Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Leonius

Bericht door Leonius »

memento schreef:
Het christendom is niet een godsdienst van wetjes zus en zo (alhoewel velen dat er helaas wel van gemaakt hebben), maar een godsdienst van vrijheid. Ware vrijheid. Vrij in Christus. Vrij om alles te doen wat geen zonde is.
Precies!!! Hier sla je de spijker op z'n kop.....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Leonius schreef:
memento schreef:
Het christendom is niet een godsdienst van wetjes zus en zo (alhoewel velen dat er helaas wel van gemaakt hebben), maar een godsdienst van vrijheid. Ware vrijheid. Vrij in Christus. Vrij om alles te doen wat geen zonde is.
Precies!!! Hier sla je de spijker op z'n kop.....
Uhm, wat is er zondig aan Sinterklaas? OK, bedrijven grijpen het aan om in te spelen op de materialistische gevoelens die in ons ieder hart leven. Maar naar de winkel moeten we toch om onze boodschappen te doen, daaraan ontkom je niet. Wat is er dan mis mee, om (in alle matigheid) wat chocoladeletters en ander lekkers in je mandje te doen?
Ar-Jan

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Ar-Jan »

Leonius schreef: Wat Wegwijs betreft ben ik het wel met je eens, maar volgens mij wordt Sinterklaas buiten de reformatorische kring uitbundiger gevierd dan daarbinnen. En 'wereldse' mensen doen het ook nog eens dunnetjes over met kerst.
Maar trouwens, wat is er mis aan om elkaar cadeautjes te geven? Lijkt me gewoon een gezellige gezinsavond.
Wij doen het ook met de klas, en dat is altijd heel gezellig!
Leg mij maar eens het verschil uit tussen Sinterklaas en Wegwijs..... Allebei spelen in op het consumentisme, en daar doet iedereen heel gezellig aan mee, verplicht of niet..... Enne... ik geloof niet dat er één onder ons is die zegt dat er iets mis is met cadeautjes te geven. :roll: Mij lijkt zo dat iedereen minstens één keer aan de beurt komt, zowel op het werk als thuis....[/quote]

Leg mij s even uit: Wat je precies bedoeld met 'inpelen op consumentisme' en wat er precies fout aan is...
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door memento »

Ar-Jan schreef:
Leonius schreef:
Wat Wegwijs betreft ben ik het wel met je eens, maar volgens mij wordt Sinterklaas buiten de reformatorische kring uitbundiger gevierd dan daarbinnen. En 'wereldse' mensen doen het ook nog eens dunnetjes over met kerst.
Maar trouwens, wat is er mis aan om elkaar cadeautjes te geven? Lijkt me gewoon een gezellige gezinsavond.
Wij doen het ook met de klas, en dat is altijd heel gezellig!
Leg mij maar eens het verschil uit tussen Sinterklaas en Wegwijs..... Allebei spelen in op het consumentisme, en daar doet iedereen heel gezellig aan mee, verplicht of niet..... Enne... ik geloof niet dat er één onder ons is die zegt dat er iets mis is met cadeautjes te geven. :roll: Mij lijkt zo dat iedereen minstens één keer aan de beurt komt, zowel op het werk als thuis....
Leg mij s even uit: Wat je precies bedoeld met 'inpelen op consumentisme' en wat er precies fout aan is...
'Inpelen op consumentisme' is inspelen op ons hebberige hart. En (als calvinisten) leren wij dat een christen in soberheid en matigheid moet leven. Vanuit die visie verwerpen we dus de commercieële geest die rond sinterklaas en kerst heerst, die maar op één ding gericht is: om ons tot hebberigheid te verleiden.

En waarom is dat fout? Well, we belijden dat we slechts tijdelijk op deze aarde zijn. Als vreemdelingen. Als mensen wiens verwachting niet is van deze wereld met al haar begeerlijkheden (en is alle reclame niet erop gericht om ons te doen begeren), maar voor eeuwigheid.

PS> Ik weet dat deze visie niet meer populair is onder refo-mensen. En ik zie dat als een hele trieste ontwikkeling. We voelen ons veels te veel thuis op deze aarde, we baden onszelf in allerlei weelde (ja, veel weelde die in sommige discussies als 'onmisbaar' genoemd wordt). En ondertussen klaagt iedereen dat er zo weinig geestelijk leven is. En dat zoveel gelovigen weinig zekerheid hebben. Well, dat komt omdat we God te weinig nodig hebben. En hoe vaster onze pinnen in deze aarde geslagen zijn, hoe minder onze ogen gericht zijn op het hemelse. En hoemeer onze ogen op het hemelse gericht zijn, des te minder hebben we al die weelde nodig...
Leonius

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Leonius »

memento schreef:
Ar-Jan schreef:
Leonius schreef:
Wat Wegwijs betreft ben ik het wel met je eens, maar volgens mij wordt Sinterklaas buiten de reformatorische kring uitbundiger gevierd dan daarbinnen. En 'wereldse' mensen doen het ook nog eens dunnetjes over met kerst.
Maar trouwens, wat is er mis aan om elkaar cadeautjes te geven? Lijkt me gewoon een gezellige gezinsavond.
Wij doen het ook met de klas, en dat is altijd heel gezellig!
Leg mij maar eens het verschil uit tussen Sinterklaas en Wegwijs..... Allebei spelen in op het consumentisme, en daar doet iedereen heel gezellig aan mee, verplicht of niet..... Enne... ik geloof niet dat er één onder ons is die zegt dat er iets mis is met cadeautjes te geven. :roll: Mij lijkt zo dat iedereen minstens één keer aan de beurt komt, zowel op het werk als thuis....
Leg mij s even uit: Wat je precies bedoeld met 'inpelen op consumentisme' en wat er precies fout aan is...
'Inpelen op consumentisme' is inspelen op ons hebberige hart. En (als calvinisten) leren wij dat een christen in soberheid en matigheid moet leven. Vanuit die visie verwerpen we dus de commercieële geest die rond sinterklaas en kerst heerst, die maar op één ding gericht is: om ons tot hebberigheid te verleiden.

En waarom is dat fout? Well, we belijden dat we slechts tijdelijk op deze aarde zijn. Als vreemdelingen. Als mensen wiens verwachting niet is van deze wereld met al haar begeerlijkheden (en is alle reclame niet erop gericht om ons te doen begeren), maar voor eeuwigheid.

PS> Ik weet dat deze visie niet meer populair is onder refo-mensen. En ik zie dat als een hele trieste ontwikkeling. We voelen ons veels te veel thuis op deze aarde, we baden onszelf in allerlei weelde (ja, veel weelde die in sommige discussies als 'onmisbaar' genoemd wordt). En ondertussen klaagt iedereen dat er zo weinig geestelijk leven is. En dat zoveel gelovigen weinig zekerheid hebben. Well, dat komt omdat we God te weinig nodig hebben. En hoe vaster onze pinnen in deze aarde geslagen zijn, hoe minder onze ogen gericht zijn op het hemelse. En hoemeer onze ogen op het hemelse gericht zijn, des te minder hebben we al die weelde nodig...
Deze laatste woorden zijn me uit het hart gegrepen. Natuurlijk is het geen probleem om tegen de tijd van Sinterklaas de lekkernijen te kopen die rond die tijd in de winkel liggen. Maar mij gaat het echt om het vieren ervan waar ik absoluut moeite mee heb. En dan bedoel ik niet eens het feit dat die beste man Rooms was, want dat vind ik ronduit geneuzel. Maar ik zit ronduit met de vraag: hoe pas je in dat kader het beginsel wel in de wereld, maar niet van de wereld toe als je gewoon overal aan mee kan doen? Iedereen zij wat mij betreft in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd, en ik zal er niemand meer of minder om achten, maar ik constateer wel dubbele standaarden en daar erger ik mij aan....
Ar-Jan

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Ar-Jan »

memento schreef:'Inpelen op consumentisme' is inspelen op ons hebberige hart. En (als calvinisten) leren wij dat een christen in soberheid en matigheid moet leven. Vanuit die visie verwerpen we dus de commercieële geest die rond sinterklaas en kerst heerst, die maar op één ding gericht is: om ons tot hebberigheid te verleiden.

En waarom is dat fout? Well, we belijden dat we slechts tijdelijk op deze aarde zijn. Als vreemdelingen. Als mensen wiens verwachting niet is van deze wereld met al haar begeerlijkheden (en is alle reclame niet erop gericht om ons te doen begeren), maar voor eeuwigheid.

PS> Ik weet dat deze visie niet meer populair is onder refo-mensen. En ik zie dat als een hele trieste ontwikkeling. We voelen ons veels te veel thuis op deze aarde, we baden onszelf in allerlei weelde (ja, veel weelde die in sommige discussies als 'onmisbaar' genoemd wordt). En ondertussen klaagt iedereen dat er zo weinig geestelijk leven is. En dat zoveel gelovigen weinig zekerheid hebben. Well, dat komt omdat we God te weinig nodig hebben. En hoe vaster onze pinnen in deze aarde geslagen zijn, hoe minder onze ogen gericht zijn op het hemelse. En hoemeer onze ogen op het hemelse gericht zijn, des te minder hebben we al die weelde nodig...
Ik begrijpt het zo'n beetje. Maar wanneer ja dan zegt: Wegwijs en sinterklaas' kan niet omdat met inspeelt op consumentisme, vind ik dat een beetje kortzichtig. dan moetje dat veel breder zien. uiteindelijk heb wij ook onze behoeftes. en daar spelen ondernemers op in. Net als ik zeg: ONZE Behoeftes.. Dus uiteindelijk licht de verantwoordelijkheid bij onszelf.

En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die de wil van God doet, blijft tot in der eeuwigheid.(1Joh.2:17)

Grt, AJ
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door memento »

Ar-Jan schreef:Ik begrijpt het zo'n beetje. Maar wanneer ja dan zegt: Wegwijs en sinterklaas' kan niet omdat met inspeelt op consumentisme, vind ik dat een beetje kortzichtig. dan moetje dat veel breder zien. uiteindelijk heb wij ook onze behoeftes. en daar spelen ondernemers op in. Net als ik zeg: ONZE Behoeftes.. Dus uiteindelijk licht de verantwoordelijkheid bij onszelf.
Ik keur de Wegwijs af, omdat het niet in onze primaire behoefte voorziet (en dus onnodig is), maar ons wel verleid tot zonde (we worden er aangespoort tot begeren). Ik keur ook de hele commerciele kant van sinterklaas af, maar we ontkomen er niet aan om naar de supermarkt te gaan, dus die verleidingen kunnen we helaas niet ontlopen. Wel kunnen we onszelf dwingen tot matigheid bij het doen van de boodschappen. Ik neem aan dat iedereen elke week wel wat lekkers in het mandje doet, en vanuit dat oogpunt zie ik het verschil niet tussen iets lekkers in de vorm van een sinterklaas-artikel (marcepijn, choco-letter, etc) en iets anders lekkers zoals een zak chips of een doos chocolaatjes. Zolang het maar in matigheid geschied.

Tegen de viering van pakjesavond heb ik meer bezwaar. Alhoewel ik het (ik spreek voor mezelf) niet slecht vind. Bij ons thuis bestaan de cadeautjes uit wat nuttige dingen (die je anders ook gekocht had), en wat lekkers. Daar is m.i. niets mis mee. M.i. zit het gevaar dus in de hoeveelheid en soort cadeautjes die je koopt. Spenderen we ons geld aan onnodige weelde, of maken we er een gezellig feestje van waar we onze christelijke matigheid weten te hanteren.

Matigheid, het is een blijft moeilijk. Want de wereld heeft zat dingen te bieden die enorm begeerlijk zijn. Kunnen en willen (!) we daar nee tegen te zeggen?
Leonius

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Leonius »

Ar-Jan schreef:
memento schreef:'Inpelen op consumentisme' is inspelen op ons hebberige hart. En (als calvinisten) leren wij dat een christen in soberheid en matigheid moet leven. Vanuit die visie verwerpen we dus de commercieële geest die rond sinterklaas en kerst heerst, die maar op één ding gericht is: om ons tot hebberigheid te verleiden.

En waarom is dat fout? Well, we belijden dat we slechts tijdelijk op deze aarde zijn. Als vreemdelingen. Als mensen wiens verwachting niet is van deze wereld met al haar begeerlijkheden (en is alle reclame niet erop gericht om ons te doen begeren), maar voor eeuwigheid.

PS> Ik weet dat deze visie niet meer populair is onder refo-mensen. En ik zie dat als een hele trieste ontwikkeling. We voelen ons veels te veel thuis op deze aarde, we baden onszelf in allerlei weelde (ja, veel weelde die in sommige discussies als 'onmisbaar' genoemd wordt). En ondertussen klaagt iedereen dat er zo weinig geestelijk leven is. En dat zoveel gelovigen weinig zekerheid hebben. Well, dat komt omdat we God te weinig nodig hebben. En hoe vaster onze pinnen in deze aarde geslagen zijn, hoe minder onze ogen gericht zijn op het hemelse. En hoemeer onze ogen op het hemelse gericht zijn, des te minder hebben we al die weelde nodig...
Ik begrijpt het zo'n beetje. Maar wanneer ja dan zegt: Wegwijs en sinterklaas' kan niet omdat met inspeelt op consumentisme, vind ik dat een beetje kortzichtig. dan moetje dat veel breder zien.
Natuurlijk moet je dat breder zien. Dat zijn slechts twee voorbeelden....
uiteindelijk heb wij ook onze behoeftes. en daar spelen ondernemers op in. Net als ik zeg: ONZE Behoeftes.. Dus uiteindelijk licht de verantwoordelijkheid bij onszelf.
Exact! Als nu eens iedereen niet naar Wegwijs ging, werd die beurs gewoon niet gehouden. Want wat voor specifieke behoefte vind je op Wegwijs bijv. die je elders ook niet kan krijgen? Wat is er specifiek reformatorisch aan producten? Omdat op de ene label College Style staat, en op de ander Nike? Dat vind ik dus van hetzelfde laken een pak ;).
En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die de wil van God doet, blijft tot in der eeuwigheid.(1Joh.2:17)
Als we dat nu eens continue naast ons handelen neerlegde....
Leonius

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Leonius »

memento schreef:
Ar-Jan schreef:Ik keur ook de hele commerciele kant van sinterklaas af, maar we ontkomen er niet aan om naar de supermarkt te gaan, dus die verleidingen kunnen we helaas niet ontlopen. Wel kunnen we onszelf dwingen tot matigheid bij het doen van de boodschappen. Ik neem aan dat iedereen elke week wel wat lekkers in het mandje doet, en vanuit dat oogpunt zie ik het verschil niet tussen iets lekkers in de vorm van een sinterklaas-artikel (marcepijn, choco-letter, etc) en iets anders lekkers zoals een zak chips of een doos chocolaatjes. Zolang het maar in matigheid geschied.
Precies, daar zie ik dan ook geen bezwaar in.
Tegen de viering van pakjesavond heb ik meer bezwaar. Alhoewel ik het (ik spreek voor mezelf) niet slecht vind. Bij ons thuis bestaan de cadeautjes uit wat nuttige dingen (die je anders ook gekocht had), en wat lekkers. Daar is m.i. niets mis mee. M.i. zit het gevaar dus in de hoeveelheid en soort cadeautjes die je koopt. Spenderen we ons geld aan onnodige weelde, of maken we er een gezellig feestje van waar we onze christelijke matigheid weten te hanteren.
Dus tóch een soort Sinterklaas met een reformatorisch sausje....? Het principe blijft hetzelfde hoor....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door memento »

Leonius schreef:
Tegen de viering van pakjesavond heb ik meer bezwaar. Alhoewel ik het (ik spreek voor mezelf) niet slecht vind. Bij ons thuis bestaan de cadeautjes uit wat nuttige dingen (die je anders ook gekocht had), en wat lekkers. Daar is m.i. niets mis mee. M.i. zit het gevaar dus in de hoeveelheid en soort cadeautjes die je koopt. Spenderen we ons geld aan onnodige weelde, of maken we er een gezellig feestje van waar we onze christelijke matigheid weten te hanteren.
Dus tóch een soort Sinterklaas met een reformatorisch sausje....? Het principe blijft hetzelfde hoor....
Er is wel degelijk een verschil. Ik zie geen kwaad in een gezellig feestje. En zolang de cadeautjes bestaan uit nuttige dingen (die je anders toch wel gekocht had), en een bescheiden hoeveelheid lekkers, is er m.i. niets mis mee.

Ik ben niet iemand die vind dat een christen zich van alles moet onthouden. Zolang we onze bijbelse principes (in deze dus de christelijke matigheid) kunnen hanteren, is er niets wat ons uitsluit om mee te doen. Maarja, dat is moeilijker dan overal 'teugen' te zijn. Ook hierin zien we een zwak van het hedendaagse christendom. Men laat zich liever regeren door regeltjes (dit mag wel, en dat niet), dan dat men zélf de bijbelse principes toepast op elke situatie die zich voordoet. En alhoewel dat heel zwaar lijkt, zie je vaak dat die mensen zich 'misdragen' als er een situatie zich voordoet waar geen regels voor zijn.
Leonius

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Leonius »

memento schreef:
Leonius schreef:
Tegen de viering van pakjesavond heb ik meer bezwaar. Alhoewel ik het (ik spreek voor mezelf) niet slecht vind. Bij ons thuis bestaan de cadeautjes uit wat nuttige dingen (die je anders ook gekocht had), en wat lekkers. Daar is m.i. niets mis mee. M.i. zit het gevaar dus in de hoeveelheid en soort cadeautjes die je koopt. Spenderen we ons geld aan onnodige weelde, of maken we er een gezellig feestje van waar we onze christelijke matigheid weten te hanteren.
Dus tóch een soort Sinterklaas met een reformatorisch sausje....? Het principe blijft hetzelfde hoor....
Er is wel degelijk een verschil. Ik zie geen kwaad in een gezellig feestje. En zolang de cadeautjes bestaan uit nuttige dingen (die je anders toch wel gekocht had), en een bescheiden hoeveelheid lekkers, is er m.i. niets mis mee.
Och, ik zie ook geen kwaad in een gezellig feestje, maar daarvoor kiezen wij doorgaans wat geijktere dagen voor die je elk jaar wel hebt zoals het afronden van een opleiding, trouwdag, of een andere dag die op de een of andere manier speciaal is. Vijf december is tot nu toe niet voorgekomen ;).
Ik ben niet iemand die vind dat een christen zich van alles moet onthouden. Zolang we onze bijbelse principes (in deze dus de christelijke matigheid) kunnen hanteren, is er niets wat ons uitsluit om mee te doen.
Precies, helemaal mee eens!
Maarja, dat is moeilijker dan overal 'teugen' te zijn. Ook hierin zien we een zwak van het hedendaagse christendom. Men laat zich liever regeren door regeltjes (dit mag wel, en dat niet), dan dat men zélf de bijbelse principes toepast op elke situatie die zich voordoet. En alhoewel dat heel zwaar lijkt, zie je vaak dat die mensen zich 'misdragen' als er een situatie zich voordoet waar geen regels voor zijn.
Helemaal mee eens, hoewel ik me afvraag of deze reactie specifiek tot mij gericht is. Is dat laatste het geval, dan kan ik je gelukkig direct uit de droom hebben.... ;)
Ik sta er altijd wel van te kijken dat zodra je zegt dat je tegen het vieren van Sinterklaas bent (nogmaals: niet omdat het Rooms zou zijn, want dat is nonsens) dat mensen dan direct in een kramp schieten en je neerzetten in de hoek van mensen die altijd en overal op 'teugen' zijn, wettisch zijn en anderen de gewetens willen binden. Open discussie is vaak niet mogelijk, wat toch wel te denken geeft....
Ar-Jan

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Ar-Jan »

Leonius schreef:[
Exact! Als nu eens iedereen niet naar Wegwijs ging, werd die beurs gewoon niet gehouden. Want wat voor specifieke behoefte vind je op Wegwijs bijv. die je elders ook niet kan krijgen? Wat is er specifiek reformatorisch aan producten? Omdat op de ene label College Style staat, en op de ander Nike? Dat vind ik dus van hetzelfde laken een pak ;).
Het gaat bij de wegwijs niet om het specifieke idee! maar juist het massale; alles bij elkaar! Het 'supermarktidee'! het dat kun je dan misschien zien als specifiek behoefte.

maar idd.. over de 'materialistische sfeer' valt de discuseren!

ps: een beetje afwijkend van het ondwerp geloof ik :wink:
Leonius

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Leonius »

Ar-Jan schreef:
Leonius schreef:[
Exact! Als nu eens iedereen niet naar Wegwijs ging, werd die beurs gewoon niet gehouden. Want wat voor specifieke behoefte vind je op Wegwijs bijv. die je elders ook niet kan krijgen? Wat is er specifiek reformatorisch aan producten? Omdat op de ene label College Style staat, en op de ander Nike? Dat vind ik dus van hetzelfde laken een pak ;).
Het gaat bij de wegwijs niet om het specifieke idee! maar juist het massale; alles bij elkaar!
Dat vind ik nog een veel enger idee.... Bovendien volstrekt overbodig, want daarvoor hebben we de verschillende bonds-, toogdagen en kerkdiensten voor....
Het 'supermarktidee'! het dat kun je dan misschien zien als specifiek behoefte.
Wat bedoel je nu precies?
maar idd.. over de 'materialistische sfeer' valt de discuseren!
Ik griezel er gewoon van....
ps: een beetje afwijkend van het ondwerp geloof ik :wink:
Och, het heeft er in ieder geval wel mee te maken....
Ar-Jan

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Ar-Jan »

Leonius schreef:
Ar-Jan schreef:Het 'supermarktidee'! het dat kun je dan misschien zien als specifiek behoefte.
Wat bedoel je nu precies?
je hebt meubels, keukens (dit jaar niet gezien trouwens) bestek e.a. allemaal dingen die gewoonlijk niet naast elkaar zijn te vinden; op de wegwijs wel! Je hoeft niet van 'hot naar her' om dingen te kopen. Voorbeeld: Stelletjes met trouwplannen! voor hen kan zo'n gelegenheid heel handig zijn. Voor hen is dat dan een specifieke behoefte!
Leonius

Re: Hij is weer onderweg.....de kindervriend.....

Bericht door Leonius »

Ar-Jan schreef:
Leonius schreef:
Ar-Jan schreef:Het 'supermarktidee'! het dat kun je dan misschien zien als specifiek behoefte.
Wat bedoel je nu precies?
je hebt meubels, keukens (dit jaar niet gezien trouwens) bestek e.a. allemaal dingen die gewoonlijk niet naast elkaar zijn te vinden; op de wegwijs wel! Je hoeft niet van 'hot naar her' om dingen te kopen. Voorbeeld: Stelletjes met trouwplannen! voor hen kan zo'n gelegenheid heel handig zijn. Voor hen is dat dan een specifieke behoefte!
O, bedoel je het zo! Nou, dan gaan ze toch naar de huishoudbeurs.....!! Ik bedoel maar: Wegwijs is werkelijk volstrekt overbodig......
Plaats reactie