Televisie

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Televisie

Bericht door Lilian1975 »

-DIA- schreef:
helma schreef:Je kan beïnvloed worden zonder dat je het doorhebt toch? Je maakt in de loop van de tijd andere keuzes, je mening over dingen verandert. Alles wat je tot je neemt via je zintuigen (mn oog en oor) doet iets met je.
Als je veel ziet en hoort vanuit een bepaalde richting dan kan het toch niet anders dan dat je denken beïnvloed wordt? Zo werkt reclame toch ook? Als je dagelijks 'gevoed' wordt met dingen uit de seculiere wereld dan treedt er gewenning op. Zo hoorde ik iemand zeggen die films te kust en te keur kijkt, dat ze geen vloeken meer hoorde. Ook in de boeken die ze las wist ze aan het eind niet of er in gevloekt werd ja of nee. Ik heb die persoon zien veranderen van een trouwe degelijke GGiN vrouw tot iemand die inmiddels alleen als het uitkomt nog naar een Evangelische gemeente gaat.
Terwijl ik vroeger van hart tot hart met haar kon spreken. En ik denk eerlijk gezegd dat het begonnen is met het lezen van Libelle en Margriet.
Ds van Aalst zei ooit in een lezing:"De vrouw verpietert in haar gezin. We lezen het in Libelle en Margriet". En ik heb het voor mijn ogen zien gebeuren. Niet alles wat neutraal is is onschuldig.
Margriet kwam er ook eerlijk voor uit: De vrouw moest emanciperen, gelijk worden aan de man. We zien een glijdende schaal in de emancipatie --> gelijkheid --> genderneutraliteit... Of is dat weer te zwart/wit gedacht?
Zo hoorde ik ook eens dat het dag in, dag uit kijken naar het NOS-Journaal beslist niet onschuldig is. Het vormt je denken en beïnvloedt je hele zicht op de dingen die gebeuren.
Klopt DIA.
En Helma,niets is neutraal.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Televisie

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Wie staat, ziet toe dat hij niet valle. Ik vind het knap, of naïef, wanneer je denkt dat je dit kader continu scherp kan houden en de driehoofdige vijand het hoofd kan bieden.
Kinderen van God vallen ook, denk aan David. Maar dat is het punt niet.

Ik vind je ogenschijnlijke uitgangspunt nogal vreemd. Het bewaken en aanscherpen van je kader van waarden en normen is niet iets wat je alleen doet.

Ik citeer 1 Petr. 5:8-9:
Zijt nuchter en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende wien hij zou mogen verslinden;
Denwelken wederstaat, vast zijnde in het geloof, wetende dat hetzelfde lijden aan uw broederschap die in de wereld is, volbracht wordt.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Televisie

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Daar ga ik maar vanuit ja. Over programma's waarin overduidelijk Gods geboden worden overtreden, hoef ik het toch niet te hebben? Het ging mij om het meer subtiele, wat doorgaans als onschuldig wordt aangemerkt.
Je hebt te hoge verwachtingen van programmamakers. Niet iedere programmamaker stopt subtiele boodschappen in zijn programma.
eilander schreef: Dit begrijp ik al wat beter, dank je. Ik deel je standpunt niet, verre van dat. Maar dat zal je wel duidelijk zijn inmiddels.
Ja.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Televisie

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef: Klopt DIA.
Natuurlijk klopt het wat DIA zegt. Als je elke dag eenzelfde medium gebruikt, dan word je daar door beïnvloed. Net zoals dat je beïnvloed wordt als je elke dag het RD leest. De vraag is of er een negatieve invloed uitgaat van de berichtgeving in het Journaal.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Televisie

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Daar ga ik maar vanuit ja. Over programma's waarin overduidelijk Gods geboden worden overtreden, hoef ik het toch niet te hebben? Het ging mij om het meer subtiele, wat doorgaans als onschuldig wordt aangemerkt.
Je hebt te hoge verwachtingen van programmamakers. Niet iedere programmamaker stopt subtiele boodschappen in zijn programma.
Nu vraag ik me echt af of je me nu niet wílt snappen...
Ik heb het over programma's waarin seculier gedachtengoed naar voren komt, bv. bij actualiteitenprogramma's. Als jij vaststelt dat er bijbels gedachtengoed langs komt, heb ik niets gezegd. Het gaat niet om subtiel verstopte boodschappen. Als je dat soort dingen zegt, vraag ik me af hoe serieus je mij neemt.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Televisie

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Wie staat, ziet toe dat hij niet valle. Ik vind het knap, of naïef, wanneer je denkt dat je dit kader continu scherp kan houden en de driehoofdige vijand het hoofd kan bieden.
Kinderen van God vallen ook, denk aan David. Maar dat is het punt niet.

Ik vind je ogenschijnlijke uitgangspunt nogal vreemd. Het bewaken en aanscherpen van je kader van waarden en normen is niet iets wat je alleen doet.

Ik citeer 1 Petr. 5:8-9:
Zijt nuchter en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende wien hij zou mogen verslinden;
Denwelken wederstaat, vast zijnde in het geloof, wetende dat hetzelfde lijden aan uw broederschap die in de wereld is, volbracht wordt.
Klopt. Maar ik denk ook dat het 'en leidt ons niet in verzoeking' betekent dat je je van sommige dingen beter verre kunt houden. Want je zou je wel eens kunnen vergissen in je eigen kaderstelling.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Televisie

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Ik heb het over programma's waarin seculier gedachtengoed naar voren komt, bv. bij actualiteitenprogramma's. Als jij vaststelt dat er bijbels gedachtengoed langs komt, heb ik niets gezegd. Het gaat niet om subtiel verstopte boodschappen. Als je dat soort dingen zegt, vraag ik me af hoe serieus je mij neemt.
Ik probeer me voor te stellen wat je bedoelt. Laat ik dat doen aan de hand van een fictief maar niet onrealistisch voorbeeld.

In het parlement ligt een voorstel om de abortuswetgeving te verruimen. Hierover wordt natuurlijk bericht in alle media. Het Journaal laat o.a. kamerlid mevrouw Pietersen van D66 aan het woord. Ze vindt dat de wetgeving verruimd moet worden omdat de vrouw baas in eigen buik is en dat haar recht op zelfontplooiing ernstig wordt aangetast en dat zij in een klassiek maatschappelijk patroon wordt gedwongen als de wetgeving niet verruimd wordt. In het RD (waar ik overigens niet op geabonneerd ben) staat een interview met kamerlid dhr. Jansen van de SGP die zegt dat abortus kindermoord is en dat van verruiming zeker geen sprake kan zijn. Nee, hij heeft liever dat abortus helemaal niet is toegestaan.

Ik hang in principe het standpunt van dhr. Jansen aan. Welk argument mevrouw Pietersen ook noemt, ik zal niet van mening veranderen op dit punt.

Bedoel je het zo, of is de boodschap van mevrouw Pietersen niet subtiel genoeg?

Een andere vraag die ik heb, of je elk onderwerp wel in een Bijbels kader kunt plaatsen. Neem nu het onderwerp klimaatverandering, of het verbod op pulsvisserij om maar eens twee actuele onderwerpen te benoemen. Of de geopolitieke spanningen als gevolg van het uittreden van de VS en Rusland uit het INF-verdrag.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Televisie

Bericht door Mara »

Jongere schreef: Wij hebben zonder zo'n apparaat in het centrum van de zithoek al zoveel moeite om "de wereld" buiten de deur te houden. En met groter wordende kinderen lijkt me dat nog veel moeilijker.
Dan halen ze die wereld zelf wel, op hun smartphone en heb je er helemaal geen zicht op.

Stel dat iedere christen vanaf nu het medium televisie volkomen negeert. Dus christen politici verschijnen niet meer aan tafel bij Pauw of Jinek, bij de nabeschouwingen op Prinsjesdag geven SGP en CU geen commentaar meer.
Wat gebeurt er dan met de publieke opinie, er is immers geen tegengeluid meer.
De EO stopt met het uitzenden van zangdiensten en andere informatieve programma's of laat zich opheffen.
Geen probleem?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Televisie

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Ik heb het over programma's waarin seculier gedachtengoed naar voren komt, bv. bij actualiteitenprogramma's. Als jij vaststelt dat er bijbels gedachtengoed langs komt, heb ik niets gezegd. Het gaat niet om subtiel verstopte boodschappen. Als je dat soort dingen zegt, vraag ik me af hoe serieus je mij neemt.
Ik probeer me voor te stellen wat je bedoelt. Laat ik dat doen aan de hand van een fictief maar niet onrealistisch voorbeeld.

In het parlement ligt een voorstel om de abortuswetgeving te verruimen. Hierover wordt natuurlijk bericht in alle media. Het Journaal laat o.a. kamerlid mevrouw Pietersen van D66 aan het woord. Ze vindt dat de wetgeving verruimd moet worden omdat de vrouw baas in eigen buik is en dat haar recht op zelfontplooiing ernstig wordt aangetast en dat zij in een klassiek maatschappelijk patroon wordt gedwongen als de wetgeving niet verruimd wordt. In het RD (waar ik overigens niet op geabonneerd ben) staat een interview met kamerlid dhr. Jansen van de SGP die zegt dat abortus kindermoord is en dat van verruiming zeker geen sprake kan zijn. Nee, hij heeft liever dat abortus helemaal niet is toegestaan.

Ik hang in principe het standpunt van dhr. Jansen aan. Welk argument mevrouw Pietersen ook noemt, ik zal niet van mening veranderen op dit punt.

Bedoel je het zo, of is de boodschap van mevrouw Pietersen niet subtiel genoeg?
In een dergelijk duidelijk voorbeeld zal het wel meevallen met de beïnvloeding. Het gaat over het algemeen subtieler natuurlijk. Het gaat om een hele levenshouding, waar we allemaal voor open staan: niet 'wat wil de Heere dat ik doen zal/wat zegt Gods Woord erover?' maar 'dat bepaal ik zelf wel'.

Druppelsgewijze beïnvloeding gaat dus niet op een manier dat je de ene dag zegt: dit kan nog volgens Gods Woord - en de volgende dag: dit gaat te ver. Jij en ik hebben dat niet in de gaten. Dat komt in allerlei verschillende vormen tot ons, niet alleen via tv of moderne media, begrijp me goed. Ik vind alleen de tv wel een makkelijk medium om totaal te mijden.
Ambtenaar schreef:Een andere vraag die ik heb, of je elk onderwerp wel in een Bijbels kader kunt plaatsen. Neem nu het onderwerp klimaatverandering, of het verbod op pulsvisserij om maar eens twee actuele onderwerpen te benoemen. Of de geopolitieke spanningen als gevolg van het uittreden van de VS en Rusland uit het INF-verdrag.
Nee, niet direct. Je hoort mij ook niet zeggen dat je op dit soort onderwerpen niets kunt leren van een deskundige die hierover in een bepaald programma iets vertelt. Natuurlijk is dat het geval.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Televisie

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Het gaat om een hele levenshouding, waar we allemaal voor open staan: niet 'wat wil de Heere dat ik doen zal/wat zegt Gods Woord erover?' maar 'dat bepaal ik zelf wel'.
Ik denk dat de Bijbel op heel veel vragen het antwoord niet heeft. Op veel vragen hangt het antwoord af van de wijze van interpreteren en redeneren. Daarom kunnen kinderen van God op tot andere antwoorden komen (meer in breder perspectief, los gezien van dit topic). Ik heb zelf daarom niet zoveel met predikanten of andere mensen die op basis van interpretatie en redenatie stellig menen dat iets 'A' is of zou moeten zijn. Ik maak meestal liever zelf de afweging op basis van verschillende argumenten.
Druppelsgewijze beïnvloeding gaat dus niet op een manier dat je de ene dag zegt: dit kan nog volgens Gods Woord - en de volgende dag: dit gaat te ver. Jij en ik hebben dat niet in de gaten. Dat komt in allerlei verschillende vormen tot ons, niet alleen via tv of moderne media, begrijp me goed. Ik vind alleen de tv wel een makkelijk medium om totaal te mijden.
Ik kan geen ethisch of theologisch onderwerp bedenken waarin ik de afgelopen 20 jaar (radicaal) van mening ben veranderd. Soms heb je een iets meer genuanceerde mening, omdat je kennis en inzicht is toegenomen. Ik denk daarom dat het wel mee valt met die druppelsgewijze beïnvloeding.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Televisie

Bericht door Boertje »

Ik vind dat een TV ook verrijkend kan zijn, ik bezie het misschien iets anders dan sommigen reageerders. Wel heb ik respect voor hun standpunt, mits het maar consequent is. Bedenk wel de technologische ontwikkelingen gaan zo hard dat de grenzen tussen bijvoorbeeld tv, pc, ipad en mobieltje steeds meer vervagen.
Ik heb wel TV, maar op de afstandsbediening van het mediakast van UPC een knop om favoriete zenders onder te brengen. Mijn selectie is Ned 1, 2 voor actualiteiten en journaal, Discovery, national Geograpic, History, Travel, Animal Planet, nat geographic wild, Discovery Science, Ons, Family 7. De rest interesseert me niet, maar ik kijk graag naar mooie documentaraies en natuurfilms. Ook van een goede documentaire steek ik vaak wat op. Zolang een programma de volheid en grootsheid van de schepping laat zien zie ik geen verschil met het lezen van een boek of het luisteren naar een radio of surfen op het internet. Een boek kan soms meer kwaad doen dan een tv programma. Wel heb ik alle zenders die ik persé niet wil zien geblokkeerd.

Het is dus ook een beetje hoe ga je er zelf mee om.

Een ander punt is jongeren gamen graag op pc, mobiel en ipad of console. Dit wordt nog wel eens over het hoofd gezien. Maar is net als TV ook iets waar je als ouder op moet letten.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Televisie

Bericht door Boertje »

Om misverstanden te voorkomen, ik respecteer en heb waardering voor broeders en zusters die een TV principieel afwijzen. Persoonlijk kijk ik graag documentaires maar geef toe de verleiding ligt om de hoek....
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Televisie

Bericht door liz boer »

Boertje schreef:Om misverstanden te voorkomen, ik respecteer en heb waardering voor broeders en zusters die een TV principieel afwijzen. Persoonlijk kijk ik graag documentaires maar geef toe de verleiding ligt om de hoek....
Ik heb geen TV, maar kijk wel via internet, dus ja wat is het verschil, ik kijk heel graag natuurfilms, waar ik enorm van baal is dat "die miljoen jaar" geleden en de term DNA doorgeven je door de strot geduwd wordt.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Televisie

Bericht door Boertje »

liz boer schreef:waar ik enorm van baal is dat "die miljoen jaar" geleden en de term DNA doorgeven je door de strot geduwd wordt.
Ohh dat gaat bij mij het ene oor in de andere weer uit. Ze kunnen zoveel beweren. Neem nou de bewering stalactieten doen er miljoenen jaren over voor ze ontstaan. Zo is er bekend dat 127 centimeter lange stalactieten onder het Lincoln monument van 1922 zijn gevormd. En dat is pas 100 jaar oud. Zo zijn er meerdere voorbeelden. Laat je dus niet gek maken door al die theorieën. Zo is de koolstofdatering ook aanvechtbaar. En Darwin is ook een geloof.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Televisie

Bericht door liz boer »

Boertje schreef:
liz boer schreef:waar ik enorm van baal is dat "die miljoen jaar" geleden en de term DNA doorgeven je door de strot geduwd wordt.
Ohh dat gaat bij mij het ene oor in de andere weer uit. Ze kunnen zoveel beweren. Neem nou de bewering stalactieten doen er miljoenen jaren over voor ze ontstaan. Zo is er bekend dat 127 centimeter lange stalactieten onder het Lincoln monument van 1922 zijn gevormd. En dat is pas 100 jaar oud. Zo zijn er meerdere voorbeelden. Laat je dus niet gek maken door al die theorieën. Zo is de koolstofdatering ook aanvechtbaar. En Darwin is ook een geloof.
Dat klopt ik heb weleens tegen iemand gezegd, in een gesprek, dat hij een groot geloof had, hij keek me aan met een verbaasde blik, maar nam toen wel een Bijbel mee
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie