Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door MoesTuin »

Onderstaand artikel van uit het Reformatorisch Dagblad zette mij aan het nadenken

Het gaat over de vervreemding van de Orthodoxe Christen met de Ongelovige medemens

zie hieronder met een klik, het artikel.

http://www.refdag.nl/opinie/toegespitst ... p_1_768849


De vragen die ik hierbij dit artikel heb zijn de volgende:

1 is dit echt waar?
2 zo ja, schrikken we daar nog van, of denken we, ach....en leven weer verder.... binnen de veilige kring waarin je je zo goed kan opsluiten.
3 Hoe kunnen we, mocht men hiervoor open staan, de ongelovige mens bereiken als Orthodox Christen?

Ik voel het wel als een spiegel die wordt voor gehouden en waarvan ik schrik.

Zoals ik het lees is er een kloof onstaan tussen de Orthodoxe Christen en de Ongelovige mens

Ik geloof (hoop het tenminste) dat er ook gesprekken plaats vinden tussen de Orthodoxe Christen en de Ongelovige mens

Gesprekken die vriendelijkheid en respect in eerste plaats met zich mee dragen, voor een basis, die te vormen dient te worden om verder uit te bouwen

Het doet me denken aan onze Middelaar, de Heere Jezus Christus.

Lees in de bijbel het Woord van God in Lukas

Lukas 19:1-10



Zacheüs
19
1 En Jezus kwam Jericho binnen en ging erdoorheen.

2 En zie, er was een man van wie de naam Zacheüs was, en hij was oppertollenaar en hij was rijk.

3 En hij probeerde te zien wie Jezus was, maar het lukte hem niet vanwege de menigte, omdat hij klein van persoon was.

4 En na vooruitgelopen te zijn, klom hij in een wilde vijgenboom om Hem te zien, want Hij zou daar voorbij komen.

5 En toen Jezus bij die plaats kwam, keek Hij op, zag hem en zei tegen hem: Zacheüs, haast u en kom naar beneden, want heden moet Ik in uw huis verblijven.

6 En hij haastte zich en kwam naar beneden en ontving Hem met blijdschap.

7 En allen die het zagen, morden onder elkaar en zeiden: Hij is bij een zondige man binnengegaan om daar Zijn intrek te nemen.

8 Zacheüs nu ging staan en zei tegen de Heere: Zie, de helft van mijn goederen, Heere, geef ik aan de armen, en als ik van iemand iets heb afgeperst, geef ik dat vierdubbel terug.

9 Toen zei Jezus tegen hem: Heden is dit huis zaligheid ten deel gevallen, omdat ook deze een zoon van Abraham is.

10 Want de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is.












Eerbiedig naar de huidige tijd vertaald is dit typisch een schitterend voorbeeld van straat evangelisatie.
Zacheus was klein letterlijk, maar klom in de boom en Jezus zag hem, ondanks de grote menigte en zag het hart aan gewoon op straat. De menigte veroordeeld de Here Jezus! men zegt, Jezus is bij een zondig mens naar binnen gegaan! (puur een veroordeling) Maar Jezus heeft het laatste Woord uiteindelijk, Ik ben gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is!

Zelf merk ik tot groot verdriet hoe in de orthodoxe christelijke kringen, onderling al zo'n vervreemding is soms, misschien is dit nog erger dan je denkt.
Want hoe komt dit weer over op een niet christen.
Hoe vaak veroordelen wij mensen. dat is niet aan ons. Er wordt in de bijbel opgeroepen om vriendelijk en geduldig te zijn als eerste.
De deur wordt zo snel dicht gegooid, zonder gesprek.
Er wordt enkel gezegt, je valt toevallig niet binnen onze denkwijze, dus daar is de deur.
Maar de Heere Jezus leert ons juist in het Grote Gebod, Hebt de Heere Uw God lief met alles wat in u is en uw naaste hebt die lief gelijk uzelf.
De Heere Jezus veroordeeld niet gelijk, maar is juist gekomen om eerst de verloren mens te zoeken en deze verloren mens terug te trekken via Hem naar de Vader, de Heere God.
De Heere Jezus zegt, niemand komt tot de Vader dan alleen door Mij.

Dat we biddend mogen voortgaan tijdens ons leven en de contacten van alle dag met ons medemensen met de woorden van onderstaand lied.

http://www.youtube.com/watch?v=rJjNi7mQD6k

1

O God, die mij hebt vrijgekocht
en door Uw bloed gered,
Die, wat de duivel ook vermocht,
mij voorleidt, tred voor tred;
Die trouw mij voorgaat op de weg,
al is mijn pad ook ruw,
o wijs mij steeds de rechte weg,
maak mij een beeld van U.

KOOR:

Maak mij een beeld van U,
maak mij een beeld van U,
zo vol van ootmoed, liefde en trouw,
maak mij een beeld van U.

2

Want vol van zwakheid is mijn ziel,
toch ben 'k door U gered;
wanneer de strijd soms zwaar mij viel,
Gij hoorde mijn gebed.
Sterk, o mijn God, mij meer en meer,
ja, help en steun mij nu:
leid aan Uw hand mij, trouwe Heer,
maak mij een beeld van U.

3

Ja, Heer, hervorm mij naar Uw beeld,
't is al wat mij bekoort;
gedoog niet, dat de zonde leeft
in 't hart, dat U behoort.
Blijf met Uw liefde zo nabij,
dat ik de zonde schuw';
dat steeds Uw wil de mijne zij,
maak mij een beeld van U.

Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door Floppy »

Wat me opviel in het artikel, aan het eind, is dat er staat:
Wil dat zeggen dat tegenstellingen geheel worden weggenomen? Nee, maar het is wel een methode om het pad te effenen waarlangs een echt gesprek kan ontstaan waarin de ander tenminste wil luisteren.
Persoonlijk, en dan bedoel ik echt persoonlijk voor mijzelf, is het nog belangrijker om eerst eens naar de ander te luisteren voordat hij/zij naar mij moet luisteren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door huisman »

MoesTuin schreef:Zelf merk ik tot groot verdriet hoe in de orthodoxe christelijke kringen, onderling al zo'n vervreemding is soms, misschien is dit nog erger dan je denkt.
Want hoe komt dit weer over op een niet christen.
Hoe vaak veroordelen wij mensen. dat is niet aan ons. Er wordt in de bijbel opgeroepen om vriendelijk en geduldig te zijn als eerste.
De deur wordt zo snel dicht gegooid, zonder gesprek.
Er wordt enkel gezegt, je valt toevallig niet binnen onze denkwijze, dus daar is de deur.
Maar de Heere Jezus leert ons juist in het Grote Gebod, Hebt de Heere Uw God lief met alles wat in u is en uw naaste hebt die lief gelijk uzelf.
De Heere Jezus veroordeeld niet gelijk, maar is juist gekomen om eerst de verloren mens te zoeken en deze verloren mens terug te trekken via Hem naar de Vader, de Heere God.
Ik kom vaak andere orthodoxe christenen tegen. Mensen die ondanks dat ze lid zijn van verschillende kerkverbanden een hartelijke en geestelijke verbondenheid voelen.

@MoesTuin waarom ben jij zo veroordelend richting orthodoxe christenen ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door ejvl »

Toch zit er ook wel waarheid in, want behalve geld aan de MBUMA geven, en misschien een zendingsdag bezoeken, wat doen wij (de achterban van RefoForum) aan evangelisatie?
Gaan we op zondag de straten op om menen uit te nodigen om in de kerken te komen en ze de beste plaatsen te geven? Of moeten die maar wachten op het groene lampje?

Roepen we onze buren, kennissen, familie, collega's op om zich met God te laten verzoenen?
Of zoals ds Ledeboer deed, willekeurig aanbellen bij een huis en de blijde boodschap verkondigen?

Er zijn tientallen argumenten om dat allemaal maar niet te doen, mensen reageren bot, boos, kwaad of smijten de deuren dicht, maar maakt dat wat uit? Is het niet onze taak actief te evangeliseren?
Waarom zit er zo'n grote kloof tussen ons en de wereld? Geen begrip, respect, of vragen worden niet beantwoord?
Waarom lopen we met z'n allen naar en in de kerk waar misschien nog net een goedemorgen afkan voor de vreemdeling?
Waarom niet het centrum in en iedereen die we tegenkomen uitnodigen om de kerkdienst bij te wonen?

Natuurlijk is dit nogal generaliserend, en "dat geldt toch niet voor ons", en er zijn zeker ook andere kanten te benoemen, zoals Open doors en dergelijke, maar we moeten er wel over nadenken waarom er zo'n grote kloof ligt.

Ik denk omdat de liefde gemist wordt...
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door MoesTuin »

Hallo Huisman

Ik ben helemaal niet veroordelend naar Orthodox Christenen

Ik ben er zelf ook één

Maar ik merk dat ik er toch anders in sta en hierom gauw zelf veroordeeld wordt, als zijnde, vallend buiten de doelgroep van Orthodox Christen zijnde.

En vervolgens wordt de deur dan gauw dicht gegooid helaas.

Dat is natuurlijk pijnlijk, maar ik probeer in gesprek te blijven.

Zelf wil ik me niet opsluiten in het veilige van de eigen kring, maar in liefde voor de ander open staan voor en midden staan ook in de wereld, met de waarheid van het Woord in mijn hart als beveiliging voor mijn ziel, alleen met behulp en afhankelijkheid in Hem, de Heere God, met tegelijkertijd ook al mijn tekortkomingen hierin.


MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door Mara »

ejvl schreef:Toch zit er ook wel waarheid in, want behalve geld aan de MBUMA geven, en misschien een zendingsdag bezoeken, wat doen wij (de achterban van RefoForum) aan evangelisatie?
Gaan we op zondag de straten op om menen uit te nodigen om in de kerken te komen en ze de beste plaatsen te geven? Of moeten die maar wachten op het groene lampje?
Roepen we onze buren, kennissen, familie, collega's op om zich met God te laten verzoenen?
Of zoals ds Ledeboer deed, willekeurig aanbellen bij een huis en de blijde boodschap verkondigen?
Er zijn tientallen argumenten om dat allemaal maar niet te doen, mensen reageren bot, boos, kwaad of smijten de deuren dicht, maar maakt dat wat uit? Is het niet onze taak actief te evangeliseren?
Waarom zit er zo'n grote kloof tussen ons en de wereld? Geen begrip, respect, of vragen worden niet beantwoord?
Waarom lopen we met z'n allen naar en in de kerk waar misschien nog net een goedemorgen afkan voor de vreemdeling?
Waarom niet het centrum in en iedereen die we tegenkomen uitnodigen om de kerkdienst bij te wonen?
Natuurlijk is dit nogal generaliserend, en "dat geldt toch niet voor ons", en er zijn zeker ook andere kanten te benoemen, zoals Open doors en dergelijke, maar we moeten er wel over nadenken waarom er zo'n grote kloof ligt.
Ik denk omdat de liefde gemist wordt...
Ik denk dat hier wel meer redenen aan ten grondslag liggen. Mensen hebben er geen behoefte aan, of juist wel aan een religie, maar iets "zweverigs". Er worden niet voor niks zoveel van die lelijke Boeddhabeelden verkocht.
Christendom is veel dingen moeten en veel dingen niet mogen, dat wordt er gedacht.
De kern is denk ik dat we over moeten brengen dat het een zaak van vreugde is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door huisman »

ejvl schreef:Toch zit er ook wel waarheid in, want behalve geld aan de MBUMA geven, en misschien een zendingsdag bezoeken, wat doen wij (de achterban van RefoForum) aan evangelisatie?
Gaan we op zondag de straten op om menen uit te nodigen om in de kerken te komen en ze de beste plaatsen te geven? Of moeten die maar wachten op het groene lampje?

Roepen we onze buren, kennissen, familie, collega's op om zich met God te laten verzoenen?
Of zoals ds Ledeboer deed, willekeurig aanbellen bij een huis en de blijde boodschap verkondigen?

Er zijn tientallen argumenten om dat allemaal maar niet te doen, mensen reageren bot, boos, kwaad of smijten de deuren dicht, maar maakt dat wat uit? Is het niet onze taak actief te evangeliseren?
Waarom zit er zo'n grote kloof tussen ons en de wereld? Geen begrip, respect, of vragen worden niet beantwoord?
Waarom lopen we met z'n allen naar en in de kerk waar misschien nog net een goedemorgen afkan voor de vreemdeling?
Waarom niet het centrum in en iedereen die we tegenkomen uitnodigen om de kerkdienst bij te wonen?

Natuurlijk is dit nogal generaliserend, en "dat geldt toch niet voor ons", en er zijn zeker ook andere kanten te benoemen, zoals Open doors en dergelijke, maar we moeten er wel over nadenken waarom er zo'n grote kloof ligt.

Ik denk omdat de liefde gemist wordt...
Laat ik eens een andere kant benoemen. Hebben jullie ooit gehoord van het werk van Jan Dirk Liefting? Dat is een goed voorbeeld hoe er ook uit onze kring evangelisatie wordt bedreven. Koop het boek!!!! en breng wat daar in staat in de praktijk.

http://www.evangelisatiehhk.nl/index.ph ... Itemid=133
Een boek over evangelisatie en Jezus volgen. Met veel tips ideeën en ervaringen. Geschreven door Jan-Dirk Liefting.



In het voorwoord schrijft ds W. Pieters het volgende: “Met intense belangstelling en hartelijke instemming, maar ook en niet minder met hevig zelfverwijt en ernstige zelfbeschuldiging, las ik (gedeelten van) het boek van Jan-Dirk. Graag beveel ik het lezen van dit prachtige en praktische boek over evangeliseren aan. Laten we het biddend lezen en biddend in praktijk brengen!”

Het boek biedt veel praktische handreikingen die u kunt gebruiken om het Evangelie bekend te maken aan de mensen om u heen. Als kind op school, als student tijdens de opleiding, als moeder in het gezin, als man in de fabriek of op kantoor, maar ook predikanten en ambtsdragers zullen bepaalde tips of ervaringen kunnen gebruiken. Ook in vakantietijd, wanneer we vaak wat meer tijd hebben om eens wat te lezen, maar waar we meestal ook met allerlei mensen kennismaken in een ontspannen omgeving, kan dit boek u (in meerdere opzichten) bijzonder van dienst zijn.

“Ik hoop en bid dat u al lezend inspiratie opdoet. En dat u en jij, voor het eerst of opnieuw, niet meer kunt zwijgen van de Heere Jezus Christus.” Aldus de auteur in zijn inleiding.

U kunt dit boek bestellen voor € 7,50 via depot.evangelisatie@hersteldhervormdekerk.nl of telefonisch bij het Kerkelijk bureau van de Hersteld Hervormde Kerk, tel. 0318-505541. Voor kerkenraden en evangelisatiecommissies die dit boek willen gebruiken voor toerusting van vrijwilligers en gemeenteleden is er een andere regeling. Informeer hiervoor bij het Kerkelijk bureau.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door huisman »

Hallo Huisman

Ik ben helemaal niet veroordelend naar Orthodox Christenen
Oh...lees jij je eigen postings ook?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door Curatorium »

Mara schreef: De kern is denk ik dat we over moeten brengen dat het een zaak van vreugde is.
Maar dan moet het wel overgebracht worden, sommige gemeenten zien 'de kerkdeuren op zondag openzetten' al als evangelisatie. Maar het eenvoudig hebben van een website (en dan niet alleen met inlogscherm) kan al tot veel zegen zijn, zo hoorde ik onlangs dat de website van de GG te Nieuw-Zeeland, waar ds. Vergunst eerst stond, ontzettend veel lokale bezoek, prekenbeluisteraars en vragen krijgt heeft terwijl het de enige reformatorische kerk in dat land is.
Verder leeft evangelisatie, nog, niet zo onder ons. Wie weet komt dat nog, het is een Bijbelse opdracht waarmee niet alleen geld geven aan een deputaatschap (wat een groot tekort aan geld heeft i.t.t. de zending) wordt bedoelt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door Mara »

In Rotterdam Zuid probeert de CGK tezamen met de Ger. Kerk het op deze manier:
http://www.kerkopzuid.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door Desiree »

Het rare is, ik ervaar weinig vijandschap.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet gelijk me de buren over de Heere Jezus begon. Maar nu hebben we wel gesprekken erover.. en wat blijkt, zovelen van onze seculiere buren hebben een kerkelijke achtergrond.. maar zijn veelal uit teleurstelling mee gestopt. Dan kun je wel weer hard gaan evangeliseren, maar een normaal gesprek wanneer het valt, vind ik veel fijner.

Over inenten heb ik gepraat op mijn werk en op het bureau. Daar is belangstelling voor van hoe je nu worstelt met deze dingen.

Ik voel me niet fijn als ik folders loopt te verspreiden, het geeft me het gevoel van mensen iets op te dringen. Maar ja, ik pas me aan en doe het wel. Toch, straks met Kerst de blijde boodschap, dan maar in een folder... dat is toch ook wel mooi.

Men kijkt wel naar je gedrag en rekent je erop af. Soms lachen we samen met de buren erover.

Wat ik inderdaad wel moeilijk vind, is dat mensen ervan uitgaan dat ze het helemaal nog zo slecht niet doen. Je hoort dan echt de oude mens. Als je daaraan gaat beitelen, dan kun je nogal wat verwachten.

Ik evangeliseer te weinig. Maar bedankt voor de tip van het boekje Huisman.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door ejvl »

Desiree schreef:Het rare is, ik ervaar weinig vijandschap.
Ik eigenlijk ook zelden.
Mijn ervaring is, als je kunt luisteren, soms naar de meest verschrikkelijke verhalen, en sta voor je principes, dus niet stiekem bidden voor je eten maar openlijk en openbaar, ook in een niet christelijke omgeving, het hoeft niet perse bidden voor je eten te zijn, maar openlijk kunnen zien dat je een christen bent en je er ook naar gedraagd, en kunt luisteren naar mensen dat het gerespecteerd wordt en er soms hele mooie gesprekken over mogelijk zijn.

Op de veluwe komt nogal eens naar voren waarom veel christenen zwart werken, of roken, of niet legale software gebruiken bijvoorbeeld, daaraan wordt dan gespiegeld, zie je wel wat hypocriet! En dan moet ik de hand in eigen boezem steken aangaande veel dingen die ik fout doe, maar daar moeten wij als christenen wel voor de principes staan en niet gaan zwart werken / roken / illegale software gebruiken en nog veel meer, dit slechts als voorbeeld, hoe zwak en verkeerde we ook doen/zijn, dit moet wel het uitgangspunt zijn.

En nooit boven iemand gaan staan, maar altijd eronder...

@Huisman, bedankt voor je boek, ik heb hem besteld.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door WimA »

De meeste echte vijandschap ervaar ik niet zozeer van mijn seculiere medeburgers maar van "mede christenen" die het allemaal wat "makkelijker" opnemen. Echte vijandschap proef je - juist ook op dit forum - als het gaat over de weg hoe God een mens bekeerd en als het gaat over het leven in vertrouwen op God en de keuzen die men daarin wil maken.

p.s Het woordgebruik Christen, Orthodox Christen en niet-Christen is - in topic titel en in deze posting - gebaseerd op het gangbare spraakgebruik, in werkelijkheid zijn er slechts Christenen en ongelovigen.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door Floppy »

WimA schreef:De meeste echte vijandschap ervaar ik niet zozeer van mijn seculiere medeburgers maar van "mede christenen" die het allemaal wat "makkelijker" opnemen. Echte vijandschap proef je - juist ook op dit forum - als het gaat over de weg hoe God een mens bekeerd en als het gaat over het leven in vertrouwen op God en de keuzen die men daarin wil maken.

p.s Het woordgebruik Christen, Orthodox Christen en niet-Christen is - in topic titel en in deze posting - gebaseerd op het gangbare spraakgebruik, in werkelijkheid zijn er slechts Christenen en ongelovigen.
Wat dat laatste betreft: helemaal mee eens.
Ik heb wel wat moeite met de uitdrukking "hoe God een mens bekeert", laat me uitleggen waarom. Eens sprak ik een man van ong. mijn leeftijd wiens vader een predikant is in een behoudende gemeente. We raakten in gesprek over het geloof, en uiteindelijk zei hij dat hij alleen bekeerd wilde worden als het ging zoals het met zijn ouders ging. Hij had blijkbaar gezien "hoe God een mens bekeert" en wilde het net zo, m.a.w. oneerbiedig gezegd, daar wachtte hij gewoon op.
Zijn er veel plaatsen in het NT waar apostelen uitleggen hoe God een mens bekeert? Waar?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door Desiree »

WimA schreef:...en als het gaat over het leven in vertrouwen op God en de keuzen die men daarin wil maken.

p.s Het woordgebruik Christen, Orthodox Christen en niet-Christen is - in topic titel en in deze posting - gebaseerd op het gangbare spraakgebruik, in werkelijkheid zijn er slechts Christenen en ongelovigen.
Mooie posting. Sorry, als ik eraan meegedaan heb.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie