Halloween en Goedheiligman etc.

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:Welk liedje?
Liedje wat ze zingen bij Sint-Maarten
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Desiree »

.
Laatst gewijzigd door Desiree op 04 okt 2018, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door merel »

Geytenbeekje schreef:
merel schreef:Welk liedje?
Liedje wat ze zingen bij Sint-Maarten
Sint maarten vind ik prima, maar dat doen ze niet bij ons in de buurt. Halloween wordt steeds belangrijker
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef:Van oorsprong heidense feesten die totaal ingeburgerd schijnen te zijn...

Wordt er onder de Refoforummers nog aan Sinterklaas gedaan? Of wat doe je als er een paar van die kleine schatjes op de stoep staan met die dan haloween blijken te vieren...

Kerstmannen, Paashazen, geef hier je mening.

-DIA-
Goddeloze commerciële rottroep.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Herman »

Ik laat me het chocola en suikergoed anders goed smaken.

Tijd voor een likkebaard smiley.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Mara »

merel schreef:Onze kinderen zijn de enige in de buurt die niet mee mogen doen en balen als een stekker. Het vooruitzicht om heel veel snoep op te halen lokt enorm.
Dan zou ik zeggen, kom op jongens, we gaan ff naar jamin en jullie mogen allemaal een zak snoep scheppen. Hebben we die rare halloween niet voor nodig.
Toen onze kinderen klein waren, speelde dit helemaal niet. Gelukkig. Je zag het per jaar nogal explosief toenemen. In de supermarkt kwamen die uitgeholde pompoenen te liggen, bij de Action ligt allemaal troep, een mevrouw die voor me stond bij de kassa had een enorme zwarte hoed gekocht. (ik zie me al zitten in de kerk :fear)
en wat griezelige items. Bij elkaar toch zo'n 12 euro.
Zonde van je geld, dacht ik toen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Isala »

Van Ewijk schreef:
-DIA- schreef:Van oorsprong heidense feesten die totaal ingeburgerd schijnen te zijn...

Wordt er onder de Refoforummers nog aan Sinterklaas gedaan? Of wat doe je als er een paar van die kleine schatjes op de stoep staan met die dan haloween blijken te vieren...

Kerstmannen, Paashazen, geef hier je mening.

-DIA-
Goddeloze commerciële rottroep.
Volkomen mee eens.
Ik kan er niet over uit dat mensen hier op het forum zijn die het afdoen als 'gekkigheid'.
Elk jaar waarschuwen ex-heksen en ex-satanisten weer dat haloween echt zo onschuldig niet is, en dat het gevaarlijk is om je daar mee in te laten.
Ik vind ook dat de attributen die in de winkels verkocht worden steeds grimmiger vormen aannemen.
Net als de 'feestjes'.
Hora est!
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Bertiel »

Halloween, kerstman en paashazen vind ik wel wat anders dan sinterklaas.
Was trouwens wel verbaasd dat ds. Doornenbal met pasen eieren verstopte in de pastorietuin.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:Onze kinderen zijn de enige in de buurt die niet mee mogen doen en balen als een stekker. Het vooruitzicht om heel veel snoep op te halen lokt enorm.
Dan zou ik zeggen, kom op jongens, we gaan ff naar jamin en jullie mogen allemaal een zak snoep scheppen. Hebben we die rare halloween niet voor nodig.
Toen onze kinderen klein waren, speelde dit helemaal niet. Gelukkig. Je zag het per jaar nogal explosief toenemen. In de supermarkt kwamen die uitgeholde pompoenen te liggen, bij de Action ligt allemaal troep, een mevrouw die voor me stond bij de kassa had een enorme zwarte hoed gekocht. (ik zie me al zitten in de kerk :fear)
en wat griezelige items. Bij elkaar toch zo'n 12 euro.
Zonde van je geld, dacht ik toen.
Afgelopen jaar hebben wij dat ook gedaan, maar dat was, volgens de kinderen, toch minder leuk dan in het donker de huizen langs en overal wat ophalen.

Sinterklaas vieren wij volop en chocoladepaashazen zijn erg lekker :huhu
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Wandelende »

Isala schreef: Ik kan er niet over uit dat mensen hier op het forum zijn die het afdoen als 'gekkigheid'.
Wat is er mis met het door mij gebruikte woord "gekkigheid" in deze context? En waarom kan je daar niet over uit?
(ps. Ik ben namelijk de enige die dit woord heeft gebruikt.)
(~)
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Van Ewijk »

Marco schreef:Nog zo'n van oorsprong heidens feest: Kerstfeest. Zijn er refoforummers die dat vieren?
Kertmis vind ik in huiselijke kring nog wel aangenaam.
Het heeft weliswaar geen directe bijbelse basis maar heeft wel een duidelijk christelijke signatuur, namelijk de geboorte van onze Heere Jezus Christus.
Althans, binnenhuis dan. maatschappelijk gezien is het gewoon een commercieel eetfeest geworden met de nodige goddeloze poeha er omheen zonder ook maar één enkele verwijzing naar de Heere, behalve als je de passion meerekent dan...

Ik ben geen zwartkijker en feestdagen hoeven bij mij niet allemaal van bijbelse oorsprong te zijn (zie daar Bevrijdingsdag bijvoorbeeld)
maar wat oorspronkelijk Christelijk van inhoud was is nu daarvan berooft en vervangen door marketing en materialisme.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Isala »

Wandelende schreef:
Isala schreef: Ik kan er niet over uit dat mensen hier op het forum zijn die het afdoen als 'gekkigheid'.
Wat is er mis met het door mij gebruikte woord "gekkigheid" in deze context? En waarom kan je daar niet over uit?
(ps. Ik ben namelijk de enige die dit woord heeft gebruikt.)
Vooropgesteld: Ik vind zowiezo halloween geen gekkigheid, gezien de duistere achtergrond van dit 'feest', alles rondom de dood en zielen van mensen.
Dus gewonde kinderen ergens neerleggen als decoratieartikel voor halloween, vind ik dan ook verder gaan dan 'gekkigheid'.
Het is dit jaar nog een gewond kind, maar volgend jaar wellicht een 'dood' kind, gezien dat de uitingsvormen elk jaar heftiger worden.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22110/halloween/
Hora est!
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Wandelende »

Isala schreef:
Wandelende schreef:
Isala schreef: Ik kan er niet over uit dat mensen hier op het forum zijn die het afdoen als 'gekkigheid'.
Wat is er mis met het door mij gebruikte woord "gekkigheid" in deze context? En waarom kan je daar niet over uit?
(ps. Ik ben namelijk de enige die dit woord heeft gebruikt.)
Vooropgesteld: Ik vind zowiezo halloween geen gekkigheid, gezien de duistere achtergrond van dit 'feest', alles rondom de dood en zielen van mensen.
Dus gewonde kinderen ergens neerleggen als decoratieartikel voor halloween, vind ik dan ook verder gaan dan 'gekkigheid'.
Het is dit jaar nog een gewond kind, maar volgend jaar wellicht een 'dood' kind, gezien dat de uitingsvormen elk jaar heftiger worden.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22110/halloween/
Prima. Ik sta daar niet anders in. Gekkigheid betekent namelijk iets als zotheid, idioterie, dwaasheid.
Dus wat mij betreft hoef jij je echt niet te verbazen over dergelijke benamingen. ;)
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Mara »

Vanmorgen reed ik door een lommerrijke laan en zag opeens een wit spook aan een boom hangen.
Ik denk niet dat het zin heeft om de groenvoorziening te bellen.
Als ik in die laan zou wonen, zou ik het spook direkt uit de boom getrokken hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:Vanmorgen reed ik door een lommerrijke laan en zag opeens een wit spook aan een boom hangen.
Ik denk niet dat het zin heeft om de groenvoorziening te bellen.
Als ik in die laan zou wonen, zou ik het spook direkt uit de boom getrokken hebben.
Zijn er ook zwarte spoken? :D
Plaats reactie