Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

jankees1994
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2013, 18:02

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door jankees1994 »

Ditbenik schreef:
jankees1994 schreef:Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik vind dit een mooi onderwerp om de spits mee af te bijten.
Naar mijn gebrekkig inzien, denk ik dat de eerlijkheid tegenover de medemens wordt gemist!

Maar wat nog belangrijker is dat de eerlijkheid naar onszelf wordt gemist.
Durven wij eerlijk te zijn over onze eeuwige bestemming? En over de eeuwige bestemming van onze onwetende en onbekeerde medemens.

Een opwekking onder ons is nodig! Niet een opwekking van een bezittend christendom, maar die van de pinksterbekering: En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders? (Handelingen 2:37).
Dit kunnen we misschien beter een terneergeslagen volk noemen. Maar wel een volk tot Gods eer. Want Gods eer klimt uit het stof. En niet uit een bezitterige houding tegenover de naaste: ik heb het, en jij niet.

Dan moeten we met Paulus gaan zeggen: Want de liefde van Christus dringt ons (2 Korinthe 5:14), of wat hij schrijft in het 20e vers van dat hoofdstuk: Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.

Gr.
Ik zie een tegenstelling in je posting. Paulus bezat namelijk wel iets. Beter gezegd Iemand. Hij spreekt zelfs over het met Christus gezet zijn in de hemel en een wandel in de hemel. Een verslagenheid is iets anders dan een opwekking. Met verslagenheid kun je niet zalig worden maar kom je om. Bij die verslagenheid in Handelingen 2 hield het niet op. Op de vraag 'Wat zullen wij doen mannen broeders?' volgt een helder antwoord: 'Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.'
Als dat in onze tijd zo gezegd zou worden, zouden we hem als volbloed remonstrant afschieten. Maar de reactie van 3000 mannen is helder. Ze nemen het woord wat Petrus verkondigd 'gaarne aan': 'Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen.'
Hierin heb je inderdaad gelijk. Maar dan kom je op het gebied van het aanbod van genade/de roeping. Het aanbod van genade moet met bevel van bekering en geloof gebracht worden.

Ik vind het moeilijk om het verschil te maken tussen het gelovig tot Christus te gaan en dat waar ik het in mijn eerste stuk over had. Ik denk dat het in het Bijbelgedeelte waar jij (en eerder ik ook al) het over hebt, het over het gelovig tot Christus gaan, gaat.

Sorry ik ben niet goed genoeg om daar een helder en duidelijk antwoord op te geven. Dat gebied de eerlijkheid te zeggen. Misschien kan iemand mij daar wat meer over uitleggen!

Gegroet.
Plaats reactie