(goede) voornemens?

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8940
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: (goede) voornemens?

Bericht door J.C. Philpot »

Susan schreef:Wat vinden jullie van Zij lacht? https://zijlacht.nl/
Kun je dat andere vrouwen aanraden voor het 2023?

1. Waarom wel?
2. Waarom niet?
Ik krijg snel jeuk bij dergelijke hippe websites, met namen als "Zij Lacht", Sestra enzovoorts. Met vooral "bemoedigende boodschappen", positief en niet al te confronterend. Het moet vooral leuk en gezellig speciaal voor vrouwen zijn. Zodat ze zich "geliefd voelen door de Vader". Maar naar het tegendraadse en confronterende van Gods Woord (een boodschap die niet naar de mens is) moet je vaak met een lichtje zoeken. Dat is mijn gevoel bij het genre in het algemeen. Of dat voor deze specifieke website ook zo is weet ik niet.

Ik ken je als een Bijbelvaste forummer. Ik zou dus gewoon kijken of het wat is, en toetsen aan de boodschap van Gods Woord.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Ik krijg snel jeuk bij dergelijke hippe websites
Het is natuurlijk tamelijk gevoelig om als blanke witte man, leidinggevende in een behoudende calvinistische kerk, commentaar te leveren op dit soort emancipatorische initiatieven. :D
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8940
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: (goede) voornemens?

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Het is natuurlijk tamelijk gevoelig om als blanke witte man, leidinggevende in een behoudende calvinistische kerk, commentaar te leveren op dit soort emancipatorische initiatieven. :D
Ik zal de titels "boze blanke man", "witte calvinistische houwdegen", en "conservatieve havik" met waardigheid dragen :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
DDD
Berichten: 28650
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: (goede) voornemens?

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:
Susan schreef:Wat vinden jullie van Zij lacht? https://zijlacht.nl/
Kun je dat andere vrouwen aanraden voor het 2023?

1. Waarom wel?
2. Waarom niet?
Ik krijg snel jeuk bij dergelijke hippe websites, met namen als "Zij Lacht", Sestra enzovoorts. Met vooral "bemoedigende boodschappen", positief en niet al te confronterend. Het moet vooral leuk en gezellig speciaal voor vrouwen zijn. Zodat ze zich "geliefd voelen door de Vader". Maar naar het tegendraadse en confronterende van Gods Woord (een boodschap die niet naar de mens is) moet je vaak met een lichtje zoeken. Dat is mijn gevoel bij het genre in het algemeen. Of dat voor deze specifieke website ook zo is weet ik niet.

Ik ken je als een Bijbelvaste forummer. Ik zou dus gewoon kijken of het wat is, en toetsen aan de boodschap van Gods Woord.
Dat laatste lijkt mij een goed advies. Maar het vetgedrukte is dat naar mijn idee wat minder.

Wat zou er voor bezwaar tegen zijn om tien minuten van je leven aan het bezoeken van de website te besteden ter beoordeling van de feitelijke situatie, in plaats van ons slechts deelgenoot te maken van jouw vooroordelen over het genre in het algemeen?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Herman »

De vraagsteller lijkt me de aangewezen persoon om dat zelf te onderzoeken. Wij mogen gewoon onze mening geven. Dat is wat anders dan 'vooroordelen'. Dat is gewoon een geldige manier van antwoorden.
Online
DDD
Berichten: 28650
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: (goede) voornemens?

Bericht door DDD »

Natuurlijk mag iedereen zijn mening geven. En er is ook zeker niets mis mee om daar uitdrukkelijk bij te vermelden dat deze niet op relevante feiten maar op algemene bevindingen is gebaseerd. Maar het is op zijn minst ietwat off topic, toch?
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Susan »

J.C. Philpot schreef:
Susan schreef:Wat vinden jullie van Zij lacht? https://zijlacht.nl/
Kun je dat andere vrouwen aanraden voor het 2023?

1. Waarom wel?
2. Waarom niet?
Ik krijg snel jeuk bij dergelijke hippe websites, met namen als "Zij Lacht", Sestra enzovoorts. Met vooral "bemoedigende boodschappen", positief en niet al te confronterend. Het moet vooral leuk en gezellig speciaal voor vrouwen zijn. Zodat ze zich "geliefd voelen door de Vader". Maar naar het tegendraadse en confronterende van Gods Woord (een boodschap die niet naar de mens is) moet je vaak met een lichtje zoeken. Dat is mijn gevoel bij het genre in het algemeen. Of dat voor deze specifieke website ook zo is weet ik niet.

Ik ken je als een Bijbelvaste forummer. Ik zou dus gewoon kijken of het wat is, en toetsen aan de boodschap van Gods Woord.
Iemand die reformatorisch was, raadde het aan. Ik denk zelf dat er van uitgegaan wordt dat iedereen die iets leest daar, een kind van God is.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1128
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Anselmus »

Ararat schreef: 29 dec 2022, 18:57
Anselmus schreef:
Ararat schreef:Zelf ben ik er nooit zo mee bezig, maar in deze tijd van het jaar hebben velen goede (of goedbedoelde) voornemens.

Ik ben benieuwd naar jullie wedervaren. Neem je je iets goeds voor? Zo ja, waarom? Wat?

En:
Hoe staat het met de voornemens die je aan het begin van dit bijna afgelopen jaar had?
Elk jaar houd ik mijn stille tijd tegen het licht om te zien hoe ik meer rust en structuur erin kan aanbrengen. Ik heb daar altijd wel een goed voornemen bij omdat ik snel in oude patronen verval. Aanstaand jaar de Bijbel lezen op de volgende manier: elke ochtend een psalm, elke middag iets van wijsheid, elke avond een geschiedenis wordt nu mijn plan. Mogelijk andere volgorde, maar dit is het idee.

Verder houd ik mijn online gedrag tegen het licht en kijk ik hoe ik dat in kan snijden en vooral wat ik ervoor in de plaats stel.

Vaste voornemen voor elk jaar: minimaal een boek per week lezen.

Gezond eten, veel bewegen. Ging afgelopen jaar goed, in deze donkere, natte decembermaand ben ik wat mild voor jezelf, vanaf januari weer oppakken.
Ik haak even in op het lezen van de Bijbel in 1 jaar, want ik vermoed dat dit je doel en uitgave is die je gebruikt. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dit een hele klus zal zijn. Het is mij dit jaar namelijk niet helemaal gelukt...
Een jaar later. Morgen hoop ik D.V. de laatste stukjes te lezen, dan is hij uit.

Afgelopen jaar las ik 'Gods Smokkelaar'. Anne van der Bijl geeft aan dat het voor elke christen belangrijk is om elk jaar de Bijbel een keer te lezen. Ik voelde me best beschaamd, want ik vind het best stevig doorlezen en het vraagt discipline. Toch doet die discipline ook veel goeds en vind ik het mooi om Bijbelboeken in zijn geheel te lezen omdat de bedoeling van de A/auteur dan zichtbaarder wordt, evenals repeterend woordgebruik bijvoorbeeld. Voor komend jaar wil ik weer wat meer inzoomen op kleinere stukjes.

Als avonddagboek heb ik het dagboek van Keller over de Psalmen klaargelegd.

Denken jullie vooraf na over wat je komend jaar gaat lezen? Hoe oriënteren jullie je daarop? Rationeel of meer intuïtief?
Fides Quaerens Intellectum
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: (goede) voornemens?

Bericht door merel »

Ik oriënteer mij eigenlijk nergens op. Dan valt het ook niet tegen als ik mij niet aan de goede voornemens houd.
Ik ben wel onder de indruk van jouw goede voornemens en nog meer dat je het volhoudt.

Los daarvan wil ik meer ( structureel) gaan sporten en wat kilo's afvallen.
Laatst gewijzigd door merel op 02 jan 2024, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
HersteldHervormd
Berichten: 6063
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: (goede) voornemens?

Bericht door HersteldHervormd »

Ik heb nog goede voornemens van 2023 waar weer weinig van terecht is gekomen. Ik denk dat ik maar verder ga waar ik gebleven was.
Een voornemen was/is: Minder (ver)oordelen. Vanuit bijbels oogpunt in de eerste plaats, maar ook om genuanceerder in het leven te staan en daardoor te groeien als persoon.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Online
DDD
Berichten: 28650
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: (goede) voornemens?

Bericht door DDD »

Ik vind anders dat je daar in het afgelopen jaar best een eind in vooruit bent gekomen. :)
HersteldHervormd
Berichten: 6063
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: (goede) voornemens?

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: 02 jan 2024, 10:42 Ik vind anders dat je daar in het afgelopen jaar best een eind in vooruit bent gekomen. :)
Je tong in bedwang houden is makkelijker dan je hoofd in bedwang houden.
Desondanks dank voor het compliment.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Henk J
Berichten: 2588
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Henk J »

Anselmus schreef: 30 dec 2023, 19:07 Een jaar later. Morgen hoop ik D.V. de laatste stukjes te lezen, dan is hij uit.

Afgelopen jaar las ik 'Gods Smokkelaar'. Anne van der Bijl geeft aan dat het voor elke christen belangrijk is om elk jaar de Bijbel een keer te lezen. Ik voelde me best beschaamd, want ik vind het best stevig doorlezen en het vraagt discipline. Toch doet die discipline ook veel goeds en vind ik het mooi om Bijbelboeken in zijn geheel te lezen omdat de bedoeling van de A/auteur dan zichtbaarder wordt, evenals repeterend woordgebruik bijvoorbeeld. Voor komend jaar wil ik weer wat meer inzoomen op kleinere stukjes.

Als avonddagboek heb ik het dagboek van Keller over de Psalmen klaargelegd.

Denken jullie vooraf na over wat je komend jaar gaat lezen? Hoe oriënteren jullie je daarop? Rationeel of meer intuïtief?
Ik was in 2023 ook een eind gekomen maar in de zomervakantie ging ik achter lopen, nu nog een week of 4 doorlezen en ik heb de Bijbel uit.
Inderdaad vallen bredere verbanden op als je grotere stukken leest, anderzijds heb je minder aandacht voor een enkele tekst.
Weet nog niet echt wat ik dit jaar ga lezen, sowieso het dagboek 'verzamelde aren' en waarschijnlijk weer vooraan beginnen in de Bijbel maar dan kleinere stukken.
Online
DDD
Berichten: 28650
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: (goede) voornemens?

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef: 02 jan 2024, 10:53
DDD schreef: 02 jan 2024, 10:42 Ik vind anders dat je daar in het afgelopen jaar best een eind in vooruit bent gekomen. :)
Je tong in bedwang houden is makkelijker dan je hoofd in bedwang houden.
Desondanks dank voor het compliment.
Dat is waar. Ik weet er alles van. Overigens kun je heel goed een uitgesproken persoon zijn en duidelijk je mening geven, zonder dat je oordeelt. Dat zijn twee heel verschillende dingen. Het verschil is voornamelijk of je open staat voor de ander, of niet.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: (goede) voornemens?

Bericht door Thea »

Ik ben gisteren begonnen in dagboek 'Avondgedachten' van Octavius Winslow. Eerste stukje vond ik al ontroerend! Ik moest denken aan de discussie hier over aanbod. Misschien ben ik toch wat te scherp geweest over ruim aanbod.....
Plaats reactie