Televisie

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Televisie

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Dat is waar, maar dat was niet het punt.
Dat was wel mijn punt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Televisie

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
HersteldHervormd schreef:Mijn zwager heeft eens op zijn werk tijdens de pauze het ook eens geprobeerd. Een telefoon midden op tafel en dan allemaal het hebben over dat ze graag een nieuwe vaatwasser wilden kopen. En ze kregen dus echt reclames ervan, dat betekent dat ze gewoon met je microfoon meeluisteren, de hele dag door. En waarschijnlijk alleen voor commerciële doeleinden. Maar wat zou er gebeuren als dat in verkeerde handen komt? Je zou maar bijvoorbeeld ruzie hebben met je man/vrouw en die dag erna ligt het geluidsfragment op straat...

Ik weet niet of dat echt kan, maar het idee alleen is al erg naar. Even geen ruzie meer maken dan :yahoo Dat is in ieder geval wel een goede remedie.
Dat is gewoon onmogelijk. Er luistert niemand met je microfoon van de telefoon mee, echt onmogelijk.
Los van het feit dat ik niet geloof dat je als willekeurige particulier zomaar met dit soort praktijken te maken zult krijgen, maar.... echt onmogelijk??
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/07/19/pe ... l-a4051651
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Televisie

Bericht door Charles »

Ik heb n.a.v. mijn ervaring eens zitten zoeken op internet of het kan. Op tech-sites etc gelezen dat het technisch mogelijk is maar er geen keiharde bewijzen zijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Televisie

Bericht door Tiberius »

Ja dat is zeker mogelijk.
Sommige malicious apps kunnen zich - zonder dat de gebruiker het weet(*) - toegang tot camera en/of microfoon verschaffen.
Wat die software er verder mee doet, is niet altijd duidelijk.
Daarom is het verstandig om een schuifje voor je camera te doen, en deze pas te openen als je de camera bewust gebruikt.

(*)Bij Android moet de gebruiker wel toestemming geven voor toegang tot camera of microfoon, maar veel apps vragen zoveel verschillende toestemmingen, dat gebruikers die vaak tamelijk klakkeloos geven.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Televisie

Bericht door TSD »

Charles schreef:Ik heb n.a.v. mijn ervaring eens zitten zoeken op internet of het kan. Op tech-sites etc gelezen dat het technisch mogelijk is maar er geen keiharde bewijzen zijn.
Ik heb exact dezelfde ervaring. Ik belde met iemand en het ging over zonnepanelen. Even later krijg ik op internet aan de lopende band advertenties van zonnepanelen. Best eng eigenlijk
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Televisie

Bericht door Charles »

Maar ja, dat kan dus toeval zijn. Ik krijg die advertenties misschien ook wel maar mij vallen ze niet op omdat ik niet met zonnepanelen bezig ben. Daarom blijft het dus gissen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Televisie

Bericht door Ambtenaar »

TSD schreef: Ik heb exact dezelfde ervaring. Ik belde met iemand en het ging over zonnepanelen. Even later krijg ik op internet aan de lopende band advertenties van zonnepanelen. Best eng eigenlijk
En je hebt niet toevalligerwijs ook op internet gezocht naar zonnepanelen? Dat lijkt me namelijk veel waarschijnlijker. Je zoekt iets op waarbij je allerlei reclame cookies accepteert en vervolgens zorgen die ervoor dat je allerlei reclame te zien krijgt.

Overigens kun je zowel in Windows als bijv. in Android je reclame-id uitschakelen. Dat betekent dat je enkel algemene reclame te zien krijgt.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Televisie

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef:Ja dat is zeker mogelijk.
Sommige malicious apps kunnen zich - zonder dat de gebruiker het weet(*) - toegang tot camera en/of microfoon verschaffen.
Wat die software er verder mee doet, is niet altijd duidelijk.
Daarom is het verstandig om een schuifje voor je camera te doen, en deze pas te openen als je de camera bewust gebruikt.

(*)Bij Android moet de gebruiker wel toestemming geven voor toegang tot camera of microfoon, maar veel apps vragen zoveel verschillende toestemmingen, dat gebruikers die vaak tamelijk klakkeloos geven.
Als je enkel gebruik maakt van apps van betrouwbare bedrijven, is het flauwekul om je camera af te dekken. Een collega dat dat ook op zijn werklaptop. En dat is een managed laptop.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Televisie

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef:
TSD schreef: Ik heb exact dezelfde ervaring. Ik belde met iemand en het ging over zonnepanelen. Even later krijg ik op internet aan de lopende band advertenties van zonnepanelen. Best eng eigenlijk
En je hebt niet toevalligerwijs ook op internet gezocht naar zonnepanelen? Dat lijkt me namelijk veel waarschijnlijker. Je zoekt iets op waarbij je allerlei reclame cookies accepteert en vervolgens zorgen die ervoor dat je allerlei reclame te zien krijgt.

Overigens kun je zowel in Windows als bijv. in Android je reclame-id uitschakelen. Dat betekent dat je enkel algemene reclame te zien krijgt.
Nee, natuurlijk niet, dan snap ik ook nog wel hoe ik aan die advertenties kom, ik snap hoe reclame op internet werkt adv je zoekgedrag. Ik had in het geheel niks op internet gezocht over zonnepanelen, maar werd er vervolgens wel mee gebombardeerd.

Ik was echt even van mijn stuk toen :fi ;)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Televisie

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef:Ja dat is zeker mogelijk.
Sommige malicious apps kunnen zich - zonder dat de gebruiker het weet(*) - toegang tot camera en/of microfoon verschaffen.
Wat die software er verder mee doet, is niet altijd duidelijk.
Daarom is het verstandig om een schuifje voor je camera te doen, en deze pas te openen als je de camera bewust gebruikt.

(*)Bij Android moet de gebruiker wel toestemming geven voor toegang tot camera of microfoon, maar veel apps vragen zoveel verschillende toestemmingen, dat gebruikers die vaak tamelijk klakkeloos geven.
Als je enkel gebruik maakt van apps van betrouwbare bedrijven, is het flauwekul om je camera af te dekken. Een collega dat dat ook op zijn werklaptop. En dat is een managed laptop.
Juist een managed omgeving is een honingpot voor hackers.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Televisie

Bericht door Dodo »

TSD schreef: Nee, natuurlijk niet, dan snap ik ook nog wel hoe ik aan die advertenties kom, ik snap hoe reclame op internet werkt adv je zoekgedrag. Ik had in het geheel niks op internet gezocht over zonnepanelen, maar werd er vervolgens wel mee gebombardeerd.

Ik was echt even van mijn stuk toen :fi ;)
IEDEREEN wordt gebombardeerd met reclame voor zonnepanelen.

Ik heb het al eens eerder geopperd: test het dan eens uit. Ga eens een half uurtje zoeken of praten over iets wat je echt nooit zou kopen of willen. Een jacuzzi in de achtertuin. Een safari in Kongo. Beleggen in diamanten.
En kijk dan eens of er iets van terugziet in de reclame die je krijgt.

En neem adblocker. Waarom zou je reclame willen zien?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Televisie

Bericht door Tiberius »

Reclame voor zonnepanelen is op dit moment inderdaad een echte plaag.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Televisie

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Reclame voor zonnepanelen is op dit moment inderdaad een echte plaag.
Maaare... wat moeten we dàn? De wereld dreigt ons te ontvallen? En wat hebben we dan nog over? Niks?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Televisie

Bericht door TSD »

Dodo schreef:
TSD schreef: Nee, natuurlijk niet, dan snap ik ook nog wel hoe ik aan die advertenties kom, ik snap hoe reclame op internet werkt adv je zoekgedrag. Ik had in het geheel niks op internet gezocht over zonnepanelen, maar werd er vervolgens wel mee gebombardeerd.

Ik was echt even van mijn stuk toen :fi ;)
IEDEREEN wordt gebombardeerd met reclame voor zonnepanelen.

Ik heb het al eens eerder geopperd: test het dan eens uit. Ga eens een half uurtje zoeken of praten over iets wat je echt nooit zou kopen of willen. Een jacuzzi in de achtertuin. Een safari in Kongo. Beleggen in diamanten.
En kijk dan eens of er iets van terugziet in de reclame die je krijgt.

En neem adblocker. Waarom zou je reclame willen zien?
Ik zou zelf nooit zonnepanelen kopen, er was en is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt, alleen in dat telefoongesprek ging het er net een hele poos over, vervolgens zie ik daarna talloze Ad's met zonnepanelen en die waren er daarvoor echt niet.

Verder bracht ik het alleen maar in omdat ik zelf ook die ervaring heb gehad dat het mij opviel. Ik stoor me verder niet aan die reclame (zolang het tenminste over zonnepanelen gaat :D ), maar ik vond het vooral eng in de zin dat er een overduidelijke link leek met het telefoongesprek wat ik had gehad. Ik klik eigenlijk nooit op reclame en stel zoveel mogelijk in dat ze mij algemene en geen specifieke reclame geven.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Televisie

Bericht door Dodo »

Afbeelding
Zoiets? ;-)
Plaats reactie