Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33249
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:
Tiberius schreef:De methode is sowieso neutraal, niet op de Bijbel gebaseerd.
Dat begrijp ik niet.

Ik citeer twee leerdoelen:

De leerlingen hebben kennis over welke betekenis seksualiteit heeft in de Bijbel.

De leerlingen kunnen de betekenis die seksualiteit heeft in de Bijbel voor het
eigen handelen verwoorden.
Ok dat is mooi, maar wel vreemd omdat er een aantal neutrale samenwerkingspartners bij staan.
Waar zie je die leerdoelen staan trouwens?
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door DDD »

In het interventiebeoordelingsrapport van het NJI. Iemand hierboven deelde de internetverwijzing.
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1128
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door Anselmus »

-DIA- schreef:ds. Verschuure benadrukte zondag nog de noodzaak en plicht van de ouders om kinderen seksuele voorlichting te geven. 'ook al is het met het schaamrook op je kaken' zo zei het dat, als ik het goed heb onthouden. Niet de school is daarvoor in de eerste plaats verantwoordelijk.
Echt zo bizar dat ouders schaamrood op hun kaken hebben als ze vertellen over een prachtige scheppingsgave van God. Waar schaam je je dan precies voor?
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door Ad Anker »

Anselmus schreef:
-DIA- schreef:ds. Verschuure benadrukte zondag nog de noodzaak en plicht van de ouders om kinderen seksuele voorlichting te geven. 'ook al is het met het schaamrook op je kaken' zo zei het dat, als ik het goed heb onthouden. Niet de school is daarvoor in de eerste plaats verantwoordelijk.
Echt zo bizar dat ouders schaamrood op hun kaken hebben als ze vertellen over een prachtige scheppingsgave van God. Waar schaam je je dan precies voor?
Ik vind het ook geen normaal gespreksonderwerp waar ik in de klas en in mijn gezin zomaar makkelijk over praat. Dat zal deze ds. bedoelen. Het lijkt me niet de bedoeling dat je er net zo makkelijk over praat als over je favoriete vakantieland. Schaamte kan meer betekenissen hebben. Waarom de naam schaamstreek terwijl het zo prachtig geschapen is? Ik vind je reactie door het woord 'bizar' wat overtrokken.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Anselmus schreef:
-DIA- schreef:ds. Verschuure benadrukte zondag nog de noodzaak en plicht van de ouders om kinderen seksuele voorlichting te geven. 'ook al is het met het schaamrook op je kaken' zo zei het dat, als ik het goed heb onthouden. Niet de school is daarvoor in de eerste plaats verantwoordelijk.
Echt zo bizar dat ouders schaamrood op hun kaken hebben als ze vertellen over een prachtige scheppingsgave van God. Waar schaam je je dan precies voor?
Ik vind het ook geen normaal gespreksonderwerp waar ik in de klas en in mijn gezin zomaar makkelijk over praat. Dat zal deze ds. bedoelen. Het lijkt me niet de bedoeling dat je er net zo makkelijk over praat als over je favoriete vakantieland. Schaamte kan meer betekenissen hebben. Waarom de naam schaamstreek terwijl het zo prachtig geschapen is? Ik vind je reactie door het woord 'bizar' wat overtrokken.
Waarom zou je er niet zo makkelijk over praten als over je favoriete vakantieland? Dat vind ik dan weer wat overtrokken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door Ad Anker »

Daarom niet. :)
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:Daarom niet. :)
Jij bent ook al wat ouder he. Die generatie heeft wat meer moeite met dit soort onderwerpen. :)
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1489
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door Bourdon16 »

Wij hadden thuis een keurig boekje over dit onderwerp met van die potloodtekeningen. Ik zie mezelf en mijn broertje nog op de bank zitten met moeders die e.e.a. uit aan het leggen was...
Op school hebben we het er nooit over gehad.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33249
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef:Daarom niet. :)
Jij bent ook al wat ouder he. Die generatie heeft wat meer moeite met dit soort onderwerpen. :)
Dit is half op de persoon, beste Zeeuw. ;)
Ik ben nog wat ouder dan Ad, maar vind dat schaamrood ook tamelijk bizar.
Maar ik vermoed dat die schaamte komt, omdat men veel te laat met die uitleg begint. Daar moet je niet mee beginnen als ze pas puber zijn, dan voelt het wellicht ietwat gênant. Als het goed is, is het een (belangrijk) onderdeel van de totale opvoeding, lijkt mij.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef:Daarom niet. :)
Jij bent ook al wat ouder he. Die generatie heeft wat meer moeite met dit soort onderwerpen. :)
Dit is half op de persoon, beste Zeeuw. ;)
Ik ben nog wat ouder dan Ad, maar vind dat schaamrood ook tamelijk bizar.
Maar ik vermoed dat die schaamte komt, omdat men veel te laat met die uitleg begint. Daar moet je niet mee beginnen als ze pas puber zijn, dan voelt het wellicht ietwat gênant. Als het goed is, is het een (belangrijk) onderdeel van de totale opvoeding, lijkt mij.
Nee hoor. Dat is helemaal op de persoon (alhoewel ik eigenlijk geen idee heb hoe oud Ad is moet ik zeggen). Alleen wat mij betreft niet onaardig en voortkomende uit de voorgaande smiley. Ik ben het met de rest van je post eens. Ik denk ook dat men het vaak erg praterig benaderd, terwijl er juist zoveel opvoeding terloops mogelijk is. Gisteren had bv één van de kids een SO van bio te leren. Het ging over allerhande soorten cellen. Dit was een makkelijke aanleiding voor een leuk en terloops gesprek.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33249
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door Tiberius »

Ik herinner me dat onze kinderen op de basisschool de methode Wonderlijk gemaakt gebruikten. Daar kan je als ouders goed bij aanhaken, zonder schaamrood.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door Ad Anker »

Wij zijn thuis ook helemaal niet moeilijk over het praten over seks, we zijn daar al vroeg over begonnen. Dat is inderdaad het makkelijkst. De praktijk in mijn groep 7 is toch echt wel dat er best een aantal kinderen echt nog weinig tot niets weten als ik de lessen seksuele vorming geef. En ja, de groep 7 lessen van wonderlijk gemaakt zijn wel het leukst, dan gaat het over geslachtsgemeenschap, bevruchting en geboorte, heel concreet, met plaatjes. En die lessen zijn toch echt wel net iets anders dan een taalles, is mijn ervaring.

Als je als ouders wat minder gespreksvaardig ben om hier over te praten, begrijp ik de opmerking wel. Al zou ik het zo ook niet van de preekstoel zeggen. Maar ja, ik sta daar ook nooit op.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:Wij zijn thuis ook helemaal niet moeilijk over het praten over seks, we zijn daar al vroeg over begonnen. Dat is inderdaad het makkelijkst. De praktijk in mijn groep 7 is toch echt wel dat er best een aantal kinderen echt nog weinig tot niets weten als ik de lessen seksuele vorming geef. En ja, de groep 7 lessen van wonderlijk gemaakt zijn wel het leukst, dan gaat het over geslachtsgemeenschap, bevruchting en geboorte, heel concreet, met plaatjes. En die lessen zijn toch echt wel net iets anders dan een taalles, is mijn ervaring.

Als je als ouders wat minder gespreksvaardig ben om hier over te praten, begrijp ik de opmerking wel. Al zou ik het zo ook niet van de preekstoel zeggen. Maar ja, ik sta daar ook nooit op.
Wat niet is, kan nog komen Ad...Ik zou zeker naar je intrededienst komen.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef:Daarom niet. :)
Jij bent ook al wat ouder he. Die generatie heeft wat meer moeite met dit soort onderwerpen. :)
Dit is half op de persoon, beste Zeeuw. ;)
Ik ben nog wat ouder dan Ad, maar vind dat schaamrood ook tamelijk bizar.
Maar ik vermoed dat die schaamte komt, omdat men veel te laat met die uitleg begint. Daar moet je niet mee beginnen als ze pas puber zijn, dan voelt het wellicht ietwat gênant. Als het goed is, is het een (belangrijk) onderdeel van de totale opvoeding, lijkt mij.
Nee hoor. Dat is helemaal op de persoon (alhoewel ik eigenlijk geen idee heb hoe oud Ad is moet ik zeggen). Alleen wat mij betreft niet onaardig en voortkomende uit de voorgaande smiley. Ik ben het met de rest van je post eens. Ik denk ook dat men het vaak erg praterig benaderd, terwijl er juist zoveel opvoeding terloops mogelijk is. Gisteren had bv één van de kids een SO van bio te leren. Het ging over allerhande soorten cellen. Dit was een makkelijke aanleiding voor een leuk en terloops gesprek.
Mee eens. Met seksuele voorlichting begin je als ze twee turven groot zijn en gaat door als ze puber zijn. Kleine kinderen hebben nul schaamte en nog geen enkel erotisch kader en stellen heel onbevangen hun vragen. Daarom kan je als ze klein zijn heel makkelijk de theorie uitleggen. Wij hebben hele grappige vragen gehad, waar mijn man en ik samen enorm om gelachten hebben.
Bij pubers vind ik het juist lastiger. Recent kreeg mijn oudste een HPV oproep en we hebben daarover door gesproken. Daarnaast hebben wel gezegd dat wij wilden dat hij daar ook op school met vrienden over doorsprak en heel terloops hoorde ik visies van vrienden terug. Visies die mij toch ook wel blijmaakten.

Bij ons op de lagere school besteed de docent aan het einde van groep 8 meerdere middagen aan seksuele voorlichting. Aan ouders wordt gevraagd om het kind niet helemaal blue naar die lessen toe te sturen. Ik denk dan eerlijk gezegd dat als je als ouders op het 12e levensjaar nog moet beginnen met voorlichten dat je rijkelijk laat bent.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door merel »

Tiberius schreef:Ik herinner me dat onze kinderen op de basisschool de methode Wonderlijk gemaakt gebruikten. Daar kan je als ouders goed bij aanhaken, zonder schaamrood.
In de tijd dat onze kinderen heel klein waren heb ik het boek 'Blozen mag' van Sarina Brons gelezen om zo te kunnen starten. Mijn seculiere buurvrouw heeft dat boek ook als uitgangspunt genomen om te starten met de voorlichting ( en zei later; 'al dat christelijke heb ik overgeslagen' :D )
Laatst gewijzigd door merel op 12 okt 2022, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie