Toename echtscheidingen

Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Adagio »

Het heeft weinig zin om onbekeerde harten te onderwijzen in een huwelijksleven, wat ze niet willen.
Deze opmerking slaat wellicht op huwelijkscatechese, - toerusting of wat ook. Ik ga nu even alleen uit van het onderwijs uit Gods Woord
Dan is de vraag - hoe weten wij wat zin heeft: hoe gaan we kaf en koren scheiden? Behoeven alleen 'bekeerde mensen' onderwezen te worden? We mogen iedereen wel wijzen op de liefde van het Hoofd van Zijn gemeente, Die Zijn leven overgaf om een hatelijke vrouw te trouwen. Had Job een streepje voor, of de zwarte bruid in Hoogl. 1: 5? Dagelijkse bekering is nodig ("HEERE, bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn; vernieuw onze dagen als vanouds.")

Paulus schaamde zich over zijn eertijds. Hij had onderwijs nodig over (de geestelijkheid van) de wet. "Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht; want zonder de wet is de zonde dood. En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven." De kantt. leggen uit over dat sterven: "Dat is, ik ben in mijn gemoed overtuigd dat ik midden in den dood lag, en heb den moed verloren van door de gehoorzaamheid der wet te kunnen behouden worden, Rom. 4:15. 2 Kor. 3:6, 7, 9."

Hij vervolgt met "Want wij weten dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik."
Een leven in heiligmaking blijft een stervend leven (Indien uw oog u ergert etc.... Simon de farizeeer had daar misschien geen last van).
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Ditbenik »

Mannetje schreef:Het is ook een spiegel voor de kerk, @Ditbenik. Hoe kan het dat mensen zich blijkbaar niet veilig voelen om bij de kerk om hulp te vragen?
Maar dat het erg is dat de kerk niet in problemen betrokken wordt (al kan de kerk als instituut geen psychologische hulp leveren) ben ik helemaal met je eens.
Geen idee hoe het kan dat de mensen zich niet veilig voelen om bij de kerk om hulp te vragen. Mijn ervaring is totaal anders.
Ik heb al eerder aangegeven dat de kerk geen hulpverleningsinstantie is, maar de kerk kan wel verwijzen en pastoraal begeleiden. Ik noemde eerder al de GGZ in Beilen waar stellen destijds 7 weken intern waren. Een plek waar maar weinig mensen in refo-nederland van op de hoogte waren. Dan is het fijn als de kerk daar op wijst en mee helpt om een aantal praktische zaken zoals opvang van de kinderen te regelen wanneer dit niet binnen de familie mogelijk is.
Online
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door merel »

Mannetje schreef:Het is ook een spiegel voor de kerk, @Ditbenik. Hoe kan het dat mensen zich blijkbaar niet veilig voelen om bij de kerk om hulp te vragen?
Maar dat het erg is dat de kerk niet in problemen betrokken wordt (al kan de kerk als instituut geen psychologische hulp leveren) ben ik helemaal met je eens.
Ik heb geen zin en ook geen enkele behoefte om als er problemen zijn de klaterbaan over te gaan in de kerk. Als wij problemen zouden hebben waar wij zelf niet uit zouden komen, zouden we ofwel naar vrienden gaan of naar een hulpverlener. Zeer zeker niet binnen de kerk. Ik voel mij daar absoluut niet veilig genoeg om zaken te delen.
Online
DDD
Berichten: 28477
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door DDD »

Daar ben je niet de enige in. Maar dat zegt wel iets over het huisgezin Gods.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:
Ik heb geen zin en ook geen enkele behoefte om als er problemen zijn de klaterbaan over te gaan in de kerk. Als wij problemen zouden hebben waar wij zelf niet uit zouden komen, zouden we ofwel naar vrienden gaan of naar een hulpverlener. Zeer zeker niet binnen de kerk. Ik voel mij daar absoluut niet veilig genoeg om zaken te delen.
Ik vermoed dat je de discussie relateert aan je eigen ervaring en waarneming in de kerkelijke gemeente. Maar als je daar wat boven gaat hangen: vind je dan niet dat de kerk ook een taak heeft in levensheiliging en opvoeding(onderwijs)?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door merel »

Ditbenik schreef:
Mannetje schreef:Het is ook een spiegel voor de kerk, @Ditbenik. Hoe kan het dat mensen zich blijkbaar niet veilig voelen om bij de kerk om hulp te vragen?
Maar dat het erg is dat de kerk niet in problemen betrokken wordt (al kan de kerk als instituut geen psychologische hulp leveren) ben ik helemaal met je eens.
Geen idee hoe het kan dat de mensen zich niet veilig voelen om bij de kerk om hulp te vragen. Mijn ervaring is totaal anders.
Ik heb al eerder aangegeven dat de kerk geen hulpverleningsinstantie is, maar de kerk kan wel verwijzen en pastoraal begeleiden. Ik noemde eerder al de GGZ in Beilen waar stellen destijds 7 weken intern waren. Een plek waar maar weinig mensen in refo-nederland van op de hoogte waren. Dan is het fijn als de kerk daar op wijst en mee helpt om een aantal praktische zaken zoals opvang van de kinderen te regelen wanneer dit niet binnen de familie mogelijk is.
Kinderen 7 weken lang alleen achterlaten om aan het huwelijk te werken? Geen haar op het hoofd die daaraan denkt. Dat is traumatisch voor kinderen. Mijn oudste had ook een jochie in zijn klas waar de moeder meerdere keren naar een christelijk rusthuis ging. Het hele gezin was ontwricht en het ventje zat te huilen in de klas. Dan zet je je maar als ouders over heel veel frustratie heen om het op te lossen.
Online
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:
merel schreef:
Ik heb geen zin en ook geen enkele behoefte om als er problemen zijn de klaterbaan over te gaan in de kerk. Als wij problemen zouden hebben waar wij zelf niet uit zouden komen, zouden we ofwel naar vrienden gaan of naar een hulpverlener. Zeer zeker niet binnen de kerk. Ik voel mij daar absoluut niet veilig genoeg om zaken te delen.
Ik vermoed dat je de discussie relateert aan je eigen ervaring en waarneming in de kerkelijke gemeente. Maar als je daar wat boven gaat hangen: vind je dan niet dat de kerk ook een taak heeft in levensheiliging en opvoeding(onderwijs)?
Zo zou het wel moeten zijn. Ik ga er echter niet vanuit dat dit haalbaar is.

Op dit moment lezen wij de brieven van Paulus aan de verschillende gemeenten. Ook in die tijd was het puinhoop binnen de kerk. Ik denk niet dat daar zoveel aan veranderd is
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Ditbenik »

merel schreef:
Ditbenik schreef:
Mannetje schreef:Het is ook een spiegel voor de kerk, @Ditbenik. Hoe kan het dat mensen zich blijkbaar niet veilig voelen om bij de kerk om hulp te vragen?
Maar dat het erg is dat de kerk niet in problemen betrokken wordt (al kan de kerk als instituut geen psychologische hulp leveren) ben ik helemaal met je eens.
Geen idee hoe het kan dat de mensen zich niet veilig voelen om bij de kerk om hulp te vragen. Mijn ervaring is totaal anders.
Ik heb al eerder aangegeven dat de kerk geen hulpverleningsinstantie is, maar de kerk kan wel verwijzen en pastoraal begeleiden. Ik noemde eerder al de GGZ in Beilen waar stellen destijds 7 weken intern waren. Een plek waar maar weinig mensen in refo-nederland van op de hoogte waren. Dan is het fijn als de kerk daar op wijst en mee helpt om een aantal praktische zaken zoals opvang van de kinderen te regelen wanneer dit niet binnen de familie mogelijk is.
Kinderen 7 weken lang alleen achterlaten om aan het huwelijk te werken? Geen haar op het hoofd die daaraan denkt. Dat is traumatisch voor kinderen. Mijn oudste had ook een jochie in zijn klas waar de moeder meerdere keren naar een christelijk rusthuis ging. Het hele gezin was ontwricht en het ventje zat te huilen in de klas. Dan zet je je maar als ouders over heel veel frustratie heen om het op te lossen.
En daar gaan we weer. Best vermoeiend op deze manier. Ik schreef eerder in dit topic hoe dat daar werkte. Dat lijkt te vergeefse moeite want je maakt er van "kinderen 7 weken alleen achtergelaten om aan het huwelijk te werken". Wat een onzin. Er werden geen kinderen achter gelaten om en het ging niet om zomaar aan een huwelijk te werken. Ik schreef dat stellen van maandagochtend tot vrijdagmiddag intern waren. Dat betekent dat vanaf het moment dat de kids uit school komen er iemand in huis moest zijn, totdat ze vrijdag weer naar school gaan. Nee, je hoeft niet te roepen over de schoolvakanties, want die 7 weken werden buiten de vakanties om gepland. Verder was geen uitje waarin gezellig aan het huwelijk werd gewerkt, maar intensieve therapie om het huwelijk te redden. Kinderen lopen trauma's op door stukgelopen huwelijken, en de voortdurende scheld- en vechtpartijen die er aan voor af gaan. Alsof zo'n situatie zo gezond is voor het kind. En uiteindelijk is het een vader of moeder kwijt. Alsof dat niet ontwrichtend is. Bij deze therapie waren de kinderen betrokken. Al bij het intaketraject werd ook met de kinderen gesproken en uitgelegd wat er ging gebeuren en waarom dit ging gebeuren. Tijdens het traject was er nog een keer zo'n moment en werd ook de familie van beide partners betrokken, dus ouders, broers, zussen, enz. Ik heb destijds diverse stellen verwezen, ben er een aantal keer geweest en heb de resultaten gezien en ervaren dat de Heere Zijn zegen gaf over de keuze alles op alles te zetten om het huwelijk in stand te houden omdat de Heere dit vraagt.
Online
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door merel »

Daar staan jij en ik heel anders in. Ik zag juist de andere kant; kinderen die huilend in de klas zaten omdat hun moeder/ouders er niet waren. Weer een of andere therapie totdat de volgende ellende weer kwam. Als kind heb ik meegemaakt dat neefjes en nichtjes zo vaak bij ons waren, omdat oom en tante bleven hangen in een slecht huwelijk en jaren achtereen in therapie waren voor hun huwelijk. Eindeloze praatsessies tijdens weken weg, huwelijkstherapie, psychologen etc. Alles is er aan te pas gekomen, zonder enig resultaat. Het enige resultaat was beschadigde kinderen die inmiddels ook gescheiden zijn.

Een huwelijk is hard werken en niet altijd even makkelijk. Denk dat het merendeel van de issues opgelost kunnen worden door jezelf niet zo belangrijk te maken in het huwelijk. Een stap naar achteren te doen om een ander te plezieren en de nukken en kuren van een ander ook eens te accepteren. En op het moment dat er kinderen in het spel zijn, slik je beiden nog maar eens vaker. Je krijgt relatief kort e tijd om een basis te leggen voor hen. Dat laat je niet over aan anderen om 7 weken in therapie te gaan.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Ditbenik »

merel schreef:Daar staan jij en ik heel anders in. Ik zag juist de andere kant; kinderen die huilend in de klas zaten omdat hun moeder/ouders er niet waren. Weer een of andere therapie totdat de volgende ellende weer kwam. Als kind heb ik meegemaakt dat neefjes en nichtjes zo vaak bij ons waren, omdat oom en tante bleven hangen in een slecht huwelijk en jaren achtereen in therapie waren voor hun huwelijk. Eindeloze praatsessies tijdens weken weg, huwelijkstherapie, psychologen etc. Alles is er aan te pas gekomen, zonder enig resultaat. Het enige resultaat was beschadigde kinderen die inmiddels ook gescheiden zijn.

Een huwelijk is hard werken en niet altijd even makkelijk. Denk dat het merendeel van de issues opgelost kunnen worden door jezelf niet zo belangrijk te maken in het huwelijk. Een stap naar achteren te doen om een ander te plezieren en de nukken en kuren van een ander ook eens te accepteren. En op het moment dat er kinderen in het spel zijn, slik je beiden nog maar eens vaker. Je krijgt relatief kort e tijd om een basis te leggen voor hen. Dat laat je niet over aan anderen om 7 weken in therapie te gaan.
Een vreemde redenering. Een huwelijk klapt uit elkaar. Een van beide partners is vertrokken of staat op het punt te vertrekken. Er is een mogelijkheid om daar samen wat aan te doen en te leren op een andere manier met elkaar om te gaan. Daar staat een team van mensen voor klaar, daar wordt de hele familie bij betrokken om ook te kunnen achterhalen waardoor mensen zo gevormd zijn dat het nu mis gaat. Dan is de tijd van beiden nog eens slikken voorbij. Dan zit je echt in huwelijkscrisis. Ik schreef al eerder dat ik de resultaten heb gezien, ik heb ook gezien wat dit voor de kinderen betekende, niet een keer maar meerdere keren. Vader en moeder die weer bij elkaar komen en die komen tot een nieuwe start en na 20 jaar nog steeds gelukkig zijn met elkaar. En jij vind het niet kunnen. Ik stop met de discussie hier maar ik blijf me inzetten om mensen zo ver te krijgen dat ze hun gebroken huwelijk met Gods hulp en onder Gods zegen gaan helen.
Online
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door merel »

Ik denk dat wij het volkomen met elkaar eens zijn. Twee volwassen mensen die blijkbaar konden trouwen en kinderen op de wereld konden zetten hebben de hele goegemeente nodig om hun leven op orde te krijgen. Ik heb hiervan vooral slechte resultaten gezien en m.i. voorkom je dit niet door vlak voor het huwelijk te praten over zaken waar je allang samen over gesproken had moeten hebben.
Online
DDD
Berichten: 28477
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door DDD »

Wat is nu zeven weken je ouders missen tegenover een altijddurende scheiding?

Dat er therapieën zijn die niet effectief zijn, staat daar los van, aangezien Ditbenik kennelijk heeft vastgesteld dat er therapievormen zijn die wel effectief zijn.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Ik denk dat wij het volkomen met elkaar eens zijn. Twee volwassen mensen die blijkbaar konden trouwen en kinderen op de wereld konden zetten hebben de hele goegemeente nodig om hun leven op orde te krijgen. Ik heb hiervan vooral slechte resultaten gezien en m.i. voorkom je dit niet door vlak voor het huwelijk te praten over zaken waar je allang samen over gesproken had moeten hebben.
Ik heb er best wel positieve resultaten van gezien. Dat laatste betwijfel ik een beetje. Er zijn genoeg mensen die samen praten, en vooral de diepte in, niet zo goed kunnen. Soms omdat ze het nooit geleerd hebben, soms omdat het niet zo in hun aard zit. Deze mogen wat mij betreft absoluut via bv huwelijkscatechese een steuntje in de rug krijgen.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door gallio »

DDD schreef:Wat is nu zeven weken je ouders missen tegenover een altijddurende scheiding?

Dat er therapieën zijn die niet effectief zijn, staat daar los van, aangezien Ditbenik kennelijk heeft vastgesteld dat er therapievormen zijn die wel effectief zijn.
Deze discussie doet mij denken aan het volgende verhaal:

The story originated in a 1969 essay, The Star Thrower, by Loren Eiseley.

“Once upon a time, there was a wise man, much like Eiseley himself, who used to go to the ocean to do his writing. He had a habit of walking on the beach before he began his work. One day he was walking along the shore. As he looked down the beach, he saw a human figure moving like a dancer. He smiled to himself to think of someone who would dance to the day. So he began to walk faster to catch up. As he got closer, he saw that it was a young man and the young man wasn’t dancing, but instead he was reaching down to the shore, picking up something and very gently throwing it into the ocean.

As he got closer, he called out, “Good morning! What are you doing?” The young man paused, looked up and replied “Throwing starfish into the ocean.” “I guess I should have asked, Why are you throwing starfish into the ocean?” “The sun is up and the tide is going out. And if I don’t throw them in they’ll die.” “But young man, don’t you realize that there are miles and miles of beach and starfish all along it. You can’t possibly make a difference!” The young man listened politely. Then bent down, picked up another starfish and threw it into the sea, past the breaking waves. “It made a difference for that one!”
Online
DDD
Berichten: 28477
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door DDD »

Wat een prachtig verhaal.

Dat kan ik vandaag goed gebruiken;-)
Plaats reactie