hoe pro life is prolife?

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: hoe pro life is prolife?

Bericht door Herman »

+ € 15 bij pro life
VGZ nog geen bericht.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: hoe pro life is prolife?

Bericht door MGG »

Wim Anker schreef: Nee, dat bedoel ik niet. Het is m.i. niet verboden een stichting op te richten die een polis verstrekt. Met christelijke inhoud en vastgestelde premie. Het is ook niet verboden gemoedsbezwaarde te worden EN bij zo'n stichting een polis te nemen.
Dat gaat niet volgens mij niet, omdat ik niet gemoedsbezwaard ben maar alleen morele bezwaren heb tegen een deel van de zorgverzekering. (Ik moet het nog wat beter uitzoeken, voordat ik een zorgverzekering voor 2023 afsluit.)
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: hoe pro life is prolife?

Bericht door Bijnaam »

MGG schreef:Dat gaat niet volgens mij niet, omdat ik niet gemoedsbezwaard ben maar alleen morele bezwaren heb tegen een deel van de zorgverzekering. (Ik moet het nog wat beter uitzoeken, voordat ik een zorgverzekering voor 2023 afsluit.)
Welke morele bezwaren heb je tegen een deel van de zorgverzekering?
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: hoe pro life is prolife?

Bericht door Bijnaam »

Herman schreef:+ € 15 bij pro life
VGZ nog geen bericht.
Hier €15,93 p/m stijging (basis + AV) op één polis. De rest is nog niet bekend.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: hoe pro life is prolife?

Bericht door MGG »

Bijnaam schreef:
MGG schreef:Dat gaat niet volgens mij niet, omdat ik niet gemoedsbezwaard ben maar alleen morele bezwaren heb tegen een deel van de zorgverzekering. (Ik moet het nog wat beter uitzoeken, voordat ik een zorgverzekering voor 2023 afsluit.)
Welke morele bezwaren heb je tegen een deel van de zorgverzekering?
De vergoeden van abortus en euthanasie. (Ik zie dit los van het feit dat overheid ook ethisch onverantwoorde uitgaven doet, waar ik helaas ook aan moet meebetalen.)
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: hoe pro life is prolife?

Bericht door Bijnaam »

MGG schreef:
Bijnaam schreef:
MGG schreef:Dat gaat niet volgens mij niet, omdat ik niet gemoedsbezwaard ben maar alleen morele bezwaren heb tegen een deel van de zorgverzekering. (Ik moet het nog wat beter uitzoeken, voordat ik een zorgverzekering voor 2023 afsluit.)
Welke morele bezwaren heb je tegen een deel van de zorgverzekering?
De vergoeden van abortus en euthanasie. (Ik zie dit los van het feit dat overheid ook ethisch onverantwoorde uitgaven doet, waar ik helaas ook aan moet meebetalen.)
Toch betaal je daar altijd al aan mee, ook bij ProLife (en dat is niet bij sinds de laatste wijziging). Wil je dat niet, dan rest toch maar één keuze: gemoedsbezwaard?
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: hoe pro life is prolife?

Bericht door Wim Anker »

@MGG heeft wel een punt, een gemoedsbezwaarde is principieel tegen verzekeren en dat is @MGG niet. Hij is tegen bepaalde behandelingen die ook vergoed worden. Dan zou gemoedsbezwaard zijn oneigelijk worden gebruikt. Vraag me wel af hoe de wet precies.een gemoedsbezwaarde formuleert.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: hoe pro life is prolife?

Bericht door MGG »

Bijnaam schreef:
MGG schreef:
Bijnaam schreef:
MGG schreef:Dat gaat niet volgens mij niet, omdat ik niet gemoedsbezwaard ben maar alleen morele bezwaren heb tegen een deel van de zorgverzekering. (Ik moet het nog wat beter uitzoeken, voordat ik een zorgverzekering voor 2023 afsluit.)
Welke morele bezwaren heb je tegen een deel van de zorgverzekering?
De vergoeden van abortus en euthanasie. (Ik zie dit los van het feit dat overheid ook ethisch onverantwoorde uitgaven doet, waar ik helaas ook aan moet meebetalen.)
Toch betaal je daar altijd al aan mee, ook bij ProLife (en dat is niet bij sinds de laatste wijziging). Wil je dat niet, dan rest toch maar één keuze: gemoedsbezwaard?
Ik ben niet gemoedsbezwaard, dus het is geen keuze. Overigens voel ik mij ook niet goed voorgelicht door 'ProLife', maar het is mogelijk te makkelijk om de schuld bij een ander te leggen. Misschien moet ik stellen: 'ik heb het zelf nooit uitgezocht en ben blindgevaren op de mooie woorden en de naam Prolife.'
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: hoe pro life is prolife?

Bericht door Bijnaam »

MGG schreef:Ik ben niet gemoedsbezwaard, dus het is geen keuze. Overigens voel ik mij ook niet goed voorgelicht door 'ProLife', maar het is mogelijk te makkelijk om de schuld bij een ander te leggen. Misschien moet ik stellen: 'ik heb het zelf nooit uitgezocht en ben blindgevaren op de mooie woorden en de naam Prolife.'
Het lastige is dan dat jij - en ik herken dat voor mijzelf - in verzekeringsland eigenlijk geen reële uitweg hebt voor morele bezwaren. De zwart-wit-reactie van Wim Anker kan ik daarom wel volgen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: hoe pro life is prolife?

Bericht door Ambtenaar »

Bijnaam schreef:Het lastige is dan dat jij - en ik herken dat voor mijzelf - in verzekeringsland eigenlijk geen reële uitweg hebt voor morele bezwaren. De zwart-wit-reactie van Wim Anker kan ik daarom wel volgen.
Wat is het morele bezwaar dan?
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: hoe pro life is prolife?

Bericht door Bijnaam »

Ambtenaar schreef:
Bijnaam schreef:Het lastige is dan dat jij - en ik herken dat voor mijzelf - in verzekeringsland eigenlijk geen reële uitweg hebt voor morele bezwaren. De zwart-wit-reactie van Wim Anker kan ik daarom wel volgen.
Wat is het morele bezwaar dan?
Die vraag is al beantwoord. ;)
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: hoe pro life is prolife?

Bericht door Bijnaam »

Herman schreef:+ € 15 bij pro life
VGZ nog geen bericht.
De premie van de andere polis is binnen: + €16. Ik bekeek in vergelijking de premie van de basisverzekering in 2015 en zie een stijging van 43,4% in 8 jaar tijd. Zorgelijk.
Online
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: hoe pro life is prolife?

Bericht door DDD »

Er blijven steeds meer mensen in leven. Dat kost natuurlijk geld. Hoe beter de resultaten van de gezondheidszorg, hoe duurder.

Daarnaast zijn er commerciële aanbieders voor medicijnen. Die maken bizarre winsten over de rug van de samenleving.

Maar al met al vind ik gezien de enorme inflatie en de steeds hogere levensverwachting de kosten niet spectaculair stijgen. Als je 80 jaar wordt, is dat duurder dan 70 jaar.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: hoe pro life is prolife?

Bericht door Mister »

MGG schreef: 11 nov 2022, 21:21 https://www.rd.nl/artikel/998243-care4l ... ief-bieden

De polis is mooi, maar helaas is de drijfveer marktwerking ipv principes. Overigens waardeer ik het wel dat iemand in de behoefte wil voorzien. Ik ga binnenkort mijn 'prolife' (al slaat die naam nergens meer op) maar opzeggen.

'Zelf zegt hij geen grote bezwaren te hebben tegen abortus of euthanasie, maar hij heeft respect voor mensen die een andere overtuiging aanhangen en wil ook in hun behoefte voorzien.'

Zie hieronder een reactie van 'pro life'.

'Pro Life-directeur Jos Leijenhorst is verrast door de komst van concurrent Care4Life.' Helaas voor hem heeft hij zelf concurrentie gecreëerd.

https://www.rd.nl/artikel/998242-pro-li ... -waarmaken
Ze gaan de naam dan nu ook veranderen in ”De christelijke zorgverzekeraar”
Zie: https://www.rd.nl/artikel/1015344-pro-l ... -van-visie
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: hoe pro life is prolife?

Bericht door Mannetje »

De enige reden blijft dan nog over dat je min of meer gegarandeerd toegang heb tot christelijke zorgverleners. Maar juist de naam ProLife was nog een statement, als was de inhoud dan al uitgehold.

Volgend jaar maar eens goed kijken welke zorgverzekeraars ook de meeste christelijke hulpverleners vergoeden en dan maar weer afwegen wat we gaan doen.
-
Plaats reactie