Toename echtscheidingen

Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Apologeet »

Ararat schreef:
Apologeet schreef:
Mannetje schreef:Wat is de reden van de verschuiving? Als dat niet is dat men weer wil luisteren naar Gods goede geboden, dan is het hooguit een verschuiving van zonde, maar geen bekering. Dan zal het gat dat ontstaat worden opgevuld met ander kwaad.
Wat ik al zei in mijn post.
Lood om oud ijzer.
En dus? Niets aan te doen? Verloren?
Ik nodig jullie uit om te delen wat jij en ik als gewoon medereiziger -behalve gebed- kunnen doen.
Buiten bidden en opvoeden (als je kinderen hebt) is er weinig wat je kunt doen.
Gods woord verkondigen ja.
Maar hoe had u zich dat voorgesteld?
Volwassenen mensen die willen scheiden tegen houden?.
De banden lek steken als ze naar een scheidingsadvocaat willen rijden?
In bed er tussen in gaan liggen om ruzies te voorkomen?
Ik kan mezelf er geen realistische en praktische voorstelling van maken.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door DDD »

Daar ben ik het niet mee eens. Je kunt veel meer doen. Door mee te denken, een goede vriend of vriendin te zijn, mensen aan te moedigen tijdig hulp te zoeken, op voorhand de juiste vragen te stellen over een relatie. Er zijn zo ontzettend veel dingen die je als betrokken buitenstaander kunt doen en die invloed hebben op een relatie.

Ik zie daarin geen verschil met opvoeden. Dat moeten ouders zelf doen, maar meedenken door anderen kan heel waardevol zijn.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door helma »

Ik zou ze in elk geval aanraden om samen het boek te lezen van Gary Chapman: Vijf talen van de liefde

En niet zo Reformatorisch advies misschien: de film Fireproof met het bijbehorende boek.
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Apologeet »

DDD schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Je kunt veel meer doen. Door mee te denken, een goede vriend of vriendin te zijn, mensen aan te moedigen tijdig hulp te zoeken, op voorhand de juiste vragen te stellen over een relatie. Er zijn zo ontzettend veel dingen die je als betrokken buitenstaander kunt doen en die invloed hebben op een relatie.

Ik zie daarin geen verschil met opvoeden. Dat moeten ouders zelf doen, maar meedenken door anderen kan heel waardevol zijn.
Ik heb dat allemaal geprobeerd, op verzoek nog wel.
Wat mij dan gebeurd is is dat ik er keihard op afgerekend werdt door beide partijen.
Ik ben geen bevoegd predikant en ook geen relatietherapeut.
Als twee volwassenen mensen willen scheiden kan ik daar gewoon niks aan doen.
Ik kan geen ijzer met handen breken.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door DDD »

Dat vind ik ook oneerlijk. Je kunt wel helpen, maar je bent niet verantwoordelijk voor andermans problemen met elkaar.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Ararat »

Janique_ schreef:Een meer beleidsmatige oplossing zou kunnen zijn om relatietherapie gratis te maken/te vergoeden. Verschillende Nederlandse gemeenten zijn hier momenteel mee aan het experimenteren (Bunschoten bijvoorbeeld: https://www.ad.nl/amersfoort/ruziende-o ... ~a7cd403b/). Ik ben heel benieuwd of dit werkt.
Ik denk dat dit goed is, al vraag ik me wel af hoe een overheid aan aanmeldingen komt. Er moet een signaal zijn, ik weet niet of dat van de betrokkenen zelf zal komen. Een meldpunt voor de buren of familie is ook zo wat
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Ararat »

helma schreef:Ik zou ze in elk geval aanraden om samen het boek te lezen van Gary Chapman: Vijf talen van de liefde

En niet zo Reformatorisch advies misschien: de film Fireproof met het bijbehorende boek.
Twee goede adviezen!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Ararat »

Apologeet schreef:
DDD schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Je kunt veel meer doen. Door mee te denken, een goede vriend of vriendin te zijn, mensen aan te moedigen tijdig hulp te zoeken, op voorhand de juiste vragen te stellen over een relatie. Er zijn zo ontzettend veel dingen die je als betrokken buitenstaander kunt doen en die invloed hebben op een relatie.

Ik zie daarin geen verschil met opvoeden. Dat moeten ouders zelf doen, maar meedenken door anderen kan heel waardevol zijn.
Ik heb dat allemaal geprobeerd, op verzoek nog wel.
Wat mij dan gebeurd is is dat ik er keihard op afgerekend werdt door beide partijen.
Ik ben geen bevoegd predikant en ook geen relatietherapeut.
Als twee volwassenen mensen willen scheiden kan ik daar gewoon niks aan doen.
Ik kan geen ijzer met handen breken.
Met deze reactie snap ik je andere (eerdere) reactie beter. De helper kan fouten maken, maar de verantwoordelijkheid ligt bij de mensen zelf.

Met mijn vraag of we ook iets kunnen dóen reageerde ik overigens vooral op de 'het-is-toch-wat-sfeer' die in dit topic dreigde te ontstaan. Lekker - zoals vaker-hoofdschuddend achterover leunen. Dit was gericht op alle lezers.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door merel »

Ararat schreef:
Janique_ schreef:Een meer beleidsmatige oplossing zou kunnen zijn om relatietherapie gratis te maken/te vergoeden. Verschillende Nederlandse gemeenten zijn hier momenteel mee aan het experimenteren (Bunschoten bijvoorbeeld: https://www.ad.nl/amersfoort/ruziende-o ... ~a7cd403b/). Ik ben heel benieuwd of dit werkt.
Ik denk dat dit goed is, al vraag ik me wel af hoe een overheid aan aanmeldingen komt. Er moet een signaal zijn, ik weet niet of dat van de betrokkenen zelf zal komen. Een meldpunt voor de buren of familie is ook zo wat
Ik denk juist dat het helemaal niet goed is. Waar blijft de eigen verantwoordelijkheid van mensen? Ik heb meerdere mensen om mij heen zien scheiden om kulredenen ( ik ben niet meer gelukkig) en 1 iemand die door iedereen gewaarschuwd was voor haar huwelijk is na 25 jaar gescheiden. De wijze waarop was niet netjes, maar iedereen begreep waarom ze het niet uithield.

De film Fireproof is een echte aanrader. De film ( evangelisch getint) laat zien dat het in een huwelijk niet draait om jouw persoonlijke geluk, maar om het gelukkig maken van de ander.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door helma »

Ik zou er dringend voor willen pleiten dat Titus 2 (weer) gaat functioneren in de gemeente. Dat de oudere generatie de volgende generatie onder haar hoede neemt.

Ik heb zelf veel zegen ervaren van zo'n oudere vrouw en moeder.
Ik denk dat als de vrouw gelukkig is in haar roeping dat een grote zegen meebrengt in huwelijk en gezin.
'De man is het hoofd, de vrouw het hart' hoorde ik pas een predikant zeggen.

"Dat de oude mannen nuchter zijn, stemmig, voorzichtig, gezond in het geloof, in de liefde, in de lijdzaamheid.
De oude vrouwen insgelijks, dat zij in haar dracht zijn, gelijk den heiligen betaamt, dat zij geen lasteressen zijn, zich niet tot veel wijns begevende, maar leraressen zijn van het goede;
Opdat zij de jonge vrouwen leren voorzichtig te zijn, haar mannen lief te hebben, haar kinderen lief te hebben; Matig te zijn, kuis te zijn, het huis te bewaren, goed te zijn, haar eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord Gods niet gelasterd worde.
Vermaan den jongen mannen insgelijks, dat zij matig zijn".
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Ditbenik »

Ooit was er in Nederland een relatietherapie waarbij mensen 7 weken intern gingen, van maandagochtend tot vrijdagmiddag (GGZ Beilen, de Keerkring. Inmiddels wegbezuinigd). Een groep van 5 stellen met daarom heen een grote groep therapeuten met verschillende achtergronden. Middels schriftelijke enquêtes werden die stellen na die 7 weken gedurende 5 jaar gemonitord. Uit die onderzoeken bleek dat ruim 60% van de stellen na 5 jaar nog bij elkaar was. Als dat percentage geredde relaties behaald wordt onder meest seculiere mensen zou het onder mensen die er van overtuigd zijn dat het huwelijk een inzetting van God is, toch ook mogelijk moeten zijn. Het lijkt mij dat de gezamenlijke kerken zo'n instituut op moeten zetten en financieren. Daar kunnen man en vrouw leren te leven volgens de regels van Efeze 5.
De therapeut die deze groepstherapie in Beilen destijds heeft ontwikkeld is opgegroeid in de Hervormd Huizen. Dat maakte dat hij ook begreep hoe christenen er in stonden. Ik denk dat hij inmiddels tweede helft 70 is maar die is vast bereid om mee te helpen opnieuw zoiets op te zetten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Herman »

Volgens mij zijn er genoeg hulpmogelijkheden, zoals onder andere mediation. Maar de eerste vraag van de mediator is dan: willen jullie samen verder. Als van één van de partijen daar dan radicaal nee tegen zegt, dan is er geen kruid en dus ook geen mediator tegen opgewassen.
En dat is helaas vaak het probleem van mensen met een slechte huwelijksmoraal. Ze hebben bijvoorbeeld al een andere partner achter de hand en daar lijkt alles beter.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door HersteldHervormd »

Wat zou je praktisch kunnen doen (buiten gebed om) als iemand uit je omgeving op punt staat om te scheiden? Of daartegenaan hikt?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:Wat zou je praktisch kunnen doen (buiten gebed om) als iemand uit je omgeving op punt staat om te scheiden? Of daartegenaan hikt?
Een gesprek aangaan met één van beiden. De waarde van het huwelijk voor het voetlicht halen. Benoemen dat problemen opgelost kunnen worden. Gewoon aandacht geven voor de problematiek. Je bent een naaste vriend en dan heb je vooral een taak om goede vriend te zijn.

Maar ga niet bemiddelen, of stort je niet in allerlei adviezen die je eigen kunnen te boven gaan. En verwijs naar een professionele hulpverlener.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:Volgens mij zijn er genoeg hulpmogelijkheden, zoals onder andere mediation. Maar de eerste vraag van de mediator is dan: willen jullie samen verder. Als van één van de partijen daar dan radicaal nee tegen zegt, dan is er geen kruid en dus ook geen mediator tegen opgewassen.
En dat is helaas vaak het probleem van mensen met een slechte huwelijksmoraal. Ze hebben bijvoorbeeld al een andere partner achter de hand en daar lijkt alles beter.
Met mediation los je een conflict op maar geen huwelijksproblemen. Daar is in 9 van de 10 gevallen therapie voor mogelijk om te leren op een andere manier met elkaar om te gaan en je eigen gedrag aan te passen. Dat leer je niet door een gesprekje van een uur in de week. Dat vaak een van de partners in eerste instantie nee zegt heeft te maken met de hopeloosheid van de situatie. Als iemand met cijfers kan aantonen wat de effecten zijn, gaat men daar in veel gevallen anders tegen aankijken. Daarbij is ook van belang dat wordt voorgehouden wat aan God is beloofd. Huwelijkscatechese is in deze tijd dan ook onmisbaar. Daar kan op worden teruggegrepen als in het huwelijk problemen ontstaan.
Plaats reactie