoveel over liefde gesproken wordt is juist weinig liefde. Zangers e.d. die altijd maar over liefde zingen hebben zelden nog dezelfde vrouw of man. Zo is het ook met geloven, zei hij. Er wordt zóveel over geloof en geloven gesproken. En van enige bevinding weet men niks..
in jou bijbel is het woord geloof vervangen door bevinding?
Afgezien van de ontbrekende w (jouw) wel een terechte vraag. Ik moet nog vaak denken aan mijn grootmoeder, die zich blind staarde op dat begrip. Gelovig was ze wel, diep en puur gelovig, maar ze hoorde van bepaalde personen dat dat niet genoeg was. Nee, er moest bevinding aan te pas komen. Alleen: wat dat nou precies was, dat kon niemand haar vertellen. Dan kwamen er verhalen die niks met de Bijbel te maken hadden, over bijzondere mensen die bijzondere dingen hadden ervaren. Daar werd dan over gepraat alsof dát een kenmerk van het ware was, dat extraordinaire, dat heel bijzondere wat bijna niemand te beurt zou vallen. Dat er in Gods woord sprake is van een schare die niemand tellen kan, dat deed niet terzake. Nee, het ging om dat héél bijzonder, dat exclusieve. En zo bleef mijn arme opoe altijd een missend mens. Dankzij de prediking, maar vooral dankzij de gezelschapspraat daaromheen.
Erg jammer als mensen iemand niet begrijpen. Zo te horen was hier een miscommunicatie. Maar het kan ook anders.
Als ze niet kon aannemen wat de mensen haar zeiden kan het ook zijn dat ze alleen tevreden was als ze het, om zo te zeggen, 'uit Gods mond zelf had gehoord'. Wat wij voor bevinding houden is het lang niet altijd, en wat een ontdekt mens niet voor bevinding kan houden dat kon het wel eens zijn. Er hoeft en kan van de mens niets bij, en niemand hoeft te wachten op 'bijzondere' of 'extraordinaire' zaken. Gods werk is meest heel eenvoudig: Ik wil en zij zullen. Dan leert een mens dat er van hen zelf niets bij kan en niets bij hoeft. Jammer dat het vaak aan zulke mensen ontbreekt die de zaken in evenwicht kunnen voorstellen. En dan nog: Dat kan onder de zegen van God een middel zijn, maar God is ook niets aan een mens verplicht. Hij doet wat hem behaagt, en daarin staat alleen de eer en verheerlijking van Zichzelf centraal.
Dus echt niet het exclusieve, het bijzondere, als een mens daarin verstrikt raakt is erg. Er zullen mensen Boven zijn die wij er niet zouden verwachten. Maar er moet aan deze kant van het graf wel een rechterlijke afhandeling zijn. En we horen nogal eens dat er veel mensen in het duister wegsterven. Mensen die wel eens wat beleefd hebben. Dan moeten wij dat laten liggen. Velen komen tot aan de geboorte en er is geen kracht om te baren. Maar als er een werk Gods in de ziel ligt, dan zal God doortrekken en afrekenen, al is het in de poort (wat zoveel wil zeggen in het sterven), wat wij niet altijd kunnen waarnemen. Dan past ons een eerbiedig stilzwijgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie