Uit het nieuws: Prins Heinrich Reuss XIII

HersteldHervormd
Berichten: 6052
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Uit het nieuws: Prins Heinrich Reuss XIII

Bericht door HersteldHervormd »

Toch wel behoorlijk ingrijpend als we de nieuwsberichten lezen, over de coup die voorbereid werd in Duitsland. Ze noemen het de Reichsbürgerbeweging.

Hier wat interessante achtergrondinformatie
https://duitslandinstituut.nl/artikel/5 ... f-gegroeid

Het is mij alleen even niet duidelijk of het nou een extreem-rechtse groepering is of meer neo-nazi's.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uit het nieuws: Prins Heinrich Reuss XIII

Bericht door Tiberius »

Hier een duiding en informatie door Beatrice de Graaf: https://www.nd.nl/nieuws/buitenland/115 ... remisme-de

Een (gedeeltelijk) antwoord op je vraag uit dit interview:
Ik ben vooral onder de indruk van de omvang, maar ook in andere zin is het groot: er zijn mensen uit verschillende bewegingen opgepakt. Het gaat vooral om zogenoemde Reichsbürger, maar ook mensen van een politieke partij als AfD, rechts-extremisten en complotdenkers zijn erbij betrokken.

Dat vind ik schokkend. Als wetenschappers prenten we ons altijd in dat we zulke groepen vooral los van elkaar en op zichzelf moeten zien en onderzoeken, maar nu blijkt dat ze daadwerkelijk samenspannen. We wisten wel dat er overlap zat tussen radicale bewegingen, maar nu zijn de banden echt zichtbaar geworden.’
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Uit het nieuws: Prins Heinrich Reuss XIII

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:Toch wel behoorlijk ingrijpend als we de nieuwsberichten lezen, over de coup die voorbereid werd in Duitsland. Ze noemen het de Reichsbürgerbeweging.
Het politieke klimaat op twitter is wel zo heftig dat ze in termen als afrekeningen spreken. Ook in Nederland. Maar hoe groot de daadwerkelijke bereidheid is om je leven te geven in een bestorming van het parlement, dat vraag ik me af. Volgens mij zijn er niet zo veel incidenten, wat een indicatie is dat de meeste mensen gewoon netjes in het gareel lopen. De omvang van deze operatie lijkt groot, maar wat doe je met 130 man in een land van 83 miljoen mensen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uit het nieuws: Prins Heinrich Reuss XIII

Bericht door Tiberius »

De Graaf zegt daarover het volgende:
Het lijkt erop dat ze door het plegen van aanslagen zo veel mogelijk onrust en chaos wilden veroorzaken. Dat is een klassiek recept van extreemrechts en wordt wel de Strategie der Spannung genoemd.

Het idee is dat een aanslag tot een overreactie van de regering leidt, waardoor veel mensen weer willen optreden tegen die regering.
Dus zo kan je met een relatief klein groepje mensen veel impact bereiken.
HersteldHervormd
Berichten: 6052
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Uit het nieuws: Prins Heinrich Reuss XIII

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Toch wel behoorlijk ingrijpend als we de nieuwsberichten lezen, over de coup die voorbereid werd in Duitsland. Ze noemen het de Reichsbürgerbeweging.
Het politieke klimaat op twitter is wel zo heftig dat ze in termen als afrekeningen spreken. Ook in Nederland. Maar hoe groot de daadwerkelijke bereidheid is om je leven te geven in een bestorming van het parlement, dat vraag ik me af. Volgens mij zijn er niet zo veel incidenten, wat een indicatie is dat de meeste mensen gewoon netjes in het gareel lopen. De omvang van deze operatie lijkt groot, maar wat doe je met 130 man in een land van 83 miljoen mensen?
Het kan ook de zoveelste keer zijn om het 4e Rijk te starten. Alhoewel altijd aangenomen werd dat dit meer op economisch vlak zich zou afspelen.

Wat vind je eigenlijk van de 21.000 leden? Vind je dat niet veel?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Uit het nieuws: Prins Heinrich Reuss XIII

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Dus zo kan je met een relatief klein groepje mensen veel impact bereiken.
Ja, dat snap ik. Maar het klassieke recept van bomaanslagen dat maken we toch niet mee, momenteel? Zo deden de IRA en de ETA dat vroeger. Het gaat hier gelijk om een bestorming van de Reichsdag.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Uit het nieuws: Prins Heinrich Reuss XIII

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:Het kan ook de zoveelste keer zijn om het 4e Rijk te starten. Alhoewel altijd aangenomen werd dat dit meer op economisch vlak zich zou afspelen.

Wat vind je eigenlijk van de 21.000 leden? Vind je dat niet veel?
Nee, dat is vrij weinig. Er bestaat ergens een theorie dat je voor een machtsomwenteling 1/3e van de bevolking achter je moet hebben. Daar zit je nog niet aan met je 21.000 leden.
HersteldHervormd
Berichten: 6052
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Uit het nieuws: Prins Heinrich Reuss XIII

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef:Hier een duiding en informatie door Beatrice de Graaf: https://www.nd.nl/nieuws/buitenland/115 ... remisme-de

Een (gedeeltelijk) antwoord op je vraag uit dit interview:
Ik ben vooral onder de indruk van de omvang, maar ook in andere zin is het groot: er zijn mensen uit verschillende bewegingen opgepakt. Het gaat vooral om zogenoemde Reichsbürger, maar ook mensen van een politieke partij als AfD, rechts-extremisten en complotdenkers zijn erbij betrokken.

Dat vind ik schokkend. Als wetenschappers prenten we ons altijd in dat we zulke groepen vooral los van elkaar en op zichzelf moeten zien en onderzoeken, maar nu blijkt dat ze daadwerkelijk samenspannen. We wisten wel dat er overlap zat tussen radicale bewegingen, maar nu zijn de banden echt zichtbaar geworden.’
Ik denk vooral dat een hoop mensen in Europa ontevreden zijn. De gezamenlijke ontevredenheid zullen de verschillende groeperingen samenbrengen. De ene crisis volgt de andere op en dat is ook waar Hitler destijds gebruik van maakte. En dit kan zomaar weer gebeuren, ik sta daar niet gek van te kijken. Daarnaast vertrouw ik Duitsers en Oostenrijkers niet helemaal. Er lopen heel veel (rijke) aristocraten rond met ultranationalistisch gedachtegoed. En het gewone volk huppelt er snel achteraan.

De Romeinen dachten in de 1e eeuw na Christus al dat de Germanen trouwe bondgenoten waren, net als de Galliërs, maar daar kwamen ze gauw op terug. Ze vonden de Germanen ook weer erg aantrekkelijk, omdat ze de Germanen beschouwden als meest gevaarlijke vijand. Ze hadden graag gezien dat de Germanen bondgenoten zouden worden. Tot op de dag van vandaag zit er een verschil tussen Noord Europa en Zuid Europa.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uit het nieuws: Prins Heinrich Reuss XIII

Bericht door -DIA- »

Ik vond het wel confronterend. Zo dichtbij. Bij de buren. Dat land dat je vaak hebt bereisd. Dan komt het toch anders over dan Oekraïne of Cuba of wel ander land ook.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Uit het nieuws: Prins Heinrich Reuss XIII

Bericht door Herman »

Overigens schijnt het in Nederland zo te zijn dat er fascisten vrij mogen rondlopen in de Tweede Kamer. Weliswaar met een microfoon, maar ze zijn al binnen. :D
HersteldHervormd
Berichten: 6052
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Uit het nieuws: Prins Heinrich Reuss XIII

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:Overigens schijnt het in Nederland zo te zijn dat er fascisten vrij mogen rondlopen in de Tweede Kamer. Weliswaar met een microfoon, maar ze zijn al binnen. :D
Ga je nog je woorden terug nemen? :haha
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Uit het nieuws: Prins Heinrich Reuss XIII

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:
Herman schreef:Overigens schijnt het in Nederland zo te zijn dat er fascisten vrij mogen rondlopen in de Tweede Kamer. Weliswaar met een microfoon, maar ze zijn al binnen. :D
Ga je nog je woorden terug nemen? :haha
Ik niet. Ik vind het een prima aanduiding wat goed de feitelijke stand van zaken weergeeft.
HersteldHervormd
Berichten: 6052
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Uit het nieuws: Prins Heinrich Reuss XIII

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:
Herman schreef:Overigens schijnt het in Nederland zo te zijn dat er fascisten vrij mogen rondlopen in de Tweede Kamer. Weliswaar met een microfoon, maar ze zijn al binnen. :D
Ga je nog je woorden terug nemen? :haha
Ik niet. Ik vind het een prima aanduiding wat goed de feitelijke stand van zaken weergeeft.
Zelfs D66 kamerleden nemen nog hun woorden terug... :haha
https://www.ad.nl/politiek/d66-kamerlid ... ~a47ef0ec/
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Uit het nieuws: Prins Heinrich Reuss XIII

Bericht door huisman »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Het kan ook de zoveelste keer zijn om het 4e Rijk te starten. Alhoewel altijd aangenomen werd dat dit meer op economisch vlak zich zou afspelen.

Wat vind je eigenlijk van de 21.000 leden? Vind je dat niet veel?
Nee, dat is vrij weinig. Er bestaat ergens een theorie dat je voor een machtsomwenteling 1/3e van de bevolking achter je moet hebben. Daar zit je nog niet aan met je 21.000 leden.

Ik vind deze situatie meer bij het cultureel erfgoed van Duitsland behoren. Ik heb enige tijd geleden twee boeken van historicus Partick Dassen gelezen. Sprong in het duister, Duitsland voor en in WW1 (1871-1918) en De Weimar Republiek.(1918-1933) Dan zie je de situatie van vandaag op vele momenten terugkomen.

Als iemand tijd heeft zijn deze boeken zeer aan te bevelen. Voor de niet lezers hier een uitgebreid interview met de Auteur.
Ook erg leerzaam.

https://youtu.be/_uyc6KTrwqU
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uit het nieuws: Prins Heinrich Reuss XIII

Bericht door -DIA- »

Zou Forum een bedreiging voor Nederland worden, zijn? Of mag je niet hardop denken?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie