Wie herkent dit schrijven?

PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Wie herkent dit schrijven?

Bericht door PvS »

Afgewezen schreef:
PvS schreef:Wat nut ons de opstanding van Christus?
Het eerste nut: gerechtigheid deelachtig maken.
Maar deze verworven gerechtigheid moet worden toegepast! Van nature wil de mens niet leven van en door een ander. De verworven gerechtigheid wordt afgewezen. De mens denkt, dat zijn eigen gerechtigheid voldoende is. Hij zoekt dus de gerechtigheid buiten Christus. De Schrift zegt dan ook: 'Gij wilt tot Mij niet komen.' Zo geldt het een ieder. Wij zijn allen onwillig en onmachtig om tot God te gaan! Dat is de doodstaat van u en mij. Hoe zullen wij nu ooit gerechtigheid kunnen bewerken? Nee, wanneer wij spreken over 'gerechtigheid' wordt bedoeld: de verworven gerechtigheid door Christus, die toegepast moet worden door de Heilige Geest. Welnu, Gods volk zal in deze verworven schatten mogen delen. Het nut van de opstanding zullen ze leren kennen. De Catechismus noemt als eerste nut: 'Ten eerste heeft Hij door Zijn opstanding de dood overwonnen, opdat Hij ons de gerechtigheid, die Hij door Zijn dood ons verworven had, kon deelachtig maken'. Het eerste nut is dus het 'deelachtig maken' van de aangebrachte gerechtigheid. Wanneer wordt de Kerk die gerechtigheid deelachtig? Wel, in het uur van de wedergeboorte! Iedere wedergeborene heeft deel aan Christus. Iedere wedergeborene heeft recht op het eeuwige leven! Ja, wanneer dus de Heere een mens levend maakt, wordt de verworven gerechtigheid toegepast. Het is iets anders deze verworven gerechtigheid door het geloof te mogen omhelzen! Het omhelzen van de gerechtigheid door het geloof kan gemist worden, terwijl er toch een oprechte kennis is van de zonde, terwijl zulk een toch als een ongelukkige over de aarde gaat, omdat de wet hem veroordeelt. De gerechtigheid is een eisende; hoop heeft de ziel niet. Zelfs wanneer de Heere Zich aan de zondaar openbaart, is de toe-eigening van de gerechtigheid zwak.
Er is wel een toestemmen dat er voor al Gods kinderen genoegdoening is, maar de schuld staat nog open! Wel is er een uitgaan tot Hem, wel is er een pleiten op de beloften, maar toch is het geloof nog zwak. Zij moeten leren, dat alleen in Christus de zaligheid ligt. Alles, waarmee de mens zich probeert staande te houden, moet er aan, alle grond moet hem of haar onder de voeten weg gehaald worden. Zo, geheel verloren in zichzelf, leert hij de zaligheid verwachten van 's Heeren kant. Zulk een zal niet beschaamd worden! Voor zulken is de gerechtigheid juist aangebracht. Dezen kunnen nooit - al menen zij dikwijls van wel - verloren gaan. Hun staat ligt vast: in eeuwigheid verkoren, in de tijd voor hen betaald, in hun leven zal het worden uitgewerkt.

Gedeeltelijk overgenomen uit 'Ons Kerkblad' (HHK)

En wat vinden jullie hiervan?
Welke auteur, welk nummer van het Kerkblad, en mag je het zomaar overnemen?
Auteur is inmiddels bekend. Bedankt Sw25.
Overname van artikel is vrij.

Maar, is het een Bijbels geluid?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Wie herkent dit schrijven?

Bericht door GJdeBruijn »

PvS schreef:Maar, is het een Bijbels geluid?
Ik denk het wel, ook al zou ik denken dat er wel iets bij moet: Om echt te weten of iemand kind van God is, moet het uiteindelijk wel tot het aannemen van die gerechtigheid in Christus komen (vastmaken van de verkiezing).
Wat hier beschreven wordt is dat lastig theologisch/dogmatisch te ordenen beginnend geestelijke leven dat onder de werking van Gods Geest 'ontwaakt' en tot Christus gedreven wordt. Deze wijze van beschrijven van de weg tot Christus tref je met name bij de Hollandse nadere reformatoren aan, die gekenmerkt worden door de uiteenzettingen over de heilsorde en het zaligmakende werk van Gods Geest in en aan de ziel.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Wie herkent dit schrijven?

Bericht door PvS »

GJdeBruijn schreef:
PvS schreef:Maar, is het een Bijbels geluid?
Ik denk het wel, ook al zou ik denken dat er wel iets bij moet: Om echt te weten of iemand kind van God is, moet het uiteindelijk wel tot het aannemen van die gerechtigheid in Christus komen (vastmaken van de verkiezing).
Wat hier beschreven wordt is dat lastig theologisch/dogmatisch te ordenen beginnend geestelijke leven dat onder de werking van Gods Geest 'ontwaakt' en tot Christus gedreven wordt. Deze wijze van beschrijven van de weg tot Christus tref je met name bij de Hollandse nadere reformatoren aan, die gekenmerkt worden door de uiteenzettingen over de heilsorde en het zaligmakende werk van Gods Geest in en aan de ziel.
Hoe kan dan de gerechtigheid welke toegepast (!) is aan de ziel van een levendgemaakte dan door het geloof niet worden omhelst?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Wie herkent dit schrijven?

Bericht door freek »

Als dat de theologische ligging van de HHK wordt, kunnen ze in rap tempo samengaan met de GG.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Wie herkent dit schrijven?

Bericht door MarthaMartha »

freek schreef:Als dat de theologische ligging van de HHK wordt, kunnen ze in rap tempo samengaan met de GG.
Dat ís gelukkig niet de theologische ligging van de HHK, maar van die predikant blijkbaar.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Wie herkent dit schrijven?

Bericht door Schemerlichtje »

freek schreef:Als dat de theologische ligging van de HHK wordt, kunnen ze in rap tempo samengaan met de GG.
Wellicht willen een aantal van deze predikanten, evenals van andere kerkverbanden, dat ook wel. Misschien moeten we ons afvragen of er wel genoeg gebed is om 'samenvoeging'/over kerkmuren heen Gods Woord horen, verkondigen, belijden.
- let wel, daarbij zeg ik niet dat iedereen maar GG moet worden, of HHK oid-
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
elbert
Berichten: 1329
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Wie herkent dit schrijven?

Bericht door elbert »

De vraag van de catechismus is: "wat nut ons de opstanding van Christus?".
De vraag die de predikant lijkt te beantwoorden, is: "in welke weg wordt het nut van de opstanding aan een kind van God toegepast".

Mijns inziens zijn dat 2 verschillende vragen, die wel met elkaar te maken hebben, maar toch ook duidelijk een andere beantwoording behoeven.
De eerste vraag is namelijk de vraag van kinderen ("ons") van God. Het doel van het antwoord is om te onderwijzen, te troosten, te vermanen en te verzekeren.
De tweede vraag is de vraag van een beschouwer die wil laten zien hoe een mens een kind van God wordt. Het gaat dan niet meer over "ons", maar over "hun, Gods volk".

Mijns inziens doen we er goed aan om de catechismus zo te lezen, zoals die zich aan ons presenteert. De catechismus is bedoeld opdat we die leren naspreken. Want belijden betekent "hetzelfde zeggen" en dan niet alleen met de mond, maar ook met het hart.
Laatst gewijzigd door elbert op 03 apr 2012, 11:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Wie herkent dit schrijven?

Bericht door Oude-Waarheid »

-DIA- schreef:
PvS schreef:Wat nut ons de opstanding van Christus?
Het eerste nut: gerechtigheid deelachtig maken.
Maar deze verworven gerechtigheid moet worden toegepast! Van nature wil de mens niet leven van en door een ander. De verworven gerechtigheid wordt afgewezen. De mens denkt, dat zijn eigen gerechtigheid voldoende is. Hij zoekt dus de gerechtigheid buiten Christus. De Schrift zegt dan ook: 'Gij wilt tot Mij niet komen.' Zo geldt het een ieder. Wij zijn allen onwillig en onmachtig om tot God te gaan! Dat is de doodstaat van u en mij. Hoe zullen wij nu ooit gerechtigheid kunnen bewerken? Nee, wanneer wij spreken over 'gerechtigheid' wordt bedoeld: de verworven gerechtigheid door Christus, die toegepast moet worden door de Heilige Geest. Welnu, Gods volk zal in deze verworven schatten mogen delen. Het nut van de opstanding zullen ze leren kennen. De Catechismus noemt als eerste nut: 'Ten eerste heeft Hij door Zijn opstanding de dood overwonnen, opdat Hij ons de gerechtigheid, die Hij door Zijn dood ons verworven had, kon deelachtig maken'. Het eerste nut is dus het 'deelachtig maken' van de aangebrachte gerechtigheid. Wanneer wordt de Kerk die gerechtigheid deelachtig? Wel, in het uur van de wedergeboorte! Iedere wedergeborene heeft deel aan Christus. Iedere wedergeborene heeft recht op het eeuwige leven! Ja, wanneer dus de Heere een mens levend maakt, wordt de verworven gerechtigheid toegepast. Het is iets anders deze verworven gerechtigheid door het geloof te mogen omhelzen! Het omhelzen van de gerechtigheid door het geloof kan gemist worden, terwijl er toch een oprechte kennis is van de zonde, terwijl zulk een toch als een ongelukkige over de aarde gaat, omdat de wet hem veroordeelt. De gerechtigheid is een eisende; hoop heeft de ziel niet. Zelfs wanneer de Heere Zich aan de zondaar openbaart, is de toe-eigening van de gerechtigheid zwak.
Er is wel een toestemmen dat er voor al Gods kinderen genoegdoening is, maar de schuld staat nog open! Wel is er een uitgaan tot Hem, wel is er een pleiten op de beloften, maar toch is het geloof nog zwak. Zij moeten leren, dat alleen in Christus de zaligheid ligt. Alles, waarmee de mens zich probeert staande te houden, moet er aan, alle grond moet hem of haar onder de voeten weg gehaald worden. Zo, geheel verloren in zichzelf, leert hij de zaligheid verwachten van 's Heeren kant. Zulk een zal niet beschaamd worden! Voor zulken is de gerechtigheid juist aangebracht. Dezen kunnen nooit - al menen zij dikwijls van wel - verloren gaan. Hun staat ligt vast: in eeuwigheid verkoren, in de tijd voor hen betaald, in hun leven zal het worden uitgewerkt.

Gedeeltelijk overgenomen uit 'Ons Kerkblad' (HHK)

En wat vinden jullie hiervan?
Het is de oude waarheid.
Ik denk dat het een vrij zeldzaam geluid is gewoden,
ook in de HHK
Tja het zal waar zijn dat het steeds zeldzamer word
maar toch is dit geluid ook nog wel te horen in de HHK (gelukkig wel)
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Wie herkent dit schrijven?

Bericht door Desiree »

Dan maar gelijk even de catechismus citeren:

Vr.45. Wat nut ons de opstanding van Christus?

Antw. Ten eerste heeft Hij door Zijn opstanding den dood overwonnen, opdat Hij ons de gerechtigheid, die Hij door Zijn dood ons verworven had, kon deelachtig maken a. Ten andere worden ook wij door Zijn kracht opgewekt tot een nieuw leven b. Ten derde is ons de opstanding van Christus een zeker pand onzer zalige opstanding c.

Thuis heb ik het Schatboek, dus een boek van de makers van de catechismus. Ik denk dat het interessant is om die ook eens te lezen.

Ik weet niet, maar ik word altijd dankbaar als ik deze vraag en het antwoord daarbij lees.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wie herkent dit schrijven?

Bericht door Ditbenik »

freek schreef:Als dat de theologische ligging van de HHK wordt, kunnen ze in rap tempo samengaan met de GG.
Gelukkig is dit niet de theologische ligging van de HHk. Binnen de HHK is zelfs geen sprake van één theologische ligging. Als bedoeld stuk idd in het landelijke kerkblad heeft gestaan, is er sprake van een betreurenswaardige actie. Het lijkt er echter op dat iemand het gekrookteriet.com verward met het kerkblad. Ds H. Post was hervormd. Ik weet niet of hij nog leeft. Hij is in iig geen HHK-predikant.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Wie herkent dit schrijven?

Bericht door Desiree »

Volgens mij was het niet de laatste versie.. misschien een versie ervoor of was het een ander blad? Wij hebben het algemene HHK-blad.. maar ik zag het er niet in staan. Mijn echtgenoot leest ze, maar die leest er wel meer.. En ik gooi de namen van de bladen altijd door elkaar, heel grappig.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wie herkent dit schrijven?

Bericht door Luther »

freek schreef:Als dat de theologische ligging van de HHK wordt, kunnen ze in rap tempo samengaan met de GG.
Dat zou dan wel weer een mooi resultaat kunnen zijn van een dergelijk stukje...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wie herkent dit schrijven?

Bericht door Tiberius »

Op slot

Het antwoord op de vraag van de topicstarter is gegeven.
Verder zint het ons niet hoe er over de HHK, één van de kerkverbanden dat tot de grondslag van dit forum behoren, gesproken wordt.

Vriendelijke groet,
Tiberius
Gesloten