Kachel aan!

Bij welke temperatuur doe ik de kachel aan?

- Helemaal niet
7
13%
- Vanaf 14 graden Celsius
2
4%
- Vanaf 15 graden Celsius
2
4%
- Vanaf 16 graden Celsius
0
Geen stemmen
- Vanaf 17 graden Celsius
9
16%
- Vanaf 18 graden Celsius
15
27%
- Vanaf 19 graden Celsius
13
24%
- Vanaf 20 graden Celsius
5
9%
- Vanaf 21 graden Celsius
2
4%
 
Totaal aantal stemmen: 55

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Kachel aan!

Bericht door Herman »

Even een topic om elkaar gezamenlijk warm te houden in deze koude wereld.

Alle andere manieren van stoken mogen ook besproken worden.

Tevens ben ik benieuwd of de inname van jenever tot meer lichaamswarmte leidt dan bij voorbeeld een blend-whisky.

Ik hoor het allemaal graag. :baille
Online
merel
Berichten: 9652
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kachel aan!

Bericht door merel »

Wij hebben een relatief slecht geïsoleerd huis en proberen zo min mogelijk de CV aan te zetten. Op dit moment staat dagelijks de houtkachel aan met de deur naar de gang open, zodat de warmte ook omhoog kan. Als het toch boven vochtig wordt, zetten we de radiatoren boven open om het een paar uur op te warmen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kachel aan!

Bericht door huisman »

We gaan isoleren. (Vloer&muren) maar wij zijn door de drukte pas in februari aan de beurt. Ik denk niet dat wij anders omgaan met de thermosstaat deze winter. Door het prijsplafond blijft het in onze situatie betaalbaar plus dat onze dochter eind oktober uit huis gaat i.v.m. huwelijk. Dat zal ook wel iets van een besparing opleveren.

Dus bij ons geen dekens op de bank maar overdag 20 en na 1900u 21 graden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kachel aan!

Bericht door J.C. Philpot »

Wellicht is het een experiment waard om te kijken of het pruimen van Habenero's enig soelaas bied. Wel even een kwispedoor in de buurt zetten, anders word het zo'n rommel.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kachel aan!

Bericht door Bertiel »

nieuw glas moet ook veel doen.
Wij hebben net een ander huis. In 1976 gebouwd. Dak en vloer zijn ondertussen geïsoleerd. Spouw is gevuld met glasvezel uit de bouw.
We laten er nog iemand naar kijken of dit nog voldoende is.
Ga nu radiatorfolie plakken en volgend jaar gaan we van dubbelglas naar HR++ glas als het goed is.
Heb gelukkig tot mei 2024 vaste prijzen, maar wil grote stijgingen op dat moment voor zijn.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mannetje
Berichten: 7691
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kachel aan!

Bericht door Mannetje »

Onze thermostaat staat op 19 graden, dag en nacht, maar de kachel gaat nog bijna niet aan. Huis is rondom geïsoleerd en een beetje zon doet al wonderen. Dat vind ik altijd nog bijzonder, dat de kou slecht naar buiten gaat :) , maar dat de warmte van de zon wel door de ramen goed binnenkomt, ook :)
-
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3020
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Kachel aan!

Bericht door Lilian1975 »

Wat een leuk topic. Wij wonen half vrij in een rijtjes woning uit begin jaren 70. Dak hadden we al geïsoleerd toen we er kwamen wonen. Vrijdag vloerissolatie. Nadat eerst riool vervangen moest worden. (Onvoorziene extra uitgave) Muurisolatie komt pas nadat het voegwerk is gedaan. (Onvoorziene extra uitgave) Schijnt in die volgorde te moeten. Alleen ziin we nog aan het kijken waar het snel en niet voor de hoofdprijs gedaan wordt. Ongelooflijk hoe duur alles is. En of het impregneren eventueel later na isolatie kan. Want schilderwerk komt er ook nog aan. (Schilder moeten we nog vinden, die tijd heeft) Begin november wordt eindelijk het dubbelglas vervangen. Waren hier al op aan het wachten sinds april. De zonnepanelen, alles schijnt er te zijn. Maar diegene die ze plaatst heeft nog geen tijd. Ook vanaf maart mee bezig. Het voordeel van de zomer missen we dus. Verder thermostaat op 19. S nachts lager. Pas afgelopen week aangezet. Mijn man werkt veel thuis. Die heeft elektrisch kacheltje op werkkamer om bij te warmen. Staat maar kort aan af en toe. Avond staat thermostaat nu nog op 19. Maar eigenlijk vinden we het fris. Afgelopen week heeft mijn man overal folie achter radiatoren geplakt. Dochter houdt van lang douchen. Dat proberen we nog wat omlaag te brengen in goed overleg. :) S avonds hond uitlaten wordt je ook warm van. En gewoon lekker bijtijds naar bed. Onder warme dekens. En ook drink ik veel warme thee. Heb echt het idee dat het werkt. :) . En ja de zon. Scheelde vanmorgen echt. Nu 20 graden in de kamer. Of als je oven gebruikt. Na afloop openzetten, komt warmte in huis.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 29 sep 2022, 10:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kachel aan!

Bericht door Zita »

Ik heb een oud en slecht geïsoleerd huis. Overdag als ik op mijn werk ben, staat de thermostaat op 16, als ik thuis ben op 19, soms iets hoger, maar max 20. Ik stook alleen in de woonkamer.
Ik heb mijn tarief vorig jaar voor vier jaar vastgezet, dus ik merk zelf niets van de huidige tarieven, zolang mijn leverancier niet failliet gaat...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kachel aan!

Bericht door Herman »

In de huiskamer is het momenteel 13 graden. De woonkeuken telt 15,5 en de studeerkamer is van 16 naar 17,5 opgewarmd. We leven in een honderd jaar oud huis en de plek waar ik studeer is volgens de regels van de isolatiekunst in 2020 aangebouwd.

De kachel is dus niet aan geweest. Omdat we weinig ramen hebben, is het in de zomer lekker koel, maar dan heb je ook weinig aan de zon.

Mijn grens lag op 17 graden, maar ik vind het nu wel een sport om de kachel nog maar even uit te laten.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kachel aan!

Bericht door Orchidee »

Wij hebben als laatste (even uit mijn hoofd) 9 /10 jaar geleden de muren laten isoleren en we hebben denk al 20 jaar het dak en de vloeren geïsoleerd.
Dat is sowieso al jaren goed merkbaar qua comfort, vocht, schimmels enzovoort.
Dit is een huis uit bouwjaar 1938.
Verder overal dubbel glas (tot 20 jaat geleden was het boven nog enkel) en pas sinds 1997 cv, daarvoor gevelkachels.
Kort gezegd: wij hebben steeds een stukje "verduurzaamt" en na de muurisolatie ook een officiëel energielabel gekregen (C).
Even voor het verschil met de buren:
Op dit moment daalt de binnenhuistemperatuur 's nachts tot 18,5 graden en bij de buren 14 graden.
Zij hebben géén dak en muurisolatie en boven nog enkel glas.
Inmiddels zijn onze dochters de deur uit en wij blijven gewoon 20 graden constant aanhouden en bij héél koud weer na 19 uur op 21.
Boven hebben wij thermostaatknoppen op de radiatoren en die zetten we als het héél koud en of vochtig is op 1,5 om net de kou en het vocht te verdrijven.
Qua energiecontract hebben wij nog tot augustus 2024 een vast contract.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kachel aan!

Bericht door Terri »

Gelukkig hebben kinderen het in verhouding minder snel koud, want om ze nu aan de jenever en habenero's te zetten... :jongle
Online
merel
Berichten: 9652
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kachel aan!

Bericht door merel »

Herman schreef:In de huiskamer is het momenteel 13 graden. De woonkeuken telt 15,5 en de studeerkamer is van 16 naar 17,5 opgewarmd. We leven in een honderd jaar oud huis en de plek waar ik studeer is volgens de regels van de isolatiekunst in 2020 aangebouwd.

De kachel is dus niet aan geweest. Omdat we weinig ramen hebben, is het in de zomer lekker koel, maar dan heb je ook weinig aan de zon.

Mijn grens lag op 17 graden, maar ik vind het nu wel een sport om de kachel nog maar even uit te laten.
In welke ruimte zitten jullie 's avonds te rillen?

Bij ons was het vanmorgen ook 16 graden, maar gelukkig had mijn man de houtkachel al aangezet. De CV hebben wij ook nog niet aangezet.
Online
merel
Berichten: 9652
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kachel aan!

Bericht door merel »

Terri schreef:Gelukkig hebben kinderen het in verhouding minder snel koud, want om ze nu aan de jenever en habenero's te zetten... :jongle
Mijn jongste slaapt op de koudste kamer aan de noordzijde van het huis. Daar zet ik in de winter het raam ook niet open. Hij is een mager ventje en een echte koukleum. Oma heeft vorig jaar een wollen trui voor hem gebreid, hij heeft wollen sloffen en een elektrische deken. Hij neemt de temperatuur van het bed aan in plaats van dat hij het bed opwarmt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kachel aan!

Bericht door Herman »

merel schreef:In welke ruimte zitten jullie 's avonds te rillen?
In de woonkeuken. Daar warmt het wel aardig op als je een uurtje staat te koken, maar het was inderdaad niet al te comfortabel.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kachel aan!

Bericht door -DIA- »

Maar wat te doen als we weer een winter zouden krijgen als 1979... of (dat heb ik via overlevering) 1941/1942, dat was de laatste winter van drie buitengewoon strenge winters , en later nog nipt overtroffen door de winters van 1947 en 1963.

Eigenlijk hebben we sinds 1979 geen erg strenge winter meer gehad. Maar wat lang niet is geweest kan weer terug komen. Denk aan de grote gevolgen die een kernbom kan veroorzaken...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie