Abortus

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Abortus

Bericht door jakobmarin »

irmo schreef:Wow, wat een heftige reacties hier :bobo ....ik lees dit op mijn werk, dus ik heb nu geen tijd...maar ik zal proberen vanavond wat op proberen te schrijven, capice?
Uiteraard, voel je vrij om te reageren. Ik zie er erg naar uit, omdat ik me geen enkele reden kan denken waarom je een Down-kindje zou aborteren in de moederschoot.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Abortus

Bericht door Mister »

irmo schreef:Wow, wat een heftige reacties hier :bobo ....ik lees dit op mijn werk, dus ik heb nu geen tijd...maar ik zal proberen vanavond wat op proberen te schrijven, capice?
Ja, dat lijkt me een goed idee. We zijn namelijk hier benieuwd naar een Bijbels argument naar moord met voorbedachte rade. En hoe jij de kwaliteit van leven bepaalt en (niet) waardeert.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Abortus

Bericht door jakobmarin »

Mister schreef:
irmo schreef:Wow, wat een heftige reacties hier :bobo ....ik lees dit op mijn werk, dus ik heb nu geen tijd...maar ik zal proberen vanavond wat op proberen te schrijven, capice?
Ja, dat lijkt me een goed idee. We zijn namelijk hier benieuwd naar een Bijbels argument naar moord met voorbedachte rade. En hoe jij de kwaliteit van leven bepaalt en (niet) waardeert.
Is te zwaar aangezet vind ik. We moeten ook deernis hebben met moeders die in radeloosheid naar zo'n kliniek gaan,
of geprest door hun man, en een abortus laten uitvoeren (waar ze later soms veel problemen mee krijgen).

Als je hiermee de Abortusarts bedoelt, ben ik het met je eens. Het lijkt me een verschrikkelijk beroep. :cry
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Abortus

Bericht door Mara »

jakobmarin schreef:
Mister schreef:
irmo schreef:Wow, wat een heftige reacties hier :bobo ....ik lees dit op mijn werk, dus ik heb nu geen tijd...maar ik zal proberen vanavond wat op proberen te schrijven, capice?
Ja, dat lijkt me een goed idee. We zijn namelijk hier benieuwd naar een Bijbels argument naar moord met voorbedachte rade. En hoe jij de kwaliteit van leven bepaalt en (niet) waardeert.
Is te zwaar aangezet vind ik. We moeten ook deernis hebben met moeders die in radeloosheid naar zo'n kliniek gaan,
of geprest door hun man, en een abortus laten uitvoeren (waar ze later soms veel problemen mee krijgen).

Als je hiermee de Abortusarts bedoelt, ben ik het met je eens. Het lijkt me een verschrikkelijk beroep. :cry
Als je weet dat je een kind verwacht, dat het syndroom van Down heeft, heb je reeds een vruchtwateronderzoek laten verrichten. Daarmee wordt je dus tot een keuze "gedwongen".
Je kunt zo'n onderzoek ook weigeren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Abortus

Bericht door refo »

Er verandert toch niet zoveel? Het enige is dat dit ziekenhuis niet meer doorverwijst naar een ander ziekenhuis.
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Abortus

Bericht door gertje »

irmo schreef:Wow, wat een heftige reacties hier :bobo ....ik lees dit op mijn werk, dus ik heb nu geen tijd...maar ik zal proberen vanavond wat op proberen te schrijven, capice?
ik wacht nog steeds...
irmo
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 jul 2011, 23:53
Locatie: Belgie

Re: Abortus

Bericht door irmo »

Oke, ik heb nu eindelijk tijd, dus ik zal proberen ff wat op te schrijven. Ik zal eerst alle vragen beantwoorden, en daarna zal ik een poging doen om mijn mening te formuleren.

Je ontneemt een mens de genadetijd. Noem je dat dan ruimdenkend?
Nee. Dat is het trieste eraan.
Je doelt nu op de kinderen met down syndroom??
Van deze mensen kunnen jij en ik nog heel veel leren, vraag me dus werkelijk af of je nu wel weet waarover je praat.
Ruimdenkend? vind je behoorlijk bekrompen helaas
En bedankt. En wat zou ik van die mensen kunnen leren? Geef eens een voorbeeld aub?
Moord met voorbedachte rade wordt hier over het algemeen niet als ruimdenkend gezien.

---knip--- Vloeken niet toegestaan wat een origineel argument. Heb je niks beters?

Pardon? Wie ben jij om de kwaliteit van leven voor die ander te bepalen? En te beslissen dat de dood beter is dan het leven voor zulke kinderen? En hoe zou je voor God wil verantwoorden dat je een leven door Hem gevormd en toebereid afbreekt?

Ik beslis helemaal niks. Ik kan het me wel indenken waarom hulpverleners en familieleden zoiets een oplossing vinden soms. En wat God ervan vindt, dat weet ik niet. Ik wou dat ik het wist, af en toe.


Er zijn nog veel ernstiger omstandigheden denkbaar dan het hebben van het syndroom van Down. Ga maar eens naar een instelling voor diep zwakzinnigen. Afmaken maar allemaal? Hoppa, in één keer klaar?

Welke omstandigheden doel je op? En ik werk in zo een instelling dus ja, ik weet waarom ik zulke dingen zeg. Ik heb het woord afmaken niet in de mond genomen, dat doe jij.
Down mag nooit een reden zijn tot abortus.
Maar het extra schrijnende is dat de meeste abortussen een veel banaler reden hebben (carriere, etc.)
Dat klopt, helaas.
Dat heeft met ruimdenkend niets te maken. Want waar ligt jouw persoonlijke grens dan, in het ingrijpen van Gods schepping?
Elk nieuw leven heeft een bedoeling, of het nu gaaf, gehandicapt, gezond, beperkt is.
En hoeveel mensen met het syndroom van Down ken jij? Lijden deze mensen ondraaglijk?
Ik ben niet ineens vooor abortus. Maar ik kan me wel indenken dat er mensen zijn die zo wanhopig zijn, dat ze het als oplossing kunnen zien. En natuurlijk heeft elk leven een bedoeling, daar heb ik ook nniks over gezegd. Ik werk in een instelling voor mensen met een geestelijke handicap, dus ja, ik ken er een heel aantal. En ja, in een aantal gevallen kan ik inderdaad zeggen dat ze ondraaglijk lijden.
"Faci ce vrei atata timp cat nu faci rau nimanui"
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Abortus

Bericht door ejvl »

irmo schreef: Ik ben niet ineens vooor abortus. Maar ik kan me wel indenken dat er mensen zijn die zo wanhopig zijn, dat ze het als oplossing kunnen zien. En natuurlijk heeft elk leven een bedoeling, daar heb ik ook nniks over gezegd. Ik werk in een instelling voor mensen met een geestelijke handicap, dus ja, ik ken er een heel aantal. En ja, in een aantal gevallen kan ik inderdaad zeggen dat ze ondraaglijk lijden.
Ik kan mij ook indenken dat er mensen zijn die dit als mogelijke oplossing zien, echter dat komt omdat de mens enorm bedorven is om überhaupt zulke gedachten te hebben, ieder leven is door God geschonken, wij als mens hebben daar niet over te beslissen om dit leven wel of niet te beëindigen, God beslist over leven en over dood.
Persoonlijk zie ik geen verschil tussen het aborteren in de moederschoot en het toedienen van euthanasie op mensen die al enige jaren leven, je kunt de discussie aangaan wanneer het leven is, maar wat voor verschil zie jij bijvoorbeeld tussen het aborteren van een (zeer waarschijnlijk) kind van down die 20 weken in de moederschoot is en het euthanaseren van een kind van down die laten we zeggen 5 jaar oud is?

Overigens werk ik ook een aantal uren per week in een instelling voor mensen met een geestelijke handicap (als vrijwilliger), ik heb zelf een broer met een zeer ernstige handicap, en ik kan wel zeggen dat veel mensen veel kunnen leren van deze mensen, de mensen die een redelijk niveau hebben, de kinderlijke eenvoud, het niet nadenken maar gewoon doen, de liefde die ze geven, als ze in een kerkdienst speciaal voor gehandicapten zitten zo vol overgave als een klein kind zingen en praten, de blijdschap die ze mogen hebben...
En ook van de diep gehandicapten die bijvoorbeeld in een rolstoel zitten waar geen enkel contact mee mogelijk is, en om dan bijvoorbeeld in een snoezelviering met zachte muziek een fractie van een seconde contact te kunnen maken omdat ze reageren op muziek en een fractie een lach op het gezicht verschijnt, dat is zo mooi.
Wie zijn wij om deze mensen aan de kant te schuiven in de moederschoot, nee, wij kunnen heel veel leren van deze mensen, vaak hebben ze een laag niveau, en ook wij moeten worden als een kind om het koninkrijk van God binnen te mogen en kunnen gaan.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Abortus

Bericht door Fjodor »

@irmo: Je moet toch echt nog even met een flinke onderbouwing komen. Jíj moet onderbouwen waarom abortus geen moord is.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Abortus

Bericht door Tiberius »

Moderator mededeling: Irmo is inmiddels geband.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Abortus

Bericht door jakobmarin »

Tiberius schreef:Moderator mededeling: Irmo is inmiddels geband.
Irmo's lidmaatschap is 'geaborteerd' om het zo eens te zeggen :hum (aborteren betekend ook beëindigen).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Abortus

Bericht door Julian Brasser »

ejvl schreef:Ik kan mij ook indenken dat er mensen zijn die dit als mogelijke oplossing zien, echter dat komt omdat de mens enorm bedorven is om überhaupt zulke gedachten te hebben, ieder leven is door God geschonken, wij als mens hebben daar niet over te beslissen om dit leven wel of niet te beëindigen, God beslist over leven en over dood.
Persoonlijk zie ik geen verschil tussen het aborteren in de moederschoot en het toedienen van euthanasie op mensen die al enige jaren leven, je kunt de discussie aangaan wanneer het leven is, maar wat voor verschil zie jij bijvoorbeeld tussen het aborteren van een (zeer waarschijnlijk) kind van down die 20 weken in de moederschoot is en het euthanaseren van een kind van down die laten we zeggen 5 jaar oud is?

Overigens werk ik ook een aantal uren per week in een instelling voor mensen met een geestelijke handicap (als vrijwilliger), ik heb zelf een broer met een zeer ernstige handicap, en ik kan wel zeggen dat veel mensen veel kunnen leren van deze mensen, de mensen die een redelijk niveau hebben, de kinderlijke eenvoud, het niet nadenken maar gewoon doen, de liefde die ze geven, als ze in een kerkdienst speciaal voor gehandicapten zitten zo vol overgave als een klein kind zingen en praten, de blijdschap die ze mogen hebben...
En ook van de diep gehandicapten die bijvoorbeeld in een rolstoel zitten waar geen enkel contact mee mogelijk is, en om dan bijvoorbeeld in een snoezelviering met zachte muziek een fractie van een seconde contact te kunnen maken omdat ze reageren op muziek en een fractie een lach op het gezicht verschijnt, dat is zo mooi.
Wie zijn wij om deze mensen aan de kant te schuiven in de moederschoot, nee, wij kunnen heel veel leren van deze mensen, vaak hebben ze een laag niveau, en ook wij moeten worden als een kind om het koninkrijk van God binnen te mogen en kunnen gaan.
Zeker, ze hebben wat cd'tjes met prachtige mannenkoren grijsgedraaid...dat zal later het mooiste koor in de hemel zijn...
Als je kiest voor aborteren ben je teveel bezig met het horizontale, dat kan niet samengaan met het geloof, dat verticaal gericht is; Dat past niet bij het alles van hem verwachten, dat hij je geeft wat tot jouw nut is, in biddend omhoogzien tot dien eeuwigen Leidsman, Jezus Christus, die de absolute toorn over de zonde gedragen heeft, ondergedompeld is geweest in de zonde, ook in volkomen Godsverlating. En dan zo'n kind aborteren...vreselijk!
Zo'n kind kan er juist voor zorgen dat je niet meer gaat piekeren en aan het rekenen slaat wat het aardse betreft, maar zegt: "wat de Heere doet is goed".
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Abortus

Bericht door helma »

http://www.edestad.nl/

Vul de poll in: abortus in ziekenhuis Gelderse vallei
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Abortus

Bericht door -DIA- »

helma schreef:http://www.edestad.nl/

Vul de poll in: abortus in ziekenhuis Gelderse vallei
We hadden een brief gestuurd, een ondertekende brief.
Blijkbaar voelde het ziekenhuis dat abortus en christelijke waarden niet samengingen....

Stand op dit monent:

Eens
5% (108 stemmen)

Oneens
95% (1890 stemmen)

Aantal stemmen: 1998
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Abortus

Bericht door vlinder »

-DIA- schreef:
helma schreef:http://www.edestad.nl/

Vul de poll in: abortus in ziekenhuis Gelderse vallei
We hadden een brief gestuurd, een ondertekende brief.
Blijkbaar voelde het ziekenhuis dat abortus en christelijke waarden niet samengingen....

Stand op dit monent:

Eens
5% (108 stemmen)

Oneens
95% (1890 stemmen)

Aantal stemmen: 1998
Wie is we?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie