Billy talks to his pastor about God

Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Billy talks to his pastor about God

Bericht door Jacobse »

>Hierboven, in Theology in English, is opgenomen, zonder enig commentaar van hij/zij die het plaatste, een bijdrage getiteld "Billy talks to his pastor about God ".Die bijdrage is ook te vinden via internet, door aan te klikken: Billy talks to his pastor about God. Dat doende, is te zien dat de bijdrage kennelijk is gescheven door ene John Pedersen, en verbonden is met de ( niet nader bekende ) instantie : The Anglo - Reformed Movement. Wat daar van zij, er lijkt alle reden om meer dan enige aandacht te geven aan , liever gezegd: tegen; de inhoud van die bijdrage. En dat zeker voor wat betreft het Refo Forum, omdat de inhoud van bedoelde bijdrage, zeer voorzichtig gesproken, meer dan haaks staat naar dezerzijdse mening op het gereformeerde belijden.
>De bedoelde bijdrage heeft de vorm van en wil de suggestie wekken van te zijn een verslag van een gesprek. Naar inhoud is het dat niet, het is een betoog geschreven vanuit een vooringenomen conclusie en vanuit alsmede met behulp van een voorgeprogrammeerde vraagstelling die zodanig is dat de -door de schrijver gewenste - antwoorden daaruit voortvloeien, dienend het betoog van de schrijver en de door hem gewenste conclusies. Hoofdpersonen zijn Billy,een jongen van acht jaar, en de predikant; Billy stelt vragen zodanig dat de predikant er niet echt uitkomt; het eindigt er mee dat de predikant geen andere weg ziet dan Billy beleefd te vragen of hij wil ophouden en wil weggaan; Billy doet dat, en vraagt dan nog wel om een schaar te mogen lenen teneinde daarmee de onwelgevallige pasages uit het Bijbels Woord te kunen gaan wegknippen.
Het zal zo bedoeld zijn, dat Billy staat model voor de mens, begiftigd met talenten, die het hele leven voor zich heeft en alles aan kan, die God ter verantwoording gaat roepen; en dat de predikant staat gepersonifieerd voor God.
> Nu de meest belangrijke passages, verkort weergegeven, uit de bijdrage:
=Dominee; houdt God van iedereen?
Ja Billy.
Maar hoe kan het dan zijn in Romeinen 9 dat er staat dat God haat heeft aan Esau?
-God heeft de wereld en de mensheid zo lief dat Hij Zijn enig geboren Zoon heeft gegeven;
het is zo ruim dat Hij is een verzoening voor de zonden van de hele wereld;
God zegt: wendt U tot Mij alle einden der aarde, en wordt behouden
alsmede: Ik heb geen lust in de dood van de goddeloze maar daarin dat die zich bekeert en leeft
Jezus zegt: die tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen.
Maar: indien -God verhoede het- een mens dat afwijst, daarvan niets van wil weten, alleen eigen wegen wil gaan, de Heere niet wil als koning van Zijn leven; kan het dan anders zijn dan dat de Heere zo iemand - zolang die zich niet bekeert - niet liefheeft?
=Dominee; hoe heeft God de mens lief?
Billy, God geeft aan een ieder een geweten, en Hij geeft aan een ieder veel gaven om in deze wereld te zijn en te leven. Billy: en daarna zendt Hij de meesten naar de hel? Is dat liefde van God?
-De liefde van God is hierin dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven hebben zal. Het loon van de zonde is de dood; de genade die God geeft is eeuwig leven in Jezus Christus onze Heer.
God overlaadt met goedheid en gaven, juist om bij Hem te willen horen; als men dan desondanks niet wil, en uitleeft: aan de kennis van Uw wegen heb ik geen lust, wat verwacht men dan dan in het oordeel op de jongste dag?
Trouwens, wat zou zo iemand dan in Gods nabijheid willen doen; verdere vijandschap willen gaan uitleven ?
=Dominee,ik dacht dat Jezus ons redde, maar U vertelt me nou dat wij Jezus redden.
Billy, dat is niet zo, hoe kom je op de gedachte dat wij Jezus redden?
Billy: zij die Jezus aanvaarden, voorkomen dat Zijn werk een mislukking blijkt te zijn; wat zou Hij kunnen doen zonder ons ? Indien Jezus ons niet kan redden zonder het fiat dat we geven,dan zijn wij de echte redders, en Jezus is degene die wij redden.
-IK ben gevonden van hen die naar Mij niet zochten
IK ben genadig en barmhartig, lankmoedig en groot van goedertierenheid
ik ben vleselijk en verkocht onder de zonde
uit genade zijt ge zalig geworden, en dat niet uit u, het is Gods gave
GIJ hebt ons voor God gekocht met Uw bloed.
>De bijdrage en de inhoud er van, is het tegendeel van hetgeen tot zaligheid dient.
God staat niet ter beoordeling, noch is HIJ ter verantwoording te roepen.
HIJ heeft het recht lief.
ZIJN recht is, dat aan Zijn heilige wet voldaan moet worden;
wij kunnen dat niet en willen dat niet, ons denken is vijandschap tegen God, en wij hebben ieder van ons persoonlijk ons verkocht aan en onder de zonde.
Toen verschafte Zijn arm Hem sterkte, Hij trad tussenbeide; Hij heeft de pers alleen getreden en niemand van de helden laat staan wij waren bij HEM. HIJ heeft aan Gods recht voldaan, en HIJ heeft de volle prijs er voor betaald,vrijwillig.
Aan het Lam komt toe alle eer en lof en dankzegging en aanbidding.
>Niet Billy spreekt tot God;
God spreekt:
tot Billy,
tot the anglo reformed movement
tot ieder van ons:
nog is het het heden der genade,
laat U met God verzoenen.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Billy talks to his pastor about God

Bericht door Bert Mulder »

Jacobse schreef:>Hierboven, in Theology in English, is opgenomen, zonder enig commentaar van hij/zij die het plaatste, een bijdrage getiteld "Billy talks to his pastor about God ".Die bijdrage is ook te vinden via internet, door aan te klikken: Billy talks to his pastor about God. Dat doende, is te zien dat de bijdrage kennelijk is gescheven door ene John Pedersen, en verbonden is met de ( niet nader bekende ) instantie : The Anglo - Reformed Movement. Wat daar van zij, er lijkt alle reden om meer dan enige aandacht te geven aan , liever gezegd: tegen; de inhoud van die bijdrage. En dat zeker voor wat betreft het Refo Forum, omdat de inhoud van bedoelde bijdrage, zeer voorzichtig gesproken, meer dan haaks staat naar dezerzijdse mening op het gereformeerde belijden.
>De bedoelde bijdrage heeft de vorm van en wil de suggestie wekken van te zijn een verslag van een gesprek. Naar inhoud is het dat niet, het is een betoog geschreven vanuit een vooringenomen conclusie en vanuit alsmede met behulp van een voorgeprogrammeerde vraagstelling die zodanig is dat de -door de schrijver gewenste - antwoorden daaruit voortvloeien, dienend het betoog van de schrijver en de door hem gewenste conclusies. Hoofdpersonen zijn Billy,een jongen van acht jaar, en de predikant; Billy stelt vragen zodanig dat de predikant er niet echt uitkomt; het eindigt er mee dat de predikant geen andere weg ziet dan Billy beleefd te vragen of hij wil ophouden en wil weggaan; Billy doet dat, en vraagt dan nog wel om een schaar te mogen lenen teneinde daarmee de onwelgevallige pasages uit het Bijbels Woord te kunen gaan wegknippen.
Het zal zo bedoeld zijn, dat Billy staat model voor de mens, begiftigd met talenten, die het hele leven voor zich heeft en alles aan kan, die God ter verantwoording gaat roepen; en dat de predikant staat gepersonifieerd voor God.
> Nu de meest belangrijke passages, verkort weergegeven, uit de bijdrage:
=Dominee; houdt God van iedereen?
Ja Billy.
Maar hoe kan het dan zijn in Romeinen 9 dat er staat dat God haat heeft aan Esau?
-God heeft de wereld en de mensheid zo lief dat Hij Zijn enig geboren Zoon heeft gegeven;
het is zo ruim dat Hij is een verzoening voor de zonden van de hele wereld;
God zegt: wendt U tot Mij alle einden der aarde, en wordt behouden
alsmede: Ik heb geen lust in de dood van de goddeloze maar daarin dat die zich bekeert en leeft
Jezus zegt: die tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen.
Maar: indien -God verhoede het- een mens dat afwijst, daarvan niets van wil weten, alleen eigen wegen wil gaan, de Heere niet wil als koning van Zijn leven; kan het dan anders zijn dan dat de Heere zo iemand - zolang die zich niet bekeert - niet liefheeft?
=Dominee; hoe heeft God de mens lief?
Billy, God geeft aan een ieder een geweten, en Hij geeft aan een ieder veel gaven om in deze wereld te zijn en te leven. Billy: en daarna zendt Hij de meesten naar de hel? Is dat liefde van God?
-De liefde van God is hierin dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven hebben zal. Het loon van de zonde is de dood; de genade die God geeft is eeuwig leven in Jezus Christus onze Heer.
God overlaadt met goedheid en gaven, juist om bij Hem te willen horen; als men dan desondanks niet wil, en uitleeft: aan de kennis van Uw wegen heb ik geen lust, wat verwacht men dan dan in het oordeel op de jongste dag?
Trouwens, wat zou zo iemand dan in Gods nabijheid willen doen; verdere vijandschap willen gaan uitleven ?
=Dominee,ik dacht dat Jezus ons redde, maar U vertelt me nou dat wij Jezus redden.
Billy, dat is niet zo, hoe kom je op de gedachte dat wij Jezus redden?
Billy: zij die Jezus aanvaarden, voorkomen dat Zijn werk een mislukking blijkt te zijn; wat zou Hij kunnen doen zonder ons ? Indien Jezus ons niet kan redden zonder het fiat dat we geven,dan zijn wij de echte redders, en Jezus is degene die wij redden.
-IK ben gevonden van hen die naar Mij niet zochten
IK ben genadig en barmhartig, lankmoedig en groot van goedertierenheid
ik ben vleselijk en verkocht onder de zonde
uit genade zijt ge zalig geworden, en dat niet uit u, het is Gods gave
GIJ hebt ons voor God gekocht met Uw bloed.
>De bijdrage en de inhoud er van, is het tegendeel van hetgeen tot zaligheid dient.
God staat niet ter beoordeling, noch is HIJ ter verantwoording te roepen.
HIJ heeft het recht lief.
ZIJN recht is, dat aan Zijn heilige wet voldaan moet worden;
wij kunnen dat niet en willen dat niet, ons denken is vijandschap tegen God, en wij hebben ieder van ons persoonlijk ons verkocht aan en onder de zonde.
Toen verschafte Zijn arm Hem sterkte, Hij trad tussenbeide; Hij heeft de pers alleen getreden en niemand van de helden laat staan wij waren bij HEM. HIJ heeft aan Gods recht voldaan, en HIJ heeft de volle prijs er voor betaald,vrijwillig.
Aan het Lam komt toe alle eer en lof en dankzegging en aanbidding.
>Niet Billy spreekt tot God;
God spreekt:
tot Billy,
tot the anglo reformed movement
tot ieder van ons:
nog is het het heden der genade,
laat U met God verzoenen.
Zoals ik je al eerder verteld heb, Jacobse, je hebt het stukje niet begrepen.

waarover het gaat, is dat de pastor een arminaanse voorstelling van God geeft. Daar gaat Billy tegenin. Het punt van het stuk is, dat een (gelovig) kind de Schrift begrijpen kan, maar de pastor kan het blijkbaar niet.

Even terzijde, ik ben een HIJ. Dat heb je blijkbaar ook niet in de gaten gehad.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Billy talks to his pastor about God

Bericht door Jacobse »

Misschien is het goed om vooraf het volgende op te merken. Een gefundeerd betoog vraagt om een gedocumenteerde reactie, en wordt niet weerlegd met een enkele zin zonder enig laat staan een dragend argument. Zo maar wat zeggen, niet onderbouwd, en het dan aan de ander overlaten dat te ontzenuwen; dat snijdt geen hout en gaat niet aan.
Nu inhoudelijk. Uit hetgeen bovenstaand omstandig is besproken en is beargumenteerd, blijkt dat hetgeen Billy zegt en vermeent, d..w.z. hetgeen de auteur zelf wil zeggen, het tegendeel is van hetgeen bijvoorbeeld zondag 1 vraag 1 van de Heidelberger belijdt; en hetgeen staat in bijvoorbeeld onderdeel V van de Dordtse leerregels die daar besluiten met en citeren Efeze 2 vers 8 : uit genade zijt ge zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u , het is Gods gave. Dat wat staat in Billy talks to his pastor about God, is niet aanvaardbaar, en behoeft dienovereenkomstig alle weerlegging en bestrijding.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Billy talks to his pastor about God

Bericht door Bert Mulder »

Jacobse schreef:Misschien is het goed om vooraf het volgende op te merken. Een gefundeerd betoog vraagt om een gedocumenteerde reactie, en wordt niet weerlegd met een enkele zin zonder enig laat staan een dragend argument. Zo maar wat zeggen, niet onderbouwd, en het dan aan de ander overlaten dat te ontzenuwen; dat snijdt geen hout en gaat niet aan.
Nu inhoudelijk. Uit hetgeen bovenstaand omstandig is besproken en is beargumenteerd, blijkt dat hetgeen Billy zegt en vermeent, d..w.z. hetgeen de auteur zelf wil zeggen, het tegendeel is van hetgeen bijvoorbeeld zondag 1 vraag 1 van de Heidelberger belijdt; en hetgeen staat in bijvoorbeeld onderdeel V van de Dordtse leerregels die daar besluiten met en citeren Efeze 2 vers 8 : uit genade zijt ge zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u , het is Gods gave. Dat wat staat in Billy talks to his pastor about God, is niet aanvaardbaar, en behoeft dienovereenkomstig alle weerlegging en bestrijding.
Nog weer eens:

Wat je zegt slaat als een tang op een varken, en bewijst dat je Billy niet begrepen hebt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Billy talks to his pastor about God

Bericht door Bert Mulder »

Dus, ik zal beginnen dit stuk inhoudelijk uit te leggen:

Billy: Dominee, heeft God iedereen lief?
Dominee: Ja Billy (glimlacht, en aait hem over zijn hoofd.
Billy: Hoe is het dan, dat het zegt in Rom. 9 dat Hij Ezau gehaat heeft?
Dominee: Je bent je Bijbel aan het lezen geweest, huh, Billy? (nog glimlachend). Wel, de Bijbel zegt ook dat God (Hem) haat, maar dat is alleen sprekend van Gods verborgen raad, and wat ons betreft, hebben we er aleen mee te maken dat Hij iedereen liefheeft.

Tot zo ver voor nu...

Zie je hier dus, dat de dominee Billy niet helemaal serieus neemt, en zich afmaakt met het, onder arminianen populaire gezegde, dat God iedereen, hoofd voor hoofd, lief heeft. Zeggen ze ook, dat 'haten' in de Bijbel gewoon betekend 'minder lief hebben' (Jakob heb ik liefgehad, en Ezau heb ik minder liefgehad). En dat we niets met Gods eeuwige raad te maken hebben.

Volgende keer verder.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Billy talks to his pastor about God

Bericht door refo »

Zolang een mens leeft heeft God hem of haar lief.

Als een zoon wil dat zijn vader sterft en God wil dat ook, zondigt deze zoon, ondanks dat zijn wil in overeenstemming is met die van God. God is geen wiskundig na te rekenen Wezen. Daarom is wat de pastor zegt juist.
De grote fout van de ultra-contra-remonstranten is dat ze van de bijbel een formuleboek gemaakt hebben.

Zo'n verhaal is onzin. De schrijver kan Billy in zijn ogen slimme dingen laten zeggen en de pastor domme, zoals het hem in 't straatje past. Bunyan doet dat trucje ook nogal eens in de Christenreis. En HUntington in zijn 'geraamte. Flauwe methode.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Billy talks to his pastor about God

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:Zolang een mens leeft heeft God hem of haar lief.

Als een zoon wil dat zijn vader sterft en God wil dat ook, zondigt deze zoon, ondanks dat zijn wil in overeenstemming is met die van God. God is geen wiskundig na te rekenen Wezen. Daarom is wat de pastor zegt juist.
De grote fout van de ultra-contra-remonstranten is dat ze van de bijbel een formuleboek gemaakt hebben.

Zo'n verhaal is onzin. De schrijver kan Billy in zijn ogen slimme dingen laten zeggen en de pastor domme, zoals het hem in 't straatje past. Bunyan doet dat trucje ook nogal eens in de Christenreis. En HUntington in zijn 'geraamte. Flauwe methode.
En wat betekend het dan dat God in Zijn Woord zegt, dat Hij Ezau haat. En dat Hij hem gehaat heeft al voor zijn geboorte?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Billy talks to his pastor about God

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bert Mulder schreef:
refo schreef:Zolang een mens leeft heeft God hem of haar lief.

Als een zoon wil dat zijn vader sterft en God wil dat ook, zondigt deze zoon, ondanks dat zijn wil in overeenstemming is met die van God. God is geen wiskundig na te rekenen Wezen. Daarom is wat de pastor zegt juist.
De grote fout van de ultra-contra-remonstranten is dat ze van de bijbel een formuleboek gemaakt hebben.

Zo'n verhaal is onzin. De schrijver kan Billy in zijn ogen slimme dingen laten zeggen en de pastor domme, zoals het hem in 't straatje past. Bunyan doet dat trucje ook nogal eens in de Christenreis. En HUntington in zijn 'geraamte. Flauwe methode.
En wat betekend het dan dat God in Zijn Woord zegt, dat Hij Ezau haat. En dat Hij hem gehaat heeft al voor zijn geboorte?
Mijn zoon vroeg zich gisteren af waarom God de mensen schiep als Hij toch al wist dat ze gingen zondigen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Billy talks to his pastor about God

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
refo schreef:Zolang een mens leeft heeft God hem of haar lief.

Als een zoon wil dat zijn vader sterft en God wil dat ook, zondigt deze zoon, ondanks dat zijn wil in overeenstemming is met die van God. God is geen wiskundig na te rekenen Wezen. Daarom is wat de pastor zegt juist.
De grote fout van de ultra-contra-remonstranten is dat ze van de bijbel een formuleboek gemaakt hebben.

Zo'n verhaal is onzin. De schrijver kan Billy in zijn ogen slimme dingen laten zeggen en de pastor domme, zoals het hem in 't straatje past. Bunyan doet dat trucje ook nogal eens in de Christenreis. En HUntington in zijn 'geraamte. Flauwe methode.
En wat betekend het dan dat God in Zijn Woord zegt, dat Hij Ezau haat. En dat Hij hem gehaat heeft al voor zijn geboorte?
Lees de samenhang van die gedeelten. God ging aan Ezau voorbij. Er staat niet dat Ezau nooit een schijn van kans heeft gehad. Lees de zegen van Ezau maar eens:

Zie, de vettigheden der aarde zullen uw woningen zijn, en van den dauw des hemels van boven af zult gij gezegend zijn. En op uw zwaard zult gij leven, en zult uw broeder dienen; doch het zal geschieden, als gij heersen zult, dan zult gij zijn juk van uw hals afrukken.

Hij krijgt niet te horen dat hij 'gahaat' is in de 21-eeuwse betekenis van dat woord. Hij wordt voorbijgegaan, maar zal zijn broer mogen dienen. Dat heeft Ezau niet gehoord, vermoedelijk, maar wel dat laatste. Toen hij hoorde dat Jacob alleen bij de Jabbok was ging hij er met een leger op af: als ik heersen zal, ben ik zijn juk kwijt. Maar Jacob was helemaal niet alleen.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Billy talks to his pastor about God

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:
Lees de samenhang van die gedeelten. God ging aan Ezau voorbij. Er staat niet dat Ezau nooit een schijn van kans heeft gehad. Lees de zegen van Ezau maar eens:

Zie, de vettigheden der aarde zullen uw woningen zijn, en van den dauw des hemels van boven af zult gij gezegend zijn. En op uw zwaard zult gij leven, en zult uw broeder dienen; doch het zal geschieden, als gij heersen zult, dan zult gij zijn juk van uw hals afrukken.

Hij krijgt niet te horen dat hij 'gahaat' is in de 21-eeuwse betekenis van dat woord. Hij wordt voorbijgegaan, maar zal zijn broer mogen dienen. Dat heeft Ezau niet gehoord, vermoedelijk, maar wel dat laatste. Toen hij hoorde dat Jacob alleen bij de Jabbok was ging hij er met een leger op af: als ik heersen zal, ben ik zijn juk kwijt. Maar Jacob was helemaal niet alleen.
Rom 9 geeft ons daar de Bijbelse uitleg over:

11 Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;
12 Zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal den mindere dienen.
13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;


En Heb 12:

16 Dat niet iemand zij een hoereerder, of een onheilige, gelijk Ezau, die om een spijze het recht van zijn eerstgeboorte weggaf.
17 Want gij weet, dat hij ook daarna, de zegening willende beërven, verworpen werd; want hij vond geen plaats des berouws, hoewel hij dezelve met tranen zocht.


Het is dus duidelijk, dat Ezau van eeuwigheid verworpen was, en nooit zalig kon worden. En waarom niet? Omdat God het niet wilde, en hem van eeuwigheid gehaat heeft. En daartoe, als de Goddelijke pottenbakker, heeft Hij recht, hoeveel de arminianen daar ook tegen protesteren, en God in Zijn recht aanvallen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Billy talks to his pastor about God

Bericht door Simon »

Bert Mulder schreef:
refo schreef:
Lees de samenhang van die gedeelten. God ging aan Ezau voorbij. Er staat niet dat Ezau nooit een schijn van kans heeft gehad. Lees de zegen van Ezau maar eens:

Zie, de vettigheden der aarde zullen uw woningen zijn, en van den dauw des hemels van boven af zult gij gezegend zijn. En op uw zwaard zult gij leven, en zult uw broeder dienen; doch het zal geschieden, als gij heersen zult, dan zult gij zijn juk van uw hals afrukken.

Hij krijgt niet te horen dat hij 'gahaat' is in de 21-eeuwse betekenis van dat woord. Hij wordt voorbijgegaan, maar zal zijn broer mogen dienen. Dat heeft Ezau niet gehoord, vermoedelijk, maar wel dat laatste. Toen hij hoorde dat Jacob alleen bij de Jabbok was ging hij er met een leger op af: als ik heersen zal, ben ik zijn juk kwijt. Maar Jacob was helemaal niet alleen.
Rom 9 geeft ons daar de Bijbelse uitleg over:

11 Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;
12 Zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal den mindere dienen.
13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;


En Heb 12:

16 Dat niet iemand zij een hoereerder, of een onheilige, gelijk Ezau, die om een spijze het recht van zijn eerstgeboorte weggaf.
17 Want gij weet, dat hij ook daarna, de zegening willende beërven, verworpen werd; want hij vond geen plaats des berouws, hoewel hij dezelve met tranen zocht.


Het is dus duidelijk, dat Ezau van eeuwigheid verworpen was, en nooit zalig kon worden. En waarom niet? Omdat God het niet wilde, en hem van eeuwigheid gehaat heeft. En daartoe, als de Goddelijke pottenbakker, heeft Hij recht, hoeveel de arminianen daar ook tegen protesteren, en God in Zijn recht aanvallen.
Het lijkt misschien vroom, maar bijvoeglijke naamwoorden schrijven we in nederland nooit met een hoofdletter, geloof ik.
God als Pottenbakker weer wel.
Er staat trouwens heel duidelijk dat hij verworpen werd , WANT hij had ''geen plaats des berouws''.
Ook zegt de bijbel dat de schrift als voorbeeld dient.
God haat onverschilligheid.
God haat de zonde.
God haat niet iemand uit willekeur.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Billy talks to his pastor about God

Bericht door Bert Mulder »

Simon schreef:
Er staat trouwens heel duidelijk dat hij verworpen werd , WANT hij had ''geen plaats des berouws''.
Ook zegt de bijbel dat de schrift als voorbeeld dient.
God haat onverschilligheid.
God haat de zonde.
God haat niet iemand uit willekeur.
11 Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;

God heeft mensen gekozen, zonder te zien of ze goed of kwaad zijn zouden. Zoals we ook belijden met de DL.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Billy talks to his pastor about God

Bericht door Simon »

Bert Mulder schreef:
Simon schreef:
Er staat trouwens heel duidelijk dat hij verworpen werd , WANT hij had ''geen plaats des berouws''.
Ook zegt de bijbel dat de schrift als voorbeeld dient.
God haat onverschilligheid.
God haat de zonde.
God haat niet iemand uit willekeur.
11 Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;

God heeft mensen gekozen, zonder te zien of ze goed of kwaad zijn zouden. Zoals we ook belijden met de DL.
Dus Jezus' woorden en belofte dat Hij een Beloner is van hen die Hem ernstig zoeken, is niet waar?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Billy talks to his pastor about God

Bericht door Bert Mulder »

Simon schreef: Dus Jezus' woorden en belofte dat Hij een Beloner is van hen die Hem ernstig zoeken, is niet waar?
Natuurlijk zijn die woorden waar. Een ieder die naar Hem zoekt, zal zeker zalig worden. Maar, de vraag is, wie zoekt naar Hem?

Rom 3:
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Billy talks to his pastor about God

Bericht door Bert Mulder »

Dus weer Rom 9:
13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.
14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie