Abortus

merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Abortus

Bericht door merel »

Lilian1975 schreef:
merel schreef:
helma schreef:In zo'n noodgeval gaat het leven van de moeder voor. Maar ik zou graag de clausule inbouwen dat er ook alles gedaan moet worden om het leven van het kindje te redden.
We leven in een tijd dat abortus een snelle oplossing is geworden. Je hoort best van veel ouderparen die al heel snel het advies voor abortus krijgen in moeilijke omstandigheden. Wat dat betreft heb ik geen volledig vertrouwen meer in seculiere artsen.
Ik sta daar dus heel anders in. Ik vind het juist heel goed dat niet alle toeters en bellen uit de kast wordt getrokken om een kind te redden. Overbehandeling is namelijk een groot probleem in de medische sector, met name op de afdeling neonatologie. Een mens/kind mag ook sterven.


Op Gods tijd....of onze tijd?
Door te lang door behandelen en steeds medisch ingrijpen op onze tijd. Datzelfde zie je immers ook bij behandelingen van tumoren.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Abortus

Bericht door parsifal »

Lilian1975 schreef:
merel schreef:
helma schreef:In zo'n noodgeval gaat het leven van de moeder voor. Maar ik zou graag de clausule inbouwen dat er ook alles gedaan moet worden om het leven van het kindje te redden.
We leven in een tijd dat abortus een snelle oplossing is geworden. Je hoort best van veel ouderparen die al heel snel het advies voor abortus krijgen in moeilijke omstandigheden. Wat dat betreft heb ik geen volledig vertrouwen meer in seculiere artsen.
Ik sta daar dus heel anders in. Ik vind het juist heel goed dat niet alle toeters en bellen uit de kast wordt getrokken om een kind te redden. Overbehandeling is namelijk een groot probleem in de medische sector, met name op de afdeling neonatologie. Een mens/kind mag ook sterven.


Op Gods tijd....of onze tijd?
Hoe zie je in dit geval "Gods tijd"? Dit is een serieuze vraag. Actief leven verlengen door ingewikkelde medische behandeling lijkt me voor dit argument vergelijkbaar met actief leven beeindigen in een situatie van zwaar en uitzichtloos lijden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Abortus

Bericht door Lilian1975 »

parsifal schreef:
Lilian1975 schreef:
merel schreef:
helma schreef:In zo'n noodgeval gaat het leven van de moeder voor. Maar ik zou graag de clausule inbouwen dat er ook alles gedaan moet worden om het leven van het kindje te redden.
We leven in een tijd dat abortus een snelle oplossing is geworden. Je hoort best van veel ouderparen die al heel snel het advies voor abortus krijgen in moeilijke omstandigheden. Wat dat betreft heb ik geen volledig vertrouwen meer in seculiere artsen.
Ik sta daar dus heel anders in. Ik vind het juist heel goed dat niet alle toeters en bellen uit de kast wordt getrokken om een kind te redden. Overbehandeling is namelijk een groot probleem in de medische sector, met name op de afdeling neonatologie. Een mens/kind mag ook sterven.


Op Gods tijd....of onze tijd?
Hoe zie je in dit geval "Gods tijd"? Dit is een serieuze vraag. Actief leven verlengen door ingewikkelde medische behandeling lijkt me voor dit argument vergelijkbaar met actief leven beeindigen in een situatie van zwaar en uitzichtloos lijden.

Deze alsdan vragen komen op mij te menselijk geredeneerd over. Mogen wij bepalen wat voor ons uitzichtloos is? Ieder levend schepsel is Zijn eigendom. Persoonlijk. Mijn vader was er in de ogen van artsen uitzichtloos toe. We kregen de vraag voorgelegd om te stoppen... voordat we daar überhaupt een beslissing over hoefde te nemen nam God hem weg. Op Gods tijd.

Drie zwangerschappen in nabije omgeving waarbij ouders de abortusvraag kregen voorgelegd. Want het was uitzichtloos . Twee kindjes zijn levend feboren en na enkele uren overleden. In woorden niet uit te drukken hoe intens. Maar wel op Gods tijd. Konden deze ouders het kindje aan hen toevertrouwd weer in Zijn handen leggen. Derde kindje vraagt inderdaad de medische wereld veel geld. Maar het is een prachtgezin! En met de beperkingen is er uitzicht op Hem. Daar gaat het om! En dan kan @merel inderdaad soms besloten worden om een experimentele weg niet te gebruiken (bv tumor behandelingen) omdat deze persoon zelf weet verzoend te zijn in Christus en uitziet naar God en kan verantwoorden waarom. Overigens zijn dan vaak al veel andere behandelingen wel gevolgd en is voor deze persoon duidelijk geworden dat deze weg niet meer ingeslagen hoeft te worden.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 29 jun 2022, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Abortus

Bericht door merel »

Lilian1975 schreef: Deze alsdan vragen komen op mij te menselijk geredeneerd over. Mogen wij bepalen wat voor ons uitzichtloos is? Ieder levend schepsel is Zijn eigendom. Persoonlijk. Mijn vader was er in de ogen van artsen uitzichtloos toe. We kregen de vraag voorgelegd om te stoppen... voordat we daar überhaupt een beslissing over hoefde te nemen nam God hem weg.

Drie zwangerschappen in nabije omgeving waarbij ouders de abortusvraag kregen voorgelegd. Want het was uitzichtloos . Twee kindjes zijn levend feboren en na enkele uren overleden. In woorden niet uit te drukken hoe intens. Maar wel op Gods tijd. Konden deze ouders het kindje aan hen toevertrouwd weer in Zijn handen leggen. Derde kindje vraagt inderdaad de medische wereld veel geld. Maar het is een prachtgezin! En met de beperkingen is er uitzicht op Hem. Daar gaat het om!

Dan hebben de artsen toch het juiste advies gegeven? Ik vind dat je het stoppen en/of doorgaan met behandelingen objectief moet bekijken. Daar hebben artsen voor geleerd en ook gaven voor gekregen om dat te beoordelen. De familie is vaak emotioneel betrokken en kunnen dit niet beoordelen. de medische wetenschap is inmiddels zo ver gevorderd dat je iemand ( bijna) tot in het oneindige in leven kan houden. Of dat ethisch verantwoord is, is een tweede. Iemand mag ook sterven en mag daar de tijd voor krijgen.
Laatst gewijzigd door merel op 29 jun 2022, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Abortus

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:
Lilian1975 schreef: Deze alsdan vragen komen op mij te menselijk geredeneerd over. Mogen wij bepalen wat voor ons uitzichtloos is? Ieder levend schepsel is Zijn eigendom. Persoonlijk. Mijn vader was er in de ogen van artsen uitzichtloos toe. We kregen de vraag voorgelegd om te stoppen... voordat we daar überhaupt een beslissing over hoefde te nemen nam God hem weg.

Drie zwangerschappen in nabije omgeving waarbij ouders de abortusvraag kregen voorgelegd. Want het was uitzichtloos . Twee kindjes zijn levend feboren en na enkele uren overleden. In woorden niet uit te drukken hoe intens. Maar wel op Gods tijd. Konden deze ouders het kindje aan hen toevertrouwd weer in Zijn handen leggen. Derde kindje vraagt inderdaad de medische wereld veel geld. Maar het is een prachtgezin! En met de beperkingen is er uitzicht op Hem. Daar gaat het om!

Dan hebben de artsen toch het juiste advies gegeven? Ik vind dat je het stoppen en/of doorgaan met behandelingen objectief moet bekijken. Daar hebben artsen voor geleerd en ook gaven voor gekregen om dat te beoordelen.
Nee artsen gaven niet het goede advies. Want die twee kindjes zijn buiten de baarmoeder nog enkele uren aan deze ouders toevertrouwd en gekoesterd met hun aangeboren afwijking. En zijn niet zoals ze zelf zouden zeggen weggegooid, afgedankt omdat ze niet voldoen aan onze visie op wat uitzichtloos of niet is. God nam hen tot Zich op Zijn tijd.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Abortus

Bericht door merel »

Lilian1975 schreef:
merel schreef:
Lilian1975 schreef: Deze alsdan vragen komen op mij te menselijk geredeneerd over. Mogen wij bepalen wat voor ons uitzichtloos is? Ieder levend schepsel is Zijn eigendom. Persoonlijk. Mijn vader was er in de ogen van artsen uitzichtloos toe. We kregen de vraag voorgelegd om te stoppen... voordat we daar überhaupt een beslissing over hoefde te nemen nam God hem weg.

Drie zwangerschappen in nabije omgeving waarbij ouders de abortusvraag kregen voorgelegd. Want het was uitzichtloos . Twee kindjes zijn levend feboren en na enkele uren overleden. In woorden niet uit te drukken hoe intens. Maar wel op Gods tijd. Konden deze ouders het kindje aan hen toevertrouwd weer in Zijn handen leggen. Derde kindje vraagt inderdaad de medische wereld veel geld. Maar het is een prachtgezin! En met de beperkingen is er uitzicht op Hem. Daar gaat het om!

Dan hebben de artsen toch het juiste advies gegeven? Ik vind dat je het stoppen en/of doorgaan met behandelingen objectief moet bekijken. Daar hebben artsen voor geleerd en ook gaven voor gekregen om dat te beoordelen.
Ned artsen gaven niet het goede advies. Want die twee kindjes zijn buiten de baarmoeder nog enkele uren aan deze ouders toevertrouwd en gekoesterd met hun aangeboren afwijking. En zijn niet zoals ze zelf zouden zeggen weggegooid, afgedankt omdat ze niet voldoen aan onze visie op wat uitzichtloos of niet is. God nam hen tot Zich op Zijn tijd.
Ik vermoed, nee eigenlijk weet ik dat zeker, dat de ouders het advies van de betrokken artsen niet goed gehoord hebben. Helaas komt dat door emotie vaak voor.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Abortus

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:
Lilian1975 schreef:
merel schreef:
Lilian1975 schreef: Deze alsdan vragen komen op mij te menselijk geredeneerd over. Mogen wij bepalen wat voor ons uitzichtloos is? Ieder levend schepsel is Zijn eigendom. Persoonlijk. Mijn vader was er in de ogen van artsen uitzichtloos toe. We kregen de vraag voorgelegd om te stoppen... voordat we daar überhaupt een beslissing over hoefde te nemen nam God hem weg.

Drie zwangerschappen in nabije omgeving waarbij ouders de abortusvraag kregen voorgelegd. Want het was uitzichtloos . Twee kindjes zijn levend geboren en na enkele uren overleden. In woorden niet uit te drukken hoe intens. Maar wel op Gods tijd. Konden deze ouders het kindje aan hen toevertrouwd weer in Zijn handen leggen. Derde kindje vraagt inderdaad de medische wereld veel geld. Maar het is een prachtgezin! En met de beperkingen is er uitzicht op Hem. Daar gaat het om!

Dan hebben de artsen toch het juiste advies gegeven? Ik vind dat je het stoppen en/of doorgaan met behandelingen objectief moet bekijken. Daar hebben artsen voor geleerd en ook gaven voor gekregen om dat te beoordelen.
Nee artsen gaven niet het goede advies. Want die twee kindjes zijn buiten de baarmoeder nog enkele uren aan deze ouders toevertrouwd en gekoesterd met hun aangeboren afwijking. En zijn niet zoals ze zelf zouden zeggen weggegooid, afgedankt omdat ze niet voldoen aan onze visie op wat uitzichtloos of niet is. God nam hen tot Zich op Zijn tijd.
Ik vermoed, nee eigenlijk weet ik dat zeker, dat de ouders het advies van de betrokken artsen niet goed gehoord hebben. Helaas komt dat door emotie vaak voor.
Oh nee hoor. Ze hebben zeker de vraag voorgelegd gekregen om de zwangerschap te beëindigen. En zeker juist gehoord ondanks hun emotie. En ja natuurlijk zijn deze zwangerschappen verder gewoon begeleid. De vraag kwam zeker wel. Dat is hoe de medische wereld werkt en denkt. De moderne mens beschikt zelf over het leven. Wil zelf bepalen de duur daarvan en de kwaliteit. Dat is gewoon de norm. Wij willen als God zijn. En ja er zijn individuele artsen die er anders in staan. En wij willen dat het leven niet teveel kost. Wat anders bij God. Het kostte Hem alles. Zijn eigen Zoon. Tot redding van vijanden!
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Abortus

Bericht door merel »

Volgens mij begrijp jij niet wat ik bedoel.
Natuurlijk hebben de artsen een beëindiging van de zwangerschap voorgesteld. Dat is namelijk beleid. Een arts is zelfs gehouden om dit voor te stellen. Of een arts daaraan zelf meewerkt hangt van zijn eigen ethiek af. Dan zal hij zorg moeten dragen voor een overdracht van de patiënt. Na het bespreken van de diverse opties hebben de ouders zelf de keuze om hier wel/niet in mee te gaan. Een arts spreekt in zijn voorlichting vanuit statistieken. Hij zal aangegeven hebben dat het kind waarschijnlijk in de zwangerschap of tijdens de bevalling zal overlijden en een kleine kans heeft dat het daarna nog even zal leven.

De artsen hebben dus in alle gevallen die jij noemt ( stoppen behandeling van jouw vader, overlijden kind) gelijk gehad.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Abortus

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:Volgens mij begrijp jij niet wat ik bedoel.
Natuurlijk hebben de artsen een beëindiging van de zwangerschap voorgesteld. Dat is namelijk beleid. Een arts is zelfs gehouden om dit voor te stellen. Of een arts daaraan zelf meewerkt hangt van zijn eigen ethiek af. Dan zal hij zorg moeten dragen voor een overdracht van de patiënt. Na het bespreken van de diverse opties hebben de ouders zelf de keuze om hier wel/niet in mee te gaan. Een arts spreekt in zijn voorlichting vanuit statistieken. Hij zal aangegeven hebben dat het kind waarschijnlijk in de zwangerschap of tijdens de bevalling zal overlijden en een kleine kans heeft dat het daarna nog even zal leven.

De artsen hebben dus in alle gevallen die jij noemt ( stoppen behandeling van jouw vader, overlijden kind) gelijk gehad.
Het feit dat bij een open ruggetje al een beleid is (dat beleid komt niet vanuit het pro life denken of bijbels denken over leven en dood) om voor te stellen zwangerschappen te laten beeindigen... of hersenontwikkeling geeft aan dat het beleid, (wat anders dan de persoonlijke mening,) van de gynaecoloog op dat moment is niet het leven dat in zijn of haar ogen kwalitatief genoeg is te respecteren. En er zelfs niet altijd met begrip op de keuze hierover door ouders gereageerd wordt. Het bijv. bekent is je beter in universitair zh B te laten behandelen ipv zh A bij dit soort vragen en enorm zware zwangerschappen. Op zulke momenten zit je namelijk niet te wachten op jezelf hier over te moeten verdedigen.
Als het denken vanuit het zelf beschikkings denken voortkomt zullen de vragen op wat kwalitatief waardig is of zinvol is om medisch te behandelen heel anders beantwoordt worden.

Ook mbt kinderwens en behandelingen hebben wij echt niet de ervaring dat het grondbeginsel is respect voor leven dat God schept. En dat was al pakweg 15 tot 20 jaar geleden. Heb daarom zeker niet de illusie dat dat beter is geworden.

Blijft daarnaast staan wie bepaalt of wat bepaalt of een behandeling zinvol is? En dat de beantwoording daarvan ook heel erg nauw samenhangt met je visie op Wie over leven en dood gaat. Wie het leven geeft. Zolang de mens denkt zelfbeschikkend te zijn of in staat is leven te scheppen heb ik niet zoveel vertrouwen in de uitkomst op de beantwoording op deze vragen.

Of is het zelfs zo dat deze vragen als zinloze behandelingen en daarom abortus gerechtvaardigd alleen kunnen voortkomen uit het denken dat we zelf eigenaar over ons en andermans leven zijn? En niet God?
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 29 jun 2022, 16:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Abortus

Bericht door Vervolgde »

Het is goed te zien dat hier een meerderheid de belijdenis wil uitspreken dat het leven een gave Gods is en dat daarom leven beschermwaardig is. Het is goed te lezen dat al het mogelijke in het werk gesteld moet worden om het geven leven in stand te houden. Het niet in standhouden van het gegeven leven is gelijk gesteld aan moord.

Mag ik in het licht van een nieuwe Covid-golf verwachten dat de nieuwe maatregelen en het sluiten van scholen dan ook blijmoedig wordt opgenomen en gedragen, omdat het leven van die hele grote groep kwetsbaren in stand gehouden moeten worden?
Of steekt dan een zekere leeftijdsdiscriminatie op? Of zijn sociale overwegingen dan wel acceptabel en moet de beschermwaardigheid van het leven wijken?

Bezie ik op de discussie inzake Covid op dit forum dan lijkt het antwoord op mij laatste vraag helaas ‘ja’ te moeten zijn. Dat roept dan de vraag op hoe waarachtigheid is de belijdenis inzake beschermwaardigheid van het leven?
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Abortus

Bericht door Erskinees »

Vervolgde schreef: Mag ik in het licht van een nieuwe Covid-golf verwachten dat de nieuwe maatregelen en het sluiten van scholen dan ook blijmoedig wordt opgenomen en gedragen, omdat het leven van die hele grote groep kwetsbaren in stand gehouden moeten worden?
Of steekt dan een zekere leeftijdsdiscriminatie op? Of zijn sociale overwegingen dan wel acceptabel en moet de beschermwaardigheid van het leven wijken?

Bezie ik op de discussie inzake Covid op dit forum dan lijkt het antwoord op mij laatste vraag helaas ‘ja’ te moeten zijn. Dat roept dan de vraag op hoe waarachtigheid is de belijdenis inzake beschermwaardigheid van het leven?
Dit is extreem off-topic. ::bye
Online
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Abortus

Bericht door Zeeuw »

Erskinees schreef:
Vervolgde schreef: Mag ik in het licht van een nieuwe Covid-golf verwachten dat de nieuwe maatregelen en het sluiten van scholen dan ook blijmoedig wordt opgenomen en gedragen, omdat het leven van die hele grote groep kwetsbaren in stand gehouden moeten worden?
Of steekt dan een zekere leeftijdsdiscriminatie op? Of zijn sociale overwegingen dan wel acceptabel en moet de beschermwaardigheid van het leven wijken?

Bezie ik op de discussie inzake Covid op dit forum dan lijkt het antwoord op mij laatste vraag helaas ‘ja’ te moeten zijn. Dat roept dan de vraag op hoe waarachtigheid is de belijdenis inzake beschermwaardigheid van het leven?
Dit is extreem off-topic. ::bye
En extreme onzin :)
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Abortus

Bericht door merel »

Lilian1975 schreef: Het feit dat bij een open ruggetje al een beleid is (dat beleid komt niet vanuit het pro life denken of bijbels denken over leven en dood) om voor te stellen zwangerschappen te laten beeindigen... of hersenontwikkeling geeft aan dat het beleid, (wat anders dan de persoonlijke mening,) van de gynaecoloog op dat moment is niet het leven dat in zijn of haar ogen kwalitatief genoeg is te respecteren. En er zelfs niet altijd met begrip op de keuze hierover door ouders gereageerd wordt. Het bijv. bekent is je beter in universitair zh B te laten behandelen ipv zh A bij dit soort vragen en enorm zware zwangerschappen. Op zulke momenten zit je namelijk niet te wachten op jezelf hier over te moeten verdedigen.
Als het denken vanuit het zelf beschikkings denken voortkomt zullen de vragen op wat kwalitatief waardig is of zinvol is om medisch te behandelen heel anders beantwoordt worden.

Ook mbt kinderwens en behandelingen hebben wij echt niet de ervaring dat het grondbeginsel is respect voor leven dat God schept. En dat was al pakweg 15 tot 20 jaar geleden. Heb daarom zeker niet de illusie dat dat beter is geworden.

Blijft daarnaast staan wie bepaalt of wat bepaalt of een behandeling zinvol is? En dat de beantwoording daarvan ook heel erg nauw samenhangt met je visie op Wie over leven en dood gaat. Wie het leven geeft. Zolang de mens denkt zelfbeschikkend te zijn of in staat is leven te scheppen heb ik niet zoveel vertrouwen in de uitkomst op de beantwoording op deze vragen.

Of is het zelfs zo dat deze vragen als zinloze behandelingen en daarom abortus gerechtvaardigd alleen kunnen voortkomen uit het denken dat we zelf eigenaar over ons en andermans leven zijn? En niet God?
Ik denk dat jij en ik een groot verschil in denken hebben. Jij ziet de diverse keuzes in mogelijkheden van behandelingen als 'de mens regeert'. Ik benader het meer als een keuze die ik zelf maak uit de verschillende behandelmogelijkheden, waarbij we waarschijnlijk dezelfde leidraad hebben ( de bijbel). Alleen is kwaliteit van leven ook een argument om niet te behandelen.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat doorbehandelen meer schade aanricht, dan dat het profijt oplevert. Zo heeft een collega van mij ( met een genetische aanleg voor alle tumoren) na het verwijderen van een tumor een chemo geweigerd, omdat het 2% overlevingskans extra op zou leveren en zeer waarschijnlijk meer schade zou aanrichten.

Om terug te komen op het onderwerp; ik ben geen voorstander voor een abortus en met spina bifida helemaal niet. Wel kan ik mij voorstellen dat mensen die een kindje krijgen die een chromosomale afwijking heeft die niet met het leven verenigbaar is een zwangerschap afbreken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Abortus

Bericht door helma »

Het gevaar van abortus goedkeuren als het kindje een handicap heeft is dat we leven in een maatschappij die heel erg maakbaar is geworden. Wie bepaalt wat ondraaglijk leven/lijden is?
Voor jou hoort daar een open ruggetje niet bij; dan hoor je denk ik bij 5% van de mensen die dat geen reden vindt voor abortus.
Inmiddels hoort syndroom van Down immers al in deze categorie.
Wat zijn de consequenties als deze uitzondering er is? In de abortuswet is geschreven dat abortus alleen toegestaan is als er sprake is van een onontkoombare noodsituatie. Als je ziet hoe die omschrijving opgerekt is! We spreken mensen bij de kliniek die komen vanwege een hazelip. Een klompvoetje. Een vakantie. Een studie. Een te kleine auto. Verkeerd geslacht. Te klein huis. Wankele relatie. Te weinig financiële draagkracht (terwijl sommigen dan in een mooie bolide aan komen rijden...) Noem maar op. Ja, zegt de politiek dan: wij mogen niet voor de vrouw beoordelen of dit voor hen een onontkoombare noodsituatie is. Dat bepalen ze zelf. Dus is het zo rekbaar als meters elastiek.

En er zijn echt schrijnende situaties. Moeilijke dilemma's. Soms staan we gewoon mee te huilen. Dus ik wil echt niet doen alsof mensen niet in een noodsituatie kunnen zitten. En alsof ik niet begrijp dat vrouwen en meisjes denken dat abortus de enige oplossing is.
Toen ik net begon met waken was het vooral het kind waar ik bewogen mee was. Gelukkig heeft de Heere me al heel gauw bewogenheid gegeven voor de moeders, want anders was ik daar niet op m'n plaats geweest.

Er zou al heel veel gewonnen zijn als die zinsnede weer een rol zou spelen voordat er een abortus plaatsvindt. Dat er met een onafhankelijke instelling (dus niet in de kliniek!) een gesprek plaatsvindt over de onontkoombare noodsituatie en wat er zou kunnen helpen om deze noodsituatie op een andere manier op te lossen. Ik denk dat we dan niet meer uitkomen op 30.000 abortussen per jaar.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Abortus

Bericht door parsifal »

Het punt wat Helma aanstipt is wel heel reeel. Zie ook dit artikel:
https://www.theatlantic.com/magazine/ar ... me/616928/

Ook is het goed dat het abortusvraagstuk over zowel vrouwenrechten als rechten van het ongeboren kind gaat. Het is niet goed om een van beide te negeren. In zowat heel Europa en liberaal Amerika geeft men geen enkele waarde aan het leven van de foetus. Zie ook dit stuk in een van de meest prestigieuze medische tijdschriften die er is:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMe2208288
Het is ook zo onzinnig om helemaal niet op het leven van de foetus in te gaan. (Gek dat er wantrouwen is richting wetenschap en dat dit zich uitbreidt tot andere punten).
Ook gek dat de eerste regel van de twede alinea zonder referentie komt. Als ik referee was zou dat er echt niet doorheen komen.

Vrouwenrechten volledig negeren en op Bijbelse principes hameren, maar vervolgens de vader niet verantwoordelijk houden (ook voor de zorg) is ook vreemd. Er is een reden dat de vraag naar abortus in bijvoorbeeld Nederland, Duitsland en Finland veel lager is dan in de VS. Ja er is ook Zweden, maar hier is men ook volkomen doorgeslagen in abortusrecht als alleen een vrouwenrecht zien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie