Schoonheid

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Schoonheid

Bericht door Luther »

refo schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:
Marnix schreef:Zit dat echt in zulke dingen? Mijn vriendin gebruikt wel af en toe make-up... draagt ook oorbellen, ringen etc. Maar ik denk dan niet: Dat is mijn vriendin niet... of "dat is minder mijn vriendin". Ze wordt er geen vreemde door, ze is dan gewoon dezelfde Joanne als dat ze zonder make-up is. Dus dit verbaast me nogal.
Ja, het zou in mijn geval afstand scheppen. Ze zou niet anders zijn, maar er zou wel een barrière tussen ons komen te liggen als ze opeens met oogschaduw, make-up op de wangen, nagellak, oorbellen, e.d. voor me zou staan. Dan zou ik denken: Wat ik misdaan? Voor wie doe je dit? Ik zou het moeilijk vinden om dan mezelf te blijven.
Je hecht dus ongelooflijk veel waarde aan al die toestanden, zoveel dat je het liever vermijdt. Opmerkelijk :tilt
Misschien gebruikt zijn vrouw dat spul zo deskundig, dat hij niet merkt dat het aangebracht is...

Want dat is uiteindelijk toch de bedoeling: accentueren van de natuurlijke schoonheid en een beetje camoufleren wat minder is. In de matigheid openbaart zich de meester(es). Ook en misschien wel zeker in dit geval.

Zoals Luther er over praat zie ik een emmer witkalk en een groot plamuurmes.
Ik kan jullie uit de droom helpen: Het is alles puur wat hier de klok slaat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Schoonheid

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef: Ik kan jullie uit de droom helpen: Het is alles puur wat hier de klok slaat.
Een scheermes heeft dus je aangezicht niet aangeraakt...

Je hebt dus baard en snor....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Schoonheid

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:
Luther schreef: Ik kan jullie uit de droom helpen: Het is alles puur wat hier de klok slaat.
Een scheermes heeft dus je aangezicht niet aangeraakt...

Je hebt dus baard en snor....
Die groeien voor geen meter...;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schoonheid

Bericht door -DIA- »

Schoonheid... ik lees het hier. Het gaf me te denken...

Maar anders als eerdere keren, toen ik dit topic voorbij ging...

Ik moet zomaar ineens denken aan Psalm 89 vers 18...

Zijn schoonheid is vergaan; zijn troon ligt neergestort;
De dagen zijner jeugd zijn door Uw hand verkort,
Met schaamt' is hij bedekt, elk kan hem straff'loos tergen?
Hoe lang, getrouwe God, zult Gij U steeds verbergen?
Zal dan Uw grimmigheid, die niemand af kan keren,
Gelijk een brandend vuur, 't verdrukte volk verteren?

Mijn bijdrage aan dit topic zal wel niet zo passen, maar ik wilde
het toch even zeggen. Want dit is wel het beeld van ons allen...

Maar er is nog meer. Deze Psalm begint namelijk met:

'k Zal eeuwig zingen van Gods goedertierenheen;
Uw waarheid t' allen tijd, vermelden door mijn reen.
Ik weet, hoe 't vast gebouw van Uwe gunstbewijzen
Naar Uw gemaakt bestek, in eeuwigheid zal rijzen;
Zo min de hemel ooit uit zijnen stand zal wijken,
Zo min zal Uwe trouw ooit wank'len of bezwijken.

Dan zal onze schoonheid vergaan, en de schoonheid van de Koning
verschijnen...
Dan is er een Adventsverwachten aan voorafgegaan...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Schoonheid

Bericht door Marnix »

Luther schreef:
Marnix schreef:Zit dat echt in zulke dingen? Mijn vriendin gebruikt wel af en toe make-up... draagt ook oorbellen, ringen etc. Maar ik denk dan niet: Dat is mijn vriendin niet... of "dat is minder mijn vriendin". Ze wordt er geen vreemde door, ze is dan gewoon dezelfde Joanne als dat ze zonder make-up is. Dus dit verbaast me nogal.
Ja, het zou in mijn geval afstand scheppen. Ze zou niet anders zijn, maar er zou wel een barrière tussen ons komen te liggen als ze opeens met oogschaduw, make-up op de wangen, nagellak, oorbellen, e.d. voor me zou staan. Dan zou ik denken: Wat ik misdaan? Voor wie doe je dit? Ik zou het moeilijk vinden om dan mezelf te blijven.
Oke. Het probleem zit hem dus niet in de make-up... maar bij jou. Dat verheldert de zaak een hoop.

Ik zie mijn vriendin met make-up maar ook zonder. En denk als ze wat make-up draagt (en het me opvalt) niet: Wat heb ik misdaan? Voor wie doe je dit? Maar misschien denk je het ook eerder omdat je haar zo niet kent. Ik zie nog steeds dezelfde persoon van wie ik hou. Of ze nou make-up aan heeft of niet, mooie kleren draagt of een veel te grote dikke trui van mij draagt met daaronder een trainingsbroek en roze sloffen. De persoon verandert niet.... ziet er alleen net iets anders uit. In jou ogen blijkbaar veel minder mooi.... dat is jouw perceptie.

Overigens lees ik bijv. in de Bijbel:

2 En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een bruid, die voor haar man versierd is.

Blijkbaar had men toen niet zoveel moeite met het je mooi maken voor de ander.

Maar goed.... smaken verschillen en je mag make-up niet mooi vinden. Dat is geen punt. Maar dat je door zulke uiterlijke zaken gelijk afstand ervaart, er een barriere zou ontstaan etc. lijkt me toch niet gezond. Misschien goed om eens na te denken of dat denkbeeld wel terecht is. Of dat je je visie op make-up iets aan zou moeten passen, ook al gebruikt je vrouw dat niet :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Schoonheid

Bericht door Luther »

Marnix schreef:
Luther schreef:
Marnix schreef:Zit dat echt in zulke dingen? Mijn vriendin gebruikt wel af en toe make-up... draagt ook oorbellen, ringen etc. Maar ik denk dan niet: Dat is mijn vriendin niet... of "dat is minder mijn vriendin". Ze wordt er geen vreemde door, ze is dan gewoon dezelfde Joanne als dat ze zonder make-up is. Dus dit verbaast me nogal.
Ja, het zou in mijn geval afstand scheppen. Ze zou niet anders zijn, maar er zou wel een barrière tussen ons komen te liggen als ze opeens met oogschaduw, make-up op de wangen, nagellak, oorbellen, e.d. voor me zou staan. Dan zou ik denken: Wat ik misdaan? Voor wie doe je dit? Ik zou het moeilijk vinden om dan mezelf te blijven.
Oke. Het probleem zit hem dus niet in de make-up... maar bij jou. Dat verheldert de zaak een hoop.

Ik zie mijn vriendin met make-up maar ook zonder. En denk als ze wat make-up draagt (en het me opvalt) niet: Wat heb ik misdaan? Voor wie doe je dit? Maar misschien denk je het ook eerder omdat je haar zo niet kent. Ik zie nog steeds dezelfde persoon van wie ik hou. Of ze nou make-up aan heeft of niet, mooie kleren draagt of een veel te grote dikke trui van mij draagt met daaronder een trainingsbroek en roze sloffen. De persoon verandert niet.... ziet er alleen net iets anders uit. In jou ogen blijkbaar veel minder mooi.... dat is jouw perceptie.

Overigens lees ik bijv. in de Bijbel:

2 En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een bruid, die voor haar man versierd is.

Blijkbaar had men toen niet zoveel moeite met het je mooi maken voor de ander.

Maar goed.... smaken verschillen en je mag make-up niet mooi vinden. Dat is geen punt. Maar dat je door zulke uiterlijke zaken gelijk afstand ervaart, er een barriere zou ontstaan etc. lijkt me toch niet gezond. Misschien goed om eens na te denken of dat denkbeeld wel terecht is. Of dat je je visie op make-up iets aan zou moeten passen, ook al gebruikt je vrouw dat niet :)
Volgens mij heb ik alleen maar aangegeven hoe ik er zelf in sta. En voor de rest is het bijzaak, dus mag iedereen dat zelf bepalen.
Nog even die bruid die voor haar man versierd is. Volgens mij zegt dat niets over make-up. Of, anders gezegd: Ik had destijds een bruid aan mijn zijde zonder make-up, zonder oorbellen en alleen een eenvoudige, sobere trouwjurk aan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Schoonheid

Bericht door Marnix »

Ik vraag me sterk af of het in de Bijbelse tijd ook zo ging ;)

Verder snap ik dat het je persoonlijke mening is en je probeert die niet op te dringen. Wat ik waardeer. Maar ik blijf er bij dat als een beetje make-up voor afstand zou zorgen, een barriere zou scheppen, dat niet helemaal gezond is... en je vragen als "wat heb ik misdaan?" etc. niet juist zijn. Je zoekt dan schuld bij jezelf terwijl dat helemaal niet de reden van het dragen van make-up zou zijn.... vandaar dat ik even die tekst aanhaalde, het wijst er op dat bruiden zich mooi maakten (dat is wat anders dan mooi zijn) voor hun man. En dat leidde blijkbaar niet tot een reactie in de zin van "wat heb je misdaan" of "waarom doe je dat nou, je weet toch dat ik je sowieso mooi vind".

Ik wil je niet de les lezen of mijn mening opdringen waar jij dat inderdaad ook niet doet, maar gewoon even over het waarom van je mening doorpraten. Ik hoop dan ook dat ik niet opdringerig over kom.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Schoonheid

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef: Volgens mij heb ik alleen maar aangegeven hoe ik er zelf in sta. En voor de rest is het bijzaak, dus mag iedereen dat zelf bepalen.
Nog even die bruid die voor haar man versierd is. Volgens mij zegt dat niets over make-up. Of, anders gezegd: Ik had destijds een bruid aan mijn zijde zonder make-up, zonder oorbellen en alleen een eenvoudige, sobere trouwjurk aan.
Maar je had jezelf wel opgemaakt....

ziende dat je zonder baard en snor verscheen....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Schoonheid

Bericht door Luther »

Marnix schreef:Ik vraag me sterk af of het in de Bijbelse tijd ook zo ging ;)

Verder snap ik dat het je persoonlijke mening is en je probeert die niet op te dringen. Wat ik waardeer. Maar ik blijf er bij dat als een beetje make-up voor afstand zou zorgen, een barriere zou scheppen, dat niet helemaal gezond is... en je vragen als "wat heb ik misdaan?" etc. niet juist zijn. Je zoekt dan schuld bij jezelf terwijl dat helemaal niet de reden van het dragen van make-up zou zijn.... vandaar dat ik even die tekst aanhaalde, het wijst er op dat bruiden zich mooi maakten (dat is wat anders dan mooi zijn) voor hun man. En dat leidde blijkbaar niet tot een reactie in de zin van "wat heb je misdaan" of "waarom doe je dat nou, je weet toch dat ik je sowieso mooi vind".

Ik wil je niet de les lezen of mijn mening opdringen waar jij dat inderdaad ook niet doet, maar gewoon even over het waarom van je mening doorpraten. Ik hoop dan ook dat ik niet opdringerig over kom.
Nee hoor, je bent helemaal niet opdringerig. :)
Maarre.. sja, wat zal ik zeggen: Het gaat er maar om wat je uitgangspunt is. Kennelijk zitten de meeste mannen zo in elkaar: Puur is prima, met (beetje) make-up/nagellak/ etc. is het mooier. En laat ik dat nu gewoon lelijker vinden... Tja, daar kan ik ook niet aan doen.
En die vragen van wat heb ik misdaan moet je niet al te letterlijk nemen. Ik bedoelde er mee te zeggen: Kom op zeg, da's toch niet nodig. Je hoeft je helemaal niet te versieren.
Ik heb ook weleens gedacht: Waarom moet dat eigenlijk, zo'n trouwjurk. Is Peperduur en je hebt 'm hooguit 20 uur aan... :bobo
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Schoonheid

Bericht door Lourens »

Luther schreef:
Marnix schreef:Ik vraag me sterk af of het in de Bijbelse tijd ook zo ging ;)

Verder snap ik dat het je persoonlijke mening is en je probeert die niet op te dringen. Wat ik waardeer. Maar ik blijf er bij dat als een beetje make-up voor afstand zou zorgen, een barriere zou scheppen, dat niet helemaal gezond is... en je vragen als "wat heb ik misdaan?" etc. niet juist zijn. Je zoekt dan schuld bij jezelf terwijl dat helemaal niet de reden van het dragen van make-up zou zijn.... vandaar dat ik even die tekst aanhaalde, het wijst er op dat bruiden zich mooi maakten (dat is wat anders dan mooi zijn) voor hun man. En dat leidde blijkbaar niet tot een reactie in de zin van "wat heb je misdaan" of "waarom doe je dat nou, je weet toch dat ik je sowieso mooi vind".

Ik wil je niet de les lezen of mijn mening opdringen waar jij dat inderdaad ook niet doet, maar gewoon even over het waarom van je mening doorpraten. Ik hoop dan ook dat ik niet opdringerig over kom.
Nee hoor, je bent helemaal niet opdringerig. :)
Maarre.. sja, wat zal ik zeggen: Het gaat er maar om wat je uitgangspunt is. Kennelijk zitten de meeste mannen zo in elkaar: Puur is prima, met (beetje) make-up/nagellak/ etc. is het mooier. En laat ik dat nu gewoon lelijker vinden... Tja, daar kan ik ook niet aan doen.
En die vragen van wat heb ik misdaan moet je niet al te letterlijk nemen. Ik bedoelde er mee te zeggen: Kom op zeg, da's toch niet nodig. Je hoeft je helemaal niet te versieren.
Ik heb ook weleens gedacht: Waarom moet dat eigenlijk, zo'n trouwjurk. Is Peperduur en je hebt 'm hooguit 20 uur aan... :bobo
Je kan hem hergebruiken, Luther.

Bij ons is hij nog 5x gebruikt................ enigszins verknipt, maar als doopjurk.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Schoonheid

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef: Ik heb ook weleens gedacht: Waarom moet dat eigenlijk, zo'n trouwjurk. Is Peperduur en je hebt 'm hooguit 20 uur aan... :bobo
Ik heb ook weleens gedacht: Waarom moet dat eigenlijk, dat scheren... Is peperduur, op de lange duur, en duurt hooguit 24 uur....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Schoonheid

Bericht door Hendrikus »

Bert Mulder schreef:Ik heb ook weleens gedacht: Waarom moet dat eigenlijk, dat scheren... Is peperduur, op de lange duur, en duurt hooguit 24 uur....
Kost in elk geval veel vrije tijd...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Schoonheid

Bericht door Bert Mulder »

Hendrikus schreef:
Bert Mulder schreef:Ik heb ook weleens gedacht: Waarom moet dat eigenlijk, dat scheren... Is peperduur, op de lange duur, en duurt hooguit 24 uur....
Kost in elk geval veel vrije tijd...
dat ook nog...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11409
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Schoonheid

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
Bert Mulder schreef:Ik heb ook weleens gedacht: Waarom moet dat eigenlijk, dat scheren... Is peperduur, op de lange duur, en duurt hooguit 24 uur....
Kost in elk geval veel vrije tijd...
En scheermesjes, tegenwoordig met batterij en al compleet.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Schoonheid

Bericht door Marnix »

Luther schreef:
Marnix schreef:Ik vraag me sterk af of het in de Bijbelse tijd ook zo ging ;)

Verder snap ik dat het je persoonlijke mening is en je probeert die niet op te dringen. Wat ik waardeer. Maar ik blijf er bij dat als een beetje make-up voor afstand zou zorgen, een barriere zou scheppen, dat niet helemaal gezond is... en je vragen als "wat heb ik misdaan?" etc. niet juist zijn. Je zoekt dan schuld bij jezelf terwijl dat helemaal niet de reden van het dragen van make-up zou zijn.... vandaar dat ik even die tekst aanhaalde, het wijst er op dat bruiden zich mooi maakten (dat is wat anders dan mooi zijn) voor hun man. En dat leidde blijkbaar niet tot een reactie in de zin van "wat heb je misdaan" of "waarom doe je dat nou, je weet toch dat ik je sowieso mooi vind".

Ik wil je niet de les lezen of mijn mening opdringen waar jij dat inderdaad ook niet doet, maar gewoon even over het waarom van je mening doorpraten. Ik hoop dan ook dat ik niet opdringerig over kom.
Nee hoor, je bent helemaal niet opdringerig. :)
Maarre.. sja, wat zal ik zeggen: Het gaat er maar om wat je uitgangspunt is. Kennelijk zitten de meeste mannen zo in elkaar: Puur is prima, met (beetje) make-up/nagellak/ etc. is het mooier. En laat ik dat nu gewoon lelijker vinden... Tja, daar kan ik ook niet aan doen.

Klopt. Maar goed... het is wel wel duidelijk... ik snap alleen die barriere die zou ontstaan nog niet... De reactie, wat heb ik je misdaan? Je moet het zo zien:

Taart is lekker, maar toch doe je er soms dan nog een dotje slagroom bovenop ;)
En die vragen van wat heb ik misdaan moet je niet al te letterlijk nemen. Ik bedoelde er mee te zeggen: Kom op zeg, da's toch niet nodig. Je hoeft je helemaal niet te versieren.
Ik heb ook weleens gedacht: Waarom moet dat eigenlijk, zo'n trouwjurk. Is Peperduur en je hebt 'm hooguit 20 uur aan... :bobo
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie