Hoe evenwichtig moet een preek zijn?

Gebruikersavatar
Ria
Berichten: 337
Lid geworden op: 14 mei 2010, 14:59

Re: Hoe evenwichtig moet een preek zijn?

Bericht door Ria »

henriët schreef:
Ria schreef:Een preek moet te begrijpen zijn voor jong en oud.
Ja Ria, eens, het Woord is voor jong en oud.

en hoe kan een ds dat bereiken?
Wanneer zeg jij als jongere 'ik begrijp de preek'.
Als een dominee op een eenvoudige manier preekt... En ook zich verdiept in wat jongeren bezighoudt. Dan kom je al ver.
You put me outside my safety-zone
Outside all the lines that made my home
To find out that no one really lives
Without giving what it is you give
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe evenwichtig moet een preek zijn?

Bericht door -DIA- »

Ria schreef:
henriët schreef:
Ria schreef:Een preek moet te begrijpen zijn voor jong en oud.
Ja Ria, eens, het Woord is voor jong en oud.

en hoe kan een ds dat bereiken?
Wanneer zeg jij als jongere 'ik begrijp de preek'.
Als een dominee op een eenvoudige manier preekt... En ook zich verdiept in wat jongeren bezighoudt. Dan kom je al ver.
Natuurlijk is het goed om geen onnodig moeilijke te begrijpen begrippen te gebruiken. Soms is een begrip niet anders uit te leggen dan door een woord dat tegenwoodig in onbruik is geraakt. Maar dan is het ook weer zaak dat de dominee dat weer uitlegt. Zo doet onze predikant het ook...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hoe evenwichtig moet een preek zijn?

Bericht door Zita »

Marijke schreef:
huisman schreef:
rekcor schreef:Maar de bijbel is niet altijd evenwichtig...
Jawel hoor ....alleen zijn wij het niet ook al denken wij het juiste evenwicht gevonden te hebben. Als de Bijbel aan de ene kant de gevallen mens verantwoordelijk stelt om zich te bekeren dan is dat dezelfde waarheid als de waarheid dat de mens in zijn doodstaat zich niet kan bekeren. Deze Bijbelse waarheden hoeven wij niet in evenwicht te brengen.
Weet je dat de Bijbel opzichzelf genomen wel evenwichtig is, maar dat wij mensen soms teveel de nadruk leggen op 1 aspect dat genoemd is en het daardoor onevenwichtig lijkt ?
Het echte onevenwichtige komt naar voren wanneer we 1 aspect als absolute regel verklaren.
Op de zevende dag zult gij niet arbeiden, maar Jezus pakte graankorrels van de halm af en at die op.
Als je van mening bent dat graankorrels van de halm halen oogsten is dan is het werk en dan zou het dus niet mogen, maar we mogen wel eten elke dag.
Stel je werkt in de hulpverlening en je gaat op zondag naar de kerkdienst toe en er is een ongeluk ga je dan reannimeren of doe je dat dan niet omdat het je werk is.
Als wij de Bijbel lezen naar de letter en niet naar de geest van tekst dan kunnen we inderdaad zeggen dat de Bijbel onevenwichtig is, maar als we de Bijbel lezen naar de geest van de tekst dan blijkt de Bijbel wel evenwichtig te zijn.
Het totaal van de Bijbel is evenwichtig, ja. Maar een preek gaat over een gedeelte van de Bijbel. Dat kan dan best een beetje onevenwichtig zijn. Als de geschiedenis van Zacheus bepreekt wordt, kun je op grond van de Bijbel prima zeggen dat boetvaardigheid bij bekering hoort. Dus Zacheus heeft boetvaardigheid gekend. Je maakt daarmee ieder gedeelte van de Bijbel evenwichtig, en daarmee krijgt ieder gedeelte precies dezelfde boodschap, zonder dat die in het bewuste tekstgedeelte te vinden is.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Hoe evenwichtig moet een preek zijn?

Bericht door dennis »

Ook ik vind dat een preek evenwichtig moet zijn. Al was het maar omdat de mogelijkheid bestaat dat er iemand in de kerk ziet die de bijbelse boodschap voor de eerste (en misschien ook wel tegelijk laatste) keer in zijn of haar leven hoort.

Maar wel met dien verstande dat elke tekst zijn "eigen" boodschap heeft, en dat je als het goed is dan ook echt niet elke keer dezelfde preek in andere woorden kunt krijgen (dat gebeurt helaas af en toe wel, maar dat is vaak een gebrek aan exegetisch inzicht).
De predikter moet het Woord laten spreken, maar wel de boodschap van zonde en genade, vloek en behoud, wet en evangelie brengen, en daar ligt zeker een spanningsveld.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hoe evenwichtig moet een preek zijn?

Bericht door Zita »

Zita schreef:
Marijke schreef:
huisman schreef:
rekcor schreef:Maar de bijbel is niet altijd evenwichtig...
Jawel hoor ....alleen zijn wij het niet ook al denken wij het juiste evenwicht gevonden te hebben. Als de Bijbel aan de ene kant de gevallen mens verantwoordelijk stelt om zich te bekeren dan is dat dezelfde waarheid als de waarheid dat de mens in zijn doodstaat zich niet kan bekeren. Deze Bijbelse waarheden hoeven wij niet in evenwicht te brengen.
Weet je dat de Bijbel opzichzelf genomen wel evenwichtig is, maar dat wij mensen soms teveel de nadruk leggen op 1 aspect dat genoemd is en het daardoor onevenwichtig lijkt ?
Het echte onevenwichtige komt naar voren wanneer we 1 aspect als absolute regel verklaren.
Op de zevende dag zult gij niet arbeiden, maar Jezus pakte graankorrels van de halm af en at die op.
Als je van mening bent dat graankorrels van de halm halen oogsten is dan is het werk en dan zou het dus niet mogen, maar we mogen wel eten elke dag.
Stel je werkt in de hulpverlening en je gaat op zondag naar de kerkdienst toe en er is een ongeluk ga je dan reannimeren of doe je dat dan niet omdat het je werk is.
Als wij de Bijbel lezen naar de letter en niet naar de geest van tekst dan kunnen we inderdaad zeggen dat de Bijbel onevenwichtig is, maar als we de Bijbel lezen naar de geest van de tekst dan blijkt de Bijbel wel evenwichtig te zijn.
Het totaal van de Bijbel is evenwichtig, ja. Maar een preek gaat over een gedeelte van de Bijbel. Dat kan dan best een beetje onevenwichtig zijn. Als de geschiedenis van Zacheus bepreekt wordt, kun je op grond van de Bijbel prima zeggen dat boetvaardigheid bij bekering hoort. Dus Zacheus heeft boetvaardigheid gekend. Je maakt daarmee ieder gedeelte van de Bijbel evenwichtig, en daarmee krijgt ieder gedeelte precies dezelfde boodschap, zonder dat die in het bewuste tekstgedeelte te vinden is.
Ik bedoelde hiermee overigens dat ik vind dat niet iedere preek evenwichtig hoeft te zijn. Iedere preek moet wel wijzen naar Christus.
Gebruikersavatar
Aty
Berichten: 116
Lid geworden op: 02 jul 2011, 15:47

Re: Hoe evenwichtig moet een preek zijn?

Bericht door Aty »

Ik vind dit wel een mooi zin in het artikel: Preken zijn mensenwerk en zijn daarom per definitie onvolmaakt.

Eigenlijk zouden alle dominees een bordje mee moeten nemen met 'gebed gevraagd' erop. Ik betrap me erop dat ik een preek soms heel gauw onevenwichtig vind. Of langdradig. ::salut
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Hoe evenwichtig moet een preek zijn?

Bericht door Ander »

Mooi stukje over de prediking:
Zoals reeds werd aangekondigd, hebben ondergetekenden besloten tot een jaarlijkse uitgave van een zestiental preken. Verschillende predikanten der Gereformeerde Gemeenten wer¬den aangezocht hun medewerking te verlenen en wij hebben hoop, niet te vergeefs dit verzoek gedaan te hebben. De sterke aandrang, die van de gemeenten bij herhaling is uitgegaan en meermalen zelfs ter klassikale vergaderingen leidde tot bespreking van een uitgave, als wij ons hebben voorgesteld thans te geven, deed ons het besluit nemen, een poging te doen tot vervulling der uitgesproken behoefte.
Ons streven is in het bijzonder er op gericht schriftuurlijk-bevindelijke predikatiën te doen verschijnen. Een preek toch, die niet is uitlegging van Gods Woord, is geen preek; hoogstens een toespraak, die wel veel goeds bevatten kan, maar toch niet beantwoordt aan de eis, die de Heere Zijn knechten stelt. Deze zijn immers dienaren des Woords? Welnu, dan hebben zij het Woord Gods te brengen, beide in verklaring en toepassing. Wordt het leven der gemeente aan het Woord onderworpen, geeft de prediking besturing, lering, opkweking, voert deze naar Christus heen, dan zal de dienaar des Woords, bewaard worden voor een dorre, oppervlakkige prediking, die maar al te zeer, haar tot grote schade, de kerk schier algemeen geboden wordt.
De ware bevinding van Gods kinderen wordt genegeerd, uitgemaakt voor op de dool geraakte vroomheid; voor Dopers. De kenmerken van het leven, dat uit God geboren is, worden verzwegen; geen toetssteen van ware en valse genade wordt meer gegeven; zoal niet geheel de gemeente, jong en, oud, verondersteld wordt wedergeboren te zijn, roept men haar toe: „Geloof en bekeer u”, gij bondelingen, bezitters van de beloften Gods.
De armoede van zulk een prediking moest de leeraars in het aangezicht vliegen en hun zich doen afvragen, of niet eens hun hoorders hen zullen beschuldigen voor Gods rechterstoel, zeggende: „Gij zijt niet vrij van mijn bloed”.

De prediking hebbe schriftuurlijk-praktikaal te zijn, opdat de hoorders zich er aan toetsen kunnen bij het zo noodzakelijk zelfonderzoek, waarop de prediker hebbe aan te dringen naar Zefanja's woord: „Doorzoek u zelf nauw, ja doorzoek u zelf nauw, gij volk, dat met geen lust bevangen wordt! Eer het besluit bare (gelijk kaf gaat de dag voorbij) terwijl de hittigheid van des Heeren toorn over ulieden nog niet komt; terwijl de dag van de toorn des Heeren over ulieden nog niet komt”. Bovendien biedt deze prediking voedsel voor Gods volk, spreekt zij naar het hart van Jeruzalem; zij is onder de zegen des Heeren dienstbaar tot waarschuwing, ontdekking en vermaning, maar ook tot vertroosting (Wet én Evangelie) wijl zij predikt de heerlijkheid Gods in Christus.
En toch niet de bevinding der heiligen, maar Gods Getuigenis is bron voor de bediening des Woords. De Schriften kunnen wijs maken ter zaligheid; zij maken ons de weg des levens bekend; zij spreken ons van Hem, Die het geen roof geacht heeft, Gode de Vader evengelijk te zijn en Die mens is geworden, uit de mensen, ons in alles gelijk, uitgenomen de zonde; Die geleden heeft en gestorven is en opgestaan uit de dood en Die, ten hemel gevaren, zit aan de rechterhand des Vaders, om altijd voor Zijn volk te bidden.
Wie Gods Woord loslaat en de bevinding van de heiligen tot bron van zijn prediking maken wil, moet de heilsfeiten wel verliezen. Deze kunnen toch niet erváren, maar alleen door het geloof als grond van zaligheid gekénd worden. Meer en meer werkt zulk een prediking, - indien zij die naam nog zou mogen dragen, - dan ook van het Woord af en doet zij drijven op het gevoel des harten, dat genoegzaam is om ons te bedriegen, zoals duidelijk blijkt uit Izaks voelen van Jacobs handen.
Het krachtig getuigenis van de Apostel Paulus worde dan ook elke dienaar des Woords voortdurend op het hart gebonden: „Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u dan Jezus Christus en Dien gekruisigd”. Niet de christen, maar Christus moet gepredikt; doch Christus niet alleen aan de mens, maar ook zo Hij leeft in Zijn volk, Zich aan hen openbarend zo Hij niet doet aan de wereld en Zich in hen verheerlijkend door de Heilige Geest, Wiens groot werk het Christus te verheerlijken, (Joh. 16 : 14). Zo dient de prediking te zijn verkondiging van de Raad Gods in Christus tot zaligheid van Zijn volk, tot heerlijkheid van de Vader.
Maar genoeg! De Heere verwaardige ons Zijn Woord getrouw brengen, ook bij geschrift in de predikaties, die wij hopen verzorgen. Hij verlichte Zijn dienstknechten en doe hen de verborgenheden des Heeren uit Zijn Woord voorstellen. Hij gebiede ook over deze arbeid Zijn onmisbare zegen.

Rotterdam, Ds. G. H. KERSTEN
Gouda, Dr. C. STEENBLOK

November 1947
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe evenwichtig moet een preek zijn?

Bericht door huisman »

Ds J.J. van Eckeveld schreef:Ten slotte, wat wij nodig hebben is een evenwichtige prediking, waarin enerzijds alle nadruk
valt op de doodstaat van de mens, de noodzaak van wedergeboorte, geloof en bekering en het
plaatsmakende werk van de Heilige Geest voor Christus, maar waarin ook anderzijds
verkondigd wordt de rijkdom van Christus en een hartelijke en dringende evangelienodiging
uitgaat tot alle hoorders. De Heere beware ons bij dat evenwicht. Dan zal er geen plaats zijn
voor eenzijdigheid, hetzij naar de ene, hetzij naar de andere kant.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe evenwichtig moet een preek zijn?

Bericht door -DIA- »

Ander schreef:Mooi stukje over de prediking:
Zoals reeds werd aangekondigd, hebben ondergetekenden besloten tot een jaarlijkse uitgave van een zestiental preken. Verschillende predikanten der Gereformeerde Gemeenten wer¬den aangezocht hun medewerking te verlenen en wij hebben hoop, niet te vergeefs dit verzoek gedaan te hebben. De sterke aandrang, die van de gemeenten bij herhaling is uitgegaan en meermalen zelfs ter klassikale vergaderingen leidde tot bespreking van een uitgave, als wij ons hebben voorgesteld thans te geven, deed ons het besluit nemen, een poging te doen tot vervulling der uitgesproken behoefte.
Ons streven is in het bijzonder er op gericht schriftuurlijk-bevindelijke predikatiën te doen verschijnen. Een preek toch, die niet is uitlegging van Gods Woord, is geen preek; hoogstens een toespraak, die wel veel goeds bevatten kan, maar toch niet beantwoordt aan de eis, die de Heere Zijn knechten stelt. Deze zijn immers dienaren des Woords? Welnu, dan hebben zij het Woord Gods te brengen, beide in verklaring en toepassing. Wordt het leven der gemeente aan het Woord onderworpen, geeft de prediking besturing, lering, opkweking, voert deze naar Christus heen, dan zal de dienaar des Woords, bewaard worden voor een dorre, oppervlakkige prediking, die maar al te zeer, haar tot grote schade, de kerk schier algemeen geboden wordt.
De ware bevinding van Gods kinderen wordt genegeerd, uitgemaakt voor op de dool geraakte vroomheid; voor Dopers. De kenmerken van het leven, dat uit God geboren is, worden verzwegen; geen toetssteen van ware en valse genade wordt meer gegeven; zoal niet geheel de gemeente, jong en, oud, verondersteld wordt wedergeboren te zijn, roept men haar toe: „Geloof en bekeer u”, gij bondelingen, bezitters van de beloften Gods.
De armoede van zulk een prediking moest de leeraars in het aangezicht vliegen en hun zich doen afvragen, of niet eens hun hoorders hen zullen beschuldigen voor Gods rechterstoel, zeggende: „Gij zijt niet vrij van mijn bloed”.

De prediking hebbe schriftuurlijk-praktikaal te zijn, opdat de hoorders zich er aan toetsen kunnen bij het zo noodzakelijk zelfonderzoek, waarop de prediker hebbe aan te dringen naar Zefanja's woord: „Doorzoek u zelf nauw, ja doorzoek u zelf nauw, gij volk, dat met geen lust bevangen wordt! Eer het besluit bare (gelijk kaf gaat de dag voorbij) terwijl de hittigheid van des Heeren toorn over ulieden nog niet komt; terwijl de dag van de toorn des Heeren over ulieden nog niet komt”. Bovendien biedt deze prediking voedsel voor Gods volk, spreekt zij naar het hart van Jeruzalem; zij is onder de zegen des Heeren dienstbaar tot waarschuwing, ontdekking en vermaning, maar ook tot vertroosting (Wet én Evangelie) wijl zij predikt de heerlijkheid Gods in Christus.
En toch niet de bevinding der heiligen, maar Gods Getuigenis is bron voor de bediening des Woords. De Schriften kunnen wijs maken ter zaligheid; zij maken ons de weg des levens bekend; zij spreken ons van Hem, Die het geen roof geacht heeft, Gode de Vader evengelijk te zijn en Die mens is geworden, uit de mensen, ons in alles gelijk, uitgenomen de zonde; Die geleden heeft en gestorven is en opgestaan uit de dood en Die, ten hemel gevaren, zit aan de rechterhand des Vaders, om altijd voor Zijn volk te bidden.
Wie Gods Woord loslaat en de bevinding van de heiligen tot bron van zijn prediking maken wil, moet de heilsfeiten wel verliezen. Deze kunnen toch niet erváren, maar alleen door het geloof als grond van zaligheid gekénd worden. Meer en meer werkt zulk een prediking, - indien zij die naam nog zou mogen dragen, - dan ook van het Woord af en doet zij drijven op het gevoel des harten, dat genoegzaam is om ons te bedriegen, zoals duidelijk blijkt uit Izaks voelen van Jacobs handen.
Het krachtig getuigenis van de Apostel Paulus worde dan ook elke dienaar des Woords voortdurend op het hart gebonden: „Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u dan Jezus Christus en Dien gekruisigd”. Niet de christen, maar Christus moet gepredikt; doch Christus niet alleen aan de mens, maar ook zo Hij leeft in Zijn volk, Zich aan hen openbarend zo Hij niet doet aan de wereld en Zich in hen verheerlijkend door de Heilige Geest, Wiens groot werk het Christus te verheerlijken, (Joh. 16 : 14). Zo dient de prediking te zijn verkondiging van de Raad Gods in Christus tot zaligheid van Zijn volk, tot heerlijkheid van de Vader.
Maar genoeg! De Heere verwaardige ons Zijn Woord getrouw brengen, ook bij geschrift in de predikaties, die wij hopen verzorgen. Hij verlichte Zijn dienstknechten en doe hen de verborgenheden des Heeren uit Zijn Woord voorstellen. Hij gebiede ook over deze arbeid Zijn onmisbare zegen.

Rotterdam, Ds. G. H. KERSTEN
Gouda, Dr. C. STEENBLOK

November 1947
Dat vind mooi: net als in de Dogmatiek van ds. Kersten, de broeders naast elkaar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Hoe evenwichtig moet een preek zijn?

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:
Ria schreef:
henriët schreef:
Ria schreef:Een preek moet te begrijpen zijn voor jong en oud.
Ja Ria, eens, het Woord is voor jong en oud.

en hoe kan een ds dat bereiken?
Wanneer zeg jij als jongere 'ik begrijp de preek'.
Als een dominee op een eenvoudige manier preekt... En ook zich verdiept in wat jongeren bezighoudt. Dan kom je al ver.
Natuurlijk is het goed om geen onnodig moeilijke te begrijpen begrippen te gebruiken. Soms is een begrip niet anders uit te leggen dan door een woord dat tegenwoodig in onbruik is geraakt. Maar dan is het ook weer zaak dat de dominee dat weer uitlegt. Zo doet onze predikant het ook...
Ja dat is een goede zaak!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe evenwichtig moet een preek zijn?

Bericht door -DIA- »

henriët schreef:Ja dat is een goede zaak!
Daarom is het ook niet verkeerd om de Statenvertaling wat te herzien. Niet hertalen dus.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Hoe evenwichtig moet een preek zijn?

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:
henriët schreef:Ja dat is een goede zaak!
Daarom is het ook niet verkeerd om de Statenvertaling wat te herzien. Niet hertalen dus.
Eigenlijk zou idd gewoon met de inzichten van nu, door grondtalenkenners heel de Bijbel opnieuw vanuit de grondtekst vertaald moeten worden..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hoe evenwichtig moet een preek zijn?

Bericht door Zita »

henriët schreef:
-DIA- schreef:
henriët schreef:Ja dat is een goede zaak!
Daarom is het ook niet verkeerd om de Statenvertaling wat te herzien. Niet hertalen dus.
Eigenlijk zou idd gewoon met de inzichten van nu, door grondtalenkenners heel de Bijbel opnieuw vanuit de grondtekst vertaald moeten worden..
Hè? Da's toch gebeurd intussen?
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Hoe evenwichtig moet een preek zijn?

Bericht door henriët »

Zita schreef:
henriët schreef:
-DIA- schreef:
henriët schreef:Ja dat is een goede zaak!
Daarom is het ook niet verkeerd om de Statenvertaling wat te herzien. Niet hertalen dus.
Eigenlijk zou idd gewoon met de inzichten van nu, door grondtalenkenners heel de Bijbel opnieuw vanuit de grondtekst vertaald moeten worden..
Hè? Da's toch gebeurd intussen?
geen herziening van de SV, maar echt de grondtaal vertalen zeg maar naar nu, vanuit reformatorisch oogpunt.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hoe evenwichtig moet een preek zijn?

Bericht door Zita »

henriët schreef:
Zita schreef:
henriët schreef: Eigenlijk zou idd gewoon met de inzichten van nu, door grondtalenkenners heel de Bijbel opnieuw vanuit de grondtekst vertaald moeten worden..
Hè? Da's toch gebeurd intussen?
geen herziening van de SV, maar echt de grondtaal vertalen zeg maar naar nu, vanuit reformatorisch oogpunt.
Maar dat was toch het bezwaar tegen de HSV, dat het een heel nieuwe vertaling was, dus niet alleen maar herziening?
Plaats reactie