Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Germanicus »

Hierbij de links naar de artikelen uit De Waarheidsvriend van december 2011. In een ander topic werd hierom door sommigen gevraagd.

Artikel waarin teruggekeken wordt op één jaar HSV:
http://issuu.com/jongbloed/docs/jaarnaeerstehsv-uitgave

Artikelenserie waarin gereageerd wordt op de kritiek die op de HSV geleverd is:
http://issuu.com/jongbloed/docs/grondtekstopnummer1
http://issuu.com/jongbloed/docs/beteken ... uitverband
http://issuu.com/jongbloed/docs/aandachtvoorkritiek
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door huisman »

Germanicus schreef:Hierbij de links naar de artikelen uit De Waarheidsvriend van december 2011. In een ander topic werd hierom door sommigen gevraagd.

Artikel waarin teruggekeken wordt op één jaar HSV:
http://issuu.com/jongbloed/docs/jaarnaeerstehsv-uitgave

Artikelenserie waarin gereageerd wordt op de kritiek die op de HSV geleverd is:
http://issuu.com/jongbloed/docs/grondtekstopnummer1
http://issuu.com/jongbloed/docs/beteken ... uitverband
http://issuu.com/jongbloed/docs/aandachtvoorkritiek

Niet een erg sterke verdediging, soms heb ik het idee dat de HSV vertalers wel erg vlug hebben gedacht dat woorden uit de SV misverstaan worden. Er wordt ook niet ingegaan op de kritiek dat de HSV te ver van de SV afstaat om nog SV in zijn naam te mogen gebruiken.
Verder blijft het verdrietig dat wij over woorden en woordjes blijven strijden en zo het Woord (Joh 1) uit onze harten houden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Zonderling »

Merkwaardig dat over het verschil enkelvoud/meervoud in Exodus (artikel 3) gesproken wordt alsof in de HSV sprake is geweest van een vergissing. De onnauwkeurigheid in enkelvoud/meervoud ten opzichte van de grondtekst komt namelijk honderden malen voor, dat valt moeilijk te verklaring vanuit een 'vergissing'.

Daarnaast wordt gezegd dat de GBS te veel zoekt achter het woord 'maagd'. Dat kan men denken, maar in Hooglied 1:3 heeft de GBS de kanttekeningen van de SV nadrukkelijk mee. De keuze voor 'meisjes' komt dan ook voort uit een andere visie op de beeldspraak in het Hooglied. Je ziet hier ook uit dat de veelgehoorde claim dat de herzieners de uitleg van de statenvertalers waar mogelijk gevolgd hebben, onjuist is.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Mister »

Zonderling schreef:Merkwaardig dat over het verschil enkelvoud/meervoud in Exodus (artikel 3) gesproken wordt alsof in de HSV sprake is geweest van een vergissing. De onnauwkeurigheid in enkelvoud/meervoud ten opzichte van de grondtekst komt namelijk honderden malen voor, dat valt moeilijk te verklaring vanuit een 'vergissing'.

Daarnaast wordt gezegd dat de GBS te veel zoekt achter het woord 'maagd'. Dat kan men denken, maar in Hooglied 1:3 heeft de GBS de kanttekeningen van de SV nadrukkelijk mee. De keuze voor 'meisjes' komt dan ook voort uit een andere visie op de beeldspraak in het Hooglied. Je ziet hier ook uit dat de veelgehoorde claim dat de herzieners de uitleg van de statenvertalers waar mogelijk gevolgd hebben, onjuist is.
En dat concludeer jij op basis van 1 geval?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Zonderling »

Mister schreef:En dat concludeer jij op basis van 1 geval?
Vanzelfsprekend concludeer ik dat niet op basis van één geval.
Het vinden van andere gevallen laat ik aan jezelf over.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door refo »

De anti-HSV-mensen zouden eens een taalkundige moeten raadplegen en dan met name een cursus vragen: wat doet taal met mensen? Je zult verbaasd staan. En kom niet aan met de opmerking dat Gods Geest dat wel kan overbruggen. Alles kan. God kan het overdag zonder zon licht doen zijn, maar daar gebruikt hij de zon voor.

Gods Geest werd uitgestort temidden van een wonder van vertalingen zodat 'wij allen horen hen in onze eigen taal spreken over Gods grote daden.' Pinksteren is daarom niet een wonder van begrijpen van een vreemde taal, maar van de overzetting in begrijpelijke taal.
Gods Geest kan wel werken als de dominee Latijn spreekt, maar dat doet Hij gewoon niet. Vraag maar aan de ZGG. Je kunt wel in het Nederlands gaan preken, maar Gods Geest werkt dan niet.

Het komt allemaal wel goed met de HSV. Gelukkig wordt het veel gekocht. Dat is alleen maar winst.
De GBS zou er goed aan doen het bijbellezen te bevorderen. Want door de onleesbaarheid van de SV is het daarmee droevig gesteld in de GBS achterban.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door SecorDabar »

refo schreef:De anti-HSV-mensen zouden eens een taalkundige moeten raadplegen en dan met name een cursus vragen: wat doet taal met mensen? Je zult verbaasd staan. En kom niet aan met de opmerking dat Gods Geest dat wel kan overbruggen. Alles kan. God kan het overdag zonder zon licht doen zijn, maar daar gebruikt hij de zon voor.

Gods Geest werd uitgestort temidden van een wonder van vertalingen zodat 'wij allen horen hen in onze eigen taal spreken over Gods grote daden.' Pinksteren is daarom niet een wonder van begrijpen van een vreemde taal, maar van de overzetting in begrijpelijke taal.
Gods Geest kan wel werken als de dominee Latijn spreekt, maar dat doet Hij gewoon niet. Vraag maar aan de ZGG. Je kunt wel in het Nederlands gaan preken, maar Gods Geest werkt dan niet.

Het komt allemaal wel goed met de HSV. Gelukkig wordt het veel gekocht. Dat is alleen maar winst.
De GBS zou er goed aan doen het bijbellezen te bevorderen. Want door de onleesbaarheid van de SV is het daarmee droevig gesteld in de GBS achterban.
Waar baseer jij dit laatste op dat het in de GBS achterban droevig gesteld is met de onleesbaarheid van de SV ?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door -DIA- »

De dominee die vanavond in de Westerkerk voorging las ook uit de HSV... En ook de kerstpreek van ds. Visser in De Ark die ik nog belusterd heb.
Ik kan één ding heel goed onderscheiden: De invoering van de HSV is zeker de oorzaak van de grootste verwijdering die zich heeft voltrokken
onder degenen die zich tot de Reformatorische kerken wensen te rekenen... Dit zal moeilijk te weerspreken zijn vermoed ik...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Simon »

-DIA- schreef:De dominee die vanavond in de Westerkerk voorging las ook uit de HSV... En ook de kerstpreek van ds. Visser in De Ark die ik nog belusterd heb.
Ik kan één ding heel goed onderscheiden: De invoering van de HSV is zeker de oorzaak van de grootste verwijdering die zich heeft voltrokken
onder degenen die zich tot de Reformatorische kerken wensen te rekenen... Dit zal moeilijk te weerspreken zijn vermoed ik...
Het is en blijft een belediging en onderschatting van de Heere, om te denken, dat het aan een menselijke vertaling of woordkeuze kan liggen, dat iemand al dan niet getroffen wordt in zijn/haar hart, door de werking van Zijn Geest.
Wat blijft er nog over van bevinding?
De HSV heeft heel wat mensen meer doen begrijpen van de Bijbel.
Wees daar blij mee. en laat de rest aan Hem over.
En slaap wanneer het nacht is.De nacht is een slechte tijd om te denken over veel dingen en problemen.
Die lijken dan erger dan ze zijn.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door MarthaMartha »

Ik vond het wel verhelderende artikelen moet ik zeggen.

Je ziet wel dat er aan de GBS kant echt miesmuizers tussen zitten.
Als het waar is wat zonderling zegt over dat enkelvoud/meervoud is dat slordig in de HSV.
Ik vind het positief dat de mensen van de HSV daar naar kijken en dat aanpassen in een evt herdruk.
Aan de andere kant zie je dat in de niet herziene Statenvertaling ook fouten zitten en dat hier en daar de pot de ketel verwijt....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Tiberius »

Miesmuizers dat kan je zo niet zeggen.
De GBS stelt zich ten doel om de SV zo getrouw mogelijk te bewaren en door te geven, daarbij telt elke tittel en jota: elke fout is er één te veel.
Slordigheid bij het vertalen van een gewoon boek is al vervelend, maar omdat het hier Gods Woord betreft, mag dat gewoon niet, in ieder geval zo min mogelijk.

Dat er in de Statenvertaling fouten zitten, klopt. De GBS is al tientallen jaren bezig om die uit te zuiveren.
refo schreef:Het komt allemaal wel goed met de HSV.
Dat denk ik ook wel, ja. Al denk ik dat dat precies het tegenovergestelde is, als jij bedoelt.
refo schreef:De GBS zou er goed aan doen het bijbellezen te bevorderen. Want door de onleesbaarheid van de SV is het daarmee droevig gesteld in de GBS achterban.
Dat is niet het eerste doel van de GBS; dat is de opdracht aan de ouders en kerken.
Ik denk overigens dat het bijbellezen in de GBS achterban een grotere plaats heeft, dan in die van enige andere vertaling, de NBV en HSV incluis.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:Ik denk overigens dat het bijbellezen in de GBS achterban een grotere plaats heeft, dan in die van enige andere vertaling, de NBV en HSV incluis.
Waar baseer jij deze wilde gok op?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Tiberius schreef:Ik denk overigens dat het bijbellezen in de GBS achterban een grotere plaats heeft, dan in die van enige andere vertaling, de NBV en HSV incluis.
Waar baseer jij deze wilde gok op?
Nee, dat is geen wilde gok. Enige jaren geleden is daar onderzoek naar gedaan, ik dacht door de jeugdbond van een kerkverband.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:Ik denk overigens dat het bijbellezen in de GBS achterban een grotere plaats heeft, dan in die van enige andere vertaling, de NBV en HSV incluis.
Waar baseer jij deze wilde gok op?
Nee, dat is geen wilde gok. Enige jaren geleden is daar onderzoek naar gedaan, ik dacht door de jeugdbond van een kerkverband.
enige jaren geleden....
toen was de HSV er nog niet.

Ben benieuwd hoe diezelfde achterban nu leest....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:Ik denk overigens dat het bijbellezen in de GBS achterban een grotere plaats heeft, dan in die van enige andere vertaling, de NBV en HSV incluis.
Waar baseer jij deze wilde gok op?
Nee, dat is geen wilde gok. Enige jaren geleden is daar onderzoek naar gedaan, ik dacht door de jeugdbond van een kerkverband.
Dat is op z'n minst gedateerd. Zeker nu de HSV brede ingang gevonden heeft.
Plaats reactie