William McEwen, jong gestorven discipel van de Erskines

Plaats reactie
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

William McEwen, jong gestorven discipel van de Erskines

Bericht door huisman »

Mooi artikel van L.J. van Valen in het RD van een mij onbekent predikant: William McEwen (1735-1762)

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... s_1_614888

Dit zegt deze jonggestorven predikant over Christusprediking. Erg mooi!
Christus in de prediking

„Christus is het grote onderwerp van de Schriften. Waarom zou Hij dan niet het grote onderwerp van onze preken zijn? De Schrift is de ring; Christus is de diamant. De Schrift is de cirkel; Christus is het centrum. De Schrift is de akker; Christus is de schat verborgen in de akker. De Schrift is de kruik; Christus is de nardusolie. De Schrift is het gebouw; Christus is het fundament. De Schrift is het lichaam; Christus is de ziel. Wat is het Oude Testament anders dan Christus Die verborgen is? En het Nieuwe Testament dan Christus Die geopenbaard is? Stel de heerlijkheid van Christus tot het grote doel in de prediking. Zoek niet uw eigen eer, maar de eer van Hem Die u gezonden heeft.”

(Uit: ”The Great Matter and End of Gospel-Preaching” (bevestigingspreek) van William McEwen)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: William McEwen, jong gestorven discipel van de Erskines

Bericht door dennis »

Ik las het artikel. Mooi. Opvallend ook dat sommige predikanten die gestorven zijn op een leeftijd waarop onze predikanten nog niet eens zijn 'begonnen', zoveel mochten betekenen en ook zoveel wijsheid en geestelijk inzicht mochten bezitten.
Ik denk hierbij ook aan een Andrew Gray, en natuurlijk aan MacCheyne.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: William McEwen, jong gestorven discipel van de Erskines

Bericht door huisman »

dennis schreef:Ik las het artikel. Mooi. Opvallend ook dat sommige predikanten die gestorven zijn op een leeftijd waarop onze predikanten nog niet eens zijn 'begonnen', zoveel mochten betekenen en ook zoveel wijsheid en geestelijk inzicht mochten bezitten.
Ik denk hierbij ook aan een Andrew Gray, en natuurlijk aan MacCheyne.
En als je dan leest hoe deze jonge predikant schrijft over de uitverkiezing als trooststuk.Zo jong en al zoveel geleerd. Om jaloers op te worden.
Uitverkiezing

„De dag van de verkiezing is eeuwig. Ja, zo moet het zijn, want ieder voornemen van Zijn wil is even oud als Hij Zelf is. O, heerlijke gedachte, om in het hart van een liefhebbend God te wonen van voor de grondlegging der wereld! Wat voor dankbare gevoelens kunnen er in het gemoed van deze hoge gunstelingen niet oprijzen, dat God hen heeft liefgehad met een eeuwige liefde, vóórdat het aanbreken van de dageraad zijn plaats kende. Hoe profijtelijk zullen hun overdenkingen van Hem zijn, zowel des nachts als des daags, dat Zijn kostelijke gedachten over hen zo oud zijn als de eeuwigheid zelf?

O, u die deelgenoten zijt van deze hoge eer! Leef tot eer van Hem en dat Zijn waardige Naam in uw harten en u in Zijn handpalmen gegraveerd mag zijn, door Hem Die uw waardeloze namen onder de levenden in Jezus Zelf heeft te boek gesteld, terwijl anderen in de aarde geschreven zijn.”
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: William McEwen, jong gestorven discipel van de Erskines

Bericht door caprice »

dennis schreef:Ik las het artikel. Mooi. Opvallend ook dat sommige predikanten die gestorven zijn op een leeftijd waarop onze predikanten nog niet eens zijn 'begonnen', zoveel mochten betekenen en ook zoveel wijsheid en geestelijk inzicht mochten bezitten.
Ik denk hierbij ook aan een Andrew Gray, en natuurlijk aan MacCheyne.
En James Renwick. (Van zijn levensverhaal heb ik nog een boek te koop ;) )
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: William McEwen, jong gestorven discipel van de Erskines

Bericht door dennis »

caprice schreef:
dennis schreef:Ik las het artikel. Mooi. Opvallend ook dat sommige predikanten die gestorven zijn op een leeftijd waarop onze predikanten nog niet eens zijn 'begonnen', zoveel mochten betekenen en ook zoveel wijsheid en geestelijk inzicht mochten bezitten.
Ik denk hierbij ook aan een Andrew Gray, en natuurlijk aan MacCheyne.
En James Renwick. (Van zijn levensverhaal heb ik nog een boek te koop ;) )
Ik heb dat boek al, anders zou ik zeker belangstelling hebben gehad...
Plaats reactie