Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Martijn
Berichten: 717
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Martijn »

Onbemind schreef:
Martijn schreef:
De tekst spreekt denk ik over hen die iets van Gods genade mogen kennen.
Klopt dit dan met onderstaande citaat uit de brochure?
Maar de Heere moet toch eerst beginnen?
De Heere werkt eerst in ons hart. Hij trekt ons met Zijn liefde (Jeremia 31:3b en Hoséa 11:4).
Nogmaals, als ik dit zo interpreteer lijkt het alsof er vanuit gegaan wordt dat dit bij iedereen geschied.
Ik denk dat je dat niet moeten lezen dat het bij iedereen geschied, maar dat het wel bij iedereen kan (zo lees ik het tenminste).
Tevens is de vraag in de brochure:
Maar de Heere moet toch eerst beginnen?
Kent de vragen steller dan al iets van Gods genade?
Je maakt denk ik de fout door te denken vanuit iemand die al iets van Gods genade mag kennen. De brochure is nu juist voor hen bedoeld die daar mee worstelen...
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Onbemind »

Martijn schreef:
Onbemind schreef:
Martijn schreef:
De tekst spreekt denk ik over hen die iets van Gods genade mogen kennen.
Klopt dit dan met onderstaande citaat uit de brochure?
Maar de Heere moet toch eerst beginnen?
De Heere werkt eerst in ons hart. Hij trekt ons met Zijn liefde (Jeremia 31:3b en Hoséa 11:4).
Nogmaals, als ik dit zo interpreteer lijkt het alsof er vanuit gegaan wordt dat dit bij iedereen geschied.
Ik denk dat je dat niet moeten lezen dat het bij iedereen geschied, maar dat het wel bij iedereen kan (zo lees ik het tenminste).
Tevens is de vraag in de brochure:
Maar de Heere moet toch eerst beginnen?
Kent de vragen steller dan al iets van Gods genade?
Je maakt denk ik de fout door te denken vanuit iemand die al iets van Gods genade mag kennen. De brochure is nu juist voor hen bedoeld die daar mee worstelen...
Huh je draait plaatje om, ik ga er vanuit dat de vragensteller hierover twijfelt of zelfs nog niets van Gods genade kent.

Terwijl de geciteerde tekst over mensen die al iets van Gods genade kennen.
Ignoti nulla cupido.
Martijn
Berichten: 717
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Brochure

Bericht door Martijn »

Onbemind schreef:
Huh je draait plaatje om, ik ga er vanuit dat de vragensteller hierover twijfelt of zelfs nog niets van Gods genade kent.

Terwijl de geciteerde tekst over mensen die al iets van Gods genade kennen.
Moet het een het ander uitsluiten?
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: RE: Re: Brochure

Bericht door Onbemind »

Martijn schreef:
Onbemind schreef:
Huh je draait plaatje om, ik ga er vanuit dat de vragensteller hierover twijfelt of zelfs nog niets van Gods genade kent.

Terwijl de geciteerde tekst over mensen die al iets van Gods genade kennen.
Moet het een het ander uitsluiten?
Op deze manier zou ik het wel afraden. En een andere tekstverwijzing zoeken.
Ignoti nulla cupido.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Jeremiah »

Zorg dat u uw gedachten niet bezwaart met de verkiezing. Een christen kan denken: "Waarom zou ik me inspannen? Misschien ben ik niet verkoren en dan is al mijn ijver tevergeefs." Zo worden velen afgebracht van het gebruik van de middelen en werken ze niet langer hun zaligheid. De waarheid is echter dat niemand reden heeft om te zeggen dat hij niet verkoren is.

Niemand heeft reden om te zeggen dat hij niet verkoren is, tenzij hij kan bewijzen dat hij de zonde tegen de Heilige Geest bedreven heeft. Iedereen die verklaart dat hij niet verkoren is, zondigt, want wat hem in de zonde houdt, moet wel zondig zijn. En deze overtuiging houdt hem in de zonde, weerhoudt hem van het gebruik van de middelen en maakt alle pogingen krachteloos.

Vermoei uw gedachten niet met de uitverkiezing. Dit boek is verzegeld en geen engel kan het openen. Christenen moeten leven naar Gods geopenbaarde wil en niet naar zijn verborgen wil. Gods geopenbaarde wil is dat we bidden en ons bekeren. Hierdoor maken we onze roeping vast en door onze roeping vast te maken, maken we onze verkiezing vast. En als ik de vruchten van gehoorzaamheid in mijn hart vind, mag ik daaruit opmaken dat Gods verkiezende liefde mij heeft beschenen. "God heeft u van den beginne verkoren tot zaligheid in heiligmaking (2 tess 2:13)

Thomas Watson
Plaats reactie