Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door memento »

Jongere schreef:
Tiberius schreef:In feite doet Paulus dat ook: enerzijds lag het toenmalige "front" op de evangelieverkondiging, maar hij nam ook rustig de tijd om over besnijdenissen en eten-van-vlees te spreken.
Ik geloof dat die twee dingen juist "fronten" waren in zijn tijd. Besnijdenis was dé vraag binnen de eerste gemeenten. En het misverstaan van de christelijke vrijheid had grote consequenties binnen die gemeenten.
Beide dingen raakte ook het hart van de evangelieverkondiging. Want wie zei dat de heidenen (!) besneden moesten worden en zich (gedeeltelijk) aan de Joodse spijswetten moesten houden, zeiden daarmee ten diepste: Geloof in Jezus Christus alleen is niet genoeg, daar moet het houden van de wet aan toegevoegd worden. Juist door deze Judaistische opvattingen te bestrijden laat Paulus het evangelie schitteren: Zaligheid door geloof in Christus Jezus alleen.

Verder is christelijke vrijheid 1 van de hoofdthema's bij Paulus. Het gaat hem daarbij om de vraag: Dienen wij de wet, menselijke tradities, of Christus. Want alleen aan wie wij dienen, zijn wij verantwoording schuldig. Daar zitten nog wel wat lessen in verscholen voor onze gezindte denk ik.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17209
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef::)
Ik had het wel gelezen, hoor. Ik verbaasde me er alleen over dat mensen dit ene, kleine bijzinnetje eruit tillen om met dit artikel hun stokpaardje te berijden. Meer niet.
Ook dat klopt niet; kijk maar naar de posting van Wilhelm. Hij licht dit zinnetje eruit, omdat alle andere zinnetjes off-topic zouden zijn. Hij gebruikt het als voorbeeld om aan te geven dat de ernst die ds. Visscher wil schetsen over het huidige tijdsgewricht ook op RF doorgaans niet echt gevoeld wordt, omdat ook wij zeer bezig zijn met discussies over bijbelvertalingen etc. etc.
Ik dacht al dat je die link zou leggen, maar dat klopt niet; ds. Visscher doet dat volgens mij zelf namelijk ook niet.
Welke link? Dat je óf de ernst van "het huidige tijdsgewricht" doorziet óf bezig bent met discussies over bijbelvertalingen. Alsof het één het ander zou uitsluiten. Dat is een schijnbare tegenstelling.
In feite doet Paulus dat ook: enerzijds lag het toenmalige "front" op de evangelieverkondiging, maar hij nam ook rustig de tijd om over besnijdenissen en eten-van-vlees te spreken.

Overigens, ondanks dat ik je af en toe wat brandstof aanreik, ben ik het in grote lijnen wel met je eens, hoor.
Hier de link naar het artikel van Ds W Visscher
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_613368
Hiet het stukje waar Tiberius op zijn minst een wat "andere" interpretatie aan geeft.
Wat echter wel zorgelijk is, zijn de reacties binnen de gereformeerde gezindte. Daar is van breed gedeelde zorg of beroering niet zo veel te merken. Een bijeenkomst voor bezinning brengt hooguit honderd mensen bij elkaar, meer echt niet. Al enkele jaren ligt de financiële gelijkstelling in het onderwijs onder vuur. Je zou denken dat onderwijsgevenden, ouders, kerken, ambtsdragers, en andere betrokkenen actief in de benen zouden komen. Je zou op zijn minst een bidstond of iets dergelijks vanuit de kerk verwachten. Tot op heden is er echter van enig gevoel van urgentie niet veel te bespeuren. Integendeel, mensen die wijzen op dergelijke ontwikkelingen incasseren slechts wat mee­warige blikken. Verder blijft alles rustig. Er is toch immers niets of niet veel aan de hand, zo denkt men. We zijn kennelijk druk met andere zaken.

Het lijkt de algemene gedachte­gang in de gereformeerde gezindte; of in ieder geval een gevoelen dat breed leeft. Het is in het licht hiervan niet echt bemoedigend om iets ter wille van de vrijheid van godsdienst of onderwijs te onder­nemen. Al snel zijn er mensen die denken dat je moslims wilt bevoordelen, de rust wilt verstoren of de eigen scholen niet kunt waarderen.

Jammer dat er zo veel onbegrip is. Het maakt het er allemaal niet gemakkelijker op. Het is opmerkelijk dat men in de gezindte ondertussen wel over andere zaken, bijvoorbeeld wat de beste Bijbelvertaling is, flink met elkaar van mening verschilt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Tiberius »

Maar goed, uit jullie hartelijk-eens-zijn met dit artikel, begrijp ik dat het fenomeen bijbelvertalingen toch niet zo'n gelopen race is als bijvoorbeeld Luther hier eerder suggereerde?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef::)
Ik had het wel gelezen, hoor. Ik verbaasde me er alleen over dat mensen dit ene, kleine bijzinnetje eruit tillen om met dit artikel hun stokpaardje te berijden. Meer niet.
Ook dat klopt niet; kijk maar naar de posting van Wilhelm. Hij licht dit zinnetje eruit, omdat alle andere zinnetjes off-topic zouden zijn. Hij gebruikt het als voorbeeld om aan te geven dat de ernst die ds. Visscher wil schetsen over het huidige tijdsgewricht ook op RF doorgaans niet echt gevoeld wordt, omdat ook wij zeer bezig zijn met discussies over bijbelvertalingen etc. etc.
Ik dacht al dat je die link zou leggen, maar dat klopt niet; ds. Visscher doet dat volgens mij zelf namelijk ook niet.
Welke link? Dat je óf de ernst van "het huidige tijdsgewricht" doorziet óf bezig bent met discussies over bijbelvertalingen. Alsof het één het ander zou uitsluiten. Dat is een schijnbare tegenstelling.
In feite doet Paulus dat ook: enerzijds lag het toenmalige "front" op de evangelieverkondiging, maar hij nam ook rustig de tijd om over besnijdenissen en eten-van-vlees te spreken.

Overigens, ondanks dat ik je af en toe wat brandstof aanreik, ben ik het in grote lijnen wel met je eens, hoor.
Hier de link naar het artikel van Ds W Visscher
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_613368
Met de reactie van Wim uit Waddinxveen ben ik het wel eens.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door memento »

Tiberius schreef:Maar goed, uit jullie hartelijk-eens-zijn met dit artikel, begrijp ik dat het fenomeen bijbelvertalingen toch niet zo'n gelopen race is als bijvoorbeeld Luther hier eerder suggereerde?
Zeker geen gelopen race. Over een jaar of 50 hebben we weer een nieuwe vertaling nodig. Zodat elke generatie het Woord Gods in zijn eigen taal horen kan. Net als op de Pinksterdag...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:Maar goed, uit jullie hartelijk-eens-zijn met dit artikel, begrijp ik dat het fenomeen bijbelvertalingen toch niet zo'n gelopen race is als bijvoorbeeld Luther hier eerder suggereerde?
Zeker geen gelopen race. Over een jaar of 50 hebben we weer een nieuwe vertaling nodig. Zodat elke generatie het Woord Gods in zijn eigen taal horen kan. Net als op de Pinksterdag...
Het feit dat het een nieuwe vertaling wordt genoemd, is inderdaad al een hele vooruitgang.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:Met de reactie van Wim uit Waddinxveen ben ik het wel eens.
Deze:
Wim uit Waddinxveen schreef:"Het is opmerkelijk dat men in de gezindte ondertussen wel over andere zaken, bijvoorbeeld wat de beste Bijbelvertaling is, flink met elkaar van mening verschilt."
Dit is idd de spijker op z'n kop. De werkelijke fronten zijn vergeten en de "knappe koppen" van de gezindte hebben hun tijd vermorst door een totaal overbodige nieuwe vertaling te maken. Om in fronttermen te blijven, De vertaling is onder een valse vlag - immers gepresenteerd als een herziening maar feitelijk een ieuwe vertaling - als een splijtzwam onder de eigen achterban geintroduceerd.
Ja, daar ben ik het ook wel mee eens.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:Maar goed, uit jullie hartelijk-eens-zijn met dit artikel, begrijp ik dat het fenomeen bijbelvertalingen toch niet zo'n gelopen race is als bijvoorbeeld Luther hier eerder suggereerde?
Zeker geen gelopen race. Over een jaar of 50 hebben we weer een nieuwe vertaling nodig. Zodat elke generatie het Woord Gods in zijn eigen taal horen kan. Net als op de Pinksterdag...
Het feit dat het een nieuwe vertaling wordt genoemd, is inderdaad al een hele vooruitgang.
Iedere vertaling is nieuw. Dat was de SV ook ooit. Een nieuwe vertaling kan ook een herziening zijn.
ZWP
Berichten: 1658
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door ZWP »

Tiberius schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:Maar goed, uit jullie hartelijk-eens-zijn met dit artikel, begrijp ik dat het fenomeen bijbelvertalingen toch niet zo'n gelopen race is als bijvoorbeeld Luther hier eerder suggereerde?
Zeker geen gelopen race. Over een jaar of 50 hebben we weer een nieuwe vertaling nodig. Zodat elke generatie het Woord Gods in zijn eigen taal horen kan. Net als op de Pinksterdag...
Het feit dat het een nieuwe vertaling wordt genoemd, is inderdaad al een hele vooruitgang.
Als jij het er nu nog mee eens bent dat elke generatie het Woord van God in zijn eigen taal moet kunnen horen/lezen en dat de HSV daar een instrument voor is, zijn we het allemaal met elkaar eens... :slurp
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Tiberius »

ZWP schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:Maar goed, uit jullie hartelijk-eens-zijn met dit artikel, begrijp ik dat het fenomeen bijbelvertalingen toch niet zo'n gelopen race is als bijvoorbeeld Luther hier eerder suggereerde?
Zeker geen gelopen race. Over een jaar of 50 hebben we weer een nieuwe vertaling nodig. Zodat elke generatie het Woord Gods in zijn eigen taal horen kan. Net als op de Pinksterdag...
Het feit dat het een nieuwe vertaling wordt genoemd, is inderdaad al een hele vooruitgang.
Als jij het er nu nog mee eens bent dat elke generatie het Woord van God in zijn eigen taal moet kunnen horen/lezen en dat de HSV daar een instrument voor is, zijn we het allemaal met elkaar eens... :slurp
Dan ben ik het dus half met je eens. En wel de eerste helft. :sweat
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
ZWP schreef:Als jij het er nu nog mee eens bent dat elke generatie het Woord van God in zijn eigen taal moet kunnen horen/lezen en dat de HSV daar een instrument voor is, zijn we het allemaal met elkaar eens... :slurp
Dan ben ik het dus half met je eens. En wel de eerste helft. :sweat
Wel, ik ben benieuwd naar jouw oplossing om die eerste helft, waar je het mee eens bent, werkelijkheid te maken. Uiteraard hierbij recht doende aan het feit dat 4 eeuwen oud Nederduits niet meer onze eigen taal genoemd kan worden...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:
ZWP schreef:Als jij het er nu nog mee eens bent dat elke generatie het Woord van God in zijn eigen taal moet kunnen horen/lezen en dat de HSV daar een instrument voor is, zijn we het allemaal met elkaar eens... :slurp
Dan ben ik het dus half met je eens. En wel de eerste helft. :sweat
Wel, ik ben benieuwd naar jouw oplossing om die eerste helft, waar je het mee eens bent, werkelijkheid te maken. Uiteraard hierbij recht doende aan het feit dat 4 eeuwen oud Nederduits niet meer onze eigen taal genoemd kan worden...
En ook recht doende aan de vraag om geen nieuwe splijtzwam te creëren.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:
ZWP schreef:Als jij het er nu nog mee eens bent dat elke generatie het Woord van God in zijn eigen taal moet kunnen horen/lezen en dat de HSV daar een instrument voor is, zijn we het allemaal met elkaar eens... :slurp
Dan ben ik het dus half met je eens. En wel de eerste helft. :sweat
Wel, ik ben benieuwd naar jouw oplossing om die eerste helft, waar je het mee eens bent, werkelijkheid te maken. Uiteraard hierbij recht doende aan het feit dat 4 eeuwen oud Nederduits niet meer onze eigen taal genoemd kan worden...
En ook recht doende aan de vraag om geen nieuwe splijtzwam te creëren.
Prima, ik ben benieuwd naar je oplossing die daar recht aan doet...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Tiberius »

We wachten even rustig op het resultaat van de GBS. Daar heb ik op dit moment het meeste vertrouwen in, dat ze beide klippen omzeilen.
TSD
Berichten: 2090
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door TSD »

Wat ik niet begrijp is dat iemand het met Ds. Visscher eens is en vervolgens ook met die Wim.

Wat die Wim doet is direct weer stelling nemen en dus weer stof tot nieuwe discussie doen opwaaien, terwijl naar mijn bescheiden mening Ds. Visscher toch wel iets anders bedoelde.

De reactie van Wim an sich is volgens mij nu precies waar Ds. Visscher op doelde (en ja, dat heeft 2 kanten, de kant die Wim noemt en de kant die Wim kiest.

Bij zo'n reactie kan je jezelf afvragen of de boodschap wel overgekomen is.
Plaats reactie