Huisdieren

Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Huisdieren

Bericht door Chrisje72 »

Hm die blijf je nog jarenlang op rommelmarkten vinden.
Bovendien moet je soms toch ook een vogeltje even apart kunnen zetten? Als hij ziek is of als ze legnood heeft?
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Huisdieren

Bericht door Bruna »

Hmmm, misschien Bokito even loslaten in het gebouw van de Tweede Kamer.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huisdieren

Bericht door Dodo »

Chrisje72 schreef:Hm die blijf je nog jarenlang op rommelmarkten vinden.
Bovendien moet je soms toch ook een vogeltje even apart kunnen zetten? Als hij ziek is of als ze legnood heeft?
Jawel, maar als je er mee kunt voorkomen dat mensen in hun onnozelheid een klein hokje plus dier kopen en er niet bij stilstaan dat het voor dat dier eigenlijk geen leven is...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Huisdieren

Bericht door Herman »

Ik schrik wel van dit soort acties. Volgens mij zet je hiermee je hele keten aan voedselvoorziening onder druk, omdat je erop kunt wachten dat de overheid dit rigide gaat doorvoeren, zeker de initiatiefnemers zullen eropuit zijn om ons allemaal veganist te maken.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Huisdieren

Bericht door Chrisje72 »

Maar dat vind ik dus ook zo raar, hebben ze dan allemaal zitten slapen in de tweede kamer?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Huisdieren

Bericht door J.C. Philpot »

Dodo schreef:Er is een nieuwe wet omtrent huisdieren aangenomen. Als ik het artikel goed lees, is het nog niet zo eenvoudig allemaal, maar ik vind het wel positief als er een eind komt aan konijnen of cavia's die hun hele leven in hun uppie in een kooitje zitten, of vogeltjes die nooit kunnen vliegen.
Opmerkelijk vond ik dat in deze wet katten naar buiten moeten kunnen, terwijl er juist vaak stemmen opgaan om katten mee binnen te houden, om (weide)vogels te beschermen.
Als ik het zo lees, word dat geen dierentuin bezoek meer voor mij.

Als de dierentuin de natuurlijke behoefte van de leeuwen om mij te verscheuren niet meer mag tegengaan (door een hek of anderzins), hou ik het bij de Zeeleeuwenshow in Harderwijk, of de wikipedia-pagina over leeuwen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Huisdieren

Bericht door Panny »

Als ik het goed begrijpt gaat het vooral om dit amendement van Partij voor de Dieren: https://www.partijvoordedieren.nl/motie ... et-systeem

Samengevat
"Dit amendement regelt dat het na 2022 niet langer is toegestaan om een dier pijn te doen of bij een dier letsel te veroorzaken, dan wel de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen met als doel om het dier op een bepaalde manier te kunnen huisvesten. Dit betekent dat fysieke ingrepen vanaf dat moment niet meer zijn toegestaan als deze bijvoorbeeld worden gedaan om dieren in een bepaalde ‘dichtheid’ te kunnen houden, of om problemen zoals staartbijten te voorkomen die voortkomen uit de wijze waarop de dieren worden gehouden, zoals stress of het te vroeg weghalen van biggen bij de zeug. Ook zal het niet langer zijn toegestaan om dieren te houden in een huisvestingssysteem dat hen permanent de mogelijkheid ontneemt om hun natuurlijke gedrag te vertonen, aangezien dit schadelijk is voor het welzijn en de gezondheid van een dier."

als voorbeelden noemen ze:
"Zo hebben eenden in de eendenhouderij geen toegang tot zwemwater en worden konijnen in de konijnenhouderij gehouden in kooien zonder mogelijkheid om bijvoorbeeld te graven."

En zo te zien is het niet iets nieuws:
"Zowel het tweede paarse kabinet (in 2002) als het kabinet-Balkenende IV (in 2007) stelde als doel om uiterlijk in 2022 het perspectief van het dier en het soorteigen gedrag leidend te laten zijn voor het welzijn van dieren in de veehouderij. Dieren zouden niet langer worden aangepast aan het systeem, maar het systeem zou zijn aangepast aan de behoeften van dieren. Dieren zouden hun natuurlijke gedrag moeten kunnen vertonen, ze zouden daglicht krijgen en voldoende ruimte om zich goed te kunnen bewegen."

"De overgangstermijn sluit aan bij de gestelde doelen in de Beleidsnota dierenwelzijn van Minister Brinkhorst (2002) en de Nota dierenwelzijn van Minister Verburg (2007)."

Volgens mij is iedereen het er wel mee eens dat dit goede regels zijn voor het houden van dieren in de veehouderij.
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Huisdieren

Bericht door Henk J »

Panny schreef:Als ik het goed begrijpt gaat het vooral om dit amendement van Partij voor de Dieren: https://www.partijvoordedieren.nl/motie ... et-systeem

Samengevat
"Dit amendement regelt dat het na 2022 niet langer is toegestaan om een dier pijn te doen of bij een dier letsel te veroorzaken, dan wel de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen met als doel om het dier op een bepaalde manier te kunnen huisvesten. Dit betekent dat fysieke ingrepen vanaf dat moment niet meer zijn toegestaan als deze bijvoorbeeld worden gedaan om dieren in een bepaalde ‘dichtheid’ te kunnen houden, of om problemen zoals staartbijten te voorkomen die voortkomen uit de wijze waarop de dieren worden gehouden, zoals stress of het te vroeg weghalen van biggen bij de zeug. Ook zal het niet langer zijn toegestaan om dieren te houden in een huisvestingssysteem dat hen permanent de mogelijkheid ontneemt om hun natuurlijke gedrag te vertonen, aangezien dit schadelijk is voor het welzijn en de gezondheid van een dier."

als voorbeelden noemen ze:
"Zo hebben eenden in de eendenhouderij geen toegang tot zwemwater en worden konijnen in de konijnenhouderij gehouden in kooien zonder mogelijkheid om bijvoorbeeld te graven."

En zo te zien is het niet iets nieuws:
"Zowel het tweede paarse kabinet (in 2002) als het kabinet-Balkenende IV (in 2007) stelde als doel om uiterlijk in 2022 het perspectief van het dier en het soorteigen gedrag leidend te laten zijn voor het welzijn van dieren in de veehouderij. Dieren zouden niet langer worden aangepast aan het systeem, maar het systeem zou zijn aangepast aan de behoeften van dieren. Dieren zouden hun natuurlijke gedrag moeten kunnen vertonen, ze zouden daglicht krijgen en voldoende ruimte om zich goed te kunnen bewegen."

"De overgangstermijn sluit aan bij de gestelde doelen in de Beleidsnota dierenwelzijn van Minister Brinkhorst (2002) en de Nota dierenwelzijn van Minister Verburg (2007)."

Volgens mij is iedereen het er wel mee eens dat dit goede regels zijn voor het houden van dieren in de veehouderij.
Maar het is wel erg algemeen geformuleerd. Want wat is het natuurlijke gedrag van een dier? En in welke mate mag de veiligheid van de mens daar invloed op hebben, mbt het onthoornen? Ik zag dat Ja21 en de Pvdd hier voor hebben gestemd. Beiden zullen een compleet andere uitleg hebben van deze wet.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Huisdieren

Bericht door Panny »

Henk J schreef:Maar het is wel erg algemeen geformuleerd. Want wat is het natuurlijke gedrag van een dier? En in welke mate mag de veiligheid van de mens daar invloed op hebben, mbt het onthoornen? Ik zag dat Ja21 en de Pvdd hier voor hebben gestemd. Beiden zullen een compleet andere uitleg hebben van deze wet.
Ja klopt, volgens mij is de erg open formulering nu het grootste probleem.
Minister Schouten moet de haalbaarheid gaan onderzoeken en wat het in de praktijk zou kunnen gaan betekenen.
Je ziet nu in de media allerlei dramatische voorbeelden. Maar de vraag is dus nog heel erg wat er praktisch uit gaat komen.

Ik weet trouwens niet of linkse partijen persé diervriendelijker zijn dan rechtste partijen. Voor de PVV is het ook altijd een belangrijk punt geweest.
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Huisdieren

Bericht door Henk J »

Panny schreef:
Henk J schreef:Maar het is wel erg algemeen geformuleerd. Want wat is het natuurlijke gedrag van een dier? En in welke mate mag de veiligheid van de mens daar invloed op hebben, mbt het onthoornen? Ik zag dat Ja21 en de Pvdd hier voor hebben gestemd. Beiden zullen een compleet andere uitleg hebben van deze wet.
Ja klopt, volgens mij is de erg open formulering nu het grootste probleem.
Minister Schouten moet de haalbaarheid gaan onderzoeken en wat het in de praktijk zou kunnen gaan betekenen.
Je ziet nu in de media allerlei dramatische voorbeelden. Maar de vraag is dus nog heel erg wat er praktisch uit gaat komen.

Ik weet trouwens niet of linkse partijen persé diervriendelijker zijn dan rechtste partijen. Voor de PVV is het ook altijd een belangrijk punt geweest.
Bij de PVV zit Dion Graus die mag doen wat hij wil. Wilders heeft toch geen ideeën over dierenwelzijn, landbouw etc. Volgens mij is dat het enige kamerlid die zonder enig druk van een partijprogramma kan opereren.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Huisdieren

Bericht door Orchidee »

Relativeer!Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huisdieren

Bericht door Dodo »

Ik zag 'm op facebook :)
Plaats reactie