Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door -DIA- »

Nu ik hier zit en me voorbereidt op het inwendig onderzoek in het ziekenhuis DV morgen lees ik weer verschillende artikelen uit oudere en nieuwere kerkbladen.
Soms kan, als we deze tijd bezien, wel eens de verschrikkelijke gedachte postvatten, als we niet alert zijn, dat onze ouders, onze oude voorgangers haast extremisten waren. Was dat zo? Of hadden wij juist een beschermde veilige jeugd, toen nog niet alles kon en mocht.
Ik citeer hieronder een stukje uit DE SAAMBINDER van 29 NOVEMBER 1979. Hierin wordt weer teruggegrepen op wat eerder, 27 NOVEMBER 1958 werd geschreven. Dat was de tijd toen ik voor het eerst de Lagere School te H. bezocht. Kunnen we ons nog voorstellen hoe mijn vader toen nog zo waarschuwde tegen Sinterklaas? Ik denk soms dat, als we de nog niet eens zo oude jaargangen nalezen, dat we in deze tijd haast zouden zeggen: Het waren extremisten. Waren ze dat? Ik geloof er niets van, maar ik kan me voorstellen hoe een jongere generatie nu denkt.


Citaat De Saambinder november 1979:
Hoe moeten wij ons opstellen tegenover de Sint Nicolaasviering?

Eerstens. Wie is (was) Sint Nicolaas? Het is inderdaad een historische figuur. Hij werd geboren in Patara, een stad in Lycië, in Klein- Azië, zo tussen 250 tot 300 na Christus, Zijn geboortedatum en jaar is niet bekend. Wel dat hij stierf op 6 dec. 342. Hij was de enige zoon van een welgesteld ouderpaar. Hij werd gevormd tot de geestelijke stand en volbracht de priesterstudie. Hij werd later bisschop van Myra.

Omtrent deze man zijn vele legenden over zijn verrichte wonderen in omloop. Zo was hij zeer gezien in scheepvaartkringen en is hij beschermheilige van schippers en zeelieden geworden. Hij deed veel goede werken en was een voortreffelijk spreker. Hij drukte o.a. zijn stempel op de kerkvergadering van Nicea in 325. Rondom deze rooms-katholieke figuur is eerst het kinderfeest ontstaan, wat later uitgegroeid is tot een algemeen feest, althans in ons land en in mindere mate in België. Tijdens de Reformatie (die wij zojuist herdachten) was het zelfs verboden om St. Nicolaasartikelen te verkopen. De Calvinisten vaardigden keuren uit waarin dit feest werd verboden, o.a. in Delft, Dordrecht en Amsterdam. Een Arnhemse keur van 3 dec. 1622 verbood zelfs het zetten van schoenen en het bakken van speculaas. Het zou te ver voeren om de geschiedenis verder te laten spreken. Ieder oordele zelf en bepale zijn houding. Over deze kwestie schreven we ook reeds ruim 20 jaren geleden in ons kerkelijk weekblad. Omdat onze visie nog dezelfde is, willen we het artikel uit „De Saambinder" van 27 nov. 1958 hieronder in zijn geheel laten volgen. Het stond toen in de serie publicaties over „Contact huisgezin en school".

Schrik niet, geachte lezers en lezeressen. We gaan heus geen lans breken voor de alom verbreide Sint-Nicolaas-viering. Integendeel. We willen u als ouders en opvoeders ertegen waarschuwen. Zou dat nog wel nodig zijn in onze kringen? Ik meen van wel. Helaas doen velen maar met de grote hoop mee. Natuurlijk vergoelijkt men dit dan. Je mag elkaar toch wel wat geven? Ja, wie zou dit willen tegenspreken. Maar moeten we dan Rome in de kaart spelen? Is dit soms te principieel? We zullen ons oor dan eens te luisteren leggen bij één van onze oude Hervormde predikanten. Maar er is meer. De jeugd wordt in de week vóór St. Nicolaas opgezweept... de stemming moet er in komen. In de sfeer, die dan in vele scholen heerst, worden velen van onze kinderen onderwezen. Vanaf de kleuterschool worden ze de verhalen over de Goedheilige man ingeprent. Gaan we als ouders hiermee zomaar akkoord? Geven we onze kinderen zomaar over om in die sfeer op te groeien?

Ik neem aan, dat op onze eigen scholen heel dat Sint Nicolaasgedoe niet ter sprake komt. Hier ligt een taak voor de schoolbesturen om wel toe te zien. Maar. . . hoevelen bezoeken andere scholen! Wat moeten die doen? In elk geval als rechtgeaarde protestanten protesteren. We kunnen onze kinderen op die beroemde 5-december zo nodig thuis houden. Is dit een opwekking tot schoolverzuim? In geen geval. Ik denk aan de kleuterscholen waar het onderwijs niet verplicht is. En voor zover uw kinderen verplicht onderwijs volgen, kunt u in ieder geval een dag vrij vragen. Nee, we gaan onze kinderen niet zomaar een dag thuishouden. We schreven immers hiervoor: we moeten protesteren!

We zijn dan evenwel nog niet klaar. Als we onze kinderen wat inhouden, dan dienen we ze ook wat te geven. Dus toch geven? Ja, zeker, maar dan in een andere sfeer en op een andere wijze, waaromtrent ik geen voorschriften wil geven. Dit geldt trouwens voor de viering van alle feesten waaraan wij om principiële redenen niet kunnen meedoen. Ik denk aan de Kerstfeestvieringen en Oranjefeesten. We durven onze kinderen gerust een speculaaspop en een fijne chocoladeletter te geven, maar vertellen er dan ook bij waarom we met de wereldse viering niet mee kunnen doen. Het is niet alleen een niet-mee-doen, let wel, het is een niet-kúnnen-mee-doen. We zullen nu de hiervoor genoemde predikant laten spreken. Het is de welbekende ds. Abraham van de Velde, in leven „bedienaar des Goddelijken Woords in de Gemeente des Heeren Jezu Christi te Middelburg". Wie kent niet zijn boek: „De wonderen des Allerhoogsten".

Ds. P. Zandt schreef destijds in een voorrede van de uitgave 1949: „Een pracht boek, dat in ieder gezin, waarin men nog enige prijs op de waarheid stelt, behoort aanwezig te zijn". Welnu, uit dit boek citeer ik enkele regelen. „Dat wij niet gelijk de kinderen Israëls na het afsterven van de veldoverste Jozua, de wegen des Heeren verlaten, maar naar het exempel van koning Josia, vooreerst orde willen stellen tot wering van die roepende zonden, die de toorn Gods over ons verwekken. Onder welke roepende zonden die het land hard drukken, wel de principaalste deze zijn: Vooreerst de vier hoogten van het antichristelijke rijk, die nog onder ons werden gevonden, namelijk Vastenavonden, Driekoningen en de Sint Nicolaasavond en ander vierdagen, die niet zonder vertoning van openbare afgoderij onder ons worden gehouden".

Dit schreef de predikant van Zevenhoven, Utrecht, Arnemuiden en Middelburg. In de laatstgenoemde plaats stierf hij in 1677. U beluisterde hierin het oude reformatorische geluid van onze vaderen. Als we nu de verhalen lezen van Sint Nicolaas die zich noemende hervormde en gereformeerde predikanten durven te doen, dan vormen die wel een schril contrast. De hervormde predikant Ds. Miskotte vertelde destijds aan zijn catechisanten over Sint Nicolaas op een wijze, die wij moeilijk kunnen aanvaarden. Ter illustratie wil ik enkele passages overnemen van zijn verhaal. „Moet je horen, de Sint heeft een knecht bij zich: zwarte Piet, ' maar de Sint zelf is ook maar een knecht, een knecht van God de Heer". En even verder: „Sint Nicolaas heeft alles, letterlijk alles afgekeken van de Heere Jezus". Dit moois en nog veel meer was te lezen in het dagblad „Trouw" van 4 dec. 1954. De Gereformeerde predikant Ds. P. Ruig te Haarlem spande destijds Sint Nicolaas voor zijn karretje: Actie Uitbreiding Bouwfonds, eveneens volgens „Trouw" van 18 dec. 1954. Op deze wijze wil men de Sint Nicolaasviering dan op een „hoger plan" brengen en durft zelfs te spreken, dat men dan van de gewone kindervriend (Sint Nicolaas), heenwijst naar de grote Kindervriend (de Heere Jezus). In een briefje van een christelijke kleuterschool worden Kerstfeest en St. Nicolaasfeest in één volzin genoemd. U begrijpt het, het ging om de centen voor die feesten op school. Moeten wij aan dit alles onze medewerking (goedkeuring) maar verlenen? Ouders en opvoeders, let op uw zaak. Het gaat er niet om om overal maar tegen te zijn, maar het gaat over „roepende zonden, die de toorn Gods over ons verwekken".
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Bourdon16 »

Ik begrijp alleen niet dat diegene dan wel weer meedoet met de speculaaspoppen en chocoladeletters.
Dat heeft toch ook wel verband met het sinterklaasfeest zou ik zeggen.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Wet en Evangelie »

In een bekend reformatorisch dorp waren verschillende bakkers. Nu was er een waar men veel respect voor had. Deze bakte beslist geen speculaaspoppen. Dit was pure afgoderij in zijn ogen. Later is hij nog predikant geworden.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Bourdon16 »

Wet en Evangelie schreef:In een bekend reformatorisch dorp waren verschillende bakkers. Nu was er een waar men veel respect voor had. Deze bakte beslist geen speculaaspoppen. Dit was pure afgoderij in zijn ogen. Later is hij nog predikant geworden.
Daar heb ik ook respect voor. Alleen wat doe je dan weer met de kerst als bakker. Ook geen stollen, kransjes en dergelijke? Niet dat dat afgoderij is in mij ogen, maar met het kerstfeest heeft het ook niets te maken.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Orchidee »

Mijn plaatselijke christenbakker verkoopt dit weekend speciale sint taartjes staat in de plaatselijke krant van vandaag.
Zoals ieder jaar zijn er al weken allerlei sint en Piet artikelen te koop.
En vanaf volgende week dinsdag loopt dat bijna naadloos over in (overdadige) kerstspecialiteiten.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef:Nu ik hier zit en me voorbereidt op het inwendig onderzoek in het ziekenhuis DV morgen lees ik weer verschillende artikelen uit oudere en nieuwere kerkbladen.
Ik zou vooral op tijd gaan slapen als je morgen voor onderzoek moet. In ieder geval, veel sterkte toegewenst.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door DDD »

Grappig om te lezen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door -DIA- »

Zomaar wat gedachten...
Zou de wereld niet te klein zijn als dit artikel nu in De Saambinder had gestaan?
Ik zei al: dat zijn echt 'christenfundamentalisten'.
Dat zou me niet verwonderen.
We kunnen natuurlijk zeggen dat we vanzelf meegaan met de tijdgeest.
Maar is dat een goede ontwikkeling?
Zouden christenen niet geheel anders moeten zijn?
Zouden die niet meer alleen moeten wonen?
en niet assimileren in de grote hoop?
Tekent het niet duidelijk de beweging, meer accepteren?
En zien we niet meer verzet of onbegrip vanuit de kerken?
Zou er nog eens een volk alleen komen?
Of gaat de kerk door assimilatie mee met de grote hoop?
Ik denk soms dat het laatste niet heel ver gezocht is.
Zondag zei ds. vB. nog: Kunnen we christenen nog kennen?
Vroeger zag je het aan de kleding,
en men zei wel (ook spottend!) gewaad, gelaat en gepraat.
Was wereldmijding vreemd? Vreemdelingschappen...
dat is een Bijbels woord, maar geldt dat nog?

Ik zie de reactie van DDD en HH: Nee ik mag nog niet slapen, ik ben bezig met de tweede ronde van het innemen van een preparaat dat mijn darmen geheel schoon moet maken. Dit is geen prettige zaak.
Daarnaast mag ik niets meer eten tot na het onderzoek.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door DDD »

Dat zag op het artikel. Ik had de inleiding van jouw hand overgeslagen. Maar sterkte morgen.

Ik denk inderdaad dat er veel gegrinnikt is destijds al bij dit artikel en nu zou dat niet anders zijn.

Overigens zijn er wel serieuze bezwaren tegen Sinterklaas aan te voeren, maar hier is denk ik iets misgegaan. Ik ben benieuwd van wie dat artikel was.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Zita »

Daad en gepraat: daaraan zou je een christen moeten kunnen herkennen. Als een christen zich met name onderscheidt door gewaad, is er iets mis.

En Sinterklaas? Ach, ik zie het als een onschuldig feestje waarbij je elkaar kleine kadootjes waaruit aandacht en liefde spreekt kunt geven. Een leuke LP uit de kringloopwinkel. Een tweedehands boek waarnaar al een tijdje werd gezocht. Een kadootje met een plagerijtje. Soms met een leuk gedicht erbij waarbij de ontvanger nog even in het zonnetje wordt gezet. En dat alles krijgt de context van een oud volksverhaal, waar niemand in gelooft.
Bij kinderen even voorzichtig zijn dat ze het niet te serieus gaan nemen en dat je Sinterklaas geen goddelijke eigenschappen geeft, zoals alwetendheid en alziendheid.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:Daad en gepraat: daaraan zou je een christen moeten kunnen herkennen. Als een christen zich met name onderscheidt door gewaad, is er iets mis.

En Sinterklaas? Ach, ik zie het als een onschuldig feestje waarbij je elkaar kleine kadootjes waaruit aandacht en liefde spreekt kunt geven. Een leuke LP uit de kringloopwinkel. Een tweedehands boek waarnaar al een tijdje werd gezocht. Een kadootje met een plagerijtje. Soms met een leuk gedicht erbij waarbij de ontvanger nog even in het zonnetje wordt gezet. En dat alles krijgt de context van een oud volksverhaal, waar niemand in gelooft.
Bij kinderen even voorzichtig zijn dat ze het niet te serieus gaan nemen en dat je Sinterklaas geen goddelijke eigenschappen geeft, zoals alwetendheid en alziendheid.
Hier zien we toch een voorzichtig meegaan, ondanks de heldere taal in de Saambinder, die volgens mij duidelijk was. Dan gaan we geleidelijk aan afwegen: wat kan nog net, en wat kan net niet. Dat is een pad waar we twee kanten op kunnen vallen, en we moeten niet denken dat we van onszelf ons paadje wel recht zullen houden. Ik laat het hierbij.
*ik moet nog even verder worstelen met een naar iets opdrinken, wat geen goed gevoel geeft en ook geen prettige gevolgen heeft*
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Bijnaam »

Sara Maria schrijft hoe zij staat tegenover het vieren van sinterklaas en zet dit in verhouding tot de boodschap over de Messias:
https://cvandaag.nl/premium/93587-ik-zo ... EsRchcZFBg
bombus
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 aug 2022, 13:50

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door bombus »

Bijnaam schreef:Sara Maria schrijft hoe zij staat tegenover het vieren van sinterklaas en zet dit in verhouding tot de boodschap over de Messias:
https://cvandaag.nl/premium/93587-ik-zo ... EsRchcZFBg
Helemaal eens met de schrijfster. Wij vieren het ook niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Tiberius »

Bourdon16 schreef:Ik begrijp alleen niet dat diegene dan wel weer meedoet met de speculaaspoppen en chocoladeletters.
Dat heeft toch ook wel verband met het sinterklaasfeest zou ik zeggen.
Dat lijkt me geen probleem: wat de mond ingaat, verontreinigt de mens tenslotte niet.
Al moet je ook weer niet te veel van dat spul eten, anders moet je in januari grotere kleren kopen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Herman »

Ik vind een speculaaspop anders aardig op een voodoomannetje lijken. Hop mes erin en bikken maar.
Plaats reactie