Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door MoesTuin »

Desiree schreef:
WimA schreef:...en als het gaat over het leven in vertrouwen op God en de keuzen die men daarin wil maken.

p.s Het woordgebruik Christen, Orthodox Christen en niet-Christen is - in topic titel en in deze posting - gebaseerd op het gangbare spraakgebruik, in werkelijkheid zijn er slechts Christenen en ongelovigen.
Mooie posting. Sorry, als ik eraan meegedaan heb.
Precies, helemaal mee eens.

Maar dit komt door de titel van het artikel die het Reformatorisch Dagblad het gegeven heeft.

Daar sprak men over Orthodox, dat bevreemde mij ook wat, maar ben er maar in meegegaan, maar liever inderdaad niet .....wat betreft Orthodox.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Marco
Berichten: 3581
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door Marco »

Floppy schreef:
WimA schreef:De meeste echte vijandschap ervaar ik niet zozeer van mijn seculiere medeburgers maar van "mede christenen" die het allemaal wat "makkelijker" opnemen. Echte vijandschap proef je - juist ook op dit forum - als het gaat over de weg hoe God een mens bekeerd en als het gaat over het leven in vertrouwen op God en de keuzen die men daarin wil maken.

p.s Het woordgebruik Christen, Orthodox Christen en niet-Christen is - in topic titel en in deze posting - gebaseerd op het gangbare spraakgebruik, in werkelijkheid zijn er slechts Christenen en ongelovigen.
Wat dat laatste betreft: helemaal mee eens.
Ik heb wel wat moeite met de uitdrukking "hoe God een mens bekeert", laat me uitleggen waarom. Eens sprak ik een man van ong. mijn leeftijd wiens vader een predikant is in een behoudende gemeente. We raakten in gesprek over het geloof, en uiteindelijk zei hij dat hij alleen bekeerd wilde worden als het ging zoals het met zijn ouders ging. Hij had blijkbaar gezien "hoe God een mens bekeert" en wilde het net zo, m.a.w. oneerbiedig gezegd, daar wachtte hij gewoon op.
Zijn er veel plaatsen in het NT waar apostelen uitleggen hoe God een mens bekeert? Waar?
Er zijn inderdaad alleen Christenen en ongelovigen. Het kan dus niet zo zijn dat er binnen die christen-groep vijandschap bestaat.

Vraag is trouwens of er vijandschap bestaat, of dat iets als vijandschap wordt opgevat. Ik krijg weleens de indruk dat dat laatste ook vaak het geval is. En voor wat betreft dat 'makkelijk' opnemen: besef dat je daarmee al heel snel iemand verwijt, geen (goede) Christen te zijn. Het discussieren over deze zaken is dus gewoon niet gemakkelijk.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door Isala »

huisman schreef:@MoesTuin waarom ben jij zo veroordelend richting orthodoxe christenen ?
Deze veroordeling lees ik helemaal niet in de vraag van MoesTuin.
Hij is alleen scherp in zijn vragen, en sluit zichzelf er bij in.
Hora est!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door Isala »

WimA schreef:De meeste echte vijandschap ervaar ik niet zozeer van mijn seculiere medeburgers
Toch is dat heel fijn, en ook een voorrecht.
Helaas ervaar ik deze vijandschap wel, in mijn directe omgeving, en ik kan je verzekeren dat het erg moeilijk is.
Want ik voel me dan erg zwak, en ik heb dan de hulp van de Heere nodig om staande te blijven.
Deze vijandschap is niet tegen mij gericht, maar naar Hem, Die ik met vallen en opstaan probeer te volgen.
Ik zie die vijandschap in veel dingen terug.

Het gekibbel van christenen onderling vind ik soms moeilijk om te zien.
we hebben elkaar zo nodig, de wereld gaat ten onder, de satan gaat rond als een briesende leeuw.
Laten we met en voor elkaar bidden, om staande te blijven, en om een zoutend zout te zijn.
De liefde voor onze naaste, christelijk of onchristelijk, is een opdracht die God ons gegeven heeft.
God wil ons hart hebben, en als wij vragen of Hij ons wil maken zoals Hij ons hebben wil, dan zal Hij ons ook liefde
voor onze naaste geven.
Maar we (mezelf inclusief) zijn zo hardleers...
Hora est!
Online
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door DDD »

Waar zie je die vijandschap dan in?

@Marco:

Het is natuurlijk prima om te stellen dat er alleen christenen en ongelovigen zijn, net zoals er minderjarigen en volwassenen zijn, maar dat helpt het gesprek niet verder. De praktijk leert dat er mensen zijn die zich christen noemen en toch zwart werken of andere goddeloosheid bedrijven. Voor de helderheid in deze discussie is een categorie 'huichelaars' dus op zijn minst onmisbaar. Maar in sommige kerken wordt zo weinig ontdekkend gepreekt dat veel uitbrekende zonden niet eens als huichelarij worden gezien. Of beter gezegd, dat mensen ook zonder te huichelen in zonde kunnen voortleven.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door Isala »

DDD schreef:Waar zie je die vijandschap dan in?
Houding, gebaren naar elkaar zo van: 'die is gek', praten achter mijn rug om, dat ik niet spoor. Maar ook gewoon zelf aan mij vragen of ik geestesziek ben geworden.
Ik kan het zo goed begrijpen. Ik hoef maar naar mezelf te kijken.
Maar als je hele leven veranderd, dan gaan er vragen komen.
En heus niet altijd op de vriendelijke manier. De vijandschap tegen God is zo groot.
De dominee preekte afgelopen zondag over de plaats die de eerste gemeentes innamen in de samenleving van toen.
En hoe er naar die mensen gekeken werd.
Nu, wat dat betreft is er nog helemaal niets veranderd.
Hora est!
Marco
Berichten: 3581
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door Marco »

DDD schreef:Waar zie je die vijandschap dan in?

@Marco:

Het is natuurlijk prima om te stellen dat er alleen christenen en ongelovigen zijn, net zoals er minderjarigen en volwassenen zijn, maar dat helpt het gesprek niet verder. De praktijk leert dat er mensen zijn die zich christen noemen en toch zwart werken of andere goddeloosheid bedrijven. Voor de helderheid in deze discussie is een categorie 'huichelaars' dus op zijn minst onmisbaar. Maar in sommige kerken wordt zo weinig ontdekkend gepreekt dat veel uitbrekende zonden niet eens als huichelarij worden gezien. Of beter gezegd, dat mensen ook zonder te huichelen in zonde kunnen voortleven.
Voor deze discussie is dat minder relevant, lijkt me. Het onderscheid Christen-huichelaar is een heel andere dan het al of niet vermeende onderscheid orthodox christen - overig christen.
Online
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door DDD »

@Marco,

Wel als er wordt gesproken over het beeld van christenen, want dat wordt mede bepaald door de huichelaars. Overigens vind ik het gevaar van je opstelling dat je afbreuk doet aan het onderwijs van Jezus met betrekking tot het laten opgroeien van het onkruid tussen de tarwe.

@Isala:

Ik vraag me dan af op welke manier je daarbij een onderscheid kunt maken tussen gedrag van mensen omdat jouw persoonlijkheid niet zo bij hen past of omdat ze gewoon de cultuur hebben om onaardig te zijn naar een of meer mensen in de groep, en tussen vijandschap tegen het christendom. Want misschien heeft het christenzijn er wel helemaal niet zoveel mee te maken?
Marco
Berichten: 3581
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door Marco »

DDD schreef:@Marco,

Wel als er wordt gesproken over het beeld van christenen, want dat wordt mede bepaald door de huichelaars. Overigens vind ik het gevaar van je opstelling dat je afbreuk doet aan het onderwijs van Jezus met betrekking tot het laten opgroeien van het onkruid tussen de tarwe.

@Isala:

Ik vraag me dan af op welke manier je daarbij een onderscheid kunt maken tussen gedrag van mensen omdat jouw persoonlijkheid niet zo bij hen past of omdat ze gewoon de cultuur hebben om onaardig te zijn naar een of meer mensen in de groep, en tussen vijandschap tegen het christendom. Want misschien heeft het christenzijn er wel helemaal niet zoveel mee te maken?
Daar heb je gelijk in. Er speelden even twee discussies onder elkaar, namelijk ook de kloof en eventuele vijandschap tussen christenen. Daar sloeg mijn opmerking meer op. Zuiver gezien was die :offtopic
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door Isala »

DDD schreef:@Isala:

Ik vraag me dan af op welke manier je daarbij een onderscheid kunt maken tussen gedrag van mensen omdat jouw persoonlijkheid niet zo bij hen past of omdat ze gewoon de cultuur hebben om onaardig te zijn naar een of meer mensen in de groep, en tussen vijandschap tegen het christendom. Want misschien heeft het christenzijn er wel helemaal niet zoveel mee te maken?
Mijn christenzijn heeft er alles mee te maken. Want toen ik de Heere nog niet kende, en in de wereld leefde, vonden ze mij niet vreemd. Nu vinden ze mij vreemd geworden, en ervaar ik onbegrip en irritatie.
Maar ik kan en wil niet verder in detail treden op het forum.
Als je het wilt weten wil ik wel een pb sturen.
Hora est!
Online
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door DDD »

Inderdaad is dat niet zo geschikt voor het forum. Ik wilde het punt alleen wel aan de orde brengen omdat het voor mensen natuurlijk moeilijk is om onderscheid te maken waarom mensen iets van ons vinden.
jankees1994
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2013, 18:02

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door jankees1994 »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik vind dit een mooi onderwerp om de spits mee af te bijten.
Naar mijn gebrekkig inzien, denk ik dat de eerlijkheid tegenover de medemens wordt gemist!

Maar wat nog belangrijker is dat de eerlijkheid naar onszelf wordt gemist.
Durven wij eerlijk te zijn over onze eeuwige bestemming? En over de eeuwige bestemming van onze onwetende en onbekeerde medemens.

Een opwekking onder ons is nodig! Niet een opwekking van een bezittend christendom, maar die van de pinksterbekering: En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders? (Handelingen 2:37).
Dit kunnen we misschien beter een terneergeslagen volk noemen. Maar wel een volk tot Gods eer. Want Gods eer klimt uit het stof. En niet uit een bezitterige houding tegenover de naaste: ik heb het, en jij niet.

Dan moeten we met Paulus gaan zeggen: Want de liefde van Christus dringt ons (2 Korinthe 5:14), of wat hij schrijft in het 20e vers van dat hoofdstuk: Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.

Gr.
Francis
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 nov 2013, 10:38

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door Francis »

Het onderscheid tussen orthodoxe christenen en 'overige' christenen lijkt mij juist bijdragen aan de helderheid van de discussie. Juist omdat bijvoorbeeld vrijzinnige (of midden-orthodoxe) christenen minder of geen onderscheid maken tussen gelovigen en niet-gelovigen en zij zich ook niet profileren als een stroming of groep in de maatschappij.

Gaat het überhaupt niet over een kloof tussen christendom en wereld? Ik moet dan denken aan hoe voornamelijk kerken in stedelijke omgeving bezig zijn met missionair zijn. Enerzijds aansluiten aan de leefwereld van de 'seculiere mens,' anderzijds de kern niet laten varen en het missionaire werk niet ten koste laten gaan van de eigen gemeente en de 'voeding' daarvan.

Wat betreft er in het artikel genoemd wordt over het gebruik van 'seculiere argumenten' : is het Veritas-forum hier niet een goed voorbeeld van? Zijn jullie hiermee bekend ?
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door Bookreader »

MoesTuin schreef:Het gaat over de vervreemding van de Orthodoxe Christen met de Ongelovige medemens.
Ik vind het niet zo'n gelukkige keuze om hier hoofdletters te gaan gebruiken. Want als ik het woord orthodox met een hoofdletter zie, ga ik denken aan de Oosters-Orthodoxe Kerken. Maar ik zie op de foto bij het artikel helemaal geen ikonenwand en een priester met wierook en zo, die rituelen uitvoert. Nee, ik zie een kerkdienst van reformatorische signatuur. En dan staat orthodox voor: de Bijbel serieus voor waar houden, het gezag daarvan erkennen. Dan kan het bijvoorbeeld ook tegenover vrijzinnig staan. Maar dan schrijf ik het met een kleine letter.
Verder schrijf ik ongelovig ook altijd gewoon met een kleine letter.
RD schreef:Kerkgang is voor veel Nederlanders interessante folklore.
Dat is altijd een uitermate bizarre gewaarwording, dat dat wat voor jou serieuze waarheid is met consequenties, dat een ander daaraan voorbijloopt alsof het totaal geen band met de werkelijkheid heeft. Dan voel je je in je geloof toch behoorlijk miskend. Het voelt, alsof de ander zonder woorden tegen je zegt: "Wat jij gelooft is grote onzin."
Aan de andere kant wordt het toch weer ietsje gemakkelijker om je er iets bij voor te stellen als je bijvoorbeeld aan moslims denkt. Als die ons driegen met de hel omdat we niet in Mohammed geloven, zullen wij daar ook niet heel bang van worden. We zien dat geloof immers als onwaar, dus worden we er niet onrustig van.
De ongelovige zal dus besef moeten krijgen van de waarheid van het christelijke geloof, wil het hem wat gaan zeggen.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Een kloof tussen de Orthodoxe Christen en niet-Christen

Bericht door Ditbenik »

jankees1994 schreef:Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik vind dit een mooi onderwerp om de spits mee af te bijten.
Naar mijn gebrekkig inzien, denk ik dat de eerlijkheid tegenover de medemens wordt gemist!

Maar wat nog belangrijker is dat de eerlijkheid naar onszelf wordt gemist.
Durven wij eerlijk te zijn over onze eeuwige bestemming? En over de eeuwige bestemming van onze onwetende en onbekeerde medemens.

Een opwekking onder ons is nodig! Niet een opwekking van een bezittend christendom, maar die van de pinksterbekering: En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders? (Handelingen 2:37).
Dit kunnen we misschien beter een terneergeslagen volk noemen. Maar wel een volk tot Gods eer. Want Gods eer klimt uit het stof. En niet uit een bezitterige houding tegenover de naaste: ik heb het, en jij niet.

Dan moeten we met Paulus gaan zeggen: Want de liefde van Christus dringt ons (2 Korinthe 5:14), of wat hij schrijft in het 20e vers van dat hoofdstuk: Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.

Gr.
Ik zie een tegenstelling in je posting. Paulus bezat namelijk wel iets. Beter gezegd Iemand. Hij spreekt zelfs over het met Christus gezet zijn in de hemel en een wandel in de hemel. Een verslagenheid is iets anders dan een opwekking. Met verslagenheid kun je niet zalig worden maar kom je om. Bij die verslagenheid in Handelingen 2 hield het niet op. Op de vraag 'Wat zullen wij doen mannen broeders?' volgt een helder antwoord: 'Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.'
Als dat in onze tijd zo gezegd zou worden, zouden we hem als volbloed remonstrant afschieten. Maar de reactie van 3000 mannen is helder. Ze nemen het woord wat Petrus verkondigd 'gaarne aan': 'Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen.'
Plaats reactie