Prijzenoorlog op komst

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Prijzenoorlog op komst

Bericht door memento »

Als consument kan ik geen bezwaar hebben tegen weer een prijzenoorlog :jongle
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Prijzenoorlog op komst

Bericht door Bonny »

Als producent wel...
The Groom's still waiting at the altar
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Prijzenoorlog op komst

Bericht door wim »

Niet voor elke consument zal het (op termijn) voordelig uitpakken. Prijzen van de dagelijkse boodschappen worden meegenomen in de inflatiecijfers. Daar wordt je doorgaans door je werkgever voor gecorrigeerd. Het totaalplaatje is dan nogal afhankelijk van welk deel van je salaris opgaat aan boodschappen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Prijzenoorlog op komst

Bericht door refo »

wim schreef:Niet voor elke consument zal het (op termijn) voordelig uitpakken. Prijzen van de dagelijkse boodschappen worden meegenomen in de inflatiecijfers. Daar wordt je doorgaans door je werkgever voor gecorrigeerd. Het totaalplaatje is dan nogal afhankelijk van welk deel van je salaris opgaat aan boodschappen.
?
Als de prijzen omlaag gaan en het loon niet omhoog, dan lijkt mij dat prima.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10446
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Prijzenoorlog op komst

Bericht door Zita »

het grote gevaar van prijzenoorlogen schijnt ook te zijn dat de supermarkten minder service kunnen verlenen. Daar heeft mijn supermarkt zich volledig tegen ingedekt: ze verlenen nu vast minimale service :bobo
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Prijzenoorlog op komst

Bericht door memento »

Zita schreef:het grote gevaar van prijzenoorlogen schijnt ook te zijn dat de supermarkten minder service kunnen verlenen. Daar heeft mijn supermarkt zich volledig tegen ingedekt: ze verlenen nu vast minimale service :bobo
Mja, ik betaal liever een tientje minder voor mn kar boodschappen, dan dat ik een hele hoop service aangeboden krijg. En volgens mij kan het prima samen: De Bas hier heeft zowel service (tenminste, de service waar ik van hou, dus mensen die je kunnen vertellen waar iets ligt als je t niet vinden kan, en altijd wel iets om te proeven), en lage prijzen.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Prijzenoorlog op komst

Bericht door wim »

refo schreef:
wim schreef:Niet voor elke consument zal het (op termijn) voordelig uitpakken. Prijzen van de dagelijkse boodschappen worden meegenomen in de inflatiecijfers. Daar wordt je doorgaans door je werkgever voor gecorrigeerd. Het totaalplaatje is dan nogal afhankelijk van welk deel van je salaris opgaat aan boodschappen.
?
Als de prijzen omlaag gaan en het loon niet omhoog, dan lijkt mij dat prima.
Dan wel. Maar lonen worden gecompenseerd voor inflatie. Bij normale werkgevers, tenminste.
Die inflatie kan lager uitpakken door de prijzenoorlogen en daarmee ook de compensatie. Geef je echter meer uit aan zaken die voor de inflatiebepaling minder zwaar meetellen, dan kan zo'n prijzenoorlog dus een negatieve impact hebben op je eigen koopkracht (op de langere termijn).
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Prijzenoorlog op komst

Bericht door Grace »

memento schreef:Als consument kan ik geen bezwaar hebben tegen weer een prijzenoorlog :jongle
Je kan ook direct naar de ALDI of Lidle gaan
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Prijzenoorlog op komst

Bericht door memento »

Grace schreef:
memento schreef:Als consument kan ik geen bezwaar hebben tegen weer een prijzenoorlog :jongle
Je kan ook direct naar de ALDI of Lidle gaan
Doe ik ook. De Lidl zit hier náást de Bas, dus meestal de Lidl voor een aantal boodschappen, en de Bas voor de rest (Lidl en Aldi hebben bepaalde dingen niet, en er zijn gewoon een aantal artikelen waarvan je beter een A-merk kan hebben)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Prijzenoorlog op komst

Bericht door refo »

wim schreef:
refo schreef:
wim schreef:Niet voor elke consument zal het (op termijn) voordelig uitpakken. Prijzen van de dagelijkse boodschappen worden meegenomen in de inflatiecijfers. Daar wordt je doorgaans door je werkgever voor gecorrigeerd. Het totaalplaatje is dan nogal afhankelijk van welk deel van je salaris opgaat aan boodschappen.
?
Als de prijzen omlaag gaan en het loon niet omhoog, dan lijkt mij dat prima.
Dan wel. Maar lonen worden gecompenseerd voor inflatie. Bij normale werkgevers, tenminste.
Die inflatie kan lager uitpakken door de prijzenoorlogen en daarmee ook de compensatie. Geef je echter meer uit aan zaken die voor de inflatiebepaling minder zwaar meetellen, dan kan zo'n prijzenoorlog dus een negatieve impact hebben op je eigen koopkracht (op de langere termijn).
Maar dat heeft niets met de prijzenoorlog te maken. Dat geldt onder alle omstandigheden.
Als jouw bestedingspatroon afwijkt van het standaardbestedingspatroon dat in de CPI wordt opgenomen heb je voor- of nadeel.
Eigenlijk heb je meestal nadeel. De prijzen stijgen, waardoor je netto meer nodig hebt. Daarvoor word je bruto gecompenseerd.

Dat is het bedrog van de inflatie. Door de stijgende lonen voel je je gelukkiger, terwijl je steeds armer wordt. Door om te buigen naar goedkoper eten houd je het vol.
Omdat prijzen steeds stijgen koop je eerder (te vroeg) je duurzame goederen. Welke aankoop inflatie weer wat aanwakkert.
Etc.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bart
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2008, 10:06

Re: Prijzenoorlog op komst

Bericht door Bart »

Ik juich een prijzenoorlog toe , daar ik al 8 jaar geen salarisverhogig meer gekregen heb en ook geen inflatie correctie !!

Tuurlijk ga ik naar de Aldi maar sommige dingen zijn gewoonweg niet te vr.... en dus toch maar naar AH

(maar ja dan moet je maar niet bij een Amerikaans bedrijf werken)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Prijzenoorlog op komst

Bericht door Gian »

Waarschijnlijk gaat alles goedkoper worden volgend jaar. Veel goedkoper.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Prijzenoorlog op komst

Bericht door Mister »

Gian schreef:Waarschijnlijk gaat alles goedkoper worden volgend jaar. Veel goedkoper.
Alles??
Oosterling
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 mar 2009, 23:15

Re: Prijzenoorlog op komst

Bericht door Oosterling »

-
Laatst gewijzigd door Oosterling op 24 feb 2010, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie