Abortus

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Abortus

Bericht door Ad Anker »

merel schreef:
Ad Anker schreef:
parsifal schreef:
Bourdon16 schreef:
In mijn gevoel speelt ook meer mee. Ook in reformatorische kring wordt er aangeraden om te wachten tot na het eerste trimester om een zwangerschap breed bekend te maken. Een miskraam in die tijd praat je niet te veel over, er wordt geen overlijden in de kerk afgekondigd en er is geen begrafenis (en vergelijk dat met hoe belangrijk een begrafenis wordt geacht binnen de Nederlandse reformatorische traditie als het om begraven of cremeren gaat). Is dit consistent met een visie waar abortus vanaf bevruchting als moord wordt gezien?
Ik weet niet of het zo werkt. Een miskraam mag inmiddels als 'doodgeboren kind' geregistreerd worden in het bevolkingsregister. Natuurlijk wordt een miskraam anders benaderd dan een voldragen doodgeboren kind of een sterven na de geboorte. Maar dat is toch geen argument om te gebruiken in een abortusdiscussie?
Een miskraam is wat anders dan een levenloos kindje. Tot 12 weken spreekt men van een miskraam en tot 16 weken een verlate miskraam.
Ja, dat klopt. Maar ook een miskraam kan toch geregistreerd worden, sinds een aantal jaren?
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Abortus

Bericht door merel »

Het moet gaan om een doodgeboren kindje dat voor 24 weken geboren is. Ook het geslacht wordt volgens mij dan geregistreerd. Ik vraag mij af in hoeverre je dat kan zien voor 12 weken. Van een foetus/miskraam zie je niet echt wat het is en wordt het meestal weggespoeld in de wc.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Abortus

Bericht door huisman »

merel schreef:Het moet gaan om een doodgeboren kindje dat voor 24 weken geboren is. Ook het geslacht wordt volgens mij dan geregistreerd. Ik vraag mij af in hoeverre je dat kan zien voor 12 weken. Van een foetus/miskraam zie je niet echt wat het is en wordt het meestal weggespoeld in de wc.

https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/: ... 0dat%20was.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Abortus

Bericht door helma »

Henk J schreef:Het is inderdaad schrikbarend om te zien dat niet iedereen hier tegen een abortus is. We weten allemaal dat wanneer het leven van de vrouw gevaar loopt er soms om medische redenen voor een abortus gekozen moet worden. Verder is en blijft het moord. En de kerk heeft dan ook de dubbele plicht om oog te hebben voor vrouwen in schrijnende omstandigheden die er zeker kunnen zijn!
Ik had al geschreven dat abortus niet nodig is. Gehoord van een gynaecoloog. Als het leven van de moeder in gevaar is kan een keizersnee gedaan worden. Of de bevalling ingeleid. Als het kindje dan sterft omdat het niet levensvatbaar is heb je het in elk geval niet actief gedood. Voor de verwerking van een moeder ook beter.

Ik merk dat er de vraag is of abortus toegestaan is als een kindje nog geen ziel heeft. Als het kindje nog geen ziel heeft bij de conceptie is het al wel een mens met recht op leven. Een nieuw mensenleven is begonnen, een unieke persoonlijkheid met een eigen DNA.


Bovendien klopt het hartje al 21 dagen na de bevruchting!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Abortus

Bericht door helma »

merel schreef:Ik vind het eerlijk gezegd heel lastig. Vorige week was in het nieuws de veroordeling van een stiefvader vanwege misbruik van de 12 jarige dochter van zijn partner. Meisje was zwanger geraakt en heeft abortus laten plegen. Ik snap eerlijk gezegd de overwegingen van moeder en kind wel en ben dolblij dat ik tot zoverre de keuze niet behoef te maken. Ik zou echt niet weten wat ik zou doen.
Het gaat er niet om dat je hun keus begrijpt..
Het is ook een vreselijk schrijnende, moeilijke situatie. Maar is abortus dan echt de enige oplossing? En het kindje dan? Waarom krijgt het kindje de 'doodstraf' terwijl de dader dat niet eens krijgt?
Is dat echt het beste voor de verwerking van het meisje? Of zou een kindje ook helend kunnen werken?

Zou het christelijk geloof/Gods wil voor jou hierin ook een rol spelen als je zo'n beslissing zou moeten nemen?


Ik ben soms bang dat we in dit soort moeilijke situaties meer ons gevoel/verstand laten spreken dan we eerbiedig vragen: Heere wat wilt U dat we doen zullen. Herken je die zorg?

En ik wil niets afdoen van het moeilijke van zo'n schrijnende situatie...
Ik (her)ken soortgelijke situaties van dichtbij.
En ik heb contact via SOL met een vrouw die dit overkomen is en van haar (refo..)ouders een abortus moest ondergaan en dit als een zware last met zich mee draagt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: RE: Re: Abortus

Bericht door parsifal »

helma schreef:
Henk J schreef:Het is inderdaad schrikbarend om te zien dat niet iedereen hier tegen een abortus is. We weten allemaal dat wanneer het leven van de vrouw gevaar loopt er soms om medische redenen voor een abortus gekozen moet worden. Verder is en blijft het moord. En de kerk heeft dan ook de dubbele plicht om oog te hebben voor vrouwen in schrijnende omstandigheden die er zeker kunnen zijn!
Ik had al geschreven dat abortus niet nodig is. Gehoord van een gynaecoloog. Als het leven van de moeder in gevaar is kan een keizersnee gedaan worden. Of de bevalling ingeleid. Als het kindje dan sterft omdat het niet levensvatbaar is heb je het in elk geval niet actief gedood. Voor de verwerking van een moeder ook beter.

Ik merk dat er de vraag is of abortus toegestaan is als een kindje nog geen ziel heeft. Als het kindje nog geen ziel heeft bij de conceptie is het al wel een mens met recht op leven. Een nieuw mensenleven is begonnen, een unieke persoonlijkheid met een eigen DNA.


Bovendien klopt het hartje al 21 dagen na de bevruchting!
Ik ga er vanuit dat wat in dit artikel staat klopt: https://www.reuters.com/article/factche ... SL1N2TC0VD
omdat het expliciet over deze vraag gaat. Dit is natuurlijk maar een klein deel van de gevallen en het gaat hier in de meeste gevallen om het versnellen van de dood van het ongeboren kind. Toch worden in sommige Amerikaanse staten dit soort zaken ook aangepakt of in ieder geval kunnen ze leiden tot een onderzoek (net als het genoemde vertragen van chemotherapie vanwege een zwangerschap).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Abortus

Bericht door helma »

parsifal schreef:
Ad Anker schreef:
parsifal schreef:
Bourdon16 schreef:
In mijn gevoel speelt ook meer mee. Ook in reformatorische kring wordt er aangeraden om te wachten tot na het eerste trimester om een zwangerschap breed bekend te maken. Een miskraam in die tijd praat je niet te veel over, er wordt geen overlijden in de kerk afgekondigd en er is geen begrafenis (en vergelijk dat met hoe belangrijk een begrafenis wordt geacht binnen de Nederlandse reformatorische traditie als het om begraven of cremeren gaat). Is dit consistent met een visie waar abortus vanaf bevruchting als moord wordt gezien?
Ik weet niet of het zo werkt. Een miskraam mag inmiddels als 'doodgeboren kind' geregistreerd worden in het bevolkingsregister. Natuurlijk wordt een miskraam anders benaderd dan een voldragen doodgeboren kind of een sterven na de geboorte. Maar dat is toch geen argument om te gebruiken in een abortusdiscussie?
Ik weet het niet. Het komt wel over alsof voor sommige mensen de menselijke waardigheid begint bij bevruchting als het om abortus (provocatis) gaat, maar op andere punten die waardigheid een veel kleinere rol speelt. Een spontane abortus (ofwel miskraam) in het eerste trimester houdt je voor jezelf of in besloten kring. Je rouwt er niet al te publiek over etc en begrafenis is niet gebruikelijk. Of dit uit maakt in het debat weet ik niet, maar het geeft m.i. aan dat er in de beleving van wat een mens is wel wat schuurt.
Voor de meeste vrouwen is een miskraam een hele ingrijpende gebeurtenis. Het is niet goed dat er zo weinig openheid over is. Daar is ook nog heel wat te winnen, ook in onze gezindte. Juist omdat er zo weinig over gepraat wordt lijkt het een verdriet wat je in je eentje moet verwerken. Vader is er nog niet zo nauw bij betrokken, maar voor een moeder heeft dat kindje vanaf het moment dat ze het weet een plek in haar hart. Heel haar lichaam en haar innerlijk is daarbij betrokken. Dat heeft God zo geschapen. Kan een moeder haar zuigeling vergeten? Er is vanaf het begin een nauwe band tussen moeder en kind. Dat maakt abortus ook zo ingrijpend. Want moeder weet heel goed dat er een kindje in haar groeit. Luister maar naar vrouwen die een abortus hebben ondergaan. Vroeg of laat hebben ze het toch over hun kindje ipv over een klompje cellen of wat we er ook van gemaakt hebben.

Als we op een beurs staan en oudere vrouwen zien het modelletje van Schreeuw om Leven (10 weken) zijn er altijd wel bij die zo'n modelletje behoedzaam pakken en koesterend vasthouden. Dan weet ik al genoeg...
Vroeger mócht er niet gesproken worden over een miskraam. Je moest opstaan en weer doorgaan. 'Na een misje komt een wisje' werd er als troost gezegd.
Wat een emoties zijn er vaak bij onze stand. Vrouwen die hun verdriet nooit konden en mochten uiten laten voor het eerst hun tranen vallen. En zijn o zo gelukkig als ze het modelletje mee mogen nemen. Echt heel ontroerend.

Dus dat verdriet is er echt wel!!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Abortus

Bericht door helma »

Artikel van ProLife-Feministen
What about the life of the mother. (Helaas Engels, dus is vertaald met Google)

https://www.feministsforlife.org/what-a ... he-mother/




Omdat we zowel pro-vrouw als pro-life zijn, weigeren we te kiezen tussen vrouwen en kinderen. Soms adviseren artsen abortus omdat ze niet op de hoogte zijn van andere opties of omdat ze onder druk staan ​​uit angst voor rechtszaken voor wanpraktijken. Wij zijn van mening dat artsen en ander medisch personeel beide patiënten moeten behandelen en moeten doen wat ze kunnen om beide levens te redden. Dit is wat werd gedaan voordat de Roe-beslissing werd uitgesproken. Gelukkig blijven medische vooruitgang meer levens redden. Situaties waarin de zwangerschap het leven van de moeder bedreigt, zijn uiterst zeldzaam. Laattijdige abortussen zijn nooit medisch noodzakelijk. Nood-C-secties zijn vaak de medisch geschikte reactie om zowel moeder als kind te redden. De levensvatbaarheid in dit stadium van de ontwikkeling van het kind is over het algemeen zeer goed, vooral met de vooruitgang in de neonatale zorg. Baby's die iets minder dan een pond wegen, overleven! Wat betreft scenario's in het eerste trimester, zijn de meeste bedoeld om de moeder te redden van buitenbaarmoederlijke ("niet op hun plaats") zwangerschappen, die meestal in de eileider voorkomen. Operaties voor buitenbaarmoederlijke zwangerschappen worden medisch niet geclassificeerd als abortussen. Aangezien het kind geen overlevingskans heeft en de moeder kan overleven als de zwangerschap wordt beëindigd, moeten we doen wat we kunnen om haar te redden. Beiden laten sterven zou niet pro-life zijn. Op dit moment zijn baarmoedertransplantaties om de baby opnieuw in de baarmoeder te implanteren niet mogelijk. (Maar als dit een haalbare optie wordt, zou dit enorme gevolgen hebben voor het hele abortusdebat, aangezien onzwanger worden niet hetzelfde zou zijn als een abortus!) Ten slotte zijn er problemen met betrekking tot de geestelijke gezondheid. Hoewel zwangerschap een stressvolle ervaring kan zijn en soms een depressie kan veroorzaken of verergeren, mag psychologische stress niet worden "behandeld" door abortus. Psychiaters en psychologen moeten psychische problemen direct behandelen. Pro-life feministen zetten zich in om het leven van zowel vrouwen als ongeboren kinderen te beschermen. We roepen op tot eerlijkheid, nauwkeurigheid en medeleven bij het beschouwen van "het leven van de moeder" - met een focus, altijd, op levensbevestigende oplossingen. – Serrin Foster, FFL-voorzitter
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Abortus

Bericht door Tiberius »

Ik ben blij om jouw ervaringen bij Schreeuw om leven te lezen, Helma.
Jaren geleden heb ik in het pastoraat een man ontmoet die boos werd als het woord miskraam werd gebruikt. Dat echtpaar had lang op kinderen moeten wachten. Daarna werd zij zwanger, maar na 14 of 15 weken kwam de vrucht af. Dat wordt dan miskraam genoemd, zei hij, terwijl wij er jaren op hadden gewacht. Later kregen ze nog meer kinderen, maar het woord miskraam was bij dat gezin taboe.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Abortus

Bericht door parsifal »

Ik waardeer dit stuk. Maar het gaat niet echt in op de zaken waar medische behandeling (zoals bestraling) het leven van de foetus echt in gevaar brengt en waar het te jong is om buiten de baarmoeder te leven. Hetzelfde geldt voor grote risicos op bloedinfectie vroeg in de zwangerschap, waar de keus is tussen grote kans op niet overleven van zowel moeder en ongeboren kind of veel grotere kans op overleven van de moeder.

Het lijkt me goed als overal dit soort zaken iets tussen arts en moeder blijven en er niet juridisch geschut bij komt.

En ja ik weet dat een "natuurlijke" abortus ingrijpend kan zijn voor veel vrouwen. Laat er in ieder geval meer aandacht voor zijn en niet iets dat verstopt moet worden.

helma schreef:Artikel van ProLife-Feministen
What about the life of the mother. (Helaas Engels, dus is vertaald met Google)

https://www.feministsforlife.org/what-a ... he-mother/




Omdat we zowel pro-vrouw als pro-life zijn, weigeren we te kiezen tussen vrouwen en kinderen. Soms adviseren artsen abortus omdat ze niet op de hoogte zijn van andere opties of omdat ze onder druk staan ​​uit angst voor rechtszaken voor wanpraktijken. Wij zijn van mening dat artsen en ander medisch personeel beide patiënten moeten behandelen en moeten doen wat ze kunnen om beide levens te redden. Dit is wat werd gedaan voordat de Roe-beslissing werd uitgesproken. Gelukkig blijven medische vooruitgang meer levens redden. Situaties waarin de zwangerschap het leven van de moeder bedreigt, zijn uiterst zeldzaam. Laattijdige abortussen zijn nooit medisch noodzakelijk. Nood-C-secties zijn vaak de medisch geschikte reactie om zowel moeder als kind te redden. De levensvatbaarheid in dit stadium van de ontwikkeling van het kind is over het algemeen zeer goed, vooral met de vooruitgang in de neonatale zorg. Baby's die iets minder dan een pond wegen, overleven! Wat betreft scenario's in het eerste trimester, zijn de meeste bedoeld om de moeder te redden van buitenbaarmoederlijke ("niet op hun plaats") zwangerschappen, die meestal in de eileider voorkomen. Operaties voor buitenbaarmoederlijke zwangerschappen worden medisch niet geclassificeerd als abortussen. Aangezien het kind geen overlevingskans heeft en de moeder kan overleven als de zwangerschap wordt beëindigd, moeten we doen wat we kunnen om haar te redden. Beiden laten sterven zou niet pro-life zijn. Op dit moment zijn baarmoedertransplantaties om de baby opnieuw in de baarmoeder te implanteren niet mogelijk. (Maar als dit een haalbare optie wordt, zou dit enorme gevolgen hebben voor het hele abortusdebat, aangezien onzwanger worden niet hetzelfde zou zijn als een abortus!) Ten slotte zijn er problemen met betrekking tot de geestelijke gezondheid. Hoewel zwangerschap een stressvolle ervaring kan zijn en soms een depressie kan veroorzaken of verergeren, mag psychologische stress niet worden "behandeld" door abortus. Psychiaters en psychologen moeten psychische problemen direct behandelen. Pro-life feministen zetten zich in om het leven van zowel vrouwen als ongeboren kinderen te beschermen. We roepen op tot eerlijkheid, nauwkeurigheid en medeleven bij het beschouwen van "het leven van de moeder" - met een focus, altijd, op levensbevestigende oplossingen. – Serrin Foster, FFL-voorzitter
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Abortus

Bericht door helma »

In zo'n noodgeval gaat het leven van de moeder voor. Maar ik zou graag de clausule inbouwen dat er ook alles gedaan moet worden om het leven van het kindje te redden.
We leven in een tijd dat abortus een snelle oplossing is geworden. Je hoort best van veel ouderparen die al heel snel het advies voor abortus krijgen in moeilijke omstandigheden. Wat dat betreft heb ik geen volledig vertrouwen meer in seculiere artsen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Abortus

Bericht door helma »

merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Abortus

Bericht door merel »

helma schreef:In zo'n noodgeval gaat het leven van de moeder voor. Maar ik zou graag de clausule inbouwen dat er ook alles gedaan moet worden om het leven van het kindje te redden.
We leven in een tijd dat abortus een snelle oplossing is geworden. Je hoort best van veel ouderparen die al heel snel het advies voor abortus krijgen in moeilijke omstandigheden. Wat dat betreft heb ik geen volledig vertrouwen meer in seculiere artsen.
Ik sta daar dus heel anders in. Ik vind het juist heel goed dat niet alle toeters en bellen uit de kast wordt getrokken om een kind te redden. Overbehandeling is namelijk een groot probleem in de medische sector, met name op de afdeling neonatologie. Een mens/kind mag ook sterven.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Abortus

Bericht door Lilian1975 »

.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 29 jun 2022, 11:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Abortus

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:
helma schreef:In zo'n noodgeval gaat het leven van de moeder voor. Maar ik zou graag de clausule inbouwen dat er ook alles gedaan moet worden om het leven van het kindje te redden.
We leven in een tijd dat abortus een snelle oplossing is geworden. Je hoort best van veel ouderparen die al heel snel het advies voor abortus krijgen in moeilijke omstandigheden. Wat dat betreft heb ik geen volledig vertrouwen meer in seculiere artsen.
Ik sta daar dus heel anders in. Ik vind het juist heel goed dat niet alle toeters en bellen uit de kast wordt getrokken om een kind te redden. Overbehandeling is namelijk een groot probleem in de medische sector, met name op de afdeling neonatologie. Een mens/kind mag ook sterven.
Op Gods tijd....of onze tijd?
En tot die tijd hebben wij voor al Zijn schepselen te zorgen en het leven te eerbiedigen.
Plaats reactie