Televisie

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisie

Bericht door Mara »

Een paar maanden voor ik werd geboren ontmoette mijn vader in de plaats waar hij woonde een vreemdeling. Mijn vader raakte meteen geboeid door die vreemdeling en nodigde hem na een tijdje uit om bij hen thuis in te trekken.
De vreemdeling voelde zich weldra thuis en was al helemaal ingeburgerd toen ik enkele maanden later geboren werd.
Ik groeide op en ik vroeg me nooit af wat hij eigenlijk deed in ons gezin.
In mijn kinderlijke gedachtewereld had ieder zijn eigen plaats.
Mijn broer, Bill, die vijf jaar ouder was dan ik, was mijn voorbeeld.
Fran, mijn jongere zus, gaf mij de gelegenheid om zelf een ‘grote broer’ te zijn en ontwikkelde in mij de kunst om te plagen.

Mijn ouders vulden elkaar perfect aan: mama bracht mij de liefde bij voor Gods Woord en mijn vader leerde mij om het te gehoorzamen.
Maar de vreemdeling was onze verhaaltjesverteller. Hij kon de meest fantastische vertellingen opdissen.
Avontuur, geheimzinnigheid, humor….het maakte allemaal deel uit van zijn dagelijks repertoire.
Hij kon heel ons gezin elke avond uren geboeid houden. En wanneer ik iets wilde weten over politiek, geschiedenis of wetenschap dan kon ik altijd bij hem terecht; hij wist alles.
Hij kende het verleden, begreep het heden en hij leek soms de toekomst te kunnen voorspellen. De beelden die hij ophing waren zo levendig dat ik er de ene keer mee moest lachen en de andere keer bij kon huilen.
Hij was een vriend voor het hele gezin.

Hij nam mijn vader, mijn broer Bill en mij mee naar onze eerste grote voetbalmatch.
Hij moedigde ons aan om nieuwe films te gaan bekijken en zorgde er zelfs voor dat we verschillende filmsterren konden ontmoeten.
Mijn broer en ik kwamen diep onder de indruk van sommigen van die persoonlijkheden.
De vreemdeling was zelfs een beetje opdringerig in onze gesprekken. Vader scheen dat niet zo te storen maar moeder stond soms op terwijl hij aan het vertellen was over allerlei vreemde plaatsen en ze trok zich dan terug op haar kamer om haar Bijbel te lezen en te bidden. Ik vraag me zelfs af of ze in stilte bad dat die vreemdeling uit ons leven zou verdwijnen.

Want mijn vader probeerde ons allemaal wel bepaalde morele waarden bij te brengen, maar onze vreemde gast scheen zich daar helemaal niet aan te storen.
Vloeken werd in ons huis bijvoorbeeld niet getolereerd, niet voor ons, kinderen, niet voor vrienden, ook niet voor andere volwassen bezoekers. Maar onze vreemdeling liet regelmatig krachttermen horen die mijn oren deden tuiten en die mijn vader deden zuchten.
Voor zover ik mij herinner werd de vreemdeling daar nooit voor terechtgewezen.
Mijn vader was een geheelonthouder en er kwam bij ons geen druppel alcohol in huis, zelfs niet in de keuken. Maar de vreemdeling vond dat we alle dingen in het leven moesten leren smaken en hij prees ons bier en andere alcoholische dranken aan.
Hij dat zei dat sigaretten goed smaakten, dat een sigaar of een pijp mannelijk waren.
Hij praatte vrijuit over seks. Zijn commentaren hierop spraken vaak sterk tot de verbeelding en waren soms wel vervelend.
Ik weet dat mijn eerste ideeën over de relaties tussen mannen en vrouwen sterk beïnvloed waren door deze vreemdeling.

De vreemdeling begon ook vaker persoonlijke onderwerpen aan te snijden zonder zich te bekommeren om diegenen die eventueel meeluisterden. Hij hield er in zijn conversatie ook geen rekening mee dat we bijvoorbeeld zaten te eten: soms was het zelfs zo erg dat moeder van tafel weg liep. Als ik er nu aan terugdenk dan geloof ik dat het door Gods genade was dat we niet nog meer door die vreemdeling werden beïnvloed. Keer op keer weerlegde hij de opvattingen en de waarden van mijn ouders. En toch werd hem nooit gevraagd om hiermee op te houden of om te vertrekken. Het is nu al heel lang geleden dat die vreemdeling introk bij dat jonge gezin waar ik in opgroeide. Mijn vader is al lang niet meer zo geboeid door hem als in die eerste jaren. Maar wanneer ik vandaag bij mijn ouders op bezoek kom dan zit hij daar nog altijd op zijn vaste plaats te wachten op iemand die naar hem wil luisteren, aan wie hij zijn verhalen kwijt kan. Hij heeft ook nooit verteld hoe hij heette.

Wij noemden hem altijd bij zijn initialen: T.V.

ds. R. van de Kamp, kerkbode van HHK, Putten
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Televisie

Bericht door Bonny »

Beetje een onnozel slot, iemands naam niet meer weten, maar de initialen wel...tsja. Dat haalt de serieuze ondertoon van het stuk onderuit.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Televisie

Bericht door refo »

Bonny schreef:Beetje een onnozel slot, iemands naam niet meer weten, maar de initialen wel...tsja. Dat haalt de serieuze ondertoon van het stuk onderuit.
:yahoo
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Televisie

Bericht door merel »

Dat niet alleen, kwalijker vind ik de veronderstelling dat de tv altijd aanstaat.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Televisie

Bericht door Luther »

Buitengewoon indringend stuk van ds. Van de Kamp. En het is nog veel dichterbij gekomen. Die vreemde indringer heet nu PC, Laptop, Mobiel, IPhone.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Televisie

Bericht door ZWP »

Bonny schreef:Beetje een onnozel slot, iemands naam niet meer weten, maar de initialen wel...tsja. Dat haalt de serieuze ondertoon van het stuk onderuit.
Serieus? :bobo
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Televisie

Bericht door refo »

ZWP schreef:
Bonny schreef:Beetje een onnozel slot, iemands naam niet meer weten, maar de initialen wel...tsja. Dat haalt de serieuze ondertoon van het stuk onderuit.
Serieus? :bobo
Volgens mij snapt hij het niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Televisie

Bericht door eilander »

merel schreef:Dat niet alleen, kwalijker vind ik de veronderstelling dat de tv altijd aanstaat.
Goed, dan sloop je dat er uit. Valt daarmee het hele stuk om?
(dat over de initialen is toch een grapje, neem ik aan...)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Televisie

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:
merel schreef:Dat niet alleen, kwalijker vind ik de veronderstelling dat de tv altijd aanstaat.
Goed, dan sloop je dat er uit. Valt daarmee het hele stuk om?
(dat over de initialen is toch een grapje, neem ik aan...)
Dat is inderdaad een spitsvondigheid. Neemt niet weg dat de beste man nogal doordraaft.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Televisie

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:Dat niet alleen, kwalijker vind ik de veronderstelling dat de tv altijd aanstaat.
Goed, dan sloop je dat er uit. Valt daarmee het hele stuk om?
(dat over de initialen is toch een grapje, neem ik aan...)
Ik vind dat hij erg dooedraaft. Wij kijken tv en Netflix en zijn selectief in het kijken. Onze wereld draait niet om de tv en dat is in dit stuk wel.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Televisie

Bericht door eilander »

De bedoeling van een dergelijk stuk is natuurlijk nooit dat het alleen zeggingskracht heeft voor degenen die er zich voor de volle 100% in herkennen. Het gaat altijd erom om iemand aan het denken te zetten.
De vraag is: heeft het iemand die tv kijkt (via tv zelf, of op andere wijze) iets te zeggen?
Concentreer je dan even op de dingen die wél voor jou gelden, en wat minder op de verschillen met je eigen situatie.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Televisie

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: De vraag is: heeft het iemand die tv kijkt (via tv zelf, of op andere wijze) iets te zeggen?
Als het meer algemeen beschouwend was geweest, dan wel. Nu niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Televisie

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: De vraag is: heeft het iemand die tv kijkt (via tv zelf, of op andere wijze) iets te zeggen?
Als het meer algemeen beschouwend was geweest, dan wel. Nu niet.
Zeker, als het te dichtbij komt, hebben we liever vaagheid, ofzo?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Televisie

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Zeker, als het te dichtbij komt, hebben we liever vaagheid, ofzo?
Het punt dat hij wil maken is dat informatie je denken bewust en onbewust kan beïnvloeden. Je moet dus kritisch zijn op informatie die tot je komt en onbewuste beïnvloeding proberen tegen te gaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Televisie

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Zeker, als het te dichtbij komt, hebben we liever vaagheid, ofzo?
Het punt dat hij wil maken is dat informatie je denken bewust en onbewust kan beïnvloeden. Je moet dus kritisch zijn op informatie die tot je komt en onbewuste beïnvloeding proberen tegen te gaan.
Onbewuste beïnvloeding tegengaan, hoe doe je dat nou in de praktijk...? En waarom stel je je daaraan vrijwillig bloot, terwijl je het zeer eenvoudig kunt vermijden?
Plaats reactie