Toename echtscheidingen

Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Apologeet »

merel schreef:De punten die @ maanenschijn en @mannetje aangeven lijken mij meer van waarde dan een huwelijkscatechese.

Een vriendin van mij heeft het ook gevolgd. Later bleek dat ze tot aan de catecheses nog nooit moeilijke onderwerpen hadden besproken en daarna ook niet meer. Resultaat: scheiding
Ik ben een fantastierijk persoon maar kan me maar moeilijk een mentaal plaatje vormen van een stel samen aan de ontbijttafel met zo'n verstandhouding.
Lijkt me dat je dan aardig langs elkaar heen leeft terwijl er een hoop broeit.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Mannetje »

Apologeet schreef:
merel schreef:De punten die @ maanenschijn en @mannetje aangeven lijken mij meer van waarde dan een huwelijkscatechese.

Een vriendin van mij heeft het ook gevolgd. Later bleek dat ze tot aan de catecheses nog nooit moeilijke onderwerpen hadden besproken en daarna ook niet meer. Resultaat: scheiding
Ik ben een fantastierijk persoon maar kan me maar moeilijk een mentaal plaatje vormen van een stel samen aan de ontbijttafel met zo'n verstandhouding.
Lijkt me dat je dan aardig langs elkaar heen leeft terwijl er een hoop broeit.
Lijkt mij ook. Maar hoe zou jij het willen voorkomen?


In aanvulling op mijn vorige rijtje met gedachten: leer jonge stelletjes dat je samen je dag eindigt met een lezen en gebed. De eerste keer dat je in je verkering bij de ander slaapt mee beginnen en volhouden als je getrouwd bent.
-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door refo »

Apologeet schreef:
merel schreef:De punten die @ maanenschijn en @mannetje aangeven lijken mij meer van waarde dan een huwelijkscatechese.

Een vriendin van mij heeft het ook gevolgd. Later bleek dat ze tot aan de catecheses nog nooit moeilijke onderwerpen hadden besproken en daarna ook niet meer. Resultaat: scheiding
Ik ben een fantastierijk persoon maar kan me maar moeilijk een mentaal plaatje vormen van een stel samen aan de ontbijttafel met zo'n verstandhouding.
Lijkt me dat je dan aardig langs elkaar heen leeft terwijl er een hoop broeit.
Ik lees het zo: tot aan de catechese was het een harmonieus huwelijk, want er waren geen moeilijke onderwerpen te bespreken. Door de catechese kwamen de moeilijke onderwerpen. Zo moeilijk dat ze daardoor scheidden.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:
Ararat schreef:
merel schreef:
Maanenschijn schreef: Waar zit je twijfel?
Dat je met een paar avonden mogelijke problemen in het huwelijk niet ondervangt of voorkomt. Het huwelijk is hard werken en met vallen en opstaan elkaar ook weer terug vinden in lastige tijden. Dat leer je niet op een cursus, maar in de praktijk.
Welke taak zou de kerk dan wél op zich kunnen nemen?
De punten die @ maanenschijn en @mannetje aangeven lijken mij meer van waarde dan een huwelijkscatechese.

Een vriendin van mij heeft het ook gevolgd. Later bleek dat ze tot aan de catecheses nog nooit moeilijke onderwerpen hadden besproken en daarna ook niet meer. Resultaat: scheiding
Catechese is natuurlijk niet de oplossing of een remedie om scheidingen te voorkomen. Maar een middel in een reeks van ‘opvoedkundige’ momenten.

De kerk heeft daar een rol in, betoog ik. Aansluitend (wat @Mannetje terecht aangeeft) op de opvoeding in het gezin en op school.

Aan onze eettafel was recent dit gesprek aan de orde: Eén zoon (met verkering) betoogde: ‘er is altijd een mogelijkheid dat je gaat scheiden. Je weet nooit of je huwelijk stand houd. Kijk maar om je heen. Ik kan ook niet zeggen dat wij (in de richting van vriendin) bij elkaar blijven’.
De jeugd (sommige jeugd, in nuanceer ;) ) laat vaak vanzelfsprekend de optie open dat je altijd nog weer uit elkaar kan gaan. Ik heb in dat gesprek aangegeven dat je zelfs die optie niet open moet laten. Als je in een relatie een ontsnappingsrichting open laat, belemmert dat om keihard te werken om je relatie en huwelijk goed en bijbels te houden. Ik was (met onze conservatieve opvoeding…) toch wel weer wat geschokt hoever het seculiere denken is ingesleten. Dat lost een huwelijkscatechese niet op, maar kan wel bijdragen aan bewustwording. De kerk heeft hier absoluut een taak, naast allereerst ouders en school.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:
Het lijkt mij toch dat al deze zaken onderdeel zijn ( geweest) in het opgroeien naar volwassenheid. Daar heb je m.i. geen huwelijkscatechese voor nodig. Wellicht is zelfstandig wonen voordat je gaat trouwen al voldoende om dit te leren.
Ik deel dit volkomen.
Het komt op mij over als een erg zelfingenomen standpunt, en heel standplaatsgebonden. Er zijn heel veel mensen die baat hebben bij een huwelijkscursus en een opvoedingscursus en een hondenopvoedcursus en wat niet al.

En waarom zou je je dan beperken tot de vraag dat dit allemaal onderdeel hoort te zijn van het opgroeien naar volwassenheid? Ik ken mensen van 50 waarvan de volwassenheid nog te betwisten is en ik vind mijzelf ook nog niet helemaal volwassen. De eerste werkelijk volwassene die geen leerpunten voor zichzelf ziet, moet ik ook nog tegenkomen.

Natuurlijk is het goed voor iemands ontwikkeling om een tijd in een studentenhuis te wonen en zo samenleefvaardigheden te oefenen. Maar een gezin is een kerkje in het klein, en daar heeft de kerk in het groot mijns inziens een bijzondere verantwoordelijkheid voor.

Ik zie overigens ook geen bijbelse grondslag voor het standpunt van Herman. Waar lees je die beperkingen in de Bijbel?
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Apologeet »

refo schreef:
Apologeet schreef:
merel schreef:De punten die @ maanenschijn en @mannetje aangeven lijken mij meer van waarde dan een huwelijkscatechese.

Een vriendin van mij heeft het ook gevolgd. Later bleek dat ze tot aan de catecheses nog nooit moeilijke onderwerpen hadden besproken en daarna ook niet meer. Resultaat: scheiding
Ik ben een fantastierijk persoon maar kan me maar moeilijk een mentaal plaatje vormen van een stel samen aan de ontbijttafel met zo'n verstandhouding.
Lijkt me dat je dan aardig langs elkaar heen leeft terwijl er een hoop broeit.
Ik lees het zo: tot aan de catechese was het een harmonieus huwelijk, want er waren geen moeilijke onderwerpen te bespreken. Door de catechese kwamen de moeilijke onderwerpen. Zo moeilijk dat ze daardoor scheidden.
Komt op mij toch erg wereldvreemd over.
Zeker als we het hier over twee volwassen mensen hebben.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Dodo »

In onze gemeente wordt de PreMarriageCourse gegeven. Daarin is een gezamenlijk deel, en een flink deel voor de stellen apart samen. Ze krijgen gespreksvragen over alles. Hoe ga je geld managen? Hoe ga je het huishouden verdelen? Hoe denk je over gezinsvorming? Hoe ga je om met schoonfamilie? Hoe gaan jullie je geloof handen en voeten geven in je huwelijk?
Allemaal van dat soort vragen waar het komende bruidspaar samen over in gesprek gaat. Het is wel gebeurd dat het stel ontdekte dat ze zulke enorme verschillen hadden dat ze de relatie beëindigden.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door windorgel »

In onze gemeente gebeurt dat vanuit 'Paradijsbloem': https://paradijsbloem.nl/
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door DDD »

windorgel schreef:In onze gemeente gebeurt dat vanuit 'Paradijsbloem': https://paradijsbloem.nl/
Dat ziet er heel goed uit. Ik kende het al, en voor zover ik weet zijn er weinig alternatieven voor de rechterflank van de gereformeerde gezindte.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik zie overigens ook geen bijbelse grondslag voor het standpunt van Herman. Waar lees je die beperkingen in de Bijbel?
Ik heb slechts een nevenschikking van belangrijke en minder belangrijke zaken voor het voetlicht gehaald. Dat daar kwalificaties als onbijbels over gegeven zijn, is natuurlijk niet aan mij om te verdedigen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Het komt op mij over als een erg zelfingenomen standpunt, en heel standplaatsgebonden. Er zijn heel veel mensen die baat hebben bij een huwelijkscursus en een opvoedingscursus en een hondenopvoedcursus en wat niet al.
Ongetwijfeld. Er is altijd ruimte voor verbetering, de vraag is of je daar specifieke cursussen voor nodig hebt.
Natuurlijk is het goed voor iemands ontwikkeling om een tijd in een studentenhuis te wonen en zo samenleefvaardigheden te oefenen. Maar een gezin is een kerkje in het klein, en daar heeft de kerk in het groot mijns inziens een bijzondere verantwoordelijkheid voor.
Ik ben, vermoed ik, iets minder van de gemeenschapszin.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Ambtenaar »

Dodo schreef:In onze gemeente wordt de PreMarriageCourse gegeven. Daarin is een gezamenlijk deel, en een flink deel voor de stellen apart samen. Ze krijgen gespreksvragen over alles. Hoe ga je geld managen? Hoe ga je het huishouden verdelen? Hoe denk je over gezinsvorming? Hoe ga je om met schoonfamilie? Hoe gaan jullie je geloof handen en voeten geven in je huwelijk?
Allemaal van dat soort vragen waar het komende bruidspaar samen over in gesprek gaat. Het is wel gebeurd dat het stel ontdekte dat ze zulke enorme verschillen hadden dat ze de relatie beëindigden.
Dat zijn toch allemaal vragen die je in de loop van je relatie met elkaar bespreekt?
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Ik zie overigens ook geen bijbelse grondslag voor het standpunt van Herman. Waar lees je die beperkingen in de Bijbel?
Ik heb slechts een nevenschikking van belangrijke en minder belangrijke zaken voor het voetlicht gehaald. Dat daar kwalificaties als onbijbels over gegeven zijn, is natuurlijk niet aan mij om te verdedigen.
Wel. Wat doet dat ertoe? In de opvoeding zijn er ook belangrijke en minder belangrijke zaken. Dat is toch in het geheel geen reden om de opvoeding tot één of twee onderwerpen te beperken?

Ik vraag trouwens niet om de kwalificatie onbijbels te bestrijden, maar waar je een bijbelse onderbouwing hebt voor jouw standpunt. Ik heb oprecht geen idee op welk bijbelgedeelte je je kunt beroepen. Paulus zegt wel dat hij niets wilde weten dan de gekruisigde Christus, maar dat weerhield hem er niet van om over allerlei andere dingen ook te schrijven.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Het komt op mij over als een erg zelfingenomen standpunt, en heel standplaatsgebonden. Er zijn heel veel mensen die baat hebben bij een huwelijkscursus en een opvoedingscursus en een hondenopvoedcursus en wat niet al.
Ongetwijfeld. Er is altijd ruimte voor verbetering, de vraag is of je daar specifieke cursussen voor nodig hebt.
Natuurlijk is het goed voor iemands ontwikkeling om een tijd in een studentenhuis te wonen en zo samenleefvaardigheden te oefenen. Maar een gezin is een kerkje in het klein, en daar heeft de kerk in het groot mijns inziens een bijzondere verantwoordelijkheid voor.
Ik ben, vermoed ik, iets minder van de gemeenschapszin.
Maar wat is de reden dat je (dit) alles beoordeelt naar de vraag of het voor jou van nut is? Dat is toch niet het enige wat er in de maatschappij of in de kerk toe doet?
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
Dodo schreef:In onze gemeente wordt de PreMarriageCourse gegeven. Daarin is een gezamenlijk deel, en een flink deel voor de stellen apart samen. Ze krijgen gespreksvragen over alles. Hoe ga je geld managen? Hoe ga je het huishouden verdelen? Hoe denk je over gezinsvorming? Hoe ga je om met schoonfamilie? Hoe gaan jullie je geloof handen en voeten geven in je huwelijk?
Allemaal van dat soort vragen waar het komende bruidspaar samen over in gesprek gaat. Het is wel gebeurd dat het stel ontdekte dat ze zulke enorme verschillen hadden dat ze de relatie beëindigden.
Dat zijn toch allemaal vragen die je in de loop van je relatie met elkaar bespreekt?
Er zijn heel wat mensen binnen en buiten de kerk die niet de vaardigheden hebben aangeleerd gekregen om dat gesprek goed te voeren. Wees blij dat jij dat wel hebt. Maar de conclusie dat de kerk niet verantwoordelijk is voor anderen, die die vaardigheden niet of minder hebben, kan ik echt niet delen.
Plaats reactie