Toename echtscheidingen

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Ditbenik »

MGG schreef:
Maanenschijn schreef:
deschpin schreef:
HersteldHervormd schreef:In mijn ogen is de toename van echtscheidingen te wijten aan het vrije seksuele moraal. Als jij op de 30e al met 15 vrouwen het bed hebt gedeeld, verwacht je dan werkelijk nog dat je met de 16e het de rest van je leven uithoudt? Dat zou wel behoorlijk naïef zijn.
In de refo gezindte valt dat nog wel mee dat ze voor het huwelijk vele bedpartners hebben gehad dus dat zie ik niet als de reden aan groeiend aantal scheidingen in refoland.
Ik ben bang dat het meer voorkomt dan dat je veronderstelt. Ik leg mijn oor maar te luisteren bij de jeugd, dan valt het niet zo mee.
Ik hoorde pas van een dominee dat hij blij was dat zoveel jongeren wachten tot het huwelijk. Ik denk dat het vergelijkbaar is met 'vroeger'. Een van de vele nadelen van de sterk geseculariseerde samenleving is dat er een vrije seksuele moraal is. Een van de weinige voordelen is dat jongere (vooral buiten de Biblebelt) vaak bewuster kiezen voor het geloof. In een seculiere omgeving moet je (zeker als jongere) wel stevig in je schoenen staan en waarde hechten aan het geloof. Vroeger was geloven de norm en kon je eenvoudig meehobbelen met je omgeving.
Ik ben bang dat dominee niet weet wat er onder zijn jeugd aan de hand is... dat is een ramp.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Bezorgd »

Ditbenik schreef:
MGG schreef:
Ik hoorde pas van een dominee dat hij blij was dat zoveel jongeren wachten tot het huwelijk. Ik denk dat het vergelijkbaar is met 'vroeger'. Een van de vele nadelen van de sterk geseculariseerde samenleving is dat er een vrije seksuele moraal is. Een van de weinige voordelen is dat jongere (vooral buiten de Biblebelt) vaak bewuster kiezen voor het geloof. In een seculiere omgeving moet je (zeker als jongere) wel stevig in je schoenen staan en waarde hechten aan het geloof. Vroeger was geloven de norm en kon je eenvoudig meehobbelen met je omgeving.
Ik ben bang dat dominee niet weet wat er onder zijn jeugd aan de hand is... dat is een ramp.
Ik begrijp zowel Ditbenik als MGG
Beiden is waar.
Het grote verschil met vorige generaties is wel, dat er nu jongeren opgroeien, die onder de druk van de huidige seculiere maatschappij, veel jonger tot een keuze moeten komen. En al heel jong, ( ja uit genade(voordat ik kritiek krijg))de keuze maken voor God en Zijn dienst. Veel bewuster en veel meer overwogen dan veel jongeren van die leeftijd uit voorgaande generaties.

Ze worden als het ware al op jonge leeftijd, 14,15,16 jaar, klem gezet en gedwongen tot een keuze.
Het is of afhaken, misschien nog een paar jaar meehobbelen, waarbij er ook gelijk van alles mee doorkan, of heel bewust bezig zijn met de Heere en Zijn dienst.
Die tussenvorm van maar meehobbelen vanuit sociale druk verdwijn meer en meer.
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Ararat »

MGG schreef:
Maanenschijn schreef:
deschpin schreef:
HersteldHervormd schreef:In mijn ogen is de toename van echtscheidingen te wijten aan het vrije seksuele moraal. Als jij op de 30e al met 15 vrouwen het bed hebt gedeeld, verwacht je dan werkelijk nog dat je met de 16e het de rest van je leven uithoudt? Dat zou wel behoorlijk naïef zijn.
In de refo gezindte valt dat nog wel mee dat ze voor het huwelijk vele bedpartners hebben gehad dus dat zie ik niet als de reden aan groeiend aantal scheidingen in refoland.
Ik ben bang dat het meer voorkomt dan dat je veronderstelt. Ik leg mijn oor maar te luisteren bij de jeugd, dan valt het niet zo mee.
Ik hoorde pas van een dominee dat hij blij was dat zoveel jongeren wachten tot het huwelijk. Ik denk dat het vergelijkbaar is met 'vroeger'. Een van de vele nadelen van de sterk geseculariseerde samenleving is dat er een vrije seksuele moraal is. Een van de weinige voordelen is dat jongere (vooral buiten de Biblebelt) vaak bewuster kiezen voor het geloof. In een seculiere omgeving moet je (zeker als jongere) wel stevig in je schoenen staan en waarde hechten aan het geloof. Vroeger was geloven de norm en kon je eenvoudig meehobbelen met je omgeving.
De vrije seksuele moraal is niet het hele verhaal. Mooi dat je daarom het 'bewust kiezen voor het geloof' noemt. Ik zie een levend(ig)e relatie met God als de basis voor wat ik voor het gemak nu even 'een goed leven' noem.

Laten we deze discussie niet afbuigen naar de jeugd-van-tegenwoordig, maar als we getrouwd mogen zijn eens eerlijk naar binnen kijken. Hoe moeilijk is het soms om de ander gelijk te geven, soms even te slikken, niet gaan slapen voordat alles uitgepraat is, écht te luisteren, positief te zijn. (Test: Denk eens even na: wanneer gaf je je eega voor het laatst gelijk, of een compliment?)

Kortom 1 Kor. 13 in de praktijk van elke dag. Zouden daar niet veel huwelijken een stuk beter op blijven lopen?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Janique_
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 mei 2022, 19:11

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Janique_ »

Bezorgd schreef:
Ditbenik schreef:
MGG schreef:
Ik hoorde pas van een dominee dat hij blij was dat zoveel jongeren wachten tot het huwelijk. Ik denk dat het vergelijkbaar is met 'vroeger'. Een van de vele nadelen van de sterk geseculariseerde samenleving is dat er een vrije seksuele moraal is. Een van de weinige voordelen is dat jongere (vooral buiten de Biblebelt) vaak bewuster kiezen voor het geloof. In een seculiere omgeving moet je (zeker als jongere) wel stevig in je schoenen staan en waarde hechten aan het geloof. Vroeger was geloven de norm en kon je eenvoudig meehobbelen met je omgeving.
Ik ben bang dat dominee niet weet wat er onder zijn jeugd aan de hand is... dat is een ramp.
Ik begrijp zowel Ditbenik als MGG
Beiden is waar.
Het grote verschil met vorige generaties is wel, dat er nu jongeren opgroeien, die onder de druk van de huidige seculiere maatschappij, veel jonger tot een keuze moeten komen. En al heel jong, ( ja uit genade(voordat ik kritiek krijg))de keuze maken voor God en Zijn dienst. Veel bewuster en veel meer overwogen dan veel jongeren van die leeftijd uit voorgaande generaties.

Ze worden als het ware al op jonge leeftijd, 14,15,16 jaar, klem gezet en gedwongen tot een keuze.
Het is of afhaken, misschien nog een paar jaar meehobbelen, waarbij er ook gelijk van alles mee doorkan, of heel bewust bezig zijn met de Heere en Zijn dienst.
Die tussenvorm van maar meehobbelen vanuit sociale druk verdwijn meer en meer.
Eens, en daar komt nog bij dat uit cohortonderzoeken blijkt dat Nederlandse jongeren in het algemeen steeds later beginnen aan seks. Ik zie niet waarom dat bij refojongeren anders zou zijn.
En over sociale media: juist op sociale media kun je heel veel content vinden over (de voornamelijk Amerikaanse) 'purity culture', als je in de juiste 'bubbel' zit. Ik denk dat veel refojongeren daardoor ook juist positief beïnvloed kunnen worden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door -DIA- »

De toename van echtscheidingen zien we al langer. En het heeft ons wel wat te zeggen.
Ik denk terug, misschien dat het wat lang geleden is, maar als je vroeger, zeg maar jaren 60, hoorde van een echtscheiding was dat schande, en dat keurde bijna ieder af.
Maar wat wel duidelijk tot je doordrong: echtscheidingen kwamen vooral voor in de wereld van artiesten: popmusici, filmsterren, althans, dat hoorde je toen. Onder het 'gewone volk' hoorde je eigenlijk nog niet van echtscheidingen.

Het fenomeen was er natuurlijk wel, maar in een dorpsgemeenschap hoorde je dat zelden of nooit. In de Bijbel wordt al gesproken van een scheidbrief. Daar lezen we ook dat dit van den beginne niet alzo is geweest. Het was alleen toegestaan bij overtreding van het 7e gebod. Dan wat het toegestaan, om de hardigheid van het hart. Het bleef toch een zonde: de hardheid van de harten maakte liefdeloos. En dan lezen we ook over liefdeloosheid als een teken van de tijd, waarin de liefde van velen zal verkouden. De liefdeloosheid, kilheid, we nemen het steeds meer waar in een meer en meer egocentrisch wordende samenleving. Een ieder vecht voor zichzelf, en waar is de echte liefde gebleven?

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het aantal echtscheidingen toenam parallel liep aan de leegstroom van de kerken. Het beslag van het Woord is weg, en dan doet de mens wat we rond ons zien zien gebeuren: Gebroken gezinnen, ruzies, eigen gelijk, zichzelf liever hebbend dan de vrede, enz. Als we het zo bezien kunnen we ook iets zien van de cijfers die we onlangs lazen: Meer dan de helft van Nederland is niet meer christelijk, terwijl we in onze jeugd nog konden spreken van Nederland als een gedoopte natie.
Hier zien we hoe snel dit verliep: in één generatie, één mensenleven. Ik denk terug aan de revolutionaire jaren 60. Alles moest kunnen, en dat ging door, en gaat nog door: thans zien we hoe homoseksualiteit en huwen van mensen van hetzelfde geslacht, de opkomst van de genderideologie enz. nog volop in ontwikkeling is.

Maar we moeten wel denken dat deze praktijken zich eens tegen ons gaan keren. De wereld van nu, als we het zo bezien, gaat meer een meer een apocalyptisch beeld vertonen. Misschien dat jongeren die dit niet hebben meegemaakt er zo vertrouwd mee zijn geworden, dat ze het meer als normaal zijn beschouwen. Maar dat is het dus niet. We zien als het ware alles in de wereld zich omkeren. De scheppingsorde moet omver. Zouden we daar zegen op kunnen verwachten. Neen!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door deschpin »

Apologeet schreef:
deschpin schreef:
HersteldHervormd schreef:In mijn ogen is de toename van echtscheidingen te wijten aan het vrije seksuele moraal. Als jij op de 30e al met 15 vrouwen het bed hebt gedeeld, verwacht je dan werkelijk nog dat je met de 16e het de rest van je leven uithoudt? Dat zou wel behoorlijk naïef zijn.
In de refo gezindte valt dat nog wel mee dat ze voor het huwelijk vele bedpartners hebben gehad dus dat zie ik niet als de reden aan groeiend aantal scheidingen in refoland.
Het spijt me, maar ik ben in de seculiere wereld grootgebracht en juist op de zondigste plekken (In mijn geval Utrecht en Nijmegen) kwamen in de jaren 90 de refo's en andere gezindten lekker de beest uithangen.
De meiden uit de nabije reformatorische dorpen hadden in mijn jeugd juist de onstuimigste reputatie op seksueel gebied en op het gebied van snuiven en slikken (onder invloed zijn en gekke dingen doen) daar kon de seculiere jeugd nog wat leren van de reformatorische jeugd.
Het enige verschil was dat de reformatorische jeugd thuis hun mond dicht hield.
Sorry als ik uw wereldbeeld verstoor maar ik kan er hele boekverslagen over melden.
Een bekend spreekwoord uit die tijd was:
" Des te fijner, des te feller"

Ik denk dat je een heleboel reformatorische en hervormde ouders nu nog naar de hartbewaking zou kunnen brengen als ze nu nog zouden horen wat hun nu keurig getrouwde zonen en dochters allemaal uitgevreten hebben in die tijd.

Toen ik op latere leeftijd in de belijdenisschiften
las dat de menselijke natuur verdorven was kon ik dat gelijk beamen.
Ik heb vroeger ook in allerlei kroegen en uitgaansgelegenheden rondgezworven en het beeld wat je schetst is echt zwaar overtrokken.(ik kwalificeer mezelf ook niet als refo overigens)

Wat je benoemd is de uitzondering die de regel bevestigd.
Onze kinderen zijn behoorlijk open en het beeld wat ik nu zie is dat er binnen de refojeugd fors wordt gezopen(wil het niet eens drinken noemen) op gebied van drugs en seks zijn ze een stuk terughoudender. Vaak hebben ze toch een vaste relatie en zijn ze niet van de one-night stands.

Binnen die vaste relatie gaat een groter deel wel verder dan 30 jaar geleden, wat bevestigd wordt door onderzoeken.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Mistig »

Tiberius schreef:Integendeel: juist weer nieuwe stelletjes gevormd.
Eens. Het valt me overigens op dat onder de jongeren van nu er heel bewust getrouwd wordt. Het lijkt anders te zijn dan de huwelijken van een 10-20 jaar geleden, waarvan er inmiddels al heel wat zijn ontbonden.

Helaas is scheiding iets wat (dramatisch genoeg) nog teveel plaats vindt. En ik weet (helaas) wat een verschrikkelijk leed dat geeft in de zeer nabije omgeving.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door HersteldHervormd »

Ik denk dat iedereen wat voorzichtiger is geworden met seksualiteit, niet alleen refo's, maar ook in de seculiere wereld. Het hele vrije moraal van vroeger is al een stuk minder, mede ook door feminisme en het hele gelijkheidsdenken etc. Daarnaast is alles veel meer digitaal geworden. Een kroeg/café is voor oudere mensen bijna. Ik ga hier niet mee zeggen dat er niet meer gefeest e.d. word, zeker wel, maar het is denk ik wel degelijk minder dan vroeger.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:Ik denk dat iedereen wat voorzichtiger is geworden met seksualiteit, niet alleen refo's, maar ook in de seculiere wereld. Het hele vrije moraal van vroeger is al een stuk minder, mede ook door feminisme en het hele gelijkheidsdenken etc. Daarnaast is alles veel meer digitaal geworden. Een kroeg/café is voor oudere mensen bijna. Ik ga hier niet mee zeggen dat er niet meer gefeest e.d. word, zeker wel, maar het is denk ik wel degelijk minder dan vroeger.
Ik denk dat je je hierin vergist. Er wordt nog volop gefeest en wisselende partners is voor een flink aantal een consumptie artikel geworden. Alleen is dat volgens mij niet het probleem/ oorzaak van de scheiding. Volgens mij komt dit door het individualisme in de samenleving. De ander moet jou gelukkig maken en anders zoek ik iemand anders die mij ( kortstondig) gelukkig maakt. Men denkt minder aan het collectief / gezin en wat maakt de ander gelukkig.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door -DIA- »

HersteldHervormd schreef:Ik denk dat iedereen wat voorzichtiger is geworden met seksualiteit, niet alleen refo's, maar ook in de seculiere wereld. Het hele vrije moraal van vroeger is al een stuk minder, mede ook door feminisme en het hele gelijkheidsdenken etc. Daarnaast is alles veel meer digitaal geworden. Een kroeg/café is voor oudere mensen bijna. Ik ga hier niet mee zeggen dat er niet meer gefeest e.d. word, zeker wel, maar het is denk ik wel degelijk minder dan vroeger.
Ik denk dat hier de wal het schip iets heeft gekeerd, maar beter is het niet geworden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik denk dat iedereen wat voorzichtiger is geworden met seksualiteit, niet alleen refo's, maar ook in de seculiere wereld. Het hele vrije moraal van vroeger is al een stuk minder, mede ook door feminisme en het hele gelijkheidsdenken etc. Daarnaast is alles veel meer digitaal geworden. Een kroeg/café is voor oudere mensen bijna. Ik ga hier niet mee zeggen dat er niet meer gefeest e.d. word, zeker wel, maar het is denk ik wel degelijk minder dan vroeger.
Ik denk dat je je hierin vergist. Er wordt nog volop gefeest en wisselende partners is voor een flink aantal een consumptie artikel geworden. Alleen is dat volgens mij niet het probleem/ oorzaak van de scheiding. Volgens mij komt dit door het individualisme in de samenleving. De ander moet jou gelukkig maken en anders zoek ik iemand anders die mij ( kortstondig) gelukkig maakt. Men denkt minder aan het collectief / gezin en wat maakt de ander gelukkig.
Als je ziet op welke leeftijden mensen ontmaagd zijn zit hier al jaren een stijgende lijn in. Ik wilde liever niet zo'n voorbeeld geven, maar ik ontkom er niet aan.

Je hebt een sterk punt in je laatste zin, maar is dat ook niet het verlengde van opmerkingen over feminisme en gelijkheidsdenken? Feminisme is ook wel weer wat gericht op de vrouw bijvoorbeeld, in plaats van het collectief.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik denk dat iedereen wat voorzichtiger is geworden met seksualiteit, niet alleen refo's, maar ook in de seculiere wereld. Het hele vrije moraal van vroeger is al een stuk minder, mede ook door feminisme en het hele gelijkheidsdenken etc. Daarnaast is alles veel meer digitaal geworden. Een kroeg/café is voor oudere mensen bijna. Ik ga hier niet mee zeggen dat er niet meer gefeest e.d. word, zeker wel, maar het is denk ik wel degelijk minder dan vroeger.
Ik denk dat hier de wal het schip iets heeft gekeerd, maar beter is het niet geworden.
Lastig, maar ik denk dat je gelijk hebt, het is niet beter geworden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Ararat »

HersteldHervormd schreef:
-DIA- schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik denk dat iedereen wat voorzichtiger is geworden met seksualiteit, niet alleen refo's, maar ook in de seculiere wereld. Het hele vrije moraal van vroeger is al een stuk minder, mede ook door feminisme en het hele gelijkheidsdenken etc. Daarnaast is alles veel meer digitaal geworden. Een kroeg/café is voor oudere mensen bijna. Ik ga hier niet mee zeggen dat er niet meer gefeest e.d. word, zeker wel, maar het is denk ik wel degelijk minder dan vroeger.
Ik denk dat hier de wal het schip iets heeft gekeerd, maar beter is het niet geworden.
Lastig, maar ik denk dat je gelijk hebt, het is niet beter geworden.
En nu? Het probleem is neergelegd, ik ben ook benieuwd naar oplossingen! :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door HersteldHervormd »

Ararat schreef:
HersteldHervormd schreef:
-DIA- schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik denk dat iedereen wat voorzichtiger is geworden met seksualiteit, niet alleen refo's, maar ook in de seculiere wereld. Het hele vrije moraal van vroeger is al een stuk minder, mede ook door feminisme en het hele gelijkheidsdenken etc. Daarnaast is alles veel meer digitaal geworden. Een kroeg/café is voor oudere mensen bijna. Ik ga hier niet mee zeggen dat er niet meer gefeest e.d. word, zeker wel, maar het is denk ik wel degelijk minder dan vroeger.
Ik denk dat hier de wal het schip iets heeft gekeerd, maar beter is het niet geworden.
Lastig, maar ik denk dat je gelijk hebt, het is niet beter geworden.
En nu? Het probleem is neergelegd, ik ben ook benieuwd naar oplossingen! :)
Een leven met de Heere is slechts de enige oplossing, anders zal het zondige vanuit de oude mens altijd maar door blijven gaan. Tegen alle geboden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Toename echtscheidingen

Bericht door Ditbenik »

Ararat schreef:
HersteldHervormd schreef:
-DIA- schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik denk dat iedereen wat voorzichtiger is geworden met seksualiteit, niet alleen refo's, maar ook in de seculiere wereld. Het hele vrije moraal van vroeger is al een stuk minder, mede ook door feminisme en het hele gelijkheidsdenken etc. Daarnaast is alles veel meer digitaal geworden. Een kroeg/café is voor oudere mensen bijna. Ik ga hier niet mee zeggen dat er niet meer gefeest e.d. word, zeker wel, maar het is denk ik wel degelijk minder dan vroeger.
Ik denk dat hier de wal het schip iets heeft gekeerd, maar beter is het niet geworden.
Lastig, maar ik denk dat je gelijk hebt, het is niet beter geworden.
En nu? Het probleem is neergelegd, ik ben ook benieuwd naar oplossingen! :)
Ja, als ik de reacties lees krijg ik de indruk dat ze vroeger 14, 15 jaar waren als ze voor het eerst seks hadden maar dat het nu niet meer zo erg is. Nu zijn ze 15, 16. Alsof het dan geen zonde meer is.
Plaats reactie