Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door Mannetje »

Ik wilde net zeggen, volgens Sarina hoef je je voor blozen niet te schamen. Is schaamrood om schaamrood dus niet nodig, om het zo te zeggen.
-
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door windorgel »

@J. C. Philpot
In seizoen 3, nr 4, van de podcast "Bij ons in thuis" (RD) kun je Wietske Kruyswijk van Weerbaar in Seksualiteit (WIS, uitgever van BeLoved) horen. Wellicht krijg je zo een indruk van haar christelijke visie.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door -DIA- »

Welke methode werd er in de jaren 50 en 60 gebruikt? Ik kan het me niet meer herinneren... Ik geloof zelfs dat er totaal geen methode was die gangbaar was.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door J.C. Philpot »

pierre27 schreef:
J.C. Philpot schreef:
pierre27 schreef:Klopt, ik werk al jaren o.a. met de methode Be-Loved. Met regelmaat volg ik sessies bij hen om 'bij' te blijven. Daar zie ik in vergelijking met de beginjaren van deze methode een duidelijke verschuiving wat ik ook bij hen aan geef. Sluipenderwijs komt er een andere kijk en visie de scholen binnen. Uitermate zorgwekkend. Wat ik wel positief waardeer is dat het gesprek makkelijker gaat dan eerder. De rol van de seculiere media is enorm in dezen.
Zie je die verschuiving bij de methode Be-Loved, of bedoel je dat je de verschuiving ziet bij de leerlingen?
Vooral bij de methode maar ook bij leerlingen en collega's. Leerlingen vragen eigenlijk om duidelijke handvatten.
Ik ben benieuwd naar welke verschuivingen je precies bij de Be-Loved methode waarneemt. De reden waarom ik daar benieuwd naar ben ben, is omdat ik dit jaar voor het eerst een kind op het voortgezet onderwijs heb, en daar deze methode ook wordt gebruikt.

Zou je concreet kunnen maken op welke punten deze methode verschuift? Is dat alleen op het vlak van homoseksualiteit, of ook op andere vlakken?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:
pierre27 schreef:
J.C. Philpot schreef:
pierre27 schreef:Klopt, ik werk al jaren o.a. met de methode Be-Loved. Met regelmaat volg ik sessies bij hen om 'bij' te blijven. Daar zie ik in vergelijking met de beginjaren van deze methode een duidelijke verschuiving wat ik ook bij hen aan geef. Sluipenderwijs komt er een andere kijk en visie de scholen binnen. Uitermate zorgwekkend. Wat ik wel positief waardeer is dat het gesprek makkelijker gaat dan eerder. De rol van de seculiere media is enorm in dezen.
Zie je die verschuiving bij de methode Be-Loved, of bedoel je dat je de verschuiving ziet bij de leerlingen?
Vooral bij de methode maar ook bij leerlingen en collega's. Leerlingen vragen eigenlijk om duidelijke handvatten.
Ik ben benieuwd naar welke verschuivingen je precies bij de Be-Loved methode waarneemt. De reden waarom ik daar benieuwd naar ben ben, is omdat ik dit jaar voor het eerst een kind op het voortgezet onderwijs heb, en daar deze methode ook wordt gebruikt.

Zou je concreet kunnen maken op welke punten deze methode verschuift? Is dat alleen op het vlak van homoseksualiteit, of ook op andere vlakken?
Voornamelijk zie ik een verschuiving op het vlak van homoseksualiteit. Waar in het begin van de methode helder en duidelijk homoseksueel gedrag inclusief het hebben van deze relaties afgewezen werd, is dat nu veel minder helder en duidelijk. Het gesprek aangaan is het nu vooral het devies. De angst rondom het gebeuren op het Gomarus speelt mijns inziens een grote rol. Ik mis in deze methode gewoon het klip en klaar afwijzen van elke vorm homoseksueel gedrag op grond van de Schrift. Belangrijk voor mij is dat dit samen gaat met liefde voor de persoon zelf. Bij de andere themas vind ik over het algemeen een aansprekende methode. Qua voorbeelden spreken ze wel de taal van de jeugd inclusief songteksten bespreken die seksueel gedrag promoten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door Bruna »

Wat is concreet elke vorm van homoseksueel gedrag?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door Herman »

pierre27 schreef:Het gesprek aangaan is het nu vooral het devies.
Ik snap niet dat velen niet inzien dat dit de emancipatorische werking heeft, waarvoor we beducht moeten zijn.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door DDD »

Het viel mij ook in 'Wonderlijk gemaakt'. Ook in de kindermethode die je gewoon als ouders kunt kopen, is hierover geen standpunt ingenomen. Maar ik denk dat dit een manier is om er mee om te gaan dat hier heel verschillend over wordt gedacht in de achterban van de school. Ik zou wel benieuwd zijn naar het onderzoek van Philpot.

Ik kan mij haast niet voorstellen dat de reden van de (naar ik begreep) verschuiving zou zijn de ophef over Gomarus. Want het staat scholen absoluut vrij om aan kinderen duidelijk te maken dat het praktiseren van homoseksualiteit niet past binnen een bijbelgetrouwe levenshouding. Ik kan me wel voorstellen dat in de praktijk bleek dat het leidt tot onverkwikkelijke discussies en botsingen en daarom ben ik zo benieuwd of andere deskundigen ook denken dat duidelijkheid helpt bij de normoverdracht. Of dat het juist leidt tot afhaken. Dat kan ook.

Als het gaat om de behoefte aan duidelijkheid: denk je dat duidelijkheid leidt tot schakelgedrag of dat het leerlingen helpt om een eigen mening te vormen?

Ondertussen verbaas ik mij er over dat hierover op dit forum 'ophef' is, terwijl er nauwelijks fatsoenlijke seksuele vorming op internet te vinden is voor gereformeerde jongeren, en ze dus altijd bij seculiere aanbieders terecht komen. Ondertussen discussieert de synode van de GG nog over de vraag of het verstandig is om op internet present te zijn en discussieert Refoforum of misschien het standpunt over homoseksualiteit niet wat eenzijdiger moet.

Als het niet zo treurig was, zou het grappig zijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door Tiberius »

Ophef?
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door DDD »

Ja. Het punt komt regelmatig terug en het staat tussen aanhalingstekens. Maar enige ophef zie ik wel.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Het viel mij ook in 'Wonderlijk gemaakt'. Ook in de kindermethode die je gewoon als ouders kunt kopen, is hierover geen standpunt ingenomen. Maar ik denk dat dit een manier is om er mee om te gaan dat hier heel verschillend over wordt gedacht in de achterban van de school. Ik zou wel benieuwd zijn naar het onderzoek van Philpot.

Ik kan mij haast niet voorstellen dat de reden van de (naar ik begreep) verschuiving zou zijn de ophef over Gomarus. Want het staat scholen absoluut vrij om aan kinderen duidelijk te maken dat het praktiseren van homoseksualiteit niet past binnen een bijbelgetrouwe levenshouding. Ik kan me wel voorstellen dat in de praktijk bleek dat het leidt tot onverkwikkelijke discussies en botsingen en daarom ben ik zo benieuwd of andere deskundigen ook denken dat duidelijkheid helpt bij de normoverdracht. Of dat het juist leidt tot afhaken. Dat kan ook.

Als het gaat om de behoefte aan duidelijkheid: denk je dat duidelijkheid leidt tot schakelgedrag of dat het leerlingen helpt om een eigen mening te vormen?

Ondertussen verbaas ik mij er over dat hierover op dit forum 'ophef' is, terwijl er nauwelijks fatsoenlijke seksuele vorming op internet te vinden is voor gereformeerde jongeren, en ze dus altijd bij seculiere aanbieders terecht komen. Ondertussen discussieert de synode van de GG nog over de vraag of het verstandig is om op internet present te zijn en discussieert Refoforum of misschien het standpunt over homoseksualiteit niet wat eenzijdiger moet.

Als het niet zo treurig was, zou het grappig zijn.
Vanuit de gereforneerde behoefte om goede voorlichting te geven en jongeren te begeleiden is Be-Loved ontstaan. Alleen sluipt daar ook postmoderne denken in. Er lijkt een bepaalde verlamming in de gezindte te ontstaan om gewoon helder en eerlijk naar de Schrift te spreken over deze materie.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Ik herinner me dat onze kinderen op de basisschool de methode Wonderlijk gemaakt gebruikten. Daar kan je als ouders goed bij aanhaken, zonder schaamrood.
Over schaamte gesproken. Ik geloof dat er sinds de zogenaamde seksuele revolutie veel minder schaamtegevoel is. Ik vraag me dan ook wel eens af of de grote openheid ook niet als bijwerking had dat we nu overal horen: seksueel misbruik, op een schaal die eigenlijk (zover ik weet) ongekend was.
Ik begrijp dat er velen zullen zeggen: maar die preutsheid van 'vroeger' was ook niet alles. Ik zeg, dat begrijp ik, maar wat ik waarneem is een schrikbarende toename van seksueel misbruik, een woord dat voor de jaren 60 compleet onbekend was. Ik zie dit verschijnsel toenemen, en nu heb heb daar geen cijfers bij, maar naar hetgeen mij ter ore kwam en in mijn geheugen, vooral na de jaren 70.
Soms lijkt het wel, en dat zeggen er meer, misschien hier off-topic, maar past hier wel bij: Hebben we zelf de toename van seksueel misbruik niet in de hand gewerkt?
 Jaren 50: weet ik te weinig van....
 Jaren 60: revolutie op velerlei gebied
 Jaren 70: eerste bedenkingen tegen ongebreidelde vrijheid kwamen in de pers
 Jaren 80-99 consolidatie
 2000-20NU: ellende op ellende.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Ik herinner me dat onze kinderen op de basisschool de methode Wonderlijk gemaakt gebruikten. Daar kan je als ouders goed bij aanhaken, zonder schaamrood.
Over schaamte gesproken. Ik geloof dat er sinds de zogenaamde seksuele revolutie veel minder schaamtegevoel is. Ik vraag me dan ook wel eens af of de grote openheid ook niet als bijwerking had dat we nu overal horen: seksueel misbruik, op een schaal die eigenlijk (zover ik weet) ongekend was.
Ik begrijp dat er velen zullen zeggen: maar die preutsheid van 'vroeger' was ook niet alles. Ik zeg, dat begrijp ik, maar wat ik waarneem is een schrikbarende toename van seksueel misbruik, een woord dat voor de jaren 60 compleet onbekend was. Ik zie dit verschijnsel toenemen, en nu heb heb daar geen cijfers bij, maar naar hetgeen mij ter ore kwam en in mijn geheugen, vooral na de jaren 70.
Soms lijkt het wel, en dat zeggen er meer, misschien hier off-topic, maar past hier wel bij: Hebben we zelf de toename van seksueel misbruik niet in de hand gewerkt?
 Jaren 50: weet ik te weinig van....
 Jaren 60: revolutie op velerlei gebied
 Jaren 70: eerste bedenkingen tegen ongebreidelde vrijheid kwamen in de pers
 Jaren 80-99 consolidatie
 2000-20NU: ellende op ellende.
Of is het juist door de openheid veel meer openbaar geworden. Vroeger durfde je er als slachtoffer niet over te praten. Je werd niet geloof en nog gestraft ook. Je ziet het ook in het openbaar worden van het misbruik binnen de RKK. Ook daar gaat het om misbruik van tientallen jaren geleden. Ik herinner mezelf nog dat door catechisatielessen over het 7e gebod vanuit de HC begin jaren negentig verschillende zaken van incest bekend werden. Daar was ook een oud-ouderling bij betrokken. De kerkenraad greep in. Die ouderling was een kind van God dus wat kleindochter vertelde kon niet waar zijn. Ze werd opgenomen met psychische problemen. Ik heb de indruk dat door de ontstane openheid dit soort extremen niet meer mogelijk zijn en daar ben ik blij om.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4031
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door Maanenschijn »

pierre27 schreef:
Vanuit de gereforneerde behoefte om goede voorlichting te geven en jongeren te begeleiden is Be-Loved ontstaan. Alleen sluipt daar ook postmoderne denken in. Er lijkt een bepaalde verlamming in de gezindte te ontstaan om gewoon helder en eerlijk naar de Schrift te spreken over deze materie.
Ik denk dat we niet moeten veronderstellend dat lesstof kan zonder goede uitleg en principiële kaders. Ik overhoorde recent aardrijkskunde bij één van mijn kinderen. In die lesstof is het seculiere denken over het ontstaan van de aarde, landschapsvorming etc verwerkt. In de les worden daarbij de Bijbelse kaders aangereikt.

Mijn ervaring is dat dit ook zo gaat met lessen over seksualiteit. De lesstof is 1, maar de les en het onderwijs brengt daar de tweede laag in aan. En ik denk wel dat het goed is dat onze kinderen kennis maken met seculier denken (dat doen ze namelijk ook buiten gezin en school) maar dat vanuit het gezin, kerk en school onderwijs en Bijbelse kaders worden meegegeven.

De discussie lijkt zich te richten op de lesmethode BeLoved. Ik heb daar de lesstof van gezien, zaken over de lessen terug gehoord. Dat gaf voor mij (in die combinatie) niet direct reden voor zorgen. Waarbij ik niet beweer dat de BeLoved geen postmodern denken bevat. Net als in veel andere lesstof is dat ongetwijfeld ook het geval. Helaas tref ik dat ook bij mij zelf aan. Maar wat mij betreft mag de focus wat minder liggen op de sec de lesstof, maar meer op het onderwijs in totaliteit.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Methode Weerbaar in Seksualiteit’ (WiS) en Be-loved op Reformatorisch Voortgezet onderwijs

Bericht door Valcke »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:Over schaamte gesproken. Ik geloof dat er sinds de zogenaamde seksuele revolutie veel minder schaamtegevoel is. Ik vraag me dan ook wel eens af of de grote openheid ook niet als bijwerking had dat we nu overal horen: seksueel misbruik, op een schaal die eigenlijk (zover ik weet) ongekend was.
Ik begrijp dat er velen zullen zeggen: maar die preutsheid van 'vroeger' was ook niet alles. Ik zeg, dat begrijp ik, maar wat ik waarneem is een schrikbarende toename van seksueel misbruik, een woord dat voor de jaren 60 compleet onbekend was. Ik zie dit verschijnsel toenemen, en nu heb heb daar geen cijfers bij, maar naar hetgeen mij ter ore kwam en in mijn geheugen, vooral na de jaren 70.
Soms lijkt het wel, en dat zeggen er meer, misschien hier off-topic, maar past hier wel bij: Hebben we zelf de toename van seksueel misbruik niet in de hand gewerkt?
 Jaren 50: weet ik te weinig van....
 Jaren 60: revolutie op velerlei gebied
 Jaren 70: eerste bedenkingen tegen ongebreidelde vrijheid kwamen in de pers
 Jaren 80-99 consolidatie
 2000-20NU: ellende op ellende.
Of is het juist door de openheid veel meer openbaar geworden. (...)
DIA wijst m.i. meer op de maatschappelijke trend. Daarin ben ik het met hem eens.
Seksueel misbruik en geweld komt in alle tijden voor, maar er is wel een schrikbarende toename in hoeveelheid zaken én de ernst van de zaken. Vóór 1950 kon je in heel Nederland als jonge vrouw veilig alleen de straat op, zowel in de stad als op het platteland, ook 's avonds; dat is al lang verleden tijd. Een schrikbarend hoog percentage vrouwen en meisjes heeft tegenwoordig seksueel misbruik / geweld meegemaakt en die percentages lopen alleen maar op. Om dan nog maar niet te spreken over vrouwenhandel en gruwelen rond kindermisbruik, dark sites, enzovoort. (Het is niet fijn om dit te schrijven, overigens....)

Dan is er echt maatschappelijk wel heel veel veranderd op dit gebied in de laatste 3/4 eeuw.

Overigens zoek ik de oorzaak niet in toegenomen openheid, maar in secularisatie, de uitwerking van de 'seksuele revolutie' en de sociale ontwrichting en diversiteit (mede in de hand gewerkt door grootschalige immigratie).

(Overigens off-topic. Excuus hiervoor.)
Plaats reactie