Dood en leven

Plaats reactie
Jelle

Dood en leven

Bericht door Jelle »

Dood en leven liggen vaak heel dicht bij elkaar.

Vandaag ben ik naar de begrafenis geweest van een oud collega van mij. Tijdens de rouwdienst in de aula van de begraafplaats (hij deed kerkelijk nergens aan) viel me op toen ik zo rond keek wie er al waren dat leven en dood toch wel heel dicht bij elkaar zijn.
Naast de rouwende famili, zag ik drie vrouwen staan die zwanger waren.
Ineens werd ik er bij bepaald dat het leven een damp is, de dood wenkt ieder uur en terwijl we nog treuren om het heengaan van een collega is de vreugde over de gebiorte van een kind alweer in het vooruitzicht.
Zelf ben ik om hem verdrietig, hij heeft nooit van de kerk willen weten en als hij op het werk vloekte en ik vroeg hem omdat niet meer te doen , dan kwam er eerst een vloek en daarna de opmerking: vloek ik dan?
Hij heeft het op den duur wel gelaten als ik in de buurt was, maar ik heb nooit verder tot hem door kunnen dringen.
Nu denk ik wel: had ik niet meer bij hem moeten aandringen, niet om te oordelen, maar misschien voor eeuwig verloren, ik weet het niet, maar het sprak me vandaag wel aan.
En dan die zwangere vrouwen, ja je ziet dat er een nieuwe leven, een mensje, bij de moeder groeit. de een is oud (hij was 79) en sterft en een volgende generatie staat op het punt geboren te worden.

Als je dan zo aanziet, wat staat dan de dood toch ook weer dicht bij het leven, als jullie begrijpen wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Heel goed Jelle. Dat is altijd geweest en zal ook altijd zo blijven.

Benauwd mij wel eens dat wij hier met z'n allen er over pakweg 60 jaar niet meer zijn. Dat is heeeeel snel. Zijn we er klaar voor?????
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Heel goed Jelle. Dat is altijd geweest en zal ook altijd zo blijven.

Benauwd mij wel eens dat wij hier met z'n allen er over pakweg 60 jaar niet meer zijn. Dat is heeeeel snel. Zijn we er klaar voor?????
Als je jezelf die vraag moet stellen weet je vaak zelf het antwoord al..................................

Een 'breekje' van Breekijzertje
Doortje

Bericht door Doortje »

Misschien ben je er morgen niet meer. ben je daar klaar voor? We gaan er vaak te automatisch van uit dat we heeeeel oud worden.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Leven en Dood..... deze dit werd werkelijkheid voor een echtpaar bij ons uit de gemeente. Zondagochtend werd bij hen een zoontje geboren, kort na de geboorte overleden. Niet onder woorden te brengen.

Leven en Dood.... dit werd ook werkelijkheid voor reini 22 jaar, die haar man moest achterlaten. Haar man die zijn vrouw terug moest geven aan God.

Leven en Dood... dit werd ook werkelijkheid voor een oud ouderling bij ons in de gemeente, die ik tijdens mij werk in verzorgingstehuis verzorgd heb. 78 heeft hij mogen leven.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Dood en leven

Bericht door SecorDabar »

Jelle schreef:Dood en leven liggen vaak heel dicht bij elkaar.

Vandaag ben ik naar de begrafenis geweest van een oud collega van mij. Tijdens de rouwdienst in de aula van de begraafplaats (hij deed kerkelijk nergens aan) viel me op toen ik zo rond keek wie er al waren dat leven en dood toch wel heel dicht bij elkaar zijn.
Naast de rouwende famili, zag ik drie vrouwen staan die zwanger waren.
Ineens werd ik er bij bepaald dat het leven een damp is, de dood wenkt ieder uur en terwijl we nog treuren om het heengaan van een collega is de vreugde over de gebiorte van een kind alweer in het vooruitzicht.
Zelf ben ik om hem verdrietig, hij heeft nooit van de kerk willen weten en als hij op het werk vloekte en ik vroeg hem omdat niet meer te doen , dan kwam er eerst een vloek en daarna de opmerking: vloek ik dan?
Hij heeft het op den duur wel gelaten als ik in de buurt was, maar ik heb nooit verder tot hem door kunnen dringen.
Nu denk ik wel: had ik niet meer bij hem moeten aandringen, niet om te oordelen, maar misschien voor eeuwig verloren, ik weet het niet, maar het sprak me vandaag wel aan.
En dan die zwangere vrouwen, ja je ziet dat er een nieuwe leven, een mensje, bij de moeder groeit. de een is oud (hij was 79) en sterft en een volgende generatie staat op het punt geboren te worden.

Als je dan zo aanziet, wat staat dan de dood toch ook weer dicht bij het leven, als jullie begrijpen wat ik bedoel.
Ja de dood en het leven staan dicht bij elkaar.
Op een begrafenis hoor je hoorbare klanken in de rouwoverdenking.
Maar ook zichtbare klanken.
Wat is dat?
Het geopende graf getuigt dat het Woord des Heeren waar is en dat de duivel een leugenaar is.
De mens, in zijn afkeren van God, heeft de dood over zichzelf gebracht.
Ziende dan, dat de één wordt geboren om de ander te begraven, is dan niet alles tevergeefs?
Nee, want de Heere openbaarde dat het Zijn plan was om een Kerk te vergaderen.
Hij openbaarde de weg waardoor dit gedaan kon worden,
namelijk in het volbrachte werk van de Koning der Kerk: de Heere Jezus Christus.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dood en leven

Bericht door Mara »

SecorDabar schreef:
Jelle schreef:Dood en leven liggen vaak heel dicht bij elkaar.

Vandaag ben ik naar de begrafenis geweest van een oud collega van mij. Tijdens de rouwdienst in de aula van de begraafplaats (hij deed kerkelijk nergens aan) viel me op toen ik zo rond keek wie er al waren dat leven en dood toch wel heel dicht bij elkaar zijn.
Naast de rouwende famili, zag ik drie vrouwen staan die zwanger waren.
Ineens werd ik er bij bepaald dat het leven een damp is, de dood wenkt ieder uur en terwijl we nog treuren om het heengaan van een collega is de vreugde over de gebiorte van een kind alweer in het vooruitzicht.
Zelf ben ik om hem verdrietig, hij heeft nooit van de kerk willen weten en als hij op het werk vloekte en ik vroeg hem omdat niet meer te doen , dan kwam er eerst een vloek en daarna de opmerking: vloek ik dan?
Hij heeft het op den duur wel gelaten als ik in de buurt was, maar ik heb nooit verder tot hem door kunnen dringen.
Nu denk ik wel: had ik niet meer bij hem moeten aandringen, niet om te oordelen, maar misschien voor eeuwig verloren, ik weet het niet, maar het sprak me vandaag wel aan.
En dan die zwangere vrouwen, ja je ziet dat er een nieuwe leven, een mensje, bij de moeder groeit. de een is oud (hij was 79) en sterft en een volgende generatie staat op het punt geboren te worden.

Als je dan zo aanziet, wat staat dan de dood toch ook weer dicht bij het leven, als jullie begrijpen wat ik bedoel.
Ja de dood en het leven staan dicht bij elkaar.
Op een begrafenis hoor je hoorbare klanken in de rouwoverdenking.
Maar ook zichtbare klanken.
Wat is dat?
Het geopende graf getuigt dat het Woord des Heeren waar is en dat de duivel een leugenaar is.
De mens, in zijn afkeren van God, heeft de dood over zichzelf gebracht.
Ziende dan, dat de één wordt geboren om de ander te begraven, is dan niet alles tevergeefs?
Nee, want de Heere openbaarde dat het Zijn plan was om een Kerk te vergaderen.
Hij openbaarde de weg waardoor dit gedaan kon worden,
namelijk in het volbrachte werk van de Koning der Kerk: de Heere Jezus Christus.
Dan denk ik aan die jonge vrouw, nog geen 20 jaar, na een moeitevol leven met een ernstige ziekte, overleed zij.
Maar zij ging in tot het eeuwige leven! Daarvan mocht zij getuigen.
Dan zijn haar ouders intens verdrietig vanwege het gemis, het doet zo'n pijn als je kind van je losgesneden wordt.
Maar wat een Zegen dat je mag weten als ouders, dat zij bij haar Hemelse Vader mag zijn!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Dood en leven

Bericht door Desiree »

Ik word altijd ontroerd van zulke postings. Dan denk je van alles, maar weet niets te zeggen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dood en leven

Bericht door Mara »

Maak kinderen vertrouwd met de dood, lijkt DELA te denken.
Ze organiseren een open dag voor kinderen in de crematoria.
Kinderdag crematoria is geen dagje Efteling
kopt Trouw.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Dood en leven

Bericht door freek »

Mara schreef:Maak kinderen vertrouwd met de dood, lijkt DELA te denken.
Ze organiseren een open dag voor kinderen in de crematoria.
Kinderdag crematoria is geen dagje Efteling
kopt Trouw.
Vertrouwd raken met de dood, dat is toch goed?
Met dat doel namen mijn ouders ons regelmatig mee naar begrafenissen.
Ik was geschokt toen ik hoorde dat een dertiger onlangs voor het eerst een begrafenisplechtigheid meemaakte.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dood en leven

Bericht door refo »

Dat is tegenwoordig geen uitzondering meer.
Veel jonge mensen verliezen hun eerste familieleden pas als ze zelf dertig zijn.
Plaats reactie