Schoonheid

Gebruikersavatar
Moni
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:40
Locatie: Zuid Holland

Re: Schoonheid

Bericht door Moni »

RacecaR schreef:Een vrouw is mooi door een vriendelijk gezicht. Dat geldt voor alle leeftijden en natuurlijk ook voor mannen. Ik kan werkelijk geen schoonheid in een perfect en knap gezicht zien als er van die hautain kijkende ogen in zitten.
Kijk, zo is het! De ogen zeggen wat er van binnen leeft en hoe de persoon is, dat is veel belangrijker dan de buitenkant. De buitenkant valt weg als je mensen goed leert kennen. (als je daar tenminste de tijd voor neemt)
Echte schoonheid zit van binnen. Geldt trouwens niet alleen voor vrouwen vind ik :?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Schoonheid

Bericht door JolandaOudshoorn »

RacecaR schreef:Een vrouw is mooi door een vriendelijk gezicht. Dat geldt voor alle leeftijden en natuurlijk ook voor mannen. Ik kan werkelijk geen schoonheid in een perfect en knap gezicht zien als er van die hautain kijkende ogen in zitten.
Dan ga ik toch vaker proberen om hautain te kijken. Of in ieder geval nog beter me best doen.
Het klinkt wel allemaal heel correct dat schoonheid van binnen zit enzo. De praktijk werkt anders, althans bij de meeste mannen. En dan denken ze ook nog dat ze je vleien als ze daar uitgebreide opmerkingen over maken, die je dan glimlachend moet aanhoren :deg
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Schoonheid

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:Ik vind mooie vrouwen doorgaans lelijk!
En lelijke vrouwen doorgaans mooi?
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Schoonheid

Bericht door albion »

In mijn jeugd jaren waren er twee broers. De een leek op zijn vader, niet knap (verre van dat) maar je kon er heel erg mee lachen. De andere leek op zijn moeder en was erg knap maar heel saai. (Probeerde zijn broers grapjes na te doen, maar dat gaat gewoonweg niet als het niet in je zit). Degene die de hele boel bezig hield had een hele ris vrienden en vriendinnen, en de andere liep maar in het kielzog mee.
Ik wil maar zeggen. Een knap omhulsel met een lege inhoud is heel wat minder onderhoudend dan een lelijke omhulsel met inhoud... :nananere
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Schoonheid

Bericht door Gijs83 »

Luther schreef:Ik vind mooie vrouwen doorgaans lelijk!
De zin kan volgens mij niet. Je hebt over mooie vrouwen, die kunnen toch niet lelijk zijn(in jouw ogen)? ::salut
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Schoonheid

Bericht door Ander »

albion schreef:In mijn jeugd jaren waren er twee broers. De een leek op zijn vader, niet knap (verre van dat) maar je kon er heel erg mee lachen. De andere leek op zijn moeder en was erg knap maar heel saai. (Probeerde zijn broers grapjes na te doen, maar dat gaat gewoonweg niet als het niet in je zit). Degene die de hele boel bezig hield had een hele ris vrienden en vriendinnen, en de andere liep maar in het kielzog mee.
Ik wil maar zeggen. Een knap omhulsel met een lege inhoud is heel wat minder onderhoudend dan een lelijke omhulsel met inhoud... :nananere
en die ene is je man geworden?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Schoonheid

Bericht door Luther »

Gijs83 schreef:
Luther schreef:Ik vind mooie vrouwen doorgaans lelijk!
De zin kan volgens mij niet. Je hebt over mooie vrouwen, die kunnen toch niet lelijk zijn(in jouw ogen)? ::salut
Nee vrouwen die volgens de communis opinio onder de 'schonen' vallen, zijn voor mij vaak de ongenaakbare mode- en parfumpoppen, waar ik echt een afkeer van heb
Ik zie er ook het mooie niet van.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Schoonheid

Bericht door Gijs83 »

Luther schreef:
Gijs83 schreef:
Luther schreef:Ik vind mooie vrouwen doorgaans lelijk!
De zin kan volgens mij niet. Je hebt over mooie vrouwen, die kunnen toch niet lelijk zijn(in jouw ogen)? ::salut
Nee vrouwen die volgens de communis opinio onder de 'schonen' vallen, zijn voor mij vaak de ongenaakbare mode- en parfumpoppen, waar ik echt een afkeer van heb
Ik zie er ook het mooie niet van.
Parfum kan wel lekker zijn, maar hoeft van mij niet persé. Dat opgemaakte of harenververij hoeft van mij niet. Ik ga voor natuurlijke(en innerlijke) schoonheid, dat waardeer ik het meeste!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Schoonheid

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:
Jongere schreef:Dit is nou schoonheid, kostelijk voor God:
Desgelijks gij vrouwen, zijt uw eigenen mannen onderdanig; opdat ook, zo enigen den Woorde ongehoorzaam zijn, zij door den wandel der vrouwen zonder Woord mogen gewonnen worden;
Als zij zullen ingezien hebben uw kuisen wandel in vreze.
Welker versiersel zij, niet hetgeen uiterlijk is, bestaande in het vlechten des haars, en omhangen van goud, of van klederen aan te trekken;
Maar de verborgen mens des harten, in het onverderfelijk versiersel van een zachtmoedigen en stillen geest, die kostelijk is voor God.
Want alzo versierden zichzelven eertijds ook de heilige vrouwen, die op God hoopten, en waren haar eigen mannen onderdanig;
Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat een vrouw zich nu nog "mooi" durft te voelen. Wie kan hier nu aan voldoen?? ik niet in ieder geval
Gijs83 schreef:
Luther schreef:
Gijs83 schreef:
Luther schreef:Ik vind mooie vrouwen doorgaans lelijk!
De zin kan volgens mij niet. Je hebt over mooie vrouwen, die kunnen toch niet lelijk zijn(in jouw ogen)? ::salut
Nee vrouwen die volgens de communis opinio onder de 'schonen' vallen, zijn voor mij vaak de ongenaakbare mode- en parfumpoppen, waar ik echt een afkeer van heb
Ik zie er ook het mooie niet van.
Parfum kan wel lekker zijn, maar hoeft van mij niet persé. Dat opgemaakte of harenververij hoeft van mij niet. Ik ga voor natuurlijke(en innerlijke) schoonheid, dat waardeer ik het meeste!
Nou, je hebt opmaken en opmaken..... Wat subtiele dingen.... of je volsmeren met rotzooi. Maakt nogal wat uit... zwaar opgemaakt vind ik nooit mooi... maar wat subtiel make-up-gebruik is doorgaans niet lelijk en soms best mooi. Zo heb ik eens een of ander goedje van Joanne onder mijn ogen gehad waardoor mijn wallen gecamoufleerd werden. Ik heb gewoon hele dunne huid onder mijn ogen en dat ziet er soms heel donker uit.... en niet mooi. Het was wel een verschil... niet dat ik dat nu opsmeer ofzo, maar het gaat er even om dat een beetje subtiel make-up gebruiken wel een verbetering kan zijn... net als wat in je haar smeren... als ik dat niet doe zie ik er ook niet uit :D

En natuurlijk is innerlijke schoonheid belangrijk, en verstand.... zoals in Spreuken staat: Een mooie vrouw zonder verstand, is als een gouden ring door de neus van een varken. Maar aan de andere kant heeft de Bijbel ook wel degelijk aandacht voor uiterlijke schoonheid. We moeten niet doen alsof we ons daar niet door mogen laten leiden. God ziet het hart aan.... maar Hij heeft ons gemaakt als mensen die ook gewoon visueel zijn ingesteld... en daar is niets mis mee. Ga eens in Hooglied kijken hoe vaak de geliefden het over elkaars karakter hebben en hoe vaak ze het over uiterlijk hebben. Met ook naar het uiterlijk kijken is niets mis.... Maar het moet niet het enige zijn. Alleen maar uiterlijke schoonheid is niets waard maar als het gepaard gaat met verstand, wijsheid..... is het een geschenk van God.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Schoonheid

Bericht door JolandaOudshoorn »

Toch denk ik dat het thema schoonheid veel problemen heeft. Wij kunnen hier wel allemaal braaf zeggen dat we mooie vrouwen leijk vinden en dat schoonheid van binnen zit, het lost het probleem niet op. Het draait uiteindelijk om hetzelfde en dat is je gewaardeerd voelen als persoon. De een legt dan meer nadruk op een mooie binnenkant, de volgende op een mooie buitenkant, maar je oordeelt iemand wel in een bepaald hokje.
Het benadrukken van de uiterlijke schoonheid daar zit veel gevaren aan. Maar gezien het voorbeeld dat albion geeft, dan kan ik mij goed voorstellen dat de "knappe" broer zich niet gelukkig heeft gevoeld. Het lijkt zo wel alsof iemand het kwalijk wordt genomen dat hij mooi is. Mooie vrouwen zijn lelijk omdat ze hautain kijken. Nou, ik kan geod begrijpen dat ze hautain en afstandelijk zijn. Dat ben ik zelf ook, zeker als ik weet als je in een bepaald gezelschap komt. Weet je wel hoe vernederend het is om bestempeld te worden als "lekker ding"? Dan zou je ook wel willen dat mensen dus verder kijken dan dat leuke gezichtje. Vind je het gek dat zulke meisjes en vrouwen afstand houden? Zo komen in ieder geval die mannen niet in hun buurt, die het maar al te leuk vinden om een knap vrouwtje naast zich te hebben. Je voelt je dan zo goedkoop! Ik denk dat dit een groter en dieper probleem is dan wat er nu over wordt gezegd en gedacht. Soms denk je wel eens: had ik maar een groot litteken op mijn gezicht, dan zouden mensen (en vooral mannen) mij tenmiste meer waarderen om wie ik eigenlijk ben. En kunnen zogenaamde knappe mensen heel jaloers zijn op iemand die niet knap zijn. Om maar te zwijgen over de houding van sommige vrouwen die jaloers zijn op je uiterlijk en je zien als bedreiging, om je vervolgens buiten te sluiten.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Schoonheid

Bericht door refo »

Luther schreef:
Gijs83 schreef:
Luther schreef:Ik vind mooie vrouwen doorgaans lelijk!
De zin kan volgens mij niet. Je hebt over mooie vrouwen, die kunnen toch niet lelijk zijn(in jouw ogen)? ::salut
Nee vrouwen die volgens de communis opinio onder de 'schonen' vallen, zijn voor mij vaak de ongenaakbare mode- en parfumpoppen, waar ik echt een afkeer van heb
Ik zie er ook het mooie niet van.
Lekker christelijk.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Schoonheid

Bericht door Luther »

refo schreef:
Luther schreef:
Gijs83 schreef:
Luther schreef:Ik vind mooie vrouwen doorgaans lelijk!
De zin kan volgens mij niet. Je hebt over mooie vrouwen, die kunnen toch niet lelijk zijn(in jouw ogen)? ::salut
Nee vrouwen die volgens de communis opinio onder de 'schonen' vallen, zijn voor mij vaak de ongenaakbare mode- en parfumpoppen, waar ik echt een afkeer van heb
Ik zie er ook het mooie niet van.
Lekker christelijk.
Leg uit, wat is er onchristelijk aan?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Oosterling
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 mar 2009, 23:15

Re: Schoonheid

Bericht door Oosterling »

-
Laatst gewijzigd door Oosterling op 24 feb 2010, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Schoonheid

Bericht door JolandaOudshoorn »

Oosterling schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Toch denk ik dat het thema schoonheid veel problemen heeft. Wij kunnen hier wel allemaal braaf zeggen dat we mooie vrouwen leijk vinden en dat schoonheid van binnen zit, het lost het probleem niet op. Het draait uiteindelijk om hetzelfde en dat is je gewaardeerd voelen als persoon. De een legt dan meer nadruk op een mooie binnenkant, de volgende op een mooie buitenkant, maar je oordeelt iemand wel in een bepaald hokje.
Het benadrukken van de uiterlijke schoonheid daar zit veel gevaren aan. Maar gezien het voorbeeld dat albion geeft, dan kan ik mij goed voorstellen dat de "knappe" broer zich niet gelukkig heeft gevoeld. Het lijkt zo wel alsof iemand het kwalijk wordt genomen dat hij mooi is. Mooie vrouwen zijn lelijk omdat ze hautain kijken. Nou, ik kan geod begrijpen dat ze hautain en afstandelijk zijn. Dat ben ik zelf ook, zeker als ik weet als je in een bepaald gezelschap komt. Weet je wel hoe vernederend het is om bestempeld te worden als "lekker ding"? Dan zou je ook wel willen dat mensen dus verder kijken dan dat leuke gezichtje. Vind je het gek dat zulke meisjes en vrouwen afstand houden? Zo komen in ieder geval die mannen niet in hun buurt, die het maar al te leuk vinden om een knap vrouwtje naast zich te hebben. Je voelt je dan zo goedkoop! Ik denk dat dit een groter en dieper probleem is dan wat er nu over wordt gezegd en gedacht. Soms denk je wel eens: had ik maar een groot litteken op mijn gezicht, dan zouden mensen (en vooral mannen) mij tenmiste meer waarderen om wie ik eigenlijk ben. En kunnen zogenaamde knappe mensen heel jaloers zijn op iemand die niet knap zijn. Om maar te zwijgen over de houding van sommige vrouwen die jaloers zijn op je uiterlijk en je zien als bedreiging, om je vervolgens buiten te sluiten.
Het je gewaardeerd voelen als persoon hangt volgens mij in grote mate af van hoe je jezelf ziet en in welke mate je jezelf accepteert. Als je jezelf een beetje kent maakt het toch niet zoveel uit in welk hokje ze je oordelen?

Schoonheid heeft simpelweg voordelen. Een mooie buitenkant opent soms deuren die voor anderen gesloten blijven. Des te verrassender is het als er dan ook nog inhoud blijkt te zijn. En je schoonheid mag je ook best delen. Het kost weinig moeite om open en vriendelijk over te komen, vaak heb je geen idee hoeveel een glimlach tegen een onbekende kan betekenen.

En ja, er zijn ook nadelen. Als iemand je maar blijft aanstaren zonder iets te zeggen kan dat op een gegeven ogenblik best wel onbehaaglijk worden. En het wordt pijnlijk als vrouwen, wat me regelmatig in Azië is overkomen, in je neus knijpen en er aan trekken. Of je in de volle bus in je billen knijpen. Ja, ook vrouwen doen dat. Maar vernederend? Nee, ik moet er meestal om lachen. Wat dan wel weer als vernederend ervaren kan worden.

Aan het benadrukken van alleen de uiterlijke schoonheid kan gevaar zitten, maar zoals Marnix al meldde;
Marnix schreef:als het gepaard gaat met verstand, wijsheid..... is het een geschenk van God.
Ik heb geleerd mijzelf te waarderen (nou ja, de ene keer lukt het me beter dan de andere keer) maar het gaat mij vooralom hoe anderen daarmee om gaan. Mensen zijn toch niet een soort object, waarover je een oordeel uitspreekt! Vandaar dat ik de opmerking van refo kan begrijpen richting Luther. Zo degradeer je vrouwen tot een object. Niet echt christelijk dus.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Schoonheid

Bericht door Marnix »

Dat moet je inderdaad niet doen want dan koppel je schoonheid los van de rest van iemands persoonlijkheid. En dat is niet de bedoeling. Dan is schoonheid ook zonder waarde, zoals ik al aangaf. Maar als je het niet loskoppelt heeft het wel waarde en is het een geschenk van God. En mogen we daar ook best naar kijken, als het maar op een juiste manier is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie