Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Maar wat zijn de "werkelijke fronten"?
Zijn dat de fronten van ds. Visscher? Of die van Wim uit Waddinxveen? Of die van Wilhelm? Ik zou het niet weten.

Persoonlijk vind ik dat een betrouwbare Bijbelvertaling een werkelijker front is dan de financiële gelijkstelling in het onderwijs. Ik zou eerder voor het eerste een bidstond verwachten dan voor het tweede. Maar ds. Visscher kennelijk niet:
De werkelijke fronten zijn niet de vertaling maar dat wij Gods Woord niet meer mogen laten klinken en doorwerken in ons land. Denk aan de weigerambtenaren,verplichte voorlichting op alle scholen over homosexualiteit enz. Als wij onze vrijheid van onderwijs kwijt raken is de school met de Bijbel/reformatorisch onderwijs een museumstuk geworden. Dan krijgen wij "neutraal" onderwijs. Of wij nu HSV of SV lezers zijn hier ligt een front waar wij gezamelijk tegen moeten strijden. Het gaat om onze (klein)kinderen. Maar wij halen onze schouders op en zijn ziende blind voor de ontwikkelingen in ons land en gaan verder met het elkaar verketteren en verdacht maken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Marieke »

memento schreef:Ik denk dat we nuchter moeten zijn, en constateren dat de gereformeerde gezindte uit elkaar gegroeid is. De ene flank (HHK, CGK BWP en links en links-midden GG) hebben zich in hun theologie gericht op de Reformatie, Puriteinen en Schotten, de rechterflank (rechts GG, OGG, GGiN) hebben een met name negatieve theologie ontwikkeld (afzetten tegen afwijkingen) en hebben doorgetheologieerd in de lijn van Comrie en 19e eeuwse gezelschapstheologie....
Ik begrijp deze tegenstelling nooit zo. Ik denk dat er nog genoeg mensen in onze gezindte zijn, die én gericht zijn op de Puriteinen en Schotten én daarnaast op Brakel, Comrie, van de Groe enz.. Ik zou niet weten waarom je daar zo'n tegenstelling van moet maken. Je kunt die gewoon naast elkaar laten staan hoor. Je maakt de tegenstelling veel groter dan dat hij is. Ik ben blij iedere zondag een prediking te horen waar zowel de theologie van Comrie als van de Puriteinen naar voren komt!
Laatst gewijzigd door Marieke op 03 jan 2012, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Maar wat zijn de "werkelijke fronten"?
Zijn dat de fronten van ds. Visscher? Of die van Wim uit Waddinxveen? Of die van Wilhelm? Ik zou het niet weten.

Persoonlijk vind ik dat een betrouwbare Bijbelvertaling een werkelijker front is dan de financiële gelijkstelling in het onderwijs. Ik zou eerder voor het eerste een bidstond verwachten dan voor het tweede. Maar ds. Visscher kennelijk niet:
De werkelijke fronten zijn niet de vertaling maar dat wij Gods Woord niet meer mogen laten klinken en doorwerken in ons land. Denk aan de weigerambtenaren,verplichte voorlichting op alle scholen over homosexualiteit enz. Als wij onze vrijheid van onderwijs kwijt raken is de school met de Bijbel/reformatorisch onderwijs een museumstuk geworden. Dan krijgen wij "neutraal" onderwijs. Of wij nu HSV of SV lezers zijn hier ligt een front waar wij gezamelijk tegen moeten strijden. Het gaat om onze (klein)kinderen. Maar wij halen onze schouders op en zijn ziende blind voor de ontwikkelingen in ons land en gaan verder met het elkaar verketteren en verdacht maken.
Precies! :super
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Laten we nu ons maar weer bezig houden met de werkelijke fronten. Anders is de oproep van ds Visscher tevergeefs geweest.
Maar wat zijn de "werkelijke fronten"?
Zijn dat de fronten van ds. Visscher? Of die van Wim uit Waddinxveen? Of die van Wilhelm? Ik zou het niet weten.

Persoonlijk vind ik dat een betrouwbare Bijbelvertaling een werkelijker front is dan de financiële gelijkstelling in het onderwijs. Ik zou eerder voor het eerste een bidstond verwachten dan voor het tweede. Maar ds. Visscher kennelijk niet:
ds. W. Visscher schreef:Al enkele jaren ligt de financiële gelijkstelling in het onderwijs onder vuur. Je zou denken dat onderwijsgevenden, ouders, kerken, ambtsdragers, en andere betrokkenen actief in de benen zouden komen. Je zou op zijn minst een bidstond of iets dergelijks vanuit de kerk verwachten.
Een front is iets waartegen je vecht. Wat is een werkelijk front voor onze gereformeerde gezindte?
Stel dat we in een zodanig moeilijke situatie zouden zitten dat we elkaar echt nodig hebben (zoals in landen waar daadwerkelijke vervolging is), zouden we dan ook elkaar zo gaan bevechten over het onderwerp HSV zoals we nu doen? Ik denk van niet; dan zouden we elkaar nodig hebben.

Tiberius, het gaat ds. Visscher niet om de euro's voor het onderwijs. Maar wel om de achterliggende gedachte: het antichristelijke, liberale denken dat de mensen die art. 23 van de Grondwet willen afschaffen, drijft. En dat ben ik geheel met ds. Visscher eens: dat is een groot gevaar. Denk overigens niet dat zij maar één pijl op hun boog hebben.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Erasmiaan »

Marieke schreef:
memento schreef:Ik denk dat we nuchter moeten zijn, en constateren dat de gereformeerde gezindte uit elkaar gegroeid is. De ene flank (HHK, CGK BWP en links en links-midden GG) hebben zich in hun theologie gericht op de Reformatie, Puriteinen en Schotten, de rechterflank (rechts GG, OGG, GGiN) hebben een met name negatieve theologie ontwikkeld (afzetten tegen afwijkingen) en hebben doorgetheologieerd in de lijn van Comrie en 19e eeuwse gezelschapstheologie....
Ik begrijp deze tegenstelling nooit zo. Ik denk dat er nog genoeg mensen in onze gezindte zijn, die én gericht zijn op de Puriteinen en Schotten én daarnaast op Brakel, Comrie, van de Groe enz.. Ik zou niet weten waarom je daar zo'n tegenstelling van moet maken. Je kunt die gewoon naast elkaar laten staan hoor. Je maakt de tegenstelling veel groter dan dat hij is. Ik ben blij iedere zondag een prediking te horen waar zowel de theologie van Comrie als van de Puriteinen naar voren komt!
Precies. De vraag is ook hoe vaak men in die linkervleugel in de kerkdienst, als het preeklezen is, een preek van de reformatoren, de puriteinen of de Schotten leest. Ik vrees nooit. Laat staan dat het gewone kerkvolk ze nog leest. Bovendien was een kenmerk van de gezelschappen dat er veel oudvaders gelezen werden. Het ongunstige daglicht waarin memento de gezelschappen wil zetten is helemaal niet zo ongunstig. Werd het maar meer gevonden, heden ten dage. En dat zegt iemand die nog maar net een stippeltje heeft gelezen van wat er op het gebied van de oudvaders te lezen is.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Simon »

Hendrikus schreef:
memento schreef:constateren dat de gereformeerde gezindte uit elkaar gegroeid is. De ene flank (HHK, CGK BWP en links en links-midden GG) hebben zich in hun theologie gericht op de Reformatie, Puriteinen en Schotten, de rechterflank (rechts GG, OGG, GGiN) hebben een met name negatieve theologie ontwikkeld (afzetten tegen afwijkingen) en hebben doorgetheologieerd in de lijn van Comrie en 19e eeuwse gezelschapstheologie.
Scherpe analyse, moedige formulering die je niet door iedereen in dank afgenomen zal worden.
Maar ook dat was voorzegd....''en zij bekeerden zich niet'' (Openbaring)
We zijn rijk en verrijkt met al onze oudvaders, leerregels en gewoonten, we staan sterk, en laten ons door niets en niemand van ONS pad afbrengen, dan door de naam van die kerk waar we traditioneel mee opgegroeid zijn.Daar ''zijn we geplaatst'' heet dat heel bevindelijk. Maar de verschillende leden van 1 Lichaam zijn helemaal de verdraagzaamheid vergeten, welke de vrucht des geloofs hoort te zijn, want ieder lid van een lichaam heeft verschillende taken.Integendeel, we hebben telkens ons eigen groepje gesticht en roepen luid dat ons groepje de juiste groep is.
En die vertakkingen groeien alsmaar verder en hoger, zodat ook die enorme boom , waarin allerlei gevogelte nestelt, (een mosterzaadje wordt een struik, nooit een boom)groter is geworden dan zichzelf.
Het (rijzende, groter wordende) zuurdesem , welke de vrouw VERBORG in de 3 maten meel (staat voor dagelijks offer) heeft zijn werk gedaan.
''Zal ik nog geloof vinden wanneer Ik wederkom'' ?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
Marieke schreef:
memento schreef:Ik denk dat we nuchter moeten zijn, en constateren dat de gereformeerde gezindte uit elkaar gegroeid is. De ene flank (HHK, CGK BWP en links en links-midden GG) hebben zich in hun theologie gericht op de Reformatie, Puriteinen en Schotten, de rechterflank (rechts GG, OGG, GGiN) hebben een met name negatieve theologie ontwikkeld (afzetten tegen afwijkingen) en hebben doorgetheologieerd in de lijn van Comrie en 19e eeuwse gezelschapstheologie....
Ik begrijp deze tegenstelling nooit zo. Ik denk dat er nog genoeg mensen in onze gezindte zijn, die én gericht zijn op de Puriteinen en Schotten én daarnaast op Brakel, Comrie, van de Groe enz.. Ik zou niet weten waarom je daar zo'n tegenstelling van moet maken. Je kunt die gewoon naast elkaar laten staan hoor. Je maakt de tegenstelling veel groter dan dat hij is. Ik ben blij iedere zondag een prediking te horen waar zowel de theologie van Comrie als van de Puriteinen naar voren komt!
Precies. De vraag is ook hoe vaak men in die linkervleugel in de kerkdienst, als het preeklezen is, een preek van de reformatoren, de puriteinen of de Schotten leest. Ik vrees nooit. Laat staan dat het gewone kerkvolk ze nog leest. Bovendien was een kenmerk van de gezelschappen dat er veel oudvaders gelezen werden. Het ongunstige daglicht waarin memento de gezelschappen wil zetten is helemaal niet zo ongunstig. Werd het maar meer gevonden, heden ten dage. En dat zegt iemand die nog maar net een stippeltje heeft gelezen van wat er op het gebied van de oudvaders te lezen is.
Ik wijs slechts een theologische ontwikkeling aan (van beide flanken!). Of je die positief of negatief duidt, zal afhangen van in welke flank je je bevindt. Wat ik ermee aan wilde geven, is dat de theologische ontwikkeling in de 2 flanken verschillend is. Wat zijn doorwerking heeft op heel veel zaken. Waardoor ze steeds verder uit elkaar komen te liggen.

Wat Marieke zegt, namelijk dat Comrie en de Puriteinen gezamenlijk in 1 preek passen, dat kan. Maar vergeet niet dat daarvoor ook een theologische ontwikkeling nodig geweest is. Waarbij je uiteindelijk of de theologie van Comrie aangepast/geherinterpreteerd hebt, of de theologie van de Puriteinen. Ik zeg niet dat dat erg is, maar wel dat beide flanken haar eigen theologische ontwikkeling meemaken, grotendeels los van elkaar, en daardoor steeds verder uit elkaar groeien.

De oproep om de oudvaders te lezen, van Calvijn tot Puriteinen tot Nadere Reformatie, onderschrijf ik van harte.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door jakobmarin »

memento schreef:Kortom: Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik zaken als de HSV-discussie niet als splijtzam ga zien, maar slechts als iets waardoor een veel dieper onderliggend probleem, namelijk het uit elkaar gegroeid zijn, openbaar komt.
Zolang we elkaar niet gaan verketteren als we een meningsverschil hebben, hoeft het geen 'probleem' te zijn toch?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:
Marieke schreef:
memento schreef:Ik denk dat we nuchter moeten zijn, en constateren dat de gereformeerde gezindte uit elkaar gegroeid is. De ene flank (HHK, CGK BWP en links en links-midden GG) hebben zich in hun theologie gericht op de Reformatie, Puriteinen en Schotten, de rechterflank (rechts GG, OGG, GGiN) hebben een met name negatieve theologie ontwikkeld (afzetten tegen afwijkingen) en hebben doorgetheologieerd in de lijn van Comrie en 19e eeuwse gezelschapstheologie....
Ik begrijp deze tegenstelling nooit zo. Ik denk dat er nog genoeg mensen in onze gezindte zijn, die én gericht zijn op de Puriteinen en Schotten én daarnaast op Brakel, Comrie, van de Groe enz.. Ik zou niet weten waarom je daar zo'n tegenstelling van moet maken. Je kunt die gewoon naast elkaar laten staan hoor. Je maakt de tegenstelling veel groter dan dat hij is. Ik ben blij iedere zondag een prediking te horen waar zowel de theologie van Comrie als van de Puriteinen naar voren komt!
Precies. De vraag is ook hoe vaak men in die linkervleugel in de kerkdienst, als het preeklezen is, een preek van de reformatoren, de puriteinen of de Schotten leest. Ik vrees nooit. Laat staan dat het gewone kerkvolk ze nog leest. Bovendien was een kenmerk van de gezelschappen dat er veel oudvaders gelezen werden. Het ongunstige daglicht waarin memento de gezelschappen wil zetten is helemaal niet zo ongunstig. Werd het maar meer gevonden, heden ten dage. En dat zegt iemand die nog maar net een stippeltje heeft gelezen van wat er op het gebied van de oudvaders te lezen is.
Eens.
Het is niet moeilijk om twee gereformeerde gezindtes te zien. Het is zelfs niet moeilijk om tien gereformeerde gezindtes te zien. Het is moeilijk om één te zijn!!
Lees Joh. 17 "opdat zij allen één zijn".
En daarom hebben we een opwekking nodig, door Gods Geest gewerkt! Al hebben we honderd wijze mannen in onze gezindte die perfect kunnen aanwijzen waar het allemaal mis is, dan nog kunnen we niet buiten het werk van de Heilige Geest.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door memento »

jakobmarin schreef:
memento schreef:Kortom: Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik zaken als de HSV-discussie niet als splijtzam ga zien, maar slechts als iets waardoor een veel dieper onderliggend probleem, namelijk het uit elkaar gegroeid zijn, openbaar komt.
Zolang we elkaar niet gaan verketteren als we een meningsverschil hebben, hoeft het geen 'probleem' te zijn toch?
Zie de bewoordingen en insinuaties die in de HSV discussie gevallen zijn, om te zien dat dat wel een probleem vormt. Hetzelfde geldt voor waarschuwingen vanaf de kansel (die vaak regelrecht gaan over het eeuwig wel of wee), die gericht zijn tegen wat in een andere flank van de gereformeerde gezindte geleerd wordt.
eilander schreef:Het is niet moeilijk om twee gereformeerde gezindtes te zien. Het is zelfs niet moeilijk om tien gereformeerde gezindtes te zien. Het is moeilijk om één te zijn!!
Lees Joh. 17 "opdat zij allen één zijn".
En daarom hebben we een opwekking nodig, door Gods Geest gewerkt! Al hebben we honderd wijze mannen in onze gezindte die perfect kunnen aanwijzen waar het allemaal mis is, dan nog kunnen we niet buiten het werk van de Heilige Geest.
Van harte mee eens. Maar wel in de nuchterheid dat veel dingen die nu in onze gezindte onenigheid oproepen, een diepere oorzaak hebben, en dat we - zolang die diepere oorzaak blijft bestaan - we alleen maar meer van dat soort onenigheden kunnen verwachten. Doen alsof onze gezindte in huidige staat een eenheid is, is jezelf voor de gek houden.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door JolandaOudshoorn »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Maar wat zijn de "werkelijke fronten"?
Zijn dat de fronten van ds. Visscher? Of die van Wim uit Waddinxveen? Of die van Wilhelm? Ik zou het niet weten.

Persoonlijk vind ik dat een betrouwbare Bijbelvertaling een werkelijker front is dan de financiële gelijkstelling in het onderwijs. Ik zou eerder voor het eerste een bidstond verwachten dan voor het tweede. Maar ds. Visscher kennelijk niet:
De werkelijke fronten zijn niet de vertaling maar dat wij Gods Woord niet meer mogen laten klinken en doorwerken in ons land. Denk aan de weigerambtenaren,verplichte voorlichting op alle scholen over homosexualiteit enz. Als wij onze vrijheid van onderwijs kwijt raken is de school met de Bijbel/reformatorisch onderwijs een museumstuk geworden. Dan krijgen wij "neutraal" onderwijs. Of wij nu HSV of SV lezers zijn hier ligt een front waar wij gezamelijk tegen moeten strijden. Het gaat om onze (klein)kinderen. Maar wij halen onze schouders op en zijn ziende blind voor de ontwikkelingen in ons land en gaan verder met het elkaar verketteren en verdacht maken.
Dat bedoelde ik ook met mijn post. En of 5 jaar kort is, (waarin al het christelijk onderwijs is afgeschaft), gezien de ontwikkelingen van de laatste tijd denk ik dat het meevalt
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Maar wat zijn de "werkelijke fronten"?
Zijn dat de fronten van ds. Visscher? Of die van Wim uit Waddinxveen? Of die van Wilhelm? Ik zou het niet weten.

Persoonlijk vind ik dat een betrouwbare Bijbelvertaling een werkelijker front is dan de financiële gelijkstelling in het onderwijs. Ik zou eerder voor het eerste een bidstond verwachten dan voor het tweede. Maar ds. Visscher kennelijk niet:
De werkelijke fronten zijn niet de vertaling maar dat wij Gods Woord niet meer mogen laten klinken en doorwerken in ons land.
Klopt ja, op betrouwbare wijze. Daar mogen we wel een bidstond voor houden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Maar wat zijn de "werkelijke fronten"?
Zijn dat de fronten van ds. Visscher? Of die van Wim uit Waddinxveen? Of die van Wilhelm? Ik zou het niet weten.

Persoonlijk vind ik dat een betrouwbare Bijbelvertaling een werkelijker front is dan de financiële gelijkstelling in het onderwijs. Ik zou eerder voor het eerste een bidstond verwachten dan voor het tweede. Maar ds. Visscher kennelijk niet:
De werkelijke fronten zijn niet de vertaling maar dat wij Gods Woord niet meer mogen laten klinken en doorwerken in ons land.
Klopt ja, op betrouwbare wijze. Daar mogen we wel een bidstond voor houden.
Dus als er een interkerkelijke bidstond zou komen voor een terugkeer van Nederland naar God en Zijn Woord, zou voor jou een absolute voorwaarde zijn dat er uit de SV wordt gelezen?
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Marieke »

memento schreef: Ik wijs slechts een theologische ontwikkeling aan (van beide flanken!). Of je die positief of negatief duidt, zal afhangen van in welke flank je je bevindt. Wat ik ermee aan wilde geven, is dat de theologische ontwikkeling in de 2 flanken verschillend is. Wat zijn doorwerking heeft op heel veel zaken. Waardoor ze steeds verder uit elkaar komen te liggen.
Dat is niet helemaal waar Memento. Je wijst beide flanken wel aan, maar jij duidt in je omschrijving van die flanken al de ene flank heel positief aan en de andere flank omschrijf je al heel negatief. Dan kun je daar achteraf niet van zeggen: of je die positief of negatief duidt, zal afhangen van in welke flank je je bevindt.
Wat Marieke zegt, namelijk dat Comrie en de Puriteinen gezamenlijk in 1 preek passen, dat kan. Maar vergeet niet dat daarvoor ook een theologische ontwikkeling nodig geweest is. Waarbij je uiteindelijk of de theologie van Comrie aangepast/geherinterpreteerd hebt, of de theologie van de Puriteinen. Ik zeg niet dat dat erg is, maar wel dat beide flanken haar eigen theologische ontwikkeling meemaken, grotendeels los van elkaar, en daardoor steeds verder uit elkaar groeien.
Toch ben ik dat niet met je eens. Er zijn mensen die zeggen in de traditie van de puriteinen te staat, maar die citeren zo eenzijdig, dat ze wel zeggen in die traditie te staan, maar eigenlijk staan ze niet in die traditie, want de andere helft van de boeken van die beste puriteinen laten ze liggen, want anders wordt het te nauw. Daarnaast zijn er mensen die zeggen in de traditie van Comrie, v.d. Groe e.d. te staan, maar ze citeren alleen maar bepaalde eenzijdige citaten, want stel je voor dat het te ruim wordt.
En dat is waar ik het over heb. Er zijn er gelukkig ook die citeren en zeggen in de traditie van beiden te staan. Dat kan heel goed, zonder dat je een theologie aanpast of herinterpreteert. En die evenwichtige prediking hoor ik echt niet alleen in een HHK of in een rechts GG of links GG of GGiN. Nee, die predikanten vind je in veel van de door jou genoemde kerkverbanden terug.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door huisman »

Marieke schreef:Toch ben ik dat niet met je eens. Er zijn mensen die zeggen in de traditie van de puriteinen te staat, maar die citeren zo eenzijdig, dat ze wel zeggen in die traditie te staan, maar eigenlijk staan ze niet in die traditie, want de andere helft van de boeken van die beste puriteinen laten ze liggen, want anders wordt het te nauw.
Dit wordt wel vaker gezegd maar is dit wel waar? Je hoeft maar één belangrijk werk te lezen van Thomas Boston (Het Verbond der Genade) en je zult zien dat die juist eenzijdig geciteerd wordt door de "rechterkant". Toen ik vele jaren geleden dit boek voor het eerst las was het of ik een heel ander boek las dan steeds werd aangeprezen door predikanten uit de "rechterkant"van onze gezindte. Wat een "Evangelisch" boek met als climax Hoofdeel 6 ( In mijn versie (1931) van af blz 291). Dit heb ik daarna steeds ervaren bij de grote werken van de puriteinen.
B.v. De Viervoudige staat van Boston, De Hoofdsom van de geloofsleer van Watson,de vele preken van de Erskines,De uitleg van Ps 130 van Owen, De werken van Rutherford,Flavel enz. Maar ook als ik nederlandse oudvaders lees b.v. Hellenbroek (De Kruisverdienste) Koelman, Teelinck, Avinck enz. merk ik steeds een groot verschil met preken van hedendaagse predikanten uit de "rechterkant" van onze gezindte.


Disclaimer: Met de kwalificatie "rechterkant" bedoel ik GGiN/OGG/rechtsGG , deze kwalifictie is voor de duidelijkheid in de discussie en is niet negatief bedoeld.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie